H7 vs. H4

Jape

Luulin puolentoista vuoden cruisailun jälkeen ettei kulkineeseeni näitä ajovalo-polttimoita tarvisikaan vaihtaa, vaan toisin kävi. Alkoivat yllättäen hajoamaan toinen toisensa perään.

Kysymys kuuluu; miksi nämä H7-lamput eivät kestä likikään yhtä kauan kuin H4-lamput?

18

4955

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Syitä voi olla monia, mutta yksi ainakin lienee pienempi polttimon koko, jolloin se toimii kuumempana. Esim. -02 Corollassa nuo polttimot vielä ovat umpinaisen korkeudensäätöhatun alla. Uudemmissa Corollissa olen nähnyt että ko. hattu on avattu urilla eli jäähdytys on parempi. Yleisesti ottaen on tosiasia että H7 on lyhytikäinen polttimo. Mutta kyllä sen pitempään pitäisi silti kestää kuin 9000 km, joka on itselläni ollut lyhin käyttöikä. Tosin tuo oli 50% Philips jotka ovat kirkkaita mutta vielä normaaliakin lyhytikäisempiä. Alkuperäiset kestivat n. 20000 km. HB3:set ovat nyt 78tkm ajettuna alkuperäiset vielä. H7:kat kannattaisi vaihtaa long-life -tyyppisiin polttimoihin.

      • osramin sivuilta

        Osramin sivuilta kävin läpi noita eri H7 malleja kun ei hirveästi miellyttänyt firmn Silver-jotakin 50% valotehoisen kyljessä ollut maininta siitä että lamppujen kestoikä on rajoitettu.

        Osram on siitä kummallinen firma että kertoo rehellisesti myös siitä että nämä normaalia kirkkaammat lamput myös toimivat huomattavasti lyhemmän aikaa ja monissa uusissa autoissa lampun vaihto tien päällä on tehty jokseenkin mahdottomaksi mikä pitäisi ottaa huomioon.

        Vastaavasti Osram manitsee Long-Life lamppujen huonoksi puoleksi sen että niiden valoteho on sen verran "tavallistakin" polttimoa heikompi että kannattaisi miettiä tarkkaan mihin käyttöön ne hankkii.

        Yllättävänä lopputuloksena oli se että Osram itse oikeastaan suosittelee ihan halvinta mahdollista peruslamppua normaalikäyttöön näiden 2-3 kertaa kalliimpien Long Life ja 50% versioiden sijaan!


      • tarkkis
        osramin sivuilta kirjoitti:

        Osramin sivuilta kävin läpi noita eri H7 malleja kun ei hirveästi miellyttänyt firmn Silver-jotakin 50% valotehoisen kyljessä ollut maininta siitä että lamppujen kestoikä on rajoitettu.

        Osram on siitä kummallinen firma että kertoo rehellisesti myös siitä että nämä normaalia kirkkaammat lamput myös toimivat huomattavasti lyhemmän aikaa ja monissa uusissa autoissa lampun vaihto tien päällä on tehty jokseenkin mahdottomaksi mikä pitäisi ottaa huomioon.

        Vastaavasti Osram manitsee Long-Life lamppujen huonoksi puoleksi sen että niiden valoteho on sen verran "tavallistakin" polttimoa heikompi että kannattaisi miettiä tarkkaan mihin käyttöön ne hankkii.

        Yllättävänä lopputuloksena oli se että Osram itse oikeastaan suosittelee ihan halvinta mahdollista peruslamppua normaalikäyttöön näiden 2-3 kertaa kalliimpien Long Life ja 50% versioiden sijaan!

        H7:n tarkoitus on vain lisätä autoilun kustannuksia eli rahavirtoja asiakkailta firmoille. Polttimona H7 on ominaisuuksiltaan heikko. Se on myös kallimpi kuin H4, vaikka sen valmistuskustannukset ovat halvemmat. Näin toimii markkinatalous. Meitä kusetaan koko ajan pahemmin. Mainostoimistot hallitsevat elämäämme aina vain enemmän ja tulos on nähtävissä. Meille myydään koko ajan täydellistä paskaa kalliilla.


      • ...
        osramin sivuilta kirjoitti:

        Osramin sivuilta kävin läpi noita eri H7 malleja kun ei hirveästi miellyttänyt firmn Silver-jotakin 50% valotehoisen kyljessä ollut maininta siitä että lamppujen kestoikä on rajoitettu.

        Osram on siitä kummallinen firma että kertoo rehellisesti myös siitä että nämä normaalia kirkkaammat lamput myös toimivat huomattavasti lyhemmän aikaa ja monissa uusissa autoissa lampun vaihto tien päällä on tehty jokseenkin mahdottomaksi mikä pitäisi ottaa huomioon.

        Vastaavasti Osram manitsee Long-Life lamppujen huonoksi puoleksi sen että niiden valoteho on sen verran "tavallistakin" polttimoa heikompi että kannattaisi miettiä tarkkaan mihin käyttöön ne hankkii.

        Yllättävänä lopputuloksena oli se että Osram itse oikeastaan suosittelee ihan halvinta mahdollista peruslamppua normaalikäyttöön näiden 2-3 kertaa kalliimpien Long Life ja 50% versioiden sijaan!

        Valoteho on siitä erikoinen asia että sitä ei ole koskaan liikaa mutta jopa 50% eroa ei välttämättä huomaa ilman vertailukohtaa. Ihmisen aistit kun toimivat siten että yleensä vasta yli kaksinkertainen tehonmuutos huomataan selvästi. Paras kompromissi lienee se että laittaa long life polttimot esim. kuskin puolelle joka vaatii akun irrotuksen/siirron että polttimon vaihto onnistuu. Ja tavalliset polttimot sinne missä vaihtokin on helpompaa.

        Ainakaan Corollassa nuo 30 tai 50 -polttimot eivät tunnu lisäävän kantamaa, vain kirkkaus lienee hieman parempi ja kestoikä huonompi. Valonheittimien kuvio määrää/rajaa sitten sen kantaman suurimmaksi osaksi. Sedan Corollassa on mielestäni huonot lähivalot (H7) mutta erinomaiset kaukovalot (HB3).


      • tämäkin vielä
        tarkkis kirjoitti:

        H7:n tarkoitus on vain lisätä autoilun kustannuksia eli rahavirtoja asiakkailta firmoille. Polttimona H7 on ominaisuuksiltaan heikko. Se on myös kallimpi kuin H4, vaikka sen valmistuskustannukset ovat halvemmat. Näin toimii markkinatalous. Meitä kusetaan koko ajan pahemmin. Mainostoimistot hallitsevat elämäämme aina vain enemmän ja tulos on nähtävissä. Meille myydään koko ajan täydellistä paskaa kalliilla.

        ranskalaisessa kakkosautossa on sekä lähi- että kaukovalot toteutettu H7 lampuilla mikä on ainakin siinä mielessä johdonmukainen ratkaisu että joutuu hankkimaan vain yhden tyyppisiä lamppuja.

        Mutta erona H4:een on H7:n korkeamman hinnan lisäksi vielä se että H4:ssa saa yhden lampun hinnalla sekä lähi- että kaukovalot kun taas H7:ja tarvitaan korkeamman hinnan lisäksi vielä kaksinkertainen määrä.

        No, on H4:ssä tietty se huono puoli että yleensä molemmat lamput vaihtaa silloin kun toisen lähivalon lanka palaa poikki joten samalla tulee vaihdettua turhaan myös molemmat pitkät jotka olisivat kestäneet vaikka kuinka kauan. Laiha lohtu tuokin.


    • menee

      Jos auto on vain 1½v vanha, niin nehän menee takuuseen. Näin siis uusissa Avensiksissa ja Corolloissa, maahantuojalta vahvistettu. Eli ei ne 3:na ensimmäisenä vuotena kustannuksia lisää..

    • ....H7 huomattavasti pienempi lasipinta vaikuttaa niin, että lamppu palaa kuumempana ja kuumuus vähentää kestoikää sähkövehkeissä, oli sitten kyseessä lamppu tai elektroniikkaa.

    • Jape

      Koslalla ajettu jo 140 tkm/3-v., joten ei takuuta. Selväksi tuli kirjoittelun perusteella, että H7-polttimo on suunniteltu väärin eikä se näin ollen sitten kestä pitkään.

      Nooh, 1,5 vuoden päästähän sitä taas kannattaa alkaa varautumaan polttimon pimenemiseen. Saapahan värkätä ahtaiden paikkojen kanssa, mutta haitanneeko tuo mitään.

    • Ottaa päähän

      Täällä taivastellaan muutaman euron polttimon hintaa! Jos on niin persaukinen, että talous kaatuu muutamaan polttimoon, niin kannattais varmaan lopettaa koko autoilu. Ei muuta.

      • 4 * H7 = 60€

        omassa kakkosautossa näitä H7:ja on niin lähi- kuin kaukovaloissakin ja jos molempiin vaihtaa tällaiset 50% valotehoiset merkkilamput eikä satu hyvää tarjousta kohdalle lukee kassakuitissa n. 60€ mille kyllä löytyisi jo vähän muutakin käyttöä.

        Harvempi uuden auton omistaja pilaa valojaan vääntämällä sinne jotain vitosen Biltema-polttimoita.


      • ne ei kestä
        4 * H7 = 60€ kirjoitti:

        omassa kakkosautossa näitä H7:ja on niin lähi- kuin kaukovaloissakin ja jos molempiin vaihtaa tällaiset 50% valotehoiset merkkilamput eikä satu hyvää tarjousta kohdalle lukee kassakuitissa n. 60€ mille kyllä löytyisi jo vähän muutakin käyttöä.

        Harvempi uuden auton omistaja pilaa valojaan vääntämällä sinne jotain vitosen Biltema-polttimoita.

        Philipsin merkkilamppuja saa reilulla viidellä eurolla kappale. On se kallista, voi itku.


      • vaan myös

        Ei polttimon hinta sinällään aiheuta harmia, vaan H7:n huonous ja avessa vielä se, että polttimon vaihtaminen on tehty todella hankalaksi. Eli itse polttimo on huonompi kuin edeltäjänsä ja sen vaihtaminen aiheutaa aina helvetinmoisen raivonpuuskan. Miten joku mulkkupää voi suunnitella umpiot tällä tavalla päin helvettiä. Tässä kokonaisuudessa joku mitätön kolmen vuoden takuu ei auta mitään. Sekin alkaa vain vituttamaan. Ja sitten se, että asiasta on kirottu jo pitkään ja saatanan tojomulkut eivät tee asialle mitään. Haluavat vain kiusata asiakkaitaan. Mutta sehän on nykyajan meiniki. Maksavista asiakkaista ei enää välitetä. Siki pidän järkevänä, että ostatte tojon vasta sitten kun em. asiat on korjattu. Aikaisemmin tojot olivat todella viisaasti suunniteltuja. Nyt ne vain murkkuikäisten märkiä fantasioita. Aikusten tarpeet ja järki siirretty suunnittelussa sivurooliin.


      • ohi asian
        vaan myös kirjoitti:

        Ei polttimon hinta sinällään aiheuta harmia, vaan H7:n huonous ja avessa vielä se, että polttimon vaihtaminen on tehty todella hankalaksi. Eli itse polttimo on huonompi kuin edeltäjänsä ja sen vaihtaminen aiheutaa aina helvetinmoisen raivonpuuskan. Miten joku mulkkupää voi suunnitella umpiot tällä tavalla päin helvettiä. Tässä kokonaisuudessa joku mitätön kolmen vuoden takuu ei auta mitään. Sekin alkaa vain vituttamaan. Ja sitten se, että asiasta on kirottu jo pitkään ja saatanan tojomulkut eivät tee asialle mitään. Haluavat vain kiusata asiakkaitaan. Mutta sehän on nykyajan meiniki. Maksavista asiakkaista ei enää välitetä. Siki pidän järkevänä, että ostatte tojon vasta sitten kun em. asiat on korjattu. Aikaisemmin tojot olivat todella viisaasti suunniteltuja. Nyt ne vain murkkuikäisten märkiä fantasioita. Aikusten tarpeet ja järki siirretty suunnittelussa sivurooliin.

        lämpö tappaa h-7:t
        ajelen sisulla työkseni.
        10kpl:n satsi(125egee) h-7:skoja menee noin 3:messa kuukaudessa. lähivalo umpiot palaa heijastin pinnoiltaan sököksi vajaassa vuodessa. nyt on ollu xenonit 1/2 vuotta eikä yhtään lamppua oo tarvinnu vaihtaa ja nimittäin näkee ajella.


    • Silkkihansikas

      Katsastuksessa huomasivat parkin pimenneen edestä.
      Tietäen vaihdon hankaluuden (lue laiskuuteni) ajoin merkkiliikkeen pikahuoltoon ja vaihto maksoi tuon 2,6€ töineen.
      Eli jos joku haluaa itse vaihdella ja liata käsiään niin siitä vaan mutta minä en ainakaan viitsi sitä vaivaa nähdä kun tuo liikekkin on ihan vieressä.

      Ajovalopolttimot on vieläkin alkuperäiset 3v vanhat ja 60000km ajetut.

      PS: Lisätkää apuvaloja nokalle ni pärjäätte huonomillakin hehkulampuilla omissa umpioissa.
      Longlife kun on himmeä tehoinen lamppu.

      • ...

        Mutta esim. -02 sedan Corollassa kaukovalot ovat erinomaiset eikä niiden tehoa tarvitse parantaa. Sen sijaan H7 lähivalot ovat heikot ja lähivalojahan ilmeisesti ei saa parantaa lisävaloilla?

        Omasta mielestäni tämän H7-rumban haittapuoli on vaiva niiden vaihtamisesta ja myös niiden palamisen/kunnon seuraaminen. Kustannus ei ole kovin iso muihin autoilun kustannuksiin nähden.

        Toivottavasti näistä ongelmista on jo uudemmissa malleissa päästy. Ja ennen kaikkea H7-lampuista luovutaan tulevaisuudessa.


      • 744
        ... kirjoitti:

        Mutta esim. -02 sedan Corollassa kaukovalot ovat erinomaiset eikä niiden tehoa tarvitse parantaa. Sen sijaan H7 lähivalot ovat heikot ja lähivalojahan ilmeisesti ei saa parantaa lisävaloilla?

        Omasta mielestäni tämän H7-rumban haittapuoli on vaiva niiden vaihtamisesta ja myös niiden palamisen/kunnon seuraaminen. Kustannus ei ole kovin iso muihin autoilun kustannuksiin nähden.

        Toivottavasti näistä ongelmista on jo uudemmissa malleissa päästy. Ja ennen kaikkea H7-lampuista luovutaan tulevaisuudessa.

        Polttimot tehdään euroopan markkinoille, ei valmistajat ajattele Suomen ajovalopakkoa. Keski- ja eteläeuroopassa ajovaloja käytetään vain pimeällä ja sateessa, silloin ne väistämättä kestävät myös pidempään, jopa useita vuosia.

        t. ammattina polttimomyyjä


      • Pekka...
        744 kirjoitti:

        Polttimot tehdään euroopan markkinoille, ei valmistajat ajattele Suomen ajovalopakkoa. Keski- ja eteläeuroopassa ajovaloja käytetään vain pimeällä ja sateessa, silloin ne väistämättä kestävät myös pidempään, jopa useita vuosia.

        t. ammattina polttimomyyjä

        Jotkut, nimenomaan eurooppalaiset, autonvalmistajat kyllä ajattelevat tuotakin asiaa varustamalla ajovaloautomatiikan toimimaan päiväasennossa alemmalla jännitteellä, jolloin polttimot kestävät moninkertaisen ajan. Näin esim Corollan pahin eurooppalainen kilpailija


      • Silkkihansikas
        ... kirjoitti:

        Mutta esim. -02 sedan Corollassa kaukovalot ovat erinomaiset eikä niiden tehoa tarvitse parantaa. Sen sijaan H7 lähivalot ovat heikot ja lähivalojahan ilmeisesti ei saa parantaa lisävaloilla?

        Omasta mielestäni tämän H7-rumban haittapuoli on vaiva niiden vaihtamisesta ja myös niiden palamisen/kunnon seuraaminen. Kustannus ei ole kovin iso muihin autoilun kustannuksiin nähden.

        Toivottavasti näistä ongelmista on jo uudemmissa malleissa päästy. Ja ennen kaikkea H7-lampuista luovutaan tulevaisuudessa.

        Pitkät ovat hyvät avessa & corollassa.

        Itse ajelen öisin 10-20.000km vuodessa ja poltan kyllä jokseenkin surutta sumuvaloja hiljaisilla pimeillä teillä. (en kehillä tai taajamissa)

        H4 on duuni yariksessa ja oikean puoleinen on palanut tänä vuonna 8x vasen vain 1.
        Olisikohan kestoon vaikutusta muovisilla umpionlaseilla? duuniajoni on postinjakelua eli hiljaa ajetaan ja pikkutiet tärisyttää sikana (nimismiehenkiharat)

        Omissa autoissamme on kyllä polttimot kestäneet hyvin. Edellä mainittu 2,6 oli siis parkkipoltin, mitä maksaa ajovalopoltin vaihdettuna??


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mies vinkkinä sulle

      Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      93
      7639
    2. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      105
      5522
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4738
    4. Haluun sua niin paljon

      ❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4673
    5. Vietetään yö yhdessä

      Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3392
    6. Mitä palveluita mies..

      Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2768
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2457
    8. Olet oikeasti ollut

      Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2408
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

      Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2372
    10. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2244
    Aihe