Olemme kiertäneet pääkaupunkiseudun näytöissä viimeiset kolme kuukautta etsien rivi tai paritaloasuntoa. Näyttöjä on kertynyt kymmeniä.
Olemme kiinnittäneet huomiota välittäjien "työmoraaliin" tai lähinnä sen olemattomuuteen. Seuraavat seikat ovat lähes sääntöjä.
-Välittäjä vähättelee kaikkia haittatekijöitä ja vikoja ja sanoo niiden olevan korjattavissa helposti. Vaikka kantava seinä olisi halki ja saunassa on hometta, ovat ne vain pikku juttuja. Eräs kämppä haisi jo ulos homeelta ja tästä sanoin välittäjälle. Hän totesi että "mun mielestä täällä on paistettu kalaa ja tuoksu on kyllä siitä".
Samoin vituttaa nämä paakarit ja kahvin keittäjät. Eli asunnossa on juuri ennen näyttöä sattumoisin leivottu ja keitetty kahvit että homeen ja kostean haju peittyisi.
-Vian löytyessä välittäjä vetoaa aina siihen että, yhtiöhän näistä sitten vastaa. Kuka tai ketkä se yhtiö sitten on? Olisko ostaja? ; )
-Uudet ja 30v vanhat asunnot ovat lähes samanhintaisia. Eli huippulaadukas moderni rivarinpätkä maksaa lähes saman kuin mätä ja laho 1960 luvun kämppä. Ei mitään järkeä!
-Asioiden kertomatta jättäminen on myös maantapa. Kaiken joutuu selvittämään jokatapauksessa itse, koska olen huomannut että välittäjiin ei todellakaan voi luottaa.
-Asuntojen hinnat eivät sinänsä ole välittäjien vika vaan niiden pöllöjen jotka maksavat pyydetyn hinnan tyhmyyksissään, tajuamatta tehdä ensin tarjousta.
-Tuntuu siltä että kaikki entiset pölynimurikauppiaat ovat nykyisin kiinteistövälittäjiä. Tämä on kyllä ammattikunta jolle en hirveästi arvostusta anna. Laillistettua rosvousta.
Haluaisin myös kysyä jos joku tietää. Kuinka paljon yksittäinen välittäjä saa henkilökohtaisesti palkkiota myydystä kohteesta?
Välittäjät
9
2408
Vastaukset
- palkkio oli
muistaakseni 1.5-3 prosentin luokkaa.
- ylihintaa
jos haluat myydä kiinteistösi välittäjän kautta.
- näinhän se
- Ralle
Varmasi pärjäisin tuossakin hommassa mutta.. En haluaisi leipääni tienata ihmisiä kusettamalla ja paskaa puhumalla.
- toisaalta
Ralle kirjoitti:
Varmasi pärjäisin tuossakin hommassa mutta.. En haluaisi leipääni tienata ihmisiä kusettamalla ja paskaa puhumalla.
No sinullahan olisi hyvä tilaisuus näyttää, että välittäjä voi pärjätä rehellisyydellä.
- Ralle
toisaalta kirjoitti:
No sinullahan olisi hyvä tilaisuus näyttää, että välittäjä voi pärjätä rehellisyydellä.
Perustan toiminimen Suomen ainoa Rehellinen virallinen kiinteistövälittäjä ; )
- JalatMaassa
Ralle kirjoitti:
Perustan toiminimen Suomen ainoa Rehellinen virallinen kiinteistövälittäjä ; )
Jeps! Minä olen välittäjä. Aloittaessani alalla, päätin, että minä olen rehellinen ja toivoin kovasti että myös asiakkaani pitäisivät minua työssäni rehellisenä. Nykyään en enää luota ihmisten puheisiin, enkä uskalla jättää ainoatakaan sovittavaa asiaa pelkän puheen varaan.
Ymmärrän kyllä mielikuvan epärehellisyydestä. Tuo mielikuva vain on aika kaksi piippuinen juttu.
