toinen kaiutin särisee

maso

Kävi niin että toinen kaiutin alkoi vaan särisemään. Vahdoin kaiuttimet vahvistimesta toisinpäin jolloin särinä siirtyi toiseen kaiuttimeen.

Vika on siis vahvistimessa mutta mikä siinä mahtaisi olla ? Välillä soi normaalisti ja välillä särisee ja kuuluu hiljaa.

Vahvistin on 80luvun tienoilla ostettu Sharp

8

7408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika....

      Potentiometrit kuluu käytössä ja monesti ne alkaa rätisemään vanhoissa vahvistimissa. Niitä voi yrittää puhdistaa vaikka paineilmalla, mutta vaihtamaan ei kannata lähteä kun ovat niin kalliita.

      • masa

        kerro mulle mikä on potentiometri ja mistä sen löytää..en ole ikinä vahvaria avannut :)


    • liikkeestä

      Osta radiokaupasta sopivaa suihketta. Myyjät antava oikean purkin kun kerrot käyttötarkoituksen. Sitten avaat laitteen kuoret ja tutki voluumi- ym. potikoiden sijainti. Sen jälkeen suihkuta ainetta reilusti mutta tarkasti potikoiden liikkuvin osiin. Potikoiden pinnoissa on likaa, joka aiheuttaa ritinöitä, katkoksia etc. Suihkeella saat ne puhtaiksi. Tämä on se tapa miten huoltoliikkeissäkin laiteet korjataan. Apua tulee yleensä kuukaudeksi tai parhaimmillaan jopa vuosiksi. Mutta jos sulla sähköalan kavereita, niin he osaavat tilata komponenttiliikkeistä sopivat osat ja juottaa ne paikoilleen. Huoltoliikkeissä sellainen homma maksaa hunajaa ja kun laite ei ole mitään huippulaatua niin silloin siihen ei kannata sijoittaa rahaa. Mutta suihkeella saat mitä ilmeisimmin laitteen toimintakuntoiseksi halvalla.

      • maso

        Huomasin vielä semmoisen että kun laittaa ääntä tulemaan pelkästään särisevästä kajarista kovalla äänellä niin silloin ääni saattaa puhdistua särinöistä...

        tarvii koittaa tuota suihketta viel..kiitoksia


      • siitä että
        maso kirjoitti:

        Huomasin vielä semmoisen että kun laittaa ääntä tulemaan pelkästään särisevästä kajarista kovalla äänellä niin silloin ääni saattaa puhdistua särinöistä...

        tarvii koittaa tuota suihketta viel..kiitoksia

        se potentiometri, eli äänenvoimakkuuden säädin on vähempi kulunut sieltä kovempien voimakkuuksien alueelta.


      • ihminen2311
        maso kirjoitti:

        Huomasin vielä semmoisen että kun laittaa ääntä tulemaan pelkästään särisevästä kajarista kovalla äänellä niin silloin ääni saattaa puhdistua särinöistä...

        tarvii koittaa tuota suihketta viel..kiitoksia

        Se, että kovempaa soitettaessa särinä katoaa, saattaa johtua edelleen samasta ongelmasta, eli potentiometrista. Särinä voi kadota hetkittäisesti koska äänenvoimakkuusnuppia tulee kovaa kuunneltaessa käännettyä pitempi matka, tai jos käännät nopeasti voluumin kaakkoon. Tämä johtuen siitä, että lika "asettuu" suuremmalla todennäköisyydellä potikassa harmittomasti silloin, kun nuppia käännetään pitkiä matkoja tai tehdään pikaliikkeitä. Toki se on pitkälti tuuristakin kiinni, milloin särisee.

        Eikö rätinä voisi johtua esimerkiksi kylmäjuotoksestakin jossain päin vahvistinta? Tai osittain vioittuneista osista?

        En itsekään suosittele korjaukseen viemistä, saat pulittaa pitkän pennin hyötyyn nähden. Koita vaikka virrat pois kytkettynä käännellä ja väännellä sitä nuppia ees taas, ties vaikka tuurilla särinä katoaa pitemmäksikin aikaa.


    • Iso paha susi

      Imuroin ja puhkuin. Puhkuin ja imuroin. Särinän palaamista odotellessa...

    • tuntematon1

      Minulla on pringles disko kautin mutta se särisee et sitä pitää kuunnella 1 että seon ees vähän pienempi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe