Miten kosia?

tietämätönnnn

Elikkä olis tarkoitus mennä kihloihin tyttöystävän kanssa (ollaan seurusteltu pian 4v) elikkä miten pitäisi toimia?
pyydänkö siis häntä vaimokseni vai miten? :)
sori ku oon tyhmä, ei tarvi avautua mitää asiatonta.

ps. ideana olisi jouluaattona kosiskella...

120

103130

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uguli

      Kosi vaikka sanoilla: "Tuletko vaimokseni?" tai "Menetkö kanssani naimisiin?" Tuota voi maustaa sitten ihan OMAN maun mukaan. Älä siis lue jostain siirappioppaasta, miten pitää kosia, vaan valitse sellainen paikka ja aika, joka on sinun tyyliäsi.

      Minä kosisin jonain muuna päivänä kuin jouluaattona. Sehän on juhlapäivä jo sinällään. Jos luulet, että haluatte myöhemmin juhlia kihlaustanne sen vuosipäivänä, kannattaa siis valita jokin toinen päivä.

      • ma-rina

        "Minä kosisin jonain muuna päivänä kuin jouluaattona. Sehän on juhlapäivä jo sinällään. Jos luulet, että haluatte myöhemmin juhlia kihlaustanne sen vuosipäivänä, kannattaa siis valita jokin toinen päivä. "

        mun mielestä taas juuri jouluaatto olisi päivistä romanttisin kosimiseen. ja myös pienien idyllisten perhe-häiden järjestämiseen.

        ja siinähän tulisi sitten juhlittua sitä kihlapäivää oikein hyvällä ruoallakin vielä senkin jälkeen, kun vihkipäivästä on tullut se suurempien juhlien päivä :-)

        ja mikä parasta, miehillä kun tuppaa nuo päivämäärät unohtumaan, niin jouluaattoon on helppoa keksiä muistikikkoja. ja sitten kun se päivämäärä unohtuu niistä kikoista huolimatta, niin kihlatulle on hyvä selittää, että juu, juu, kyllä mä muistin, sehän oli joululahja, jonka jätin ostamatta :-)


      • blondi-72hki

        tuttavani poikaystävä:hän antoi sormuksen sanoi "tossa" ja kun tyttöystävältä ei saanut vastausta niin kysyi vain "no eksä sano mitää" ja tietty rukkaset tuli ja erosivat eli mieti mistä tyttöystäväsi pitää eniten ja tee illasta tai siis kosimishetkestä romanttinen sekä ikimuistoinen tosin ei tuolla tavalla ikimuistoinen ku kävi tutulleni..


      • Kalevi
        blondi-72hki kirjoitti:

        tuttavani poikaystävä:hän antoi sormuksen sanoi "tossa" ja kun tyttöystävältä ei saanut vastausta niin kysyi vain "no eksä sano mitää" ja tietty rukkaset tuli ja erosivat eli mieti mistä tyttöystäväsi pitää eniten ja tee illasta tai siis kosimishetkestä romanttinen sekä ikimuistoinen tosin ei tuolla tavalla ikimuistoinen ku kävi tutulleni..

        Miten tarina jatkuu? Miten hän kosi seuraavaa?


      • päin
        ma-rina kirjoitti:

        "Minä kosisin jonain muuna päivänä kuin jouluaattona. Sehän on juhlapäivä jo sinällään. Jos luulet, että haluatte myöhemmin juhlia kihlaustanne sen vuosipäivänä, kannattaa siis valita jokin toinen päivä. "

        mun mielestä taas juuri jouluaatto olisi päivistä romanttisin kosimiseen. ja myös pienien idyllisten perhe-häiden järjestämiseen.

        ja siinähän tulisi sitten juhlittua sitä kihlapäivää oikein hyvällä ruoallakin vielä senkin jälkeen, kun vihkipäivästä on tullut se suurempien juhlien päivä :-)

        ja mikä parasta, miehillä kun tuppaa nuo päivämäärät unohtumaan, niin jouluaattoon on helppoa keksiä muistikikkoja. ja sitten kun se päivämäärä unohtuu niistä kikoista huolimatta, niin kihlatulle on hyvä selittää, että juu, juu, kyllä mä muistin, sehän oli joululahja, jonka jätin ostamatta :-)

        "mun mielestä taas juuri jouluaatto olisi päivistä romanttisin kosimiseen. ja myös pienien idyllisten perhe-häiden järjestämiseen."

        meinaatko että häiden takia täytyy pilata kaikkien muiden joulu?


      • ma-rina
        päin kirjoitti:

        "mun mielestä taas juuri jouluaatto olisi päivistä romanttisin kosimiseen. ja myös pienien idyllisten perhe-häiden järjestämiseen."

        meinaatko että häiden takia täytyy pilata kaikkien muiden joulu?

        todella pieniä perhe-häitä. siis sellaisia, joissa vieraina on todellakin vain ne ihmiset, joiden luona viettäisi joulun muutenkin. olen itse aina haaveillut sellaisesta, ja melkein se niin kävikin.


      • halusi

        Mies halusi jouluaattona kihloihin. Se oli minusta omituinen valinta, mutta hän sai pitää päänsä - kunhan vaan sain hänet :) ei päivällä väliä.... hih hih....

        Onnea vaan naimisiin menolle. Kosi häntä vaikka petipuuhien päätteeksi, hihihiiii.... niin minä tein kun kihloihin pyysin miestäni. Surkeeta tietenkin avuttomuuden hetkellä käyttää tilaisuutta hyväkseen.


      • Hönö
        halusi kirjoitti:

        Mies halusi jouluaattona kihloihin. Se oli minusta omituinen valinta, mutta hän sai pitää päänsä - kunhan vaan sain hänet :) ei päivällä väliä.... hih hih....

        Onnea vaan naimisiin menolle. Kosi häntä vaikka petipuuhien päätteeksi, hihihiiii.... niin minä tein kun kihloihin pyysin miestäni. Surkeeta tietenkin avuttomuuden hetkellä käyttää tilaisuutta hyväkseen.

        Vain nainen voi olla noin raaka miehelle!


      • mielin pidän
        Hönö kirjoitti:

        Vain nainen voi olla noin raaka miehelle!

        Niin, valitettavasti se on katalaa, mutta hyvillä mielin pidän saaliini. Nam.


      • tossa oli
        blondi-72hki kirjoitti:

        tuttavani poikaystävä:hän antoi sormuksen sanoi "tossa" ja kun tyttöystävältä ei saanut vastausta niin kysyi vain "no eksä sano mitää" ja tietty rukkaset tuli ja erosivat eli mieti mistä tyttöystäväsi pitää eniten ja tee illasta tai siis kosimishetkestä romanttinen sekä ikimuistoinen tosin ei tuolla tavalla ikimuistoinen ku kävi tutulleni..

        Mun mielestä tossa kosimisessa oli tyyliä. Paljon parempi kuin joku iljettävä kukkakimppukosiminen. Suora tapa on hyvä. Hos ei se käy naiselle, niin nainen kannattaa vaihtaa koska ei tajua muustakaan hyvästä mitään. Joka asiassa pitää sen jälkeen kierrellä ja mielistellä (=yrittää olla jotain, mitä kukaan ei oikeasti ole). Minä en ainakaan kattelis miestä, joka koittaa ja yrittää ja miettii ja jahkaa ja päätyy sitten hankkimaan jollain kamalla huomiotani - yök. Onneksi oma mieheni ei ole koskaan tyrkyttänyt minulle esim. kukkia tai muuta epäkäytännöllistä roskaa.


      • sazi
        halusi kirjoitti:

        Mies halusi jouluaattona kihloihin. Se oli minusta omituinen valinta, mutta hän sai pitää päänsä - kunhan vaan sain hänet :) ei päivällä väliä.... hih hih....

        Onnea vaan naimisiin menolle. Kosi häntä vaikka petipuuhien päätteeksi, hihihiiii.... niin minä tein kun kihloihin pyysin miestäni. Surkeeta tietenkin avuttomuuden hetkellä käyttää tilaisuutta hyväkseen.

        Miten tämä kihloihin pyytäminen tapahtui?
        Ajattelin tehdä sen jouluaattona ja olen ihan hukassa miten toimia!? :O


      • MissEvilX
        tossa oli kirjoitti:

        Mun mielestä tossa kosimisessa oli tyyliä. Paljon parempi kuin joku iljettävä kukkakimppukosiminen. Suora tapa on hyvä. Hos ei se käy naiselle, niin nainen kannattaa vaihtaa koska ei tajua muustakaan hyvästä mitään. Joka asiassa pitää sen jälkeen kierrellä ja mielistellä (=yrittää olla jotain, mitä kukaan ei oikeasti ole). Minä en ainakaan kattelis miestä, joka koittaa ja yrittää ja miettii ja jahkaa ja päätyy sitten hankkimaan jollain kamalla huomiotani - yök. Onneksi oma mieheni ei ole koskaan tyrkyttänyt minulle esim. kukkia tai muuta epäkäytännöllistä roskaa.

        "Tossa".

        Joo nainen ei tajua hyvästä mitään. Voi minkä menetti! :))


      • Entä jos...?
        Hönö kirjoitti:

        Vain nainen voi olla noin raaka miehelle!

        No entäs jos mies tekee naiselle noin?


      • hshsrhs
        ma-rina kirjoitti:

        todella pieniä perhe-häitä. siis sellaisia, joissa vieraina on todellakin vain ne ihmiset, joiden luona viettäisi joulun muutenkin. olen itse aina haaveillut sellaisesta, ja melkein se niin kävikin.

        JOULUAATTO HYVÄ PÄIVÄ KOSIA?
        Jouluaattona kosimisessa ei ole mitään vikaa. Jokainen päivä on yhtä hyvä ja tärkeä. Ei joulu siitä huonone jos poikaystävä kosii. :)

        MITEN KOSIA?
        Kosia voi miten vain. Toiset kosivat vanhanaikaisesti kukkakimppu kädessä polvistuen, toiset kirjoittavat paperille tärkeän kysymyksen esim. tyttöystävän työpöydälle. Kumpikin tapa jakaa mielipiteet suuntaan ja toiseen.
        Pääasia siis, että teet sen sinulle itsellesi sopivimmalla tavalla ja niin, ettei tyttöystäväsi loukkaannu.

        Älä ota paineita, hyvin se menee. Sano sanat jotka parhaiten suuhusi sopivat ja ole oma itsesi. :)


      • anteeks mitä?
        halusi kirjoitti:

        Mies halusi jouluaattona kihloihin. Se oli minusta omituinen valinta, mutta hän sai pitää päänsä - kunhan vaan sain hänet :) ei päivällä väliä.... hih hih....

        Onnea vaan naimisiin menolle. Kosi häntä vaikka petipuuhien päätteeksi, hihihiiii.... niin minä tein kun kihloihin pyysin miestäni. Surkeeta tietenkin avuttomuuden hetkellä käyttää tilaisuutta hyväkseen.

        Miten voitte mennä miehen tahdosta kihloihin jouluaattona, jos SINÄ kosit häntä sängyssä?

        Minkä ikäinen olet? Tiedätkö mitä kihloissa oleminen tarkoittaa? Jos kosit miestä ja hän vastaa myöntyvästi, olette siitä hetkestä lähtien kihloissa siihen asti kunnes joko menette naimisiin tai puratte avioliittolupauksen.

        Vai kerroitko kahdesta eri miehestä?


      • Anonyymi
        MissEvilX kirjoitti:

        "Tossa".

        Joo nainen ei tajua hyvästä mitään. Voi minkä menetti! :))

        Tämä niin hitosti


    • Monna

      Minusta aika hyvä tapa kosia, on sanoa, että: Kulta, haluaisin olla loppuelämäni kanssasi. Haluaisitko sinä olla minun kanssani? (samalla kun ottaa kiinni toisen vasemmasta nimettömästä...)

      • Mersu

        Itse kosin hotelli-iltana sopivana hyvänä hetkenä polvillaan kyynelet silmissä ja sain myöntyvän rakkauden takaisin.Onnea matkaan!


    • no mut

      Mä ehkä ehdottaisin uutta vuotta kosinta-ajaksi ja jotain " 4 lyhyttä vuotta olen ollut onnellinen, haluaisitko jatkaa vuosia vielä lisää..."
      jotain tollasta mikä olisi itselleen sopivaa.

      • Otto Pano

        Jospa tekisit hänet raskaaksi. Näin ollen saisit itse vastaanottaa kosinnan.


      • -itse
        Otto Pano kirjoitti:

        Jospa tekisit hänet raskaaksi. Näin ollen saisit itse vastaanottaa kosinnan.

        Tuo oli täysin asiaton ja todella typerä kommentti. KASVA aikuiseksi!


      • timanttimies
        Otto Pano kirjoitti:

        Jospa tekisit hänet raskaaksi. Näin ollen saisit itse vastaanottaa kosinnan.

        hyvin sanottu


      • nainen20
        Otto Pano kirjoitti:

        Jospa tekisit hänet raskaaksi. Näin ollen saisit itse vastaanottaa kosinnan.

        miten raskaus siihen vaikuttais! ei nainen välttämättä miestä tarvii lapsen hoitamiseen!


      • jarkiiii
        Otto Pano kirjoitti:

        Jospa tekisit hänet raskaaksi. Näin ollen saisit itse vastaanottaa kosinnan.

        toi on hyvä idea.


    • Nokinenäkäs

      Tytöllä pitää olla synttärin ja joulun nimpparin lisäksi joku muukin päivä, jolloin saa kukkia ja lahjoja ja/tai viedään ulos syömään. Ei hyvä ajatus tuo jouluaatto, itse en ois pitänyt moisesta. Varmaan oisin antanut melkeen rukkaset!

      Tai jos haluut niin pistä ittes pakettiin ja anna lahjax, pöh! Kihlaus/kosinta ei ole mikään lahja, vaan johtaa naimisiinmenoon ja ikuiseen sitoutumiseen, kai tiedät sen?

      Oma rakkaani luki huolella kalenteria ennenkuin kosi keväällä. Mulla on nääs synttärit ja nimpparit syksyllä ja talvella, eikä yhtään juhlapäivää keväällä. Nyt tulee aina toukokuussa sitten kukkia :-)

      • Joo

        "Oma rakkaani luki huolella kalenteria ennenkuin kosi keväällä. Mulla on nääs synttärit ja nimpparit syksyllä ja talvella, eikä yhtään juhlapäivää keväällä. Nyt tulee aina toukokuussa sitten kukkia :-)"

        Ja sitten kun teette lapsia, niin toukokuussa on äitienpäivä. Ei ole hyvä valinta sekään... ;-)

        IMHO ei kosintaa tarvitse suunnitella niin paljon, vaan kosia silloin kun se tuntuu oikealta.


      • Nokinenäkäs -73
        Joo kirjoitti:

        "Oma rakkaani luki huolella kalenteria ennenkuin kosi keväällä. Mulla on nääs synttärit ja nimpparit syksyllä ja talvella, eikä yhtään juhlapäivää keväällä. Nyt tulee aina toukokuussa sitten kukkia :-)"

        Ja sitten kun teette lapsia, niin toukokuussa on äitienpäivä. Ei ole hyvä valinta sekään... ;-)

        IMHO ei kosintaa tarvitse suunnitella niin paljon, vaan kosia silloin kun se tuntuu oikealta.

        Onpas! Lapset pitää hankkii just äitienpäiväx.
        Ovat sitten valmiina ;-))

        Ja mieheni on insinööri, en minä kosintapäivää valinnut.

        Mutta ei jouluna saa kosia, eikä uutena vuotena.


      • haittais
        Nokinenäkäs -73 kirjoitti:

        Onpas! Lapset pitää hankkii just äitienpäiväx.
        Ovat sitten valmiina ;-))

        Ja mieheni on insinööri, en minä kosintapäivää valinnut.

        Mutta ei jouluna saa kosia, eikä uutena vuotena.

        Mua ei ainakaan haittais joulukosinta. minusta jouluna on tosi romanttista, ja sitapaitsi sit kun on naimisissa niin sittenhan sita vihkipaivaa juhlitaan. En usko etta kukaan nainen ajatelisi kukkien saantia sillahetkella kun mies romanttisesti kosii. Se hetki on niin ainutlaatuinen ja tunnepitoinen ettei sita ajattele jotain tulevia kukkia. Sita on vain niin onnessaan.. varsinkin jos tama kosinta tulee yllarina.. Miten olis yksinkertainen lause : tuutko mun vaimoks?


      • ei kosintapäivä!!!

        Eihän sitä kosintapäivää juuri kukaan vietä myöhemmin, vaan se on se hääpäivä, jota vietetään ja annetaan lahjoja.

        Kosia voi siis ihan hyvin jouluaattona.

        Kannattaa muuten tehdä selväksi kosittaessa, että haluaako naisen kanssa naimisiin vai vain kihloihin. Nykyään monet kun haluavat vain kihloihin. Turha siis pyytää vaimokseen, jos haluaa vain kihloihin. Kihlaushan on oikeasti perinteisesti lupaus avioliitosta.


      • Otto Pano
        ei kosintapäivä!!! kirjoitti:

        Eihän sitä kosintapäivää juuri kukaan vietä myöhemmin, vaan se on se hääpäivä, jota vietetään ja annetaan lahjoja.

        Kosia voi siis ihan hyvin jouluaattona.

        Kannattaa muuten tehdä selväksi kosittaessa, että haluaako naisen kanssa naimisiin vai vain kihloihin. Nykyään monet kun haluavat vain kihloihin. Turha siis pyytää vaimokseen, jos haluaa vain kihloihin. Kihlaushan on oikeasti perinteisesti lupaus avioliitosta.

        Miten voi kihlata väittämättä menevänsä naimisiin? Miten voi kosia uskottavasti pyytämättä kihloihin tai naimisiin?

        Kun kaikki naiset ovat 3-4 kertaan läpikäytyjä ennen avioliittoa niin mitä HYÖTYÄ on kihlauksesta, mikä ennen oli lähestymislupa?


      • sä saat

        milloin sä sit munaa saat?


      • Anonyymi
        sä saat kirjoitti:

        milloin sä sit munaa saat?

        Varmaan joka ilta. Mikä on elämä ilman panoa?


    • EML

      Kosin aikoinaan nykyistä ex-vaimoani sanoen "mene kanssani naimisiin ja tee minusta maailman onnellisin mies..." Noh, eipä sitä onnea pitkään kestänyt mutta kannattaa kokeilla. Sitäpaitsi kihlausaika pitäisi olla mahdollisimman pitkä että naimisissaoloaika jää vastaavasti lyhyemmäksi. Ja vieläpä sekin kun alan miehet sanovat että kihloissa ja kännissä on hyvä olla.., Onnee ja menestystä.

      • Hönö

        On totta, että kihloissa ja kännissä on hyvä olla, MUTTA VIIMEINEN RYYPPY JA TOINEN SORMUS ON AINA LIIKAA!


    • naimisissa.

      Itse en pidä muodollisuuksista joten en kosinut lainkaan. Se tuntui luonnollisimmalta meistä molemmista, kosinta kun on todellakin muodollisuus. Se ei saa olla itsestäänselvyys. Seurusteluhan tähtää avioliittoon, joten molemmille on tietysti selvää, mihin se johtaa ilman eri "kysymystä". Siitä ei siis kannata ottaa ainakaan turhia paineita eikä tyttö/ nainen saa missään tapauksessa vaatia mitään. Jos olisin kosinut jollain tavalla, en ainakaan olisi polvilleni mennyt. HUH!!

      • silleesti

        minä taas en edes harkitsisi vastausta jos mies ei olisi polvillaan. onneks me ei seurustella ;)


      • ...
        silleesti kirjoitti:

        minä taas en edes harkitsisi vastausta jos mies ei olisi polvillaan. onneks me ei seurustella ;)

        Itsehän en koskaan ole vastaavassa tilanteessa ollut enkä luultavasti kovin äkkiä tule olemaankaan mutta olen silti tuota miettinyt. Jotenkin tuo polvilleen käyminen on "liian klisee" ainakin omalle kohdalle, että kyllä miettisin kaikki vaihtoehdot ensin läpi ja yrittäisin kehitellä jotain muuta, ei sillä että se vastenmielistä tms. olisi, se vain ei tuntuisi yhtään "mun jutulta" ja koko tilanteesta koittaisin muutenkin rakentaa, niinkuin täällä jo mainittukkin, "oman näköisen" enkä toistella loppuunkuluneita kliseitä. Mutta nyrkkisääntönä tuohon kai sopii että mikä itsestään parhaalta ja luontevimmalta tuntuu.


      • ei näin
        ... kirjoitti:

        Itsehän en koskaan ole vastaavassa tilanteessa ollut enkä luultavasti kovin äkkiä tule olemaankaan mutta olen silti tuota miettinyt. Jotenkin tuo polvilleen käyminen on "liian klisee" ainakin omalle kohdalle, että kyllä miettisin kaikki vaihtoehdot ensin läpi ja yrittäisin kehitellä jotain muuta, ei sillä että se vastenmielistä tms. olisi, se vain ei tuntuisi yhtään "mun jutulta" ja koko tilanteesta koittaisin muutenkin rakentaa, niinkuin täällä jo mainittukkin, "oman näköisen" enkä toistella loppuunkuluneita kliseitä. Mutta nyrkkisääntönä tuohon kai sopii että mikä itsestään parhaalta ja luontevimmalta tuntuu.

        Eli vähemmän suositeltavia tapoja ovat

        1) Katsotte yhdessä telkkaria ja sanot kesken väsyttävän leffan: "Mennäänkö naimisiin"

        2)Lähetät tekstiviestin: "Tuletko vaimokseni"

        3)Luet sanomalehteä ja huikkaat sieltä kesken lehdenluvun: "Mitä jos mennään naimisiin" ja jatkat lehden lukua

        4) Pyydät jotain kaveriasi välittämään kumppanillesi terveisiä, että haluaisit mennä hänen kanssaan naimisiin.

        Kannattaa miettiä joku romanttinen tapa, niin saa pisteen naiselta ;) Sitten päivästä vielä sen verran, että kannattaa valita joku minkä itekin muistaa vielä kymmenen vuoden päästä. Esim. me mentiin 11.11, niin sen muistaa vielä pappanakin.


      • unto
        ei näin kirjoitti:

        Eli vähemmän suositeltavia tapoja ovat

        1) Katsotte yhdessä telkkaria ja sanot kesken väsyttävän leffan: "Mennäänkö naimisiin"

        2)Lähetät tekstiviestin: "Tuletko vaimokseni"

        3)Luet sanomalehteä ja huikkaat sieltä kesken lehdenluvun: "Mitä jos mennään naimisiin" ja jatkat lehden lukua

        4) Pyydät jotain kaveriasi välittämään kumppanillesi terveisiä, että haluaisit mennä hänen kanssaan naimisiin.

        Kannattaa miettiä joku romanttinen tapa, niin saa pisteen naiselta ;) Sitten päivästä vielä sen verran, että kannattaa valita joku minkä itekin muistaa vielä kymmenen vuoden päästä. Esim. me mentiin 11.11, niin sen muistaa vielä pappanakin.

        aika hyviä ideoita, omasta mielestäni. mulle vois toimia, tässä tapauksessa tekstiviesti ei ole huono tapa ilmaista asioita... voisi olla aika hauska.


      • sillä tavalla
        silleesti kirjoitti:

        minä taas en edes harkitsisi vastausta jos mies ei olisi polvillaan. onneks me ei seurustella ;)

        Joo olen samaa mieltä, onneksi et seurustele. Tuollainen vaativa mieli on myrkkyä.


      • Zimasuu
        ei näin kirjoitti:

        Eli vähemmän suositeltavia tapoja ovat

        1) Katsotte yhdessä telkkaria ja sanot kesken väsyttävän leffan: "Mennäänkö naimisiin"

        2)Lähetät tekstiviestin: "Tuletko vaimokseni"

        3)Luet sanomalehteä ja huikkaat sieltä kesken lehdenluvun: "Mitä jos mennään naimisiin" ja jatkat lehden lukua

        4) Pyydät jotain kaveriasi välittämään kumppanillesi terveisiä, että haluaisit mennä hänen kanssaan naimisiin.

        Kannattaa miettiä joku romanttinen tapa, niin saa pisteen naiselta ;) Sitten päivästä vielä sen verran, että kannattaa valita joku minkä itekin muistaa vielä kymmenen vuoden päästä. Esim. me mentiin 11.11, niin sen muistaa vielä pappanakin.

        niinkuin minä kosin miestäni. Elikkä sanot vaan, että eiköhän mennä vihille, niin saadaan sekin alta pois ja päästään elämään!


      • Hönö
        ei näin kirjoitti:

        Eli vähemmän suositeltavia tapoja ovat

        1) Katsotte yhdessä telkkaria ja sanot kesken väsyttävän leffan: "Mennäänkö naimisiin"

        2)Lähetät tekstiviestin: "Tuletko vaimokseni"

        3)Luet sanomalehteä ja huikkaat sieltä kesken lehdenluvun: "Mitä jos mennään naimisiin" ja jatkat lehden lukua

        4) Pyydät jotain kaveriasi välittämään kumppanillesi terveisiä, että haluaisit mennä hänen kanssaan naimisiin.

        Kannattaa miettiä joku romanttinen tapa, niin saa pisteen naiselta ;) Sitten päivästä vielä sen verran, että kannattaa valita joku minkä itekin muistaa vielä kymmenen vuoden päästä. Esim. me mentiin 11.11, niin sen muistaa vielä pappanakin.

        Miksi kukaan mies haluaa naiselta pisteen, mitä sillä tekee? Aivan jotain muuta mies naiselta haluaa!


      • Tiuku
        unto kirjoitti:

        aika hyviä ideoita, omasta mielestäni. mulle vois toimia, tässä tapauksessa tekstiviesti ei ole huono tapa ilmaista asioita... voisi olla aika hauska.

        Mun mielestä tekstiviestikosinta ei ole hyvä, mutta makunsa kullakin.


      • rayo
        silleesti kirjoitti:

        minä taas en edes harkitsisi vastausta jos mies ei olisi polvillaan. onneks me ei seurustella ;)

        Huomaa miten ihmiset on erillaisia


    • iisisti

      Ajatelkaahan sitä, että mies kosiessaan uhrautuu, laittaa itsensä alttiiksi. Osaakohan nainen riittävästi arvostaa ja osoittaa arvostavansa tätä elettä? Olisihan se hienoa jos osaisi...

    • jellona

      Mun mielestä tuo on romanttinen ajatus kosia jouluna. Ajatelkaa nyt, ulkona on jo pimeää ja kylmää --> sisällä palaa kynttilöitä ja on kivan lämmintä --> kaakaokupit höyryää --> ja jos sattuu olemaan vielä takkakin niin takan eteen viltti, sitten kaakaokupit viereen. Ja sitten mies siinä kysyy että haluaisiko nainen viettää loppuelämänsä miehen kanssa. Kyllä mä ainakin suostuisin muitta mutkitta jos miestä rakastaisin. Saa sitä kliseetäkin vähän olla---> ei ne turhaan ole jäänyt mieleen. Mutta myös jotain omaperäistä niin ilta on kruunattu.

      Näin mun mielestä... Muilla on omat mielipiteet.

      Jokatapauksessa onnea vain =)

    • timanttimies

      jaa lyä kauhavalaanen hevoospääpuukkoo sen läpitte puupöytään kiinni ja kysyt siltä,et tuutko akaksi mulle vai teenkö tästä meloonista mulle varakyllikin

    • Onnellinen

      Kyllä mun mielestä jouluna saa kosia ja mennä kihloihin. Ajatus on tärkein, ei ajoitus! Ja kyllä: polvillaan kosiminen on romanttinen ja kaunis tapa. Itse ainakaan en voinut muuta kuin itkeä ilosta ja suostua, kun rakkaani polvistui eteeni ja kysyi, menenkö hänen kanssaan naimisiin.

      Jos aiot ostaa sormuksetkin valmiiks, niin varmista koko ja tyttöystäväsi maku sormuksen suhteen. Toiset haluaa ison timantin, toiset taas ihan yksinkertaisen ja sileän rinkulan. Varminta olis kuitenkin mennä yhdessä ostoksille, sekin on tosi romanttista ja hauskaa puuhaa!

      Onnea ja pitkäikäistä rakkautta teille! Kerrothan sitten meille kaikille, miten sujui?

    • riippuu tytöstä

      Kannattaisko järjestää yllätys?
      Riisipuuro kupin viereen runo ja sitten kosimaan kun hän on lukenut sen? Siitä voisi tulla myös perheenne traditio jouluksi, rakkausruno jouluaamuna, ihan oma juttu.
      Tms. Toki polvikosintakin suoraan on romanttista.

      • ooiuhj

        Kun jo tohinat ohi, ja ilta alkaa olla, ota "karatkaa" rakkaasi kanssa vaikka kävelylle. Kerro kuinka paljon pidät toisesta, muistuta yhteisistä hetkistänne, kehu toista... Sopivalla hetkellä polvistu toisen eteen ja kerro, että toivoisit yhteiselämänne jatkuvan vielä pitkään. Hän vierelläsi, omana vaimonasi... :) Iihj...


    • Anita

      Oletko vakavissasi tämän seurustelukumppanin kanssa mennä avioon? Teillä on yhtä pitkä seurusteluaika kun minullakin on miesystäväni kanssa. Minä en pysty kihlautumaan enkä avioitumaan, mutta jatkamme seurustelua ja asumme erillämme. Onko seurustelukumppanisi valmis ottamaan seuraavan askeleen eli oletteko keskustelleet tulevaisuudestanne jo? Raskaaksi tekeminen ei ole ratkaisu, sillä lasten koti on vanhempien suhde eikä päinvastoin, että ensin lapsi ja sitten pakkoavioon. Ei hyvä idea kuten joku täällä ehdotti eikä kaikki saa edes lapsia, vaikka tahtoisivatkin. Tunnet varmaan seurustelukumppanisi tarpeeksi hyvin jo eli onko hän romanttinen vai enemmän käytännöllinen ja mistä hän ilahtuisi ja mikä sinusta itsestä tuntuisi hyvältä paikalta ja tavalta kosia. Jos joulu merkitsee teille molemmille hyvin paljon eikä aiheuta ylimääräistä joulustressiä, niin rohkeasti vaan kosimaan, rakkaus on kekseliäs, varmasti löydät oman tyylin ja tavan kosia! Toivotan siunausta sinulle ja kumppanillesi joka tapauksessa ja hyvää joulua!

      • timanttimies

        sit tietää ainaski,et tuleeko tiineeksi,ei tarvi syytellä toista


      • MissEvilX
        timanttimies kirjoitti:

        sit tietää ainaski,et tuleeko tiineeksi,ei tarvi syytellä toista

        Toivottavasti tukehdut omaan räkänauruusi kun olet liian hauska.


    • tälläinen

      otsikon mukainen tokaisu sopii tilanteeseen hyvin, edellyttää tietenkin sitä, että on ne maistraatti asiat hoitanut kuntoon.

      • Tiuku

        Ei taida onnistua niin nopeasti? Eikös sitä avioliiton esteiden tutkintaa haeta yhdessä? Ja silloin kun haetaan, on jo varmaan kosittu...


      • Viimekesän morsian
        Tiuku kirjoitti:

        Ei taida onnistua niin nopeasti? Eikös sitä avioliiton esteiden tutkintaa haeta yhdessä? Ja silloin kun haetaan, on jo varmaan kosittu...

        viim. 2 viiikoa ennen vihkimistä.
        Molempien oltava paikalla allekirjoittamassa paperit.


      • VIIKKO ennen
        Viimekesän morsian kirjoitti:

        viim. 2 viiikoa ennen vihkimistä.
        Molempien oltava paikalla allekirjoittamassa paperit.

        Korjaus edelliseen viestiin avioliiton esteiden tutkijalta:
        1 viikko ennen on haettava avioliiton esteiden tutkinta.
        Molempien on tosiaan oltava paikalla allekirjoittamassa paperit.
        Toinen vaihtoehto on allekirjoittaa ne kotona, mutta silloin tarvitaan 2 todistajaa todistamaan nimmarit oikeiksi.


      • :)
        VIIKKO ennen kirjoitti:

        Korjaus edelliseen viestiin avioliiton esteiden tutkijalta:
        1 viikko ennen on haettava avioliiton esteiden tutkinta.
        Molempien on tosiaan oltava paikalla allekirjoittamassa paperit.
        Toinen vaihtoehto on allekirjoittaa ne kotona, mutta silloin tarvitaan 2 todistajaa todistamaan nimmarit oikeiksi.

        Se on ihan sama kenet sinne maistraattiin mukanaan raahaa, eivät ne papereita tarkista, kunhan allekirjoitus on sinnepäin. Jos tiedät osoitteen ja sotun ja mahdolliset aiemmat liitot ja lapset, niin voit mennä naimisiin ihmisen kanssa ilman että tämä on edes paikalla, kunhan joku näyttelee roolin ja muutama oma todistaja paikalla. Kiva tilanne kun suomessa avioliittoa ei voi mitätöidä ja erotessa omaisuus menee jakoon. :)


    • Neitopeikko

      ...niin kuin itsestä ja kumppanista hyvältä tuntuu! Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä, niinhän se menee. Kaveri kosi avokastaan Karibialla sukellusreissulla, koska molemmat harrastavat sukeltamista. Nainen "löysi" yllättäen simpukan, jonka sisään oli kätketty sormus. Toimi heidän kohdallaan aivan täydellisesti, mutta itselleni olisi ollut liian yltiöromanttista. Ajalla ja paikalla ei mielestäni ole mitään merkitystä, jos molemmilla on tunne oikea. Minua voisi hyvin kosia vaikka tekstiviestillä, sillä puhelinta käytetään meidän perheessä muutenkin aika aktiivisesti (= Pääasia, että tiedän miehen olevan tosissaan ja haluavan sitä mitä pyytää!

      • ai ääm häpi

        minun oma ukkoni kosi minua uuden vuoden aattona keskiyöllä. hieman kliseistä ehkä, mutt tapahtumaa jälkeen päin ajatellessani tulee todella onnellinen, rakastunut ja hyvä mieli. taivas oli täynnä raketteja ja seisoimme "kukkulalla" joka seisoo kapunkimme eteläpuolella, ja alla on tuikki kaupungin valot. katselimme mieheni kanssa raketteja, kun hän yhtäkkiä käänsi minut itseensä päin ja kysyi (ehkä hieman töksähtäen) että haluaisitsä mennä mun kanssa naimisiin.. halusinhan minä! onnellisia ollaan oltu jo vuosia!


    • sivistyksessä?

      Voisiko joku kertoa, miksi ylipäätään kositaan? Miksi joku polvistuminen muu aiheeseen liittyvä? Näinhän ei toimita läheskään kaikkialla maailmassa... Tämä kosinta on sellainen asia, mitä ei ainakaan minulle eikä puolisolleni ole kouluissa opetettu. Olemme jo naimisissa ja kihloihin menimme yhteisestä päätöksestä ilman minkäänlaisia seremonioita ostettuamme ensin yhdessä sormukset ja meistä niin oli hyvä. Kihlaushan on lupaus avioliitosta...

      • masa

        Kosinta on kaunis ele ja tapa osoittaa syvää rakkautta toista kohtaan. Tapa lyödä lukkoon, tässä ja nyt, päätös astua avioliittoon. Joo, voi sen rakkauden osoittaa muutenkin,ja vaikka jokapäivä. Mutta ripaus romantiikkaa tekee asioista ikimuistettavia. Näistä muistoista saa voimia arjen tasaiseen harmauteen. (kannattais sunkin koittaa joskus...)

        Ei tietenkään kaikkialla maailmassa polvistuta ja kosita, eihän kaikkialla maailmassa syödä kilpikonnia tai friteerattuja muurahaisia, eikä kaikkialla ole yötöntä yötä ja revontulia. Eihän kaikkialla saa edes tavata puolisoaan ennen kun vasta papin edessä alttarilla.
        Olet oikeassa, Ei kosintaa todellakaan opeteta koulussa, ei myöskään rakkauden aakkosia. Ei koulussa opeteta montaa muutakaan asiaa joita elämässä tarvitaan.
        Kosinta olkoon kahden ihmisen välinen kaunis asia jonka jokainen tekee valitsemallaan tavalla. Kosijan on kuitenkin hyvä miettiä mitä tuleva puoliso haluaisi/arvostaisi. Kysymyksen "mentäiskös sitten naimisiin" aamulehden takaa pullaa suu puolillaan, vai jossain herkemmässä hetkessä kun on aikaa olla kahden...

        Minusta on ihanaa lukea/kuulla tarinoita kosinnoista. On ihanaa että vielä löytyy romanttisesti kosivia ihmisiä. Ei kaiken todellakaan tarvitse olla niin väritöntä ja tasapaksua töröttämistä. Elämässä pitää olla kauniita asioita ja muistoja.

        Mielestäni paras kosinta tulee yllättäen, "puun takaa", ilman suurempia klumeruureja mutta etukäteen suunnitellusti.

        Itseäni ei ole vielä kosittu, sanomatta on selvää on että tulevaisuudessa tulee häät ja menemme naimisiin ja sen mukaan eletään. Kun häiden aika lähestyy niin sitten se kosintakin tulee, elikkä lyödään lukkoon tässä ja nyt että mennään naimisiin n. vuoden sisällä. Loppuu tämä ajatus että joskus sitten kun nyt keretään...


      • vinkki.
        masa kirjoitti:

        Kosinta on kaunis ele ja tapa osoittaa syvää rakkautta toista kohtaan. Tapa lyödä lukkoon, tässä ja nyt, päätös astua avioliittoon. Joo, voi sen rakkauden osoittaa muutenkin,ja vaikka jokapäivä. Mutta ripaus romantiikkaa tekee asioista ikimuistettavia. Näistä muistoista saa voimia arjen tasaiseen harmauteen. (kannattais sunkin koittaa joskus...)

        Ei tietenkään kaikkialla maailmassa polvistuta ja kosita, eihän kaikkialla maailmassa syödä kilpikonnia tai friteerattuja muurahaisia, eikä kaikkialla ole yötöntä yötä ja revontulia. Eihän kaikkialla saa edes tavata puolisoaan ennen kun vasta papin edessä alttarilla.
        Olet oikeassa, Ei kosintaa todellakaan opeteta koulussa, ei myöskään rakkauden aakkosia. Ei koulussa opeteta montaa muutakaan asiaa joita elämässä tarvitaan.
        Kosinta olkoon kahden ihmisen välinen kaunis asia jonka jokainen tekee valitsemallaan tavalla. Kosijan on kuitenkin hyvä miettiä mitä tuleva puoliso haluaisi/arvostaisi. Kysymyksen "mentäiskös sitten naimisiin" aamulehden takaa pullaa suu puolillaan, vai jossain herkemmässä hetkessä kun on aikaa olla kahden...

        Minusta on ihanaa lukea/kuulla tarinoita kosinnoista. On ihanaa että vielä löytyy romanttisesti kosivia ihmisiä. Ei kaiken todellakaan tarvitse olla niin väritöntä ja tasapaksua töröttämistä. Elämässä pitää olla kauniita asioita ja muistoja.

        Mielestäni paras kosinta tulee yllättäen, "puun takaa", ilman suurempia klumeruureja mutta etukäteen suunnitellusti.

        Itseäni ei ole vielä kosittu, sanomatta on selvää on että tulevaisuudessa tulee häät ja menemme naimisiin ja sen mukaan eletään. Kun häiden aika lähestyy niin sitten se kosintakin tulee, elikkä lyödään lukkoon tässä ja nyt että mennään naimisiin n. vuoden sisällä. Loppuu tämä ajatus että joskus sitten kun nyt keretään...

        Katso mitä muut siitä ajattelee.
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000024&posting=22000000012685962


      • ...nen
        masa kirjoitti:

        Kosinta on kaunis ele ja tapa osoittaa syvää rakkautta toista kohtaan. Tapa lyödä lukkoon, tässä ja nyt, päätös astua avioliittoon. Joo, voi sen rakkauden osoittaa muutenkin,ja vaikka jokapäivä. Mutta ripaus romantiikkaa tekee asioista ikimuistettavia. Näistä muistoista saa voimia arjen tasaiseen harmauteen. (kannattais sunkin koittaa joskus...)

        Ei tietenkään kaikkialla maailmassa polvistuta ja kosita, eihän kaikkialla maailmassa syödä kilpikonnia tai friteerattuja muurahaisia, eikä kaikkialla ole yötöntä yötä ja revontulia. Eihän kaikkialla saa edes tavata puolisoaan ennen kun vasta papin edessä alttarilla.
        Olet oikeassa, Ei kosintaa todellakaan opeteta koulussa, ei myöskään rakkauden aakkosia. Ei koulussa opeteta montaa muutakaan asiaa joita elämässä tarvitaan.
        Kosinta olkoon kahden ihmisen välinen kaunis asia jonka jokainen tekee valitsemallaan tavalla. Kosijan on kuitenkin hyvä miettiä mitä tuleva puoliso haluaisi/arvostaisi. Kysymyksen "mentäiskös sitten naimisiin" aamulehden takaa pullaa suu puolillaan, vai jossain herkemmässä hetkessä kun on aikaa olla kahden...

        Minusta on ihanaa lukea/kuulla tarinoita kosinnoista. On ihanaa että vielä löytyy romanttisesti kosivia ihmisiä. Ei kaiken todellakaan tarvitse olla niin väritöntä ja tasapaksua töröttämistä. Elämässä pitää olla kauniita asioita ja muistoja.

        Mielestäni paras kosinta tulee yllättäen, "puun takaa", ilman suurempia klumeruureja mutta etukäteen suunnitellusti.

        Itseäni ei ole vielä kosittu, sanomatta on selvää on että tulevaisuudessa tulee häät ja menemme naimisiin ja sen mukaan eletään. Kun häiden aika lähestyy niin sitten se kosintakin tulee, elikkä lyödään lukkoon tässä ja nyt että mennään naimisiin n. vuoden sisällä. Loppuu tämä ajatus että joskus sitten kun nyt keretään...

        "Näistä muistoista saa voimia arjen tasaiseen harmauteen. (kannattais sunkin koittaa joskus...)". Mistä tiedät, olenko "koittanut"? Niin, et tiedäkään.


      • Tiuku

        Tyhmä kysymys, mutta miksi ostaa ensiksi sormukset ja sitten vasta luvata mennä naimisiin? Se päätös (siis lupaus)hetki on jo kihlaus? Onhan sekin jonkinnäköinen seremonia, että hankitaan ensiksi sormukset jne.


    • näin..

      Kävin ostamassa kauniin suklaaleivoksen kauniissa pakkauksessa, kirjoitin laatikon pohjaan leivoksen alle, että: Tuletko vaimokseni? Tekstin viereen oli teipattuna kiinni sormus.. Halusin muka yllättää hänet ihanalla leivoksella.. Hän oli tietysti jo siitä otettu ja myöntävä vastaus sekä tippa linssiin tuli hänellä, kun löysi sormuksen..

    • Anneli

      Asiaa aikani mietittyäni,kaikki romanttinen tuntui oudolta ja aika ei koskaan tuntunut sopivalta. Sitten vain eräänä päivänä polvistuin eteisen lattialle ja kerroin kuinka rakastan ja että yhdessä haluan loppu elämän olla. Ja kysyin sitten lopuksi,että meneekö tuo ihana mies kanssani kihloihin. Ja myöntävä vastaus tuli:)

      • Teme

        Viime uutena vuotena taksin takapenkillä matkalla cityyn. Sanoin vaimolle, että "will you marrie me" ja samalla näytin sormusta. Eipä sieltä ainakaan kieltävää vastausta tullu, ku sormusta pujotin sormeen. :o)


      • etkä kirjottanu paperill
        Teme kirjoitti:

        Viime uutena vuotena taksin takapenkillä matkalla cityyn. Sanoin vaimolle, että "will you marrie me" ja samalla näytin sormusta. Eipä sieltä ainakaan kieltävää vastausta tullu, ku sormusta pujotin sormeen. :o)

        On meinaan vähän väärä kirjoitusasu tuossa omaperäisen lausahduksesi viimeisessä sanassa.


      • - - - - --
        etkä kirjottanu paperill kirjoitti:

        On meinaan vähän väärä kirjoitusasu tuossa omaperäisen lausahduksesi viimeisessä sanassa.

        toiseksi viimeisessä sanassa.


    • RaksaRane

      ... pilaa naisen aattoa! Sano mun sanoneen!

    • cini-

      ..epäromanttista mutta aika usein nykyään parit ihan vaan sopivat, koska mennään kihloihin. Päätetään päivä yhdessä ja ostetaan sormukset.

      • Näinhän se on. Asia ennen kaikkea. Muistan, kun
        aikanaan vaimoni antoi ymmärtää, että voitais
        mennä yhteen. Ensimmäinen yö oli ikimuistoinen.
        Tyttö vaan ilmotti lähtevänsä mukaan. Onks tää
        romanttista.


    • Tiuku

      Pyydät häntä vaimoksesi. Voit järjestää jotain romanttista, mutta usealle naiselle riittää kun mies kosii, tavalla ei ole kauheasti väliä. Mutta vaivannäköäkään ei pistetä pahaksi!

    • Jossukka

      Ois ihana nähdä enemmän sellasia julkisia kosimisia. Ravintolassa mies pyytäis mikin ja kaikki hiljentyis.... ja sit kysyis vaimox. Tai jossain sillai et on iso yleisö todistamassa asiaa. Televisiossa suorassa lähetyksessä on moni kosinut. Ois kiva nähdä sellaista rohkeutta. Mutta itse en kyllä kai haluaisi näin kosittavan. Olisin naama punaisena. :)

      toivoisin että oma kulta kosis.... Ollaan oltu kanssa neljä vuotta yhdessä, ja en halua itse edes ehdottaa sitä... pitää olla miehen joka kosii.... Luulen että saan odottaa ikuisuuden. Ei varmastikaan mun miehellä oo käynyt mielessäkään. :/

      Munkin mielestä jouluaatto on ihanan romanttinen ilta kosia.... On kuitenkin varmaan perhe todistamassa, kynttilän valot, joulutunnelma yms. Riippuu varmasti paljon siitä onko tyttöystäväsi jouluihminen vai ei.

      Onnea oikein paljon teille!!

      Jossukka

      • vaan

        > Televisiossa suorassa lähetyksessä on moni kosinut.

        Yäks! Hyi, jos "joutuisin" telkkaariin ja ukko rupeisi kosimaan!
        Inhottavaa rahvaanomaista julkisuushakuisuutta, ja "painostamista" naimisiin. Ihan niinkuin se joku Robinsonin ukko, joka kosi sitä XL-malliaan...
        Entäs jos et oiskaan valmis menemään naimisiin?

        Itse olen naimisissa, ukko kosi lomamatkalla Karibialla.
        Oli täysi yllätys. Olin onnellinen, että oltiin tuolla hetkellä ihan kahden omalla hotellin terassilla, auringon laskiessa mereen.

        ÄLÄ VAAN painosta miestäsi kosimaan/naimisiin!
        Miehet säikähtävät sellaisesta ja ottavat jalat alleen!
        (Mikä onkin ihan oikein sellaisille puolisoihinsa ripustautulle Painostaja-naisille.)

        Muistakaa myös, ettei kosiminen ei ole mikään joulu-/synttärilahja. "Annanpa tässä sulle itseni lahjaksi."
        Itse olen jouluihminen ja haluan pitää joulun jouluna.
        Siihen on turha sotkea muita asioita.


      • Dina

        En pitäisi sellaisesta ollenkaan. En edes haluaisi muita olevan läsnä vaikka he eivät kuulisi kysymystä. Ehkä tuo julkikosinta vaatii erityistä rohkeutta, pelkkä kosinta muutoinkin jo vaatii! Mitäpä jos toinen vastaakin kieltävästi? ja se voi tuntua toiselta painostavalta, ei halua nolata toista vastaamalla kieltävästi.

        Toi telkkarissa kosiminen on monelle vaan jotain julkisuushakuisuutta. Mutta tietysti osa vain haluaa todistaa muillekin rakkautensa. Ja eikös Kirsi ja Kurrekin menneet vasta 11 vuoden (?) päästä naimisiin vaikka Kurre kosi telkkarissa?


    • Kosasu-konsultti!
    • K. Atala

      Kunhan muistat ettei kannata eikä edes voi pyytää toista kihloihin!!!!! ARGH!!! Tällaista kun tästä keskustelusta luin, niin piti heti varoittaa. EI KIHLOIHIN VAAN VAIMOKSI. Kihlaus on lupaus avioliitosta.

      Toista tilaisuutta et ensimmäiseen kosintaan saa.
      Ainoa oikea tapa on siis pyytää naista vaimoksi. Jos nainen lupautuu, niin sitten olette kihloissa.

      Muista varata sopiva sormus valmiiksi, jos vaikka hän suostuukin. (ja vaikkapa kuohari jääkaappiin) Sormus ja sen hinta on kait harmeista pienin, jos rukkaset tulisikin. Niistä voi aina tehdä ongen painoja. Ja kuohari on ihan hyvää ongellakin.

      • dslöldas

        Miksei muka vois pyytää kihloihin? Jos tietää mitä kihloihin meno tarkoittaa (=luvataan mennä naimisiin), niin eikö se ole ihan sama millä sanoilla sen pyynnön esittää?

        Vrt. Maijan mummo asuu osoitteessa Hämeenkatu 5. Mikko haluaa mennä katsomaan Maijan mummoa. Eikö se ole ihan sama kysyykö Mikko "mennäänkö mummosi luo" vai "mennäänkö Hämeenkatu viiteen", jos molemmat kerran tietävät että Maijan mummohan se siellä asuu?


      • "kihloihin"
        dslöldas kirjoitti:

        Miksei muka vois pyytää kihloihin? Jos tietää mitä kihloihin meno tarkoittaa (=luvataan mennä naimisiin), niin eikö se ole ihan sama millä sanoilla sen pyynnön esittää?

        Vrt. Maijan mummo asuu osoitteessa Hämeenkatu 5. Mikko haluaa mennä katsomaan Maijan mummoa. Eikö se ole ihan sama kysyykö Mikko "mennäänkö mummosi luo" vai "mennäänkö Hämeenkatu viiteen", jos molemmat kerran tietävät että Maijan mummohan se siellä asuu?

        Ei ehdottomasti, missään nimessä, kihloihin pyytämistä!!! Teini, vielä märkine korvantaustoineen, pyytää kihloihin, mies naimisiin.

        Eräs exä tokaisi, kun olimme kaukosuhteessa, että minä(!) haluan, että menemme kihloihin. Hämmästyin hieman, mutta tajusin heti mistä kenkä puristaa: hän halusi "rengastaa" minut mustasukkaisuuksissaan, että ulkopuoliset tietäisivät minun olevan varattu. Kun kysyin häneltä, että tiedätkö kihlauksen merkityksen, hän ainakin esitti hölmöä. "Kihlaus on kihlaus, merkki että seurustellaan." Tivasin vielä, että haluatko todella kihloihin ja vastaus oli kyllä. Kummasti sitten suunta muuttuikin, kun kerroin että kihlaus on merkki avioliittolupauksesta. Eli etten todellakaan mene kihloihin ilman aietta avioitua. No, niin suureen askeleeseen mies ei sitten enää ollutkaan valmis eikä liene kumma, että hänestä tuli melko pian (vaikka muutin takaisin samalle paikkakunnalle) se exä!


      • skörä
        dslöldas kirjoitti:

        Miksei muka vois pyytää kihloihin? Jos tietää mitä kihloihin meno tarkoittaa (=luvataan mennä naimisiin), niin eikö se ole ihan sama millä sanoilla sen pyynnön esittää?

        Vrt. Maijan mummo asuu osoitteessa Hämeenkatu 5. Mikko haluaa mennä katsomaan Maijan mummoa. Eikö se ole ihan sama kysyykö Mikko "mennäänkö mummosi luo" vai "mennäänkö Hämeenkatu viiteen", jos molemmat kerran tietävät että Maijan mummohan se siellä asuu?

        No ei hitossa voi pyytää kihloihin!
        "Mennäänkö kihloihin" on suomeksi "päätetäänkö päättää mennä naimisiin".
        "Mennäänkö naimisiin" on suomeksi "päätetäänkö mennä naimisiin".
        On siis ERITTÄIN typerää kysyä, mennäänkö kihloihin. Kihloihin menosta ei voi päättää, kihloissa ollaan silloin kun on päätetty mennä NAIMISIIN.


    • anski

      minulle sopisi aivan hyvin jouluaatto kosimiseen, vaikka olenkin jouluihminen. ihan niinkuin mikä tahansa muukin päivä sopisi. ja vaikka polvillaan kosiminen olisi klisee niin ei se tee siittä silti huonoa tapaa. rakkaani sanoi jo seurustelumme alussa, että hän pyytää isältäni kättäni ennenkuin kosii minua. tässä juuri odottelen, että koska se tapahtuu..!! seurusteltu on vähän yli 3v.

      • kihlajaiseni

        Kosintaa en muista. Asia vaan jotenkin tuli selväksi. Kun mentiin ostamaan kihloja, niin myyjätär kysyi mieheltäni:"Minkälaiseen sormuksen sinä haluaisit?" Vastaus oli: "En minkäänlaista." Joten ainakin hän on rehellinen ja sanansa mittainen!


      • Toni
        kihlajaiseni kirjoitti:

        Kosintaa en muista. Asia vaan jotenkin tuli selväksi. Kun mentiin ostamaan kihloja, niin myyjätär kysyi mieheltäni:"Minkälaiseen sormuksen sinä haluaisit?" Vastaus oli: "En minkäänlaista." Joten ainakin hän on rehellinen ja sanansa mittainen!

        Olen tässä miettinyt jossain vaiheessa kihlata tyttöystäväni, eli siis tiedän peruskuvion ja oon miettinyt hetkeä ja rakennellut iltaa päässäni.. mutta se on vielä pimennossa kun kysäisen "tuletko kihloihin kanssani" esimerkkinä tarviiko sormus olla jo valmiina? koska eihän sitä tiedä esim. minkälaisen toinen haluaa ja jne... kaupoille ku kosinta hoidettu? :)


      • juupas jaapas
        Toni kirjoitti:

        Olen tässä miettinyt jossain vaiheessa kihlata tyttöystäväni, eli siis tiedän peruskuvion ja oon miettinyt hetkeä ja rakennellut iltaa päässäni.. mutta se on vielä pimennossa kun kysäisen "tuletko kihloihin kanssani" esimerkkinä tarviiko sormus olla jo valmiina? koska eihän sitä tiedä esim. minkälaisen toinen haluaa ja jne... kaupoille ku kosinta hoidettu? :)

        Ei sitä kannata miettiä päivää valmiiksi milloin kosii.
        Oma mieheni teki sen että savusaunassa ollessamme, siinä hieman romanttisissa tunnelmissa muutenkin kysyi sitten korvaan kuiskaten että tulenko hänelle vaimoksi.
        Kyyneleethän siinä pääsi, onnesta.

        Ei ollut päivää valmiiksi miettinyt, kosi vain sen kummasempia miettimättä.
        Romanttista oli kun hämärässä toinen toisen vieressä mies kuiskasi korvaan sen niin hempeesti.
        Katseltiimpa siinä sitten saunan jälkeen auringonlaskuapyyhkeet päällä. :)

        Kuitenkin itsellä on paha kokemus siitä että nainen kosii miestä, edellinen meni kihloihin kanssani mutta sitten kuitenkin erottiin kuukauden päästä kun painoi makkarissa toista.


      • Juupas jaapas
        juupas jaapas kirjoitti:

        Ei sitä kannata miettiä päivää valmiiksi milloin kosii.
        Oma mieheni teki sen että savusaunassa ollessamme, siinä hieman romanttisissa tunnelmissa muutenkin kysyi sitten korvaan kuiskaten että tulenko hänelle vaimoksi.
        Kyyneleethän siinä pääsi, onnesta.

        Ei ollut päivää valmiiksi miettinyt, kosi vain sen kummasempia miettimättä.
        Romanttista oli kun hämärässä toinen toisen vieressä mies kuiskasi korvaan sen niin hempeesti.
        Katseltiimpa siinä sitten saunan jälkeen auringonlaskuapyyhkeet päällä. :)

        Kuitenkin itsellä on paha kokemus siitä että nainen kosii miestä, edellinen meni kihloihin kanssani mutta sitten kuitenkin erottiin kuukauden päästä kun painoi makkarissa toista.

        Niin eikä miehellä sormusta valmiina ollut vaan puhe oli että hommataan sormukset yhdessä. :)


      • onnellisesti
        Juupas jaapas kirjoitti:

        Niin eikä miehellä sormusta valmiina ollut vaan puhe oli että hommataan sormukset yhdessä. :)

        Olin itse ehtinyt miettiä sormuksia ja naimisiin menoa ym. Mutta niitä nyt oon miettiny varmaan jo pikkutytöstä asti :).

        Mies kosi minua kotona meidän omana päivänä. Meillä nimittäin on sovittu, että joka kuukauden se päivä kun aloimme seurustella, teemme jotain mukavaa yhdessä, se on meidän päivä. Mies haki minut treeneistä ja vei katsomaan pientä paikallista nähtävyyttä. Ajomatkalla kotiin alkoi puhua meistä ja meidän suhteesta. Kotona rauhallinen jutustelu jatkui. Sitten hän totesi miettineensä, että pitäisikö meidän mennä kihloihin. Minä sitten vastasin ilman epäröintiä että joo, pitäis :). Ilta jatkui upean illallisen ja shampanjan merkeissä rauhallisessa hienossa ravintolassa. Ja oli miehellä ruusuja ja kuohupullo kylmässä valmiina, kun oli kuitenkin uskonut minun vastaavan myöntävästi. Seuraavana päivänä käytiin yhdessä ostamassa sormukset, sillä mies oli oikein ajatellut minun haluavan itse valita omani. Samalla matkalla sovittiin löyhästi naimisiin menon ajankohdasta.

        Tästä on kohta puoli vuotta ja asia on minulle koko ajan vain tärkeämpi ja erittäin iso asia. Tämä sopi minulle oikein hienosti, arkisesta juhlaan saman illan aikana. Yllätys, muttei dramatiikkaa eikä liioittelua tai liikaa yrittämistä.


      • Charadee.
        onnellisesti kirjoitti:

        Olin itse ehtinyt miettiä sormuksia ja naimisiin menoa ym. Mutta niitä nyt oon miettiny varmaan jo pikkutytöstä asti :).

        Mies kosi minua kotona meidän omana päivänä. Meillä nimittäin on sovittu, että joka kuukauden se päivä kun aloimme seurustella, teemme jotain mukavaa yhdessä, se on meidän päivä. Mies haki minut treeneistä ja vei katsomaan pientä paikallista nähtävyyttä. Ajomatkalla kotiin alkoi puhua meistä ja meidän suhteesta. Kotona rauhallinen jutustelu jatkui. Sitten hän totesi miettineensä, että pitäisikö meidän mennä kihloihin. Minä sitten vastasin ilman epäröintiä että joo, pitäis :). Ilta jatkui upean illallisen ja shampanjan merkeissä rauhallisessa hienossa ravintolassa. Ja oli miehellä ruusuja ja kuohupullo kylmässä valmiina, kun oli kuitenkin uskonut minun vastaavan myöntävästi. Seuraavana päivänä käytiin yhdessä ostamassa sormukset, sillä mies oli oikein ajatellut minun haluavan itse valita omani. Samalla matkalla sovittiin löyhästi naimisiin menon ajankohdasta.

        Tästä on kohta puoli vuotta ja asia on minulle koko ajan vain tärkeämpi ja erittäin iso asia. Tämä sopi minulle oikein hienosti, arkisesta juhlaan saman illan aikana. Yllätys, muttei dramatiikkaa eikä liioittelua tai liikaa yrittämistä.

        Minua ei ole koskaan (vielä) kosittu.

        En haluaisi, että kosintani olisi yltiöällösiirappinen yliromanttinen kosinta ulkona tähtitaivaan alla polvistuen. Ei. Ei sovi mulle.

        Mieluummin sellainen vakaasti harkittu, ettei mikään hetken mielijohde, mutta sellainen keskellä arkea. Vaikkapa kun kokkaillaan keittiössä, niin mies voisi kysyä että "tuutko mun taloon emännäksi". Tai jotain tällaista. Tai esim. "pistetäänkö yhteinen sukunimi etuoveen ja postilaatikkoon".

        Ja sitten vasta, jos myöntyvä vastaus tulee, niin lähdettäisiin niille sormuskaupoille.


    • Markkuthemään

      Harjoittele ulkoa monta päivää sitten mitä ikinä aiot hänelle sanoa.

      Laita kaunis kattaus ja hyvää ruokaa, kynttilöitä ja etsi sopivaa musiikkia taustalle. Himmennä valot (ei liikaa) ja yllätä rakkaasi.

      - Katso silmiin
      - Ota käsi kädellesi
      - Kumarru polvellesi
      - Puhu huolella, älä mumise tai hätiköi
      - suutele jos vastaus on kyllä

      Keksin tässä idean: jos et tiedä sormuksesta, jos teillä ei ole sellaista. Hanki sellainen avattava kaunis sormusrasia ja kosi normaaliin tyyliin jollakin halvemmalla sormuksella ja kerro naiselle että se on väliaikainen ratkaisu.

      Jos päädyt siihen kotiyllätykseen, muista

      -kynttilät
      -servietit
      -hyvä ruoka
      -kaunis esillelaitto
      -käytöstavat
      -musiikki
      -rentoudu

    • tädin neuvo

      älä ainakaan sano: elikkä.... ihmeellinen tapa nykynuorilla.

    • skörä

      Olis aika hienoa jos poikaystäväni kosisi esimerkiksi 2.8., seurustelumme alkamispäivänä, jäisi sekin päivämäärä johonkin ylös ja muistiin... Tietysti olisi hauskaa, jos kosinta tulisi ihan yllätyksenä jonain tuiki tavallisena päivänä. Pian ollaan kolme ja puoli vuotta seurusteltu mutta voi olla turha vielä ensi kesänä kosintaa odottaa, koska yhteenmuuttokin onnistuu vasta 2012 ja aika ikävää olisi sanoa että joo tuo minun aviomieheni tuolla neljänsadan kilometrin päässä... No, kosinta tapahtuu sitten kun poikaystäväni niin päättää - jos ei ennen ehdi päättää niin viimeistään ensi karkauspäivänä :D

      Unelmakosintani olis jos poikaystäväni sanois "tuu mun vaimoksein" tms. pysähdyttyämme jollekin luonnonkauniille paikalle kesken kävelylenkin.

    • bkk87

      Morjes

      Olis tässä kesällä tarkotus kosia tyttöystävää useamman vuoden seurustelun jälkeen. Eräs kysymys hieman pyörii mielessä, eikö sormukset voi ostaa myöhemmin yhdessä? Kosinta ilman sormusta kuulostaa sikäli oudolta, mutta käsittääkseni ihan sallittua ja yhta pysyvä asia? :D En kyllä uskallakkaan yksin käydä ostamassa ettei ihan pieleen mene valinta. Tarkotuksena kuitenkin yllättää, vaikka puhetta onkin jo ollu.

      • Kosittu

        Kosinta ilman sormusta ei ole lainkaan outoa! Minunkin mieheni kosi ilman sormusta ja se oli ihan hyvä asia. Morsian saa itse valita sormuksen ja tulee oikean kokoinen. Kosimiseen ei ole laissa säädetty mitään tiettyjä rituaaleja, joten totta kai se on sallittu! Kukin tyylillään!
        Jos "tyhjin jäsin" tuntuu orvolta jotain pitää antaa niin väännä sormus vaikka heinästä tai anna ruusu tms.

        Onnea matkaan!


      • épouse
        Kosittu kirjoitti:

        Kosinta ilman sormusta ei ole lainkaan outoa! Minunkin mieheni kosi ilman sormusta ja se oli ihan hyvä asia. Morsian saa itse valita sormuksen ja tulee oikean kokoinen. Kosimiseen ei ole laissa säädetty mitään tiettyjä rituaaleja, joten totta kai se on sallittu! Kukin tyylillään!
        Jos "tyhjin jäsin" tuntuu orvolta jotain pitää antaa niin väännä sormus vaikka heinästä tai anna ruusu tms.

        Onnea matkaan!

        Ylempäni "markkuthemäänin" ohjeet olivat ihan hyvät, mutta asiasta ei kannata ottaa noin paljon paineita, jos kumpikaan ei satu olemaan kovin muodollista tai romanttista sorttia. Kihlaustapoja on monia ja pääasia on, että asia tulee selväksi ja että molemmille jää tilanteesta hyvä mielikuva.

        Oma mieheni kosi minua useamman kerran sellaisilla tavoilla, joita en kosimiseksi tohtinut uskoa, vaan otin asiat huumorilla. Ilmeisesti hän pelkäsi kieltävää vastausta.

        Lopulta kosinta tapahtui hänelle aika tyypilliseen humoristiseen tapaan - jolla hän varmasti myös suojeli itseään. Tällä tavalla siis ei suositella toimittavan, mutta meillä se johti silti positiiviseen tulokseen. Telkasta tuli hääohjelman mainos, johon etsittiin osallistujia. Mies tokaisi, että pitäisköhän meidän pyrkiä tuohon. Olin ihmeissäni, ei ole miehelleni tyypillistä haluta tositv-ohjelmaan... Valistin häntä sanomalla, että sittenhän meidän pitäisi olla menossa naimisiin... Mies vastasi: "niin...". Silloin sydämeni oli pysähtyä hetkeksi, kunnes olin varma, että ymmärsin asian oikein. Henkäisin hänelle jotain myöntävää... Ei menty ohjelmaan, eikä ollut sormusta valmiina, mutta naimisiin mentiin ja se sormus haettiin paremmalla ajalla...


      • De_Luca
        épouse kirjoitti:

        Ylempäni "markkuthemäänin" ohjeet olivat ihan hyvät, mutta asiasta ei kannata ottaa noin paljon paineita, jos kumpikaan ei satu olemaan kovin muodollista tai romanttista sorttia. Kihlaustapoja on monia ja pääasia on, että asia tulee selväksi ja että molemmille jää tilanteesta hyvä mielikuva.

        Oma mieheni kosi minua useamman kerran sellaisilla tavoilla, joita en kosimiseksi tohtinut uskoa, vaan otin asiat huumorilla. Ilmeisesti hän pelkäsi kieltävää vastausta.

        Lopulta kosinta tapahtui hänelle aika tyypilliseen humoristiseen tapaan - jolla hän varmasti myös suojeli itseään. Tällä tavalla siis ei suositella toimittavan, mutta meillä se johti silti positiiviseen tulokseen. Telkasta tuli hääohjelman mainos, johon etsittiin osallistujia. Mies tokaisi, että pitäisköhän meidän pyrkiä tuohon. Olin ihmeissäni, ei ole miehelleni tyypillistä haluta tositv-ohjelmaan... Valistin häntä sanomalla, että sittenhän meidän pitäisi olla menossa naimisiin... Mies vastasi: "niin...". Silloin sydämeni oli pysähtyä hetkeksi, kunnes olin varma, että ymmärsin asian oikein. Henkäisin hänelle jotain myöntävää... Ei menty ohjelmaan, eikä ollut sormusta valmiina, mutta naimisiin mentiin ja se sormus haettiin paremmalla ajalla...

        Itse kosin tulevaa vaimoani, kun viime vkl ajelimme veljeni häistä kotiin, matka oli pitkä ja välillä jouduimme pysähtelemään. Satuin tietämään erään romanttisen rannan matkamme varrella, ja ajoimme sinne sopivasti auringonlaskun aikaan. Pyysin rakkaimpaani katsomaan auton hanskalokeroon, ja hän löysi sieltä sormuksen koteloineen. Naiseni yllättyi tästä kosinnasta, positiivisesti, ja tunnelma autossa loppumatkan ajan oli täynnä rakkautta.

        Kieltämättä itse olin aiemman veljeni häätilaisuuden ajan ihan täpinöissäni tulevasta kosinnasta, enkä voinut täysillä keskittyä itse häätilaisuuteen.


    • Parisuhde neuvoja.

      ööö sun täytyy niinku tehä joku romanttinen ele ja sit polvistua siihen jalkojen juureen ja kysyä ihan suoraan ''Tuletko vaimokseni?'' ja sitte annat sormuksen. KAit niin mä tekisin. Siis jouluna viel parempi onnee vaan yritykselle.

    • onnellinenkihlattu

      Exäni, joka siis on jostain kumman syystä exäni, iski sormuksen minulle ja sanoi, että nyt mä saan sitten juosta miten haluun ulkona, kun ollaan kihloissa, niin sun ei tarvii olla huolissaan ja tästä taisi mennä muutama kuukaus niin tuo mies sitten petti..XD No jälkeenpäin voi nauraa, mutta ei se silloin hauskaa ollut..

      Nykyinen kihlattuni sitten taas.. Oli su aamu ja olin lähdössä töihin, hän veti minut kädestä sängylle ja suuteli ja kertoi monta kertaa rakastavansa ja silitti hiuksiani. Kertoi, että haluaa olla minun kanssa ikuisesti ja olen ihana ja täydellinen hänelle. Puhui tosi tunteellisia ja suuteli monta kertaa. Lopulta hän sanoi, että on käynnyt varaamassa sormukset aikaisemmin viikolla ja että, ne tulevat viikon päästä, ja sanoi toivovansa, että menen kihloihin hänen kanssaan=) Vähän ajan päästä hän sitten sanoi, että hänen piti kosia vasta ilallla, mutta ei voinut enää vastustaa, kun olin niin ihana ja kaunis siinä=D En ole koskaan nähnyt häntä niin onneelisena ja liikuttuneena=)
      Taidan muistaa tämän aina=)

      Parasta oli, kun hän puhui suoraan sydämestään, ilman mitään suunnitelmia!=)

      • ehdottomasti

        Nämä on makuasioita mun mielestä paras tapa on kysyä naimisiin menosta, ei kihlautumisesta. On selkeämpääkin niin, kun nykyään ei tiedä miten kukin kihlauksen ymmärtää. Toisten mielestä se ei välttämättä liity lainkaan avioliittoon. Musta tuntuisi kummalta, jos mies kysyisi, menetkö kanssani kihloihin. Parempi pyytää vaimoksi.


      • ehdottomasti kirjoitti:

        Nämä on makuasioita mun mielestä paras tapa on kysyä naimisiin menosta, ei kihlautumisesta. On selkeämpääkin niin, kun nykyään ei tiedä miten kukin kihlauksen ymmärtää. Toisten mielestä se ei välttämättä liity lainkaan avioliittoon. Musta tuntuisi kummalta, jos mies kysyisi, menetkö kanssani kihloihin. Parempi pyytää vaimoksi.

        Ihana tuo jälkimmäinen kosintasi :D


    • kihloihin menossa

      itse olis tarkotus nyt tulevana juhannuksena kosia tyttöystävää :) ollaan nyt seurusteltu reilu 2,5 vuotta ja juhannus aattona tulis 3 v täyteen nii oon täs omassa päässäni tuuminu et se vois olla yks parhaista hetkistä kosia ,

    • epävarma???

      Liian aikaista kosia vuoden seurustelun jälkeen?

      • sehtstehse

        Ei ole liian aikaista, jos on varma siitä että kyseessä on elämäsi rakkaus.


    • Onnellinen :)

      Mä tässä mietin kosintaa jo vajaan puolen vuoden seurustelun jälkeen! Oon tosin ollut naimisissa aikaisemmin useampia vuosia, ja nyt tämä nykyinen vaimoehdokas vaan tuntuu NIIN sopivalta... On meillä toki ikääkin yhteensä lähemmäs 70v, niin kait sitä jo tietää mitä haluaa ja jotenkin kait osaa tunnistaa kun sellaisen ihmisen kohtaa :)

    • sups

      mun mielestä ei haittaa jos ei ole sormusta kosintatilanteessa valmiina! itse olen pikkutytöstä asti haaveillut että kun minua kositaan niin saisin sellaisen sormuksen jonka mies/poika on itse tehnyt jostain kukkasesta:) toki siis haluan myös oikean sormuksen.. mutta jostain lasten piirretystä on tuo kukkasormuskosinta jäänyt mieleen:)

      • strhstjnr

        Jos naisella on erikoistoivomuksia tai jopa vaatimuksia kosinnan suhteen, kannattaa siitä vinkata miehelle. Eihän kukaan mies tajua että joku nainen voisi pitää jostakin askarrellusta sormuksesta.

        Minä ainakin haluaisin aidon sormuksen, en kukkasormusta, mutta makunsa kullakin.


    • in love

      Minä en virallista kosintaa saanut kun kihloihin lokakuussa -10 menimme. Kävelimme koruliikkeen ohi ja "sulhoni" kysäsi et käytäiskö ostaan sormukset. No mehän sit kävimme :D
      Elokuussa -11 Hän sitten päätti ihan virallisesti kosiakkin... Olimme ravintolassa syömässä ja ihmettelin että mihin oli menossa ku kesken ruuan nousi pöydästä. Niin Hän tuli viereeni, polvistui ja kysyi.. "Menisitkö kanssani naimisiin ensi kesänä".. En osannut odottaa sitä yhtään :D (vaikka puhettakin oli ollu). Taisi siinä tovi mennä ennen ku tajusin vastata... "tottakai" taisi olla vastaus :D
      21.7.2012 meidät sitten vihitään :)

    • olen tätä mieltä

      Kyllä voi kosia jouluna kuten uutenavuotenakin .. Jos mies niin haluaa, niin tärkeintähän se on että tekee sen sitten sinä päivänä kuin itse haluaa! Minusta hyvä tapa olisi kosia, että järjestää jonkun yhteisen illan viikonloppuna kun menee saunomaan ja viettää yhteistä aikaa. Ja siinä sitten jossain hyvässä välissä ilmoittaa '' tuletko kanssani kihloihin ja teet minusta maailman onnellisimman miehen? ''. Ei tietenkään polvilteen, se olisi vähän ''klisee'', mutta kuitenkin jotenkin hyvin romanttisesti. Siitä useimmat naiset pitävät:)

    • rakastunut

      itse meinasin antaa jouluaattona ruusukimpun jonka keskelle piilotan sormusrasian sen verran näkyville että kun sanon että nuuhkaise niin se sormusrasia näkyy ja sitten polvilleen...miltä kuulostais :) mielipidettä????

    • sbshbstnsrtn

      Riippuu siitä, millainen mies itse on ja hänen mahdollisesti tuleva puolisonsa.

      1. VANHANAIKAINEN, PERINTEINEN
      Mies ojentaa kukkakimpun naiselle, polvistuu hetken kuluttua, kysyy maagisen kysymyksen samalla kun kaivaa taskusta rasiaa jossa on sormus. Juuri ennen kysymyksen päättymistä sormusrasian pitäisi olla auki miehen käsillä.

      2. ROMANTTINEN
      Mies vie naisen ravintolaan, elokuviin, puistoon, rannalle tai muuhun hienoon paikkaan ja kysyy lopuksi kysymyksen.

      3. HELPPO, UJO
      Mies kirjoittaa paperille, tietokoneelle tai mihin vaan kysymyksen. VINKKI: vie kysymys(paperi) naisen työpaikan työpöydälle tai lähetä tekstiviestillä kysymys hänen ollessaan työpaikalla, jotta hän voisi lukea sen sitten esim. ruokatauolla.

      4. HELPPO, EI-ROMANTTINEN
      Mies kysyy esim. kauppareissulla naiselta, käydäänkö ostamassa kihlat.

      5. IKIMUISTOINEN, YLLÄTTÄVÄ
      Mies laulaa serenadin naiselle esim. syntymäpäiväyllätyksenä ja viimeiseen säkeistöön on muutettu sanoiksi: Tuletko vaimokseni!

    • Nainen86

      sanokaapa onko teistä väärin jos nainen kosii? vai onko siinä jotain hävettävää. miten kertoa ystäville, sukulaisille ja tuttaville jos ne kysyi et miten kosinta tapahtu yms..

      • rsthsrth

        Minusta kosinta kuuluu miesten tehtäväksi. Jos mies ei kosi, hän tuskin on tosissaan.


    • Help me

      miten pitäisi tehdä olemme ollut 4 vuotta yhdessä ja aika oisi kosia joten miten minä sanon minä en tiedä pitääkö se sanoa "tuletko vaimokseni" vai miten auttaakaa en tiedä???

    • argbarfbfsrbsr

      MILLAINEN ON HYVÄ KOSINTA?
      - Kosija kosii tosissaan ja tietää mitä kysymyksellään tarkoittaa (kihlaus on lupaus avioliitosta ja avioliitto tarkoittaa pysymistä yhdessä loppuelämän).
      - Niin romanttinen tai erilainen, että siitä tulee positiivisessa mielessä ikimuistoinen.
      - Kosinta jota on mietitty ja siihen on käytetty aikaa ja vaivaa.
      - Tapahtuu yllättäen, yllättävässä paikassa ja/tai yllättävällä hetkellä (eli ei ole kosittavan ennalta arvattavissa).

      MILLAINEN ON HUONO KOSINTA?
      - Vasta kymmenien vuosien seurustelun jälkeen, tai ei koskaan tapahtuva kosinta.
      - Kosinta, jota toinen joutuu pyytämään/ehdottamaan kumppanilleen että tulisi kosituksi.
      - Kosinta, josta kosittu ei ymmärrä, että kyseessä on kosinta.
      - Kosintatapa, josta kosija ei itse pidä (eli jos et halua polvistua, älä polvistu vaan kosi jollakin toisella tavalla).

    • philipppi

      Eräs ystäväni kosi viime kesänä aika persoonallisella tavalla. Hän oli juuri hommannut uuden auton, ja pyysi "koeajolla" tyttöystäväänsä kurkistamaan hanskalokeroon. Sieltä löytyi sormus rasiassaan, koeajosta muodostui ikimuistoinen :)

      Itse kosin nykyistä vaimoani varsin yksinkertaisesti:
      Olin ostanut sormukset valmiiksi, ja eräänä iltana sitten jännityksestä täristen otin silloisen tyttöystäväni sohvalla syliini, kaivoin sormuksen taskusta ja kysyin: "Olisitko valmis kantamaan tällaista sormessasi yhteisen loppuelämän merkiksi?"

      Hän meni sanattomaksi, ja hetken kuluttua vastasi myöntävästi läpi kyyneleiden.

    • Kosija.

      Minä vein muijan mökille ja kosin laiturilla auringon laskun aikaan. Oli ihan tyyni keli ja nätti ilman muutenkin. Varmaan puoli järvee kuuli kosinnan kun oli niin hiljaista ja tyyntä.

    • uyyuty

      mä kosin laulaja sannia mee polvileen ja sano tulititko vaimoseni

    • viisasaikuinenneuvoo1906

      MILLOIN ON OIKEA HETKI KOSIA?
      - Ihanteellisin ikä kosia ja tulla kosittavaksi olisi noin 25-35 ikävuoden välillä, eli kun pariskunta on jo päässyt teini-iän yli mutta ikä ei vielä näy kasvoilla
      - Kun pariskunta on tuntenut toisensa vähintään vuoden ajan
      - Kun on asuttu vähintään puoli vuotta yhdessä
      - Kun olet varma, että rakastat häntä ja hyväksyt hänet virheineen
      - Vähintään vuosi ennen häitä, sillä mm. pukujen hankkimisessa ja häiden järjestämisessä menee paljon aikaa

      MITEN KOSINTA TAPAHTUU?
      - Halutessaan kosija kysyy etukäteen appiukoltaan lupaa pyytää tämän tyttären kättä
      - Kosija polvistuu tai kysyy kysymyksen seisaaltaan, riippuen siitä kumman tavan kokee omakseen
      - Kosija kysyy kosittavalta esimerkiksi ”mennäänkö naimisiin” tai ”tuletko vaimokseni
      - Kosija voi sormuksen sijaan tai lisäksi ojentaa kukan/kukkakimpun kosittavalle
      - Perinteisessä kosinnassa kosija on mies ja kosittava nainen, mutta nykyään roolit voivat vaihdella

      MIKÄ KOSINNASSA VOI MENNÄ PIELEEN?
      - Pelko ja jännitys, joka estää tai vähintään siirtää kosimista
      - Vääränkokoisen sormuksen hankkiminen (sormuksen kokoa on jälkeenpäin kuitenkin mahdollista pienentää tai suurentaa)
      - Kumppani odottaa turhautuneena useita vuosia kosintaasi
      - Et kysy ”mennäänkö naimisiin” vaan ”mennäänkö kihloihin”

      MITÄ SORMUKSESTA TÄYTYY TIETÄÄ?
      - Kihla- ja vihkisormus tarkoittavat eri asiaa. Kihlasormus annetaan kosittaessa ja vihkisormus naimisiin mentäessä
      - Sormuksien hankkiminen on täysin vapaaehtoista, voit siis kosia tai mennä naimisiin ilman sormuksiakin
      - Kauniita sormuksia saa edullisestikin, varsinkin jo timantin aitous tai kulta materiaalina ei ole sinulle tärkeintä. Kultaa edullisempia materiaaleja ovat esimerkiksi kirurginteräs, titaani ja hopea
      - Jos mietit millaisesta sormuksesta kumppani pitää, katso hänen korujaan ja tyyliään. Jos tyyli on moderni, kannattaa sormuksenkin olla yksinkertainen. Jos tyyli on naisellinen, koristeellisuus ja mahdollinen koristekivi ovat todennäköisesti saajan mieleen.
      - Kapea pyöristetty sormus jossa ei ole korkeita ja teräviä yksityiskohtia, ovat mukavimmat käyttää myös hansikkaiden alla.
      - Pyydä apua sen paikan myyjältä, josta sormuksen aiot hankkia
      - Jos et tiedä kokoa, kysy sormuksen saajan ystäviltä/sukulaisilta tai katsele kumppanin jo olemassa sormuksia tai sormia
      - Jos sormus on totaalisen väärää kokoa, voitte yhdessä jälkeenpäin mennä ostamaan uuden tai kosittu voi pitää sitä kaulakorussaan riipuksena. Siksi sormukseen ei kannata käyttää paljoa rahaa
      - Sormusta pidetään yleensä vasemman käden nimettömässä, sillä sanotaan, että siitä sormesta johtaa suoni suoraan sydämeen
      - Sormuksiin voi halutessaan kaiverruttaa esimerkiksi päivämäärän, vuosiluvun tai nimet

      MITÄ KOSIMIMINEN JA AVIOLIITTO MERKITSEE?
      - Kihlaus on lupaus avioliitosta
      - Avioliitto on lupaus olla loppuelämä yhdessä
      - Kihloissa voi halutessaan olla useita vuosia ennen naimisiinmenoa
      - Avioliitto on perinteikäs ja edelleen monien ihmisten suurimpia haaveita
      - Naimisissa olevaa pariskuntaa arvostetaan enemmän kuin avoliitossa elävää
      - Häiden järjestelyyn ei ole pakko käyttää omaisuuksia rahaa, eikä häämatkalle ole pakko mennä heti häiden jälkeen

    • Anonyymi

      Moi kaikille mä haluaisin kysyä että onko väliä milloin mä kosian mun tyttöystävä olen seurastelemassa hänen kanssa 2.5 vuotta ja olon valmista ostaa sormus mutta mulla on stressa miten milloin ja missä mä vois kositaa

    • Anonyymi

      Itse kosin tulevaa tyttö ystävää, ja se suostui.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    6. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    7. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    8. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    10. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    Aihe