Näin pikkujouluaikaan on ainakin meidän työpaikalla sattuu normaalia enemmän näitä oksennustapauksia. Jos asiakasta ei saada kiinni, niin siivoushan jää ravintolahenkilökunnalle. Meillä on olemassa siivous-päivystyssopimus siivousfirman kanssa, mutta hyvin vaikealta tuntui sieltä ketään tarvittavan nopeasti saada esim. myöhään pe iltana(hälytetty siivooja tuli paikalle pitkän ajan päästä ja ilmaisi todella selvästi ärtymyksensä kun häntä häirittiin)
Kysyisinkin miten teillä muilla työnantaja korvaa jos esim.tarjoilija joutuu siivoamaan oksennukset?
Siivousfirmalle muuten lähti reklamaatio asiasta, siivooja oli kuulemma unohtanut että päivystää..
Oksennuksen siivous, korvaus?
25
12123
Vastaukset
- Luokanopettaja
koulussa tällaisten siivous kuuluu opettajan luontaisetuihin. Siivoojaa ei näy eikä oksennuksen siivoaminen kuulu hänen tehtäviinsäkään, kuulemma.
- tarjoilija myös
Jos joku sattuu oksentamaan ja tyyppi saadaan kiinni niin asiakas saa joko a) Siivota itse omat oksennuksena tai b) Maksaa tarjoilijalle korvauksen oksennuksensa siivoamisesta. Meillä ei ole mitään tiettyä summaa paljonko siitä veloitetaan vaan jokainen voi itse sen päättää millä hinnalla siivoaa. Yleensä se on ollut 30-50 euroa. Eli työnantaja ei puutu mitenkään näihin siivoamisiin.
- :DD
Ainakin edellisellä työpaikallani korvauksena sai lahjakortin kys. ravintolaan tai sitten ihan sen 30-50€...
- viivi1
sol maksaa 10e yrjöstä siivoojilleen, törkeetä, jos tarjoilijat saa samasta työstä 30-50 euroo.
- Jape
viivi1 kirjoitti:
sol maksaa 10e yrjöstä siivoojilleen, törkeetä, jos tarjoilijat saa samasta työstä 30-50 euroo.
...oksennuksen siivous ei tarjoilijan tehtäviin kuulu ja reilu ravintoloitsija kyllä maksaa tarjoilijalle ylimääräisestä työstä korvauksen. Siivojalle taas kuuluu siivous ja jos siivoja joutuu tarjoilijan työhön joka ei hänelle kuulu, toki reilu työnantaja maksaa tästä hänelle ylimääräisen korvauksen.
- firmalta
yleensä tällä alalla tule, vaan asiakkaalta suoraan käteen joka on yrjönnyt! Entisellä työpaikalla PITI saada korvaus siivoamasta oksennuksesta. Lasku lähti asiakkaalle perästä, jossa oli siivouslisä 50€, mutta eipä oo rahat minun lompakossa lämmittäny.. Et ohjeistukseksi kaikille et pitäkää vaan puolenne ja vaatikaa rahanne, ite en nykyään siivoa jos rahoja ei tuu. Minun työnkuvaan ei kuulu ravintola-alan työntekijänä oksennusten siivoaminen ja ilman korvausta turha sitä oottaa"
- Nähnyt
Ompa niitä epärehellisiäkin tarjoilijoita, jotka myyvät kyllä vaikka näkee kauas että kaveri tuskin kauaa tolpillaan pysyy, ja sitten kun laatta lentää, vessassa kylläkin ja vieläpä pönttöön, ja kaveri itse on vessan eli pöntön siivonnut, kaverin lähtiessä tulee neiti tarjoilija huutaen, että rahat tänne, hän on siivonnut oksennuksen? Mietin vaan että kai joku vähän pitää silmällä millaisia pikkutyttösiä sinne tiskin taakse palkataan, kun tuntuu olevaan vain tarkoitus saada se 30 egee kuititta omaan fikkaan tekemättä mitään. Terveisiä vaan perjantaitytöille Pääkonttoriin, että ihan jos vaikka vaihtaisitte alaa jos asiakaspalvelu ei miellytä.
- tarvia
asiakasalalla olla, jos ei miellytä tai ei vaan yksinkertaisesti oo ominaisuuksia siihen, mutta enpä itse tuollaista ole nähnyt, enkä tuollaisesta koskaan kuullut!.. Aika yleistystä puhua pikkutytöistä, ihan yhtä lailla on ravintola-alalla epäpäteviä tai soveltumattomia työhön pikkupoikia, isoja poikia ja isoja tyttöjä!!!! Kyllä niitä "pikkutyttöjä" löytyy myös jotka ovat rehellisiä ja tekevät työnsä kuten kuuluukin, enemmän huomannut pikkupppojissa sellaisia piirteitä, jotka haittaavat heidän työntekoaan, työnopeuttaan eikä sääntöjä yleensä noudateta, kuin suurinpiirtein! Itse olen jo vuosia alalla ollut, esimiehenkin tehtävissä, hyvinkin erilaisissa paikoissa ja kyllä sen huomaa heti jos ihmisessä on tai ei ole ainesta alalle!
- "Yrjö"
Kiitos kommenteistanne. Haluaisin vielä vähän selventää asiaani. Tottakai mekin perimme asiakkaalta summan(20-30€)jos saamme hänet kiinni tai pistämme itse siivoamaan. Ravintola jossa työskentelen on sokkeloinen ja wc-tiloja on vaikea valvoa, koska ne ovat eri kerroksessa.
Lisäksi haluaisin kommentoida tätä vihjailua "pakkojuottamisesta", jotta saadaan asiakkaalta rahat pois vaikka yrjöjen voimin(!?). Meillä on erittäin ammattitaitoista ja kokenutta porukkaa töissä, jotka ovat ylpeitä työstään. Kyllä tarjoilu lopetaan jos asiakkaan kunto alkaa näyttää huonolta. Valitettavasti vain näin pikkujouluaikaan on ilmeisesti "amatöörit"liikkeellä (asiakkaat)ja he eivät tunne omia rajojaan kun firma maksaa ja juomaa kiskotaan kaksin käsin vaikka muiden laseista.- Happonen
Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.
Näin ravintola joutuu maksumieheksi! - Juopperi
>tai pistämme itse siivoamaan.
Toivottavasti ette sentään PISTÄ asiakastanne, vaikka tämä okseltaisikin... PANKAA hänet siivoomaan... - maamies pellollansa
Happonen kirjoitti:
Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.
Näin ravintola joutuu maksumieheksi!Tämä on totta!
Eikös niissä anniskeluluvan ehtona olevissa ohjeissa jotakin tämänsuuntista olekin määritelty?! - "Yrjö"
Juopperi kirjoitti:
>tai pistämme itse siivoamaan.
Toivottavasti ette sentään PISTÄ asiakastanne, vaikka tämä okseltaisikin... PANKAA hänet siivoomaan...OkseLtaa :)
- Juopperi
"Yrjö" kirjoitti:
OkseLtaa :)
Niin siinä voi käydä... jos sattuu syömään liikaa muhellosta niin voi alkaa okselluttamaan...
:o) - nähnyt
Vastuukysymys, jota on mukava pallotella. Ammattitaitoisuudesta ei kannata keskustella, vaan siitä, miten ravintolahenkilökunta käyttää vastuutaan anniskeluun liittyvien lakivelvoitteiden suhteen. Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos. Hyvin usein on vaikea saada edes katsekontaktia tiskin takana olevaan myyntihenkilöön, tämän ollessa niin asiakaspalvelun ammattilainen että tietää puolesta sanasta mitä asiakas tahtoo tilata. Tai sitten ei. Toki kaikkialla on "amatöörejä", niin tiskin edessä kuin sen takanakin, pikkujouluaikaan tai mihin tahansa aikaan, mutta jonkun se on otettava vastuu. Jokainen meistä kantaa itse vastuun tekemästään työstä. Ihmetyttää vieläkin, mikä se peruste on periä maksu, jos asiakas itse on siivonnut, jolloin teille ei koidu kertakaikkiaan mitään vahinkoa? Tyhjästä on typerää maksaa, tuskin siinä tilanteessa se palvelukaan on tuon rahan arvoista, kun niskasta raahataan ja yleensä desibelit korkealla karjutaan, vaikkei mitään tarvetta olisi.
- Nimetön
nähnyt kirjoitti:
Vastuukysymys, jota on mukava pallotella. Ammattitaitoisuudesta ei kannata keskustella, vaan siitä, miten ravintolahenkilökunta käyttää vastuutaan anniskeluun liittyvien lakivelvoitteiden suhteen. Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos. Hyvin usein on vaikea saada edes katsekontaktia tiskin takana olevaan myyntihenkilöön, tämän ollessa niin asiakaspalvelun ammattilainen että tietää puolesta sanasta mitä asiakas tahtoo tilata. Tai sitten ei. Toki kaikkialla on "amatöörejä", niin tiskin edessä kuin sen takanakin, pikkujouluaikaan tai mihin tahansa aikaan, mutta jonkun se on otettava vastuu. Jokainen meistä kantaa itse vastuun tekemästään työstä. Ihmetyttää vieläkin, mikä se peruste on periä maksu, jos asiakas itse on siivonnut, jolloin teille ei koidu kertakaikkiaan mitään vahinkoa? Tyhjästä on typerää maksaa, tuskin siinä tilanteessa se palvelukaan on tuon rahan arvoista, kun niskasta raahataan ja yleensä desibelit korkealla karjutaan, vaikkei mitään tarvetta olisi.
Sen enempää muihin asioihin kommentoimatta, korjaisin jos ymmärsit väärin:maksua ei tietenkään peritä jos asiakas itse siivoaa!
-Yrjö- - Mobiili
Happonen kirjoitti:
Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.
Näin ravintola joutuu maksumieheksi!Kuka nyt oikeuteen asti vetää juttua, jos huono olo tulee ja oksentaa?
Niitähän olis joka päivä tuhatmäärin. Pikkaisen tervettä maalaisjärkeä. Kukahan yleensä valittaa, jos tarjoilu lopetetaan-asiakas vai tarjoilija?
Kyllä tänä päivänä ravintoloissa saa kaiken "psykologian" käyttää, että saa känniset tajuamaan, että "herra / rouva" on liikaa nauttinut eikä enempää tarjoilla.
Voi holy moly Happonen. Mitä päässäsi liikkuu?
Otan osaa. - gfhsfjhsfjgjdg
nähnyt kirjoitti:
Vastuukysymys, jota on mukava pallotella. Ammattitaitoisuudesta ei kannata keskustella, vaan siitä, miten ravintolahenkilökunta käyttää vastuutaan anniskeluun liittyvien lakivelvoitteiden suhteen. Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos. Hyvin usein on vaikea saada edes katsekontaktia tiskin takana olevaan myyntihenkilöön, tämän ollessa niin asiakaspalvelun ammattilainen että tietää puolesta sanasta mitä asiakas tahtoo tilata. Tai sitten ei. Toki kaikkialla on "amatöörejä", niin tiskin edessä kuin sen takanakin, pikkujouluaikaan tai mihin tahansa aikaan, mutta jonkun se on otettava vastuu. Jokainen meistä kantaa itse vastuun tekemästään työstä. Ihmetyttää vieläkin, mikä se peruste on periä maksu, jos asiakas itse on siivonnut, jolloin teille ei koidu kertakaikkiaan mitään vahinkoa? Tyhjästä on typerää maksaa, tuskin siinä tilanteessa se palvelukaan on tuon rahan arvoista, kun niskasta raahataan ja yleensä desibelit korkealla karjutaan, vaikkei mitään tarvetta olisi.
''Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos.''
Liian päihtyneelle asiakkaallehhan ei periaatteessa saa myydä edes alkoholittomia juomia vaan pitää poistaa välittömästi ravintolasta. - fck
onhan se tietysti ymmärretävää et siivousliikkeen siivooja ei kovin iloista naamaa näytä kun kuitenkin saa 10.43e korvausta siitä että asiakas oksentaa baarissa ja baari veloittaa ainakin tampereella siitä vähintään 50e
- 4569885223
Happonen kirjoitti:
Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.
Näin ravintola joutuu maksumieheksi!Ihme kitinää. Jos ihminen ei ite tajua miten paljon juo niin turha siitä on muita syyttää! Se on ihan satavarma että kukaan ei sitä viinaa kaada sun kurkkuun väkisin vaan ite jokainen sen juo. Mutta totta on se että liian kännipäiset pitää viskata pihalle,tarjoilijalla pitää olla tolkku itelläkin päässä ettei anniskele liian päissään oleville
- ole ihan
lakisääteinen juttu, että LIKAISEN TYÖN LISÄÄ ON MAKSETTAVA ERITESIIVOUKSISTA, OLI SITTEN KYSEESSÄ SIIVOOJA TAI MUU TYÖNTEKIJÄ..?
- 35
Tottahan tuo on jos liian humalaiselle myy ja tarjoilee alkoholia niin varoitus tulee pahimillaan anniskelu luvat pois =(
- YstäväVaan
Hokki hoitaa homman näin.
Tarjoilija siivoaa.
Ykääjä maksaa.
Firma pitää rahat.
Hokilla ei velvollisuutta korvata. Linjapäätös!
- Y
Ravintolan lattialle oksentaminen ei lähtökohtaisesti aiheuta ravintolalle vahinkoa, joten vahingonkorvausvelvollisuuden yleiset edellytykset eivät täyty. Asiakas ei ole velvollinen korvaamaan mitään oksentamisestaan.
- br1
Meillä jos asiakas oksentaa esimerkiksi shotin jälkeen lattialle, ymmärrän että tämä on vahinko ja näitä joskus sattuu, annetaan vaihtoehdot siivota itse tai veloitetaan 30-50€ siivouksesta mutta jos esim asiakas kusee/paskantaa vaikka tanssilattian kulmaan niin törkeästä käyttäytymisestä ihan vaan että muistaa ens kerralla tehneensä väärin koska siitä kärsii asiakkaat että henkilökunta, samat vaihtoehdot mutta suoraan 80-150€ vituttaa varmasti seuraavana aamuna katsoa tiliä mutta oppiipahan ensi kerralla että ei kannata tehdä näin tai sitten ei opi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik123880MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar782037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5481641Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin851308Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja671097Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s331028Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214898Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60873- 171854
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3808