Hei kaikki.. pitkästä aikaa taas täällä ja keskustelun taso ei ole paljoa noussut :( Jotkut häiriköt jaksavat repiä halpaa huviaan skitsoilemalla näppiksellään. No, jos se heitä helpottaa, niin se heille suotakoon.
Nimimerkkinikin on otettu käyttöön, siksi tuo kakkonen.
Olen ollut työmatkoilla pääosin Euroopassa ja siellä ohimennen tavannut myös meikäläisiä. Siellä romanikulttuurissa on joitakin samoja piirteitä kuin meillä, mutta paljon on myös eroavaisuuksia. Jos täällä on keskusteluissa mukana vanhempia romaneja, jotka olette nähneet romanikulttuuria myös viime vuosisadan alkupuolelta, niin miten te näette Suomen romanien kulttuurin; kuinka paljon siinä on alkuperäistä romaaniutta ja kuinka paljon täällä 450 vuoden aikana muovautunutta? Muutkin asialliset kommentit asiasta ovat tervetulleita.
Mitä kuuluu?
15
1067
Vastaukset
- timanttimies
saksassa
- gitano_2
mutta siellä en meikäläisiä tavannut. Belgiassa ja Ranskassa kylläkin ja Bulgariassakin, mutta siellä ei löydetty yhteistä kieltä, valitettavasti.
Miksi kysyit Saksasta? Oletko käynyt siellä usein? Mukava maa, varsinkin jos on lomaa ja pääsee sinne sveitsin rajoille kauniiseen luontoon. - timanttimies
gitano_2 kirjoitti:
mutta siellä en meikäläisiä tavannut. Belgiassa ja Ranskassa kylläkin ja Bulgariassakin, mutta siellä ei löydetty yhteistä kieltä, valitettavasti.
Miksi kysyit Saksasta? Oletko käynyt siellä usein? Mukava maa, varsinkin jos on lomaa ja pääsee sinne sveitsin rajoille kauniiseen luontoon.seudulla metsä ja kaupungin puutarhatöis 1999 joo kaadoin puita ja istutin taimia ja kaupungille ruusuja ja lehmuksia,joo tein sitä hommaa 3 kuukautta, kiva maa ja helpot ihmiset,parempi maa kuin suomi joo tulimonet paikat tutuksi budingen,gelnhausen ja monet muut en oikee muista kaikkia paikkoja,joo siel gelnhausenis esiintyi helmut lotti,joo se veti elvis-showta joo oli hyvä laulaja joo ne oli barbarossa-markkinat
- mä vaan
timanttimies kirjoitti:
seudulla metsä ja kaupungin puutarhatöis 1999 joo kaadoin puita ja istutin taimia ja kaupungille ruusuja ja lehmuksia,joo tein sitä hommaa 3 kuukautta, kiva maa ja helpot ihmiset,parempi maa kuin suomi joo tulimonet paikat tutuksi budingen,gelnhausen ja monet muut en oikee muista kaikkia paikkoja,joo siel gelnhausenis esiintyi helmut lotti,joo se veti elvis-showta joo oli hyvä laulaja joo ne oli barbarossa-markkinat
Oon jopa kateellinen sinulle;-) Lotti rulettais kyllä varsinkin Elvarin laulut... sehän oli oikeia kunniaosoitus. No Lottilla näköjään projekteja riittää musiikin parissa... koska on romanikielinen lamenkko levy...hih
- helmenharmaa rolls-royce
mä vaan kirjoitti:
Oon jopa kateellinen sinulle;-) Lotti rulettais kyllä varsinkin Elvarin laulut... sehän oli oikeia kunniaosoitus. No Lottilla näköjään projekteja riittää musiikin parissa... koska on romanikielinen lamenkko levy...hih
ja joku cadillac se tais olla vaaleenpunanen ja sit joku valkonen vielä,joku jenkki muistaakseni,sit siel oli aivan hirmunen tivoli varmasti lähes kilometrin kanttiinsa,joo oli hirveitä vehkeitä kai amerikasta tuotuja,joo meinasin eksyä siellä joo oli oikeeta sokkeloa ja iltakahdeksalta alkoi hirvee vesisade oli 10 senttiä vettä maassa,joo en tiiä laulsaisko,miksei laulajathan aina kokeilee vaikka mitä t:timantti
- Olen älyttömän
kyllästynyt sinun ainaiseen jauhontaas!!Anna meille etukäteen ison iso joululahja voitko antaa?????poistu tästä foorumista ainakin joulun yli.KIITOS
- mä vaan
Olen älyttömän kirjoitti:
kyllästynyt sinun ainaiseen jauhontaas!!Anna meille etukäteen ison iso joululahja voitko antaa?????poistu tästä foorumista ainakin joulun yli.KIITOS
aivan pakko lukea timantin juttuja, vai on sittenkin pakko. Musta kuitenkaan ei oo pakko aukaista kaikkia viestejä...vai onko ne kaikki pakkopullaa.