Esimerkiksi:
Asiakkaani halusi tehdä tarjouksen asunnosta sitä näkemättä. Kerroin asiakkaalleni, ettei se ole hänen kannaltaan hyvä ratkaisu, koska jos hän laiminlyö oman selonottovelvollisuutensa asunnon kunnon yms. tarkastamisen suhteen, hän menettää oikeutensa vedota virheesseen niiltä osin mitä häneltä jää tarkastamatta. Asiakas lopulta ymmärsi tämän ja kävimme jo etukäteen tarjousasiakirjaa läpi ennen asuntoon tutustumista ja sovimme alustavasti ehdoista joilla hän tarjouksen jättää, jos asunto on hänelle mieleinen. Matkalla kaupankohteeseen asiakkaani kehuskeli Ettei hän ole "renkaan potkija" ja että asuntokaupat on tuttua hommaa. Esittelin asiakkaalleni asunnon ja siihen liittyvät asiakirjat paikanpäällä. Asiakkaani vakuutti olevansa tyytyväinen ja kertoi haluavansa jättää kirjallisen tarjouksen. Lisäski hän tiedusteli, että millaista vuokraa asunnosta mahtaisi saada. Siihen oli helppo vastata, koska samassa talossa hieman pienemmässä asunnossa asui tuttavani vuokralla. Kävin hänen kanssaan vielä tarkoin tarjouksen läpi ennen asiakkaani allekirjoitusta, mm. käsirahan merkityksen. Käsirahaksi sovimme 5000,- euroa. Homma siltä osin selvä. Poistuimme asunnolta ja kerroin ottavani heti yhteyttä kun saan tietää myyjän vastauksen tarjoukseen.
Soitin myyjälle tarjouksen. myyjä ilahtui tarjouksesta ja alustavasti hyväksyi tarjouksen puhelimessa, samalla sovimme että hän poikkeaa luonani allekirjoittamassa tarjouksen hyväksynnän.
Siinä vaiheessa, kun myyjä poistui paikalta, olin mielissäni tulevasta kaupasta.
Mutta.
Tarjouksen tekijä soittaa kohta myyjän lähdettyä, että hän ei sittenkään halua tarjota niin paljon tuosta asunnosta. Kerroin, että myyjä hyväksyi jo tarjouksen joka on sitova. Kerroin myös, että jos hän nyt vetäytyy sopimuksesta, menettää hän 5000,- euron käsirahan.
Tarjouksen jättäneen rektiot?
- "Sinä olet kusettanut minua!"
- "En ole tehnyt mitään tarjousta!"
- "En ole allekirtjoittanut mitään tarjousta!"
- "Et selvittänyt tarjousta riittävän selkeästi!"
- "Vedätit maksamaan ylihintaa!"
- "Valehtelit vuokratasosta!"
Lisäksi hän yritti vetää mukaan taloyhtiön isännöitsijän, jonka hän valheellisesti väitti naureskelleen hänen "hullun korkealle tarjoukselle". Isännöitsijä ei ollut edes koko päivänä tavattavissa.
Lopulta kaiken huippuna myöhään illalla oli se, että tarjouksen tekijä soittaa ja tiedustelee, että "miten paljon sinulle pitää maksaa suoraan tilille, että hoidat asian niin, etten menetä käsirahaa? 800,- euroa?". Kerron että tuo ei kuulu toimintatapoihimme.
Lopputilanne
Myyjä tietenkin todella pettynyt, kun kauppaa ei sitten kuitenkaan syntynyt. Toki hän oli tyytyväinen käsirahasta saamastaan korvauksesta.
Tarjouksentekijä tietenkin vittuuntuneena levittelee juttuja siitä, miten välittäjä kusetti ja hän on joutunut kaltoin kohdelluksi ja huijatuksi.
Minä osaltani pettynyt tarjouksentekijään ja omaan hyväuskoisuuteeni. Vielä siihen päälle työkaverin seuraavana päivänä vastaanottama täydenrahan tarjous samasta kohteesta, niin kivat fiilikset.
Että sellainen tapaus ja paljon muita, yhtä paljon luottamusta herättäneitä kokemuksia viisaampana, täytyy sanoa, että älä jaksa ruikuttaa. - juh
JalatMaassa kirjoitti:
Jeps! Minä olen välittäjä. Aloittaessani alalla, päätin, että minä olen rehellinen ja toivoin kovasti että myös asiakkaani pitäisivät minua työssäni rehellisenä. Nykyään en enää luota ihmisten puheisiin, enkä uskalla jättää ainoatakaan sovittavaa asiaa pelkän puheen varaan.
Ymmärrän kyllä mielikuvan epärehellisyydestä. Tuo mielikuva vain on aika kaksi piippuinen juttu.
