Olen tekemässä sellaiseen Marimekon muistikirjaan reseptikirjaa ystävälleni joululahjaksi.
Onko kenellä kokemusta vastaavasta? Miten kannattaisi tehdä? Joku jako eri ruokalajeihin, sisällysluettelo...? Nyt on vähän pää jäässä, että jos joku voisi ystävällisesti jakaa kokemuksiaan. Kiitos!
Omatekoinen reseptikirja
6
2996
Vastaukset
- hmm.
Usein keittokirjat on esim. niin, että ensin on alkupalat, sitten esim. keitot, liharuoat, kalaruoat, kasvisruoat, jälkiruoat ja leivonnaiset. Tai jos teet esim. leivontakirjaa, voit jaotella reseptit kakkuihin, pikkuleipiin, piirakoihin jne.
Alussa voisi olla tämän jaon mukainen sisällysluettelo, ja lopussa ehkä vielä aakkosellinen luettelo ruokalajien nimien mukaan, jos reseptejä on paljon.
Hauska tapa jaotella reseptit on myös laittaa ne ateriakokonaisuuksien mukaisiin järjestyksiin - minulla on yksi keittokirja, jossa jako on tehty erilaisten tilaisuuksien perusteella - on saunaillan menu, lettukestit ja vappulounas ym.
Eiköhän tuo ensin mainitsemani jakotapa ole kuitenkin yksinkertaisin toteuttaa, ja loppujen lopuksi myös selkein lukijan kannalta :). - tässä tulossa
Kiva idea sulla, mistä aploodit. *tap tap tap*
Tee sisällysluettelo kuten edellinenkin ehdotti. Joka osion alkuun sitten selkeä värivaihto tms. että kohdan myös löytää. Jos sulla on hyvä rei'ittäjä, niin sillähän voi lovittaa reseptikirjan osioihin vrt. puhelinmuistiot (oi niitä aikoja).
Laita joka kohtaan pari herkullista reseptiä ja jätä lopputila tyhjäksi lahjansaajan omille resepteille :)- Anonyymi
Sen lovituksen saa helpommin ihan saksilla leikkaamalla sivusta suikaleen
- laa
Olen kanssa tehnyt itselleni tuollaisen kirja. Ja sinne kokosin vain sellasia reseptejä, mitkä on OIKEESTI hyviä. Sitten olen kaikki sivut pällystänyt kontaktimuovilla(koska kokatessa roiskuu) ja lisäksi olen leikellyt lehdistä kuvia aina sopiviin kohtiin..
Itsetehty kirja on myös siitä hauska, että aina kun löytää uuden kivan reseptin, sen voi lisätä edelleen kirjaan.
Oma kirjani on jaettu n. 8 eri osioon (leivonnaiset, kalaruuat, jälkkärit ym..) ja olen jättänyt jokaiselle osiolle reilusti myös tyhjää tilaa, jolloin voin lisätä uusia reseptejä.. - Anonyymi
Kirjoita se omalla käsialalla ja panosta siihen
- Anonyymi
Ota kansio ja siihen muovitaskuja. Taskuihin ohjeet. Voi pyyhkiäkkin jos likaantuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!
Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.865327- 1643612
- 533189
Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?
Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä2032106- 351921
- 331854
- 461813
- 571714
- 191663
- 191627