- kunhan vain
mä vaan kirjoitti:
aivan pakko lukea timantin juttuja, vai on sittenkin pakko. Musta kuitenkaan ei oo pakko aukaista kaikkia viestejä...vai onko ne kaikki pakkopullaa.
ei availe uusia topikkeja vaan kirjioittaa jo valmiiksi alotetuille. Ja yrittäkää ny vähä hianovarasemmin puhuu timantti miehelle kun sillä ei kaikki tuolla yläkerrassa oo oikein kunnossa...
- Timantista shefu!!
kunhan vain kirjoitti:
ei availe uusia topikkeja vaan kirjioittaa jo valmiiksi alotetuille. Ja yrittäkää ny vähä hianovarasemmin puhuu timantti miehelle kun sillä ei kaikki tuolla yläkerrassa oo oikein kunnossa...
Timantti jyrää!!
- aina oppii
Olen älyttömän kirjoitti:
uutta t:timantti,taas hain ikkunatehtaalta ison puukuorman,tulee lämmin tupaan.
- piirileikistä
kunhan vain kirjoitti:
tykkään t:timantti
- joo iso belarus,joo
Timantista shefu!! kirjoitti:
Timantti jyrää!!
yhdes paikas olis ollu iso betonijyrä traktorin perään,mut harkitsin liikaa,nii sen vei joku toinen,joo sil ei ollu kai ees omistajaa,noh sitä oppii,et sillon pitää takoa ko rauta on kuumaa t:timantti
- mä vaan
Minusta romanikultuuri on kuvailtu yhdessä lauseessa, "ihmisenä ihmisten joukossa". Romanit todellakin olivat ihmisten joukossa tehden kaikenlaista työtä talonpoikien hyväksi. Sekin kuului kulttuuriin ennen, että jos saatiin esim. lammas teurastatvaksi niin siitä ruokailivat niin mustalaiset kuin kylänväkikin. Lampaasta yhdelle perheelle olisi riittänyt seuraavanakin päivänä syötävää, mutta elämä oli siltäkin puolelta rentoa ja välitöntä, ettei ollut huomisen huolet ja aamulla herätessä. Suvullani oli vakituiset asuinpaikat, mutta kesä oli kiertoaikaa. Kierrettiin tutuissa taloissa ja kärryjä oli varmaan vaikka kuinka monta. On mukava kuunnella vanhojen ihmisten tarinoita vanhoista tavoista ja elämästä. Tuntuu, että suomen romanikulttuuri muuttuu 20 vuoden välein aina uuden sukupolven tullessa esiin. Vai olisko se niin, että kulttuuri laahaa perässä suomalaiskultuuriin nähden.
- gitano_2
Tuollaisesta omaltakin mummilta aikoinaan kuulin..
- Gipsy
Joo terve vaan kaaleet :)
Aika mielenkiintoinen on tämä kulttuuri kysymys,koska
ihmisillä on niin paljon erilaisia mielipiteitä asiasta. Mutta sen verran kyllä voisin sanoa että kulttuuria ja kieltä pitäisi opettaa/neuvvoa enemmän nuorille.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724757
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h724634Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112977Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv762883Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222226Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592015Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska161707- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1121399- 1851298