Esimerkiksi:
Asiakkaani halusi tehdä tarjouksen asunnosta sitä näkemättä. Kerroin asiakkaalleni, ettei se ole hänen kannaltaan hyvä ratkaisu, koska jos hän laiminlyö oman selonottovelvollisuutensa asunnon kunnon yms. tarkastamisen suhteen, hän menettää oikeutensa vedota virheesseen niiltä osin mitä häneltä jää tarkastamatta. Asiakas lopulta ymmärsi tämän ja kävimme jo etukäteen tarjousasiakirjaa läpi ennen asuntoon tutustumista ja sovimme alustavasti ehdoista joilla hän tarjouksen jättää, jos asunto on hänelle mieleinen. Matkalla kaupankohteeseen asiakkaani kehuskeli Ettei hän ole "renkaan potkija" ja että asuntokaupat on tuttua hommaa. Esittelin asiakkaalleni asunnon ja siihen liittyvät asiakirjat paikanpäällä. Asiakkaani vakuutti olevansa tyytyväinen ja kertoi haluavansa jättää kirjallisen tarjouksen. Lisäski hän tiedusteli, että millaista vuokraa asunnosta mahtaisi saada. Siihen oli helppo vastata, koska samassa talossa hieman pienemmässä asunnossa asui tuttavani vuokralla. Kävin hänen kanssaan vielä tarkoin tarjouksen läpi ennen asiakkaani allekirjoitusta, mm. käsirahan merkityksen. Käsirahaksi sovimme 5000,- euroa. Homma siltä osin selvä. Poistuimme asunnolta ja kerroin ottavani heti yhteyttä kun saan tietää myyjän vastauksen tarjoukseen.
Soitin myyjälle tarjouksen. myyjä ilahtui tarjouksesta ja alustavasti hyväksyi tarjouksen puhelimessa, samalla sovimme että hän poikkeaa luonani allekirjoittamassa tarjouksen hyväksynnän.
Siinä vaiheessa, kun myyjä poistui paikalta, olin mielissäni tulevasta kaupasta.
Mutta.
Tarjouksen tekijä soittaa kohta myyjän lähdettyä, että hän ei sittenkään halua tarjota niin paljon tuosta asunnosta. Kerroin, että myyjä hyväksyi jo tarjouksen joka on sitova. Kerroin myös, että jos hän nyt vetäytyy sopimuksesta, menettää hän 5000,- euron käsirahan.
Tarjouksen jättäneen rektiot?
- "Sinä olet kusettanut minua!"
- "En ole tehnyt mitään tarjousta!"
- "En ole allekirtjoittanut mitään tarjousta!"
- "Et selvittänyt tarjousta riittävän selkeästi!"
- "Vedätit maksamaan ylihintaa!"
- "Valehtelit vuokratasosta!"
Lisäksi hän yritti vetää mukaan taloyhtiön isännöitsijän, jonka hän valheellisesti väitti naureskelleen hänen "hullun korkealle tarjoukselle". Isännöitsijä ei ollut edes koko päivänä tavattavissa.
Lopulta kaiken huippuna myöhään illalla oli se, että tarjouksen tekijä soittaa ja tiedustelee, että "miten paljon sinulle pitää maksaa suoraan tilille, että hoidat asian niin, etten menetä käsirahaa? 800,- euroa?". Kerron että tuo ei kuulu toimintatapoihimme.
Lopputilanne
Myyjä tietenkin todella pettynyt, kun kauppaa ei sitten kuitenkaan syntynyt. Toki hän oli tyytyväinen käsirahasta saamastaan korvauksesta.
Tarjouksentekijä tietenkin vittuuntuneena levittelee juttuja siitä, miten välittäjä kusetti ja hän on joutunut kaltoin kohdelluksi ja huijatuksi.
Minä osaltani pettynyt tarjouksentekijään ja omaan hyväuskoisuuteeni. Vielä siihen päälle työkaverin seuraavana päivänä vastaanottama täydenrahan tarjous samasta kohteesta, niin kivat fiilikset.
Että sellainen tapaus ja paljon muita, yhtä paljon luottamusta herättäneitä kokemuksia viisaampana, täytyy sanoa, että älä jaksa ruikuttaa.samaa voisin sanoa. olen myös toiminut välittäjänä useita vuosia. onneksi suurin osa nykypäivän asiakkaista osaa arvostaa meidänkin ammattikuntaa.
mutta viestiketjun aloittaja onkin tietämätön asioista, joten jätetään hänet rauhaan ja suodaan se hänelle anteeksi.
välittäjän leipä perustuu onnistuneisiin asuntokauppoihin ja sen kautta tulleisiin suosituksiin. minulla ainakaan ei ole varaa toimia toisin.
- Ex välittäjä
Välittäjän henkilökohtainen palkkio on useimmilla 10-40% kokonaispalkkiosta ja loput firmalle. Kohteen välitettäväksi saanut 10-20% ja kohteen myyjä 10-20%, usein kuitenkin yksi ja sama henkilö. Henkilökohtaisten palkkioiden suuruus vaihtelee eri toimistoissa ja voi vaihdella työntekijöidenkin mukaan, ainakin työsuhteen alussa usein pienempi palkkio.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 895645
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113057Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv902976Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232654Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612049Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251996- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1161460- 1851328