Oksennuksen siivous, korvaus?

"Yrjö"

Näin pikkujouluaikaan on ainakin meidän työpaikalla sattuu normaalia enemmän näitä oksennustapauksia. Jos asiakasta ei saada kiinni, niin siivoushan jää ravintolahenkilökunnalle. Meillä on olemassa siivous-päivystyssopimus siivousfirman kanssa, mutta hyvin vaikealta tuntui sieltä ketään tarvittavan nopeasti saada esim. myöhään pe iltana(hälytetty siivooja tuli paikalle pitkän ajan päästä ja ilmaisi todella selvästi ärtymyksensä kun häntä häirittiin)

Kysyisinkin miten teillä muilla työnantaja korvaa jos esim.tarjoilija joutuu siivoamaan oksennukset?

Siivousfirmalle muuten lähti reklamaatio asiasta, siivooja oli kuulemma unohtanut että päivystää..

25

12958

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luokanopettaja

      koulussa tällaisten siivous kuuluu opettajan luontaisetuihin. Siivoojaa ei näy eikä oksennuksen siivoaminen kuulu hänen tehtäviinsäkään, kuulemma.

    • tarjoilija myös

      Jos joku sattuu oksentamaan ja tyyppi saadaan kiinni niin asiakas saa joko a) Siivota itse omat oksennuksena tai b) Maksaa tarjoilijalle korvauksen oksennuksensa siivoamisesta. Meillä ei ole mitään tiettyä summaa paljonko siitä veloitetaan vaan jokainen voi itse sen päättää millä hinnalla siivoaa. Yleensä se on ollut 30-50 euroa. Eli työnantaja ei puutu mitenkään näihin siivoamisiin.

    • :DD

      Ainakin edellisellä työpaikallani korvauksena sai lahjakortin kys. ravintolaan tai sitten ihan sen 30-50€...

      • viivi1

        sol maksaa 10e yrjöstä siivoojilleen, törkeetä, jos tarjoilijat saa samasta työstä 30-50 euroo.


      • Jape
        viivi1 kirjoitti:

        sol maksaa 10e yrjöstä siivoojilleen, törkeetä, jos tarjoilijat saa samasta työstä 30-50 euroo.

        ...oksennuksen siivous ei tarjoilijan tehtäviin kuulu ja reilu ravintoloitsija kyllä maksaa tarjoilijalle ylimääräisestä työstä korvauksen. Siivojalle taas kuuluu siivous ja jos siivoja joutuu tarjoilijan työhön joka ei hänelle kuulu, toki reilu työnantaja maksaa tästä hänelle ylimääräisen korvauksen.


    • firmalta

      yleensä tällä alalla tule, vaan asiakkaalta suoraan käteen joka on yrjönnyt! Entisellä työpaikalla PITI saada korvaus siivoamasta oksennuksesta. Lasku lähti asiakkaalle perästä, jossa oli siivouslisä 50€, mutta eipä oo rahat minun lompakossa lämmittäny.. Et ohjeistukseksi kaikille et pitäkää vaan puolenne ja vaatikaa rahanne, ite en nykyään siivoa jos rahoja ei tuu. Minun työnkuvaan ei kuulu ravintola-alan työntekijänä oksennusten siivoaminen ja ilman korvausta turha sitä oottaa"

    • Nähnyt

      Ompa niitä epärehellisiäkin tarjoilijoita, jotka myyvät kyllä vaikka näkee kauas että kaveri tuskin kauaa tolpillaan pysyy, ja sitten kun laatta lentää, vessassa kylläkin ja vieläpä pönttöön, ja kaveri itse on vessan eli pöntön siivonnut, kaverin lähtiessä tulee neiti tarjoilija huutaen, että rahat tänne, hän on siivonnut oksennuksen? Mietin vaan että kai joku vähän pitää silmällä millaisia pikkutyttösiä sinne tiskin taakse palkataan, kun tuntuu olevaan vain tarkoitus saada se 30 egee kuititta omaan fikkaan tekemättä mitään. Terveisiä vaan perjantaitytöille Pääkonttoriin, että ihan jos vaikka vaihtaisitte alaa jos asiakaspalvelu ei miellytä.

      • tarvia

        asiakasalalla olla, jos ei miellytä tai ei vaan yksinkertaisesti oo ominaisuuksia siihen, mutta enpä itse tuollaista ole nähnyt, enkä tuollaisesta koskaan kuullut!.. Aika yleistystä puhua pikkutytöistä, ihan yhtä lailla on ravintola-alalla epäpäteviä tai soveltumattomia työhön pikkupoikia, isoja poikia ja isoja tyttöjä!!!! Kyllä niitä "pikkutyttöjä" löytyy myös jotka ovat rehellisiä ja tekevät työnsä kuten kuuluukin, enemmän huomannut pikkupppojissa sellaisia piirteitä, jotka haittaavat heidän työntekoaan, työnopeuttaan eikä sääntöjä yleensä noudateta, kuin suurinpiirtein! Itse olen jo vuosia alalla ollut, esimiehenkin tehtävissä, hyvinkin erilaisissa paikoissa ja kyllä sen huomaa heti jos ihmisessä on tai ei ole ainesta alalle!


    • "Yrjö"

      Kiitos kommenteistanne. Haluaisin vielä vähän selventää asiaani. Tottakai mekin perimme asiakkaalta summan(20-30€)jos saamme hänet kiinni tai pistämme itse siivoamaan. Ravintola jossa työskentelen on sokkeloinen ja wc-tiloja on vaikea valvoa, koska ne ovat eri kerroksessa.
      Lisäksi haluaisin kommentoida tätä vihjailua "pakkojuottamisesta", jotta saadaan asiakkaalta rahat pois vaikka yrjöjen voimin(!?). Meillä on erittäin ammattitaitoista ja kokenutta porukkaa töissä, jotka ovat ylpeitä työstään. Kyllä tarjoilu lopetaan jos asiakkaan kunto alkaa näyttää huonolta. Valitettavasti vain näin pikkujouluaikaan on ilmeisesti "amatöörit"liikkeellä (asiakkaat)ja he eivät tunne omia rajojaan kun firma maksaa ja juomaa kiskotaan kaksin käsin vaikka muiden laseista.

      • Happonen

        Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.

        Näin ravintola joutuu maksumieheksi!


      • Juopperi

        >tai pistämme itse siivoamaan.

        Toivottavasti ette sentään PISTÄ asiakastanne, vaikka tämä okseltaisikin... PANKAA hänet siivoomaan...


      • maamies pellollansa
        Happonen kirjoitti:

        Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.

        Näin ravintola joutuu maksumieheksi!

        Tämä on totta!

        Eikös niissä anniskeluluvan ehtona olevissa ohjeissa jotakin tämänsuuntista olekin määritelty?!


      • "Yrjö"
        Juopperi kirjoitti:

        >tai pistämme itse siivoamaan.

        Toivottavasti ette sentään PISTÄ asiakastanne, vaikka tämä okseltaisikin... PANKAA hänet siivoomaan...

        OkseLtaa :)


      • Juopperi
        "Yrjö" kirjoitti:

        OkseLtaa :)

        Niin siinä voi käydä... jos sattuu syömään liikaa muhellosta niin voi alkaa okselluttamaan...

        :o)


      • nähnyt

        Vastuukysymys, jota on mukava pallotella. Ammattitaitoisuudesta ei kannata keskