Olen kuullut että herpes voi tarttua silmiinkin. Onko se vaarallista ja paraneekomhoidettaessa?
Millaiset ovat silmäherpeksen oireet? Mistä tietää herpesinfektion aikan onko herpes mahdollisesti silmissä ja milloin mentävä lääkäriin?
silmäherpes
2
11785
Vastaukset
- Epäilty on
Moi,
Vaarallinen on, jos ei hoideta, mutta hoitamalla saadaan pois.
Mulla epäiltiin viime keväänä sitä, mutta loppujen lopuks silmässä oli vain eroosio sarveiskalvolla. Oireita pahensi silmien kuivuus. Varsinaisia herpeksen oireita en osaa sanoa, koska siitä ei mulla ollut kyse, mutta omia oireita, joiden perusteella lääkäri laittoi silmäpolille oli silmien kaiverrus (johtui tosin varmaan lähinnä tuosta eroosiosta), silmien punaisuus, jatkuva veden vuotaminen silmistä (joka tosin johtui varmaaan enemmän silmien kuivuudesta). Herpestä varten joudutaan ottamaan laboratorionäyte. - silmälääkäri
Herpesvirus voi aiheuttaa sarveiskalvon epiteelin defektejä, jotka lääkäri havaitsee värjäämällä ne - tyypillistä on ns. "oksakuvio", jonka parhaiten havaitsee silmälääkärin mikroskooppitutkimuksessa. Herpesvirus voi kyllä aiheuttaa muunkinlaisen defektin, joka ei aina ole tyypillisen näköinen, jolloin diagnoosin teko saattaa viivästyä, ellei herpestä huomata epäillä.
Herpesvirus voi aiheuttaa myös sarveiskalvon syvempien osien tulehdusta ja huonontaa pysyvästi näköä aiheuttamalla arpisamentumia ja jopa sarveiskalvon siirto voi tuolloin olla tarpeen.
Oireita voi olla kipu (mutta saattaa myös olla kivuton), näön huonontuminen, silmän punoitus eli oireita, joita myös muissa silmätaudeissa voi esiintyä eli lääkärin tehtäväksi jää selvittää, mistä oireet johtuvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349