Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Työlinjaiset upeita

ja isoja

Työlinjaisista löytää kunnon koiria, sosiaalisia, terveitä ja riittävän isoja. Vai mitä sanotte belgistä jonka säkäkorkeus on 74 cm ja painaa 43 kiloa. Se pystyy koulutettuna nappaamaan vähän isommankin konnan kiinni. Semmosia on poliiseilla eri puolilla maailmaa jo paljon.

13

2425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Khukhuu

      Molemmissa linjoissa löytyy sosiaalisia ja terveitä. Ja epäsosiaalisia ja sairaita.

      Liian suuriakin löytyy molemmista linjoista. Ja liiallinen koko ei ole koskaan tehnyt millekään rodulle hyvää.

      Ei edes (ja varsinkaan) työkoiralla.

      Mutta hyvä että tykkäät!

      • stunt

        Mä en kyllä itse tykkää tuosta et koiran säkää kasvatetaan suotta liian suurex.. Mä olen tyytyväinen ku kotona löntystelee tervu herra jolla säkä 65cm


    • noita

      Voi Pertti, sanon minä! Itse pidän pienemmistä, mutta jokaiselle onneksi löytyy omaa tyyppiään... Tulee vaan väistämättä mieleen ne teoriat, joiden mukaan koon suurempi vaihtelu keskiverrosta kertoo taas terveydellisistä riskeistä. Mutta totta se on, että käyttöbelgit yleistyvät (maailmalla ja) täällä Pohjolan perukoillakin virkakäytössä. Menneessä belgiyhdistyksen kokouksessa keskusteltiin aiheesta työ- vai käyttölinjainen ja käyttö- versio valittiin käytettäväksi. Mun suuhun se sopii paremmin.

    • Ei 74 cm säkällä oo enää belgi mun mielestä. Kyllä se sen rosvon 60-senttisenäkin nappaaa, jos on napatakseen, koulutuksesta ja hermoista se musta on enempi kiinni. Monien työkoirarotujen koko on kasvanut, kun siitä on tehty näyttelykoira, koska isompi koira on näyttävämpi. Samalla kuitenkin koiran rakenne ja muut ominaisuudet ovat voineet kärsiä. No, mitä haittaa työkoiralle sitten voi olla koon kasvamisesta? Eihän belggaritkaan enää paimenna, hoida hommaa, johon tarvittiin pientä ja ketterää koiraa. Enkä mä ole vielä törmännyt isoihin työlinjaisiin, tosin saisin kyllä pyöriä piireissä vähän enemmän. En kuitenkaan usko, että koon kasvattamisesta on rodulle mitään hyötyä.Isoja koiria löytyy muista roduista ihan yhtä hyvillä ominaisuuksilla.

      • kielitieteilijä

        Kyllä se belki on, jos sen vanhemmat ovat rekisteröityjä belkejä. Ei suuri koko muuta rotua miksikään. Kokemusperäinen fakta on, että liiallinen koko haittaa usein työsuorituksia. Rakenne joutuu lujille ja vammautumisriksi kasvaa. Tosin iso koira saa helpommin rosvon nurin ja hallintaansa kuin pieni. Mutta täytyy muistaa, että suojelukoiran työkäytö on aina ihmisen ja koiran yhteistyötä. Pienikin mali (35-kiloinen)pystyy eliminoimaan nopeasti aseellisen rosvonkin. Asiasta aika paljon jo kokemusta. Mali on osoittautunut erittäin tehokkaaksi aseeksi. Siksi poliisit ja sotilaat kouluttavat niitä apulaisikseen.


    • Belgityttö

      Anteeks nyt vaan, mutta ei taida enää olla "belgianpaimenkoira",(ihanne säkäkorkeus rotumääritelmässä 58cm-62cm,2cm yli tai alle sallitaan). Ei useinkaan, esim. näyttelyissä niin tarkkaa, mutta reilusti liian pieni tai iso se ei saa olla!! Alkujaan paimenkoira, jonka täytyi olla ketterä ja nopea paimentaessaan lampaita.. Miten mahtais käydä tuolla koolla...

      • ei koko

        Sun kallo ei toimi. Olet vähän tyhmä. Sekoitat asioita. Rekisterilapuista näkee koiran rodun. Koko ei määrää rotua.


      • Belgityttö
        ei koko kirjoitti:

        Sun kallo ei toimi. Olet vähän tyhmä. Sekoitat asioita. Rekisterilapuista näkee koiran rodun. Koko ei määrää rotua.

        Rotua harrastaneena toistakymmentä vuotta tiedän kyllä minkänäköinen on belgiampaimenkoira! Jos sinulle täytynee tarkemmin selittää, tarkoitin tuolla, että edellä mainittu on belgiksi ylisuuri, vaikka olisi rekisterissäki. Eli ei enää näyttäisi rodunomaiselle belgianpaimenkoiralle. Tutustu rotuun.


      • sotket käsitteitä
        Belgityttö kirjoitti:

        Rotua harrastaneena toistakymmentä vuotta tiedän kyllä minkänäköinen on belgiampaimenkoira! Jos sinulle täytynee tarkemmin selittää, tarkoitin tuolla, että edellä mainittu on belgiksi ylisuuri, vaikka olisi rekisterissäki. Eli ei enää näyttäisi rodunomaiselle belgianpaimenkoiralle. Tutustu rotuun.

        eli olet tyhmä. Et ole jalostuskäyttöön sopiva.


      • Patrol 6
        sotket käsitteitä kirjoitti:

        eli olet tyhmä. Et ole jalostuskäyttöön sopiva.

        Suu kiinni lapsi!Hiljaa kun aikuiset keskustelee.


      • Belgityttö
        sotket käsitteitä kirjoitti:

        eli olet tyhmä. Et ole jalostuskäyttöön sopiva.

        Lapsellisen kuuloista, että taidat olla aika lapsi vielä.. Ainakin kirjoitustes perusteella. Aikuiset ja kypsät nuoretkin osaavat asiallisesti kertoa mielipiteensä ;)


      • Voi voi
        sotket käsitteitä kirjoitti:

        eli olet tyhmä. Et ole jalostuskäyttöön sopiva.

        Hih! Tainnu iskeä uhma tai murkku pahemman kerran :))


    • säkäkorkeus

      työ ja työ = SEKAROTUISIA ne on !!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2184
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2023
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1632
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1460
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      77
      1438
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1347
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1324
    8. 51
      1222
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1180
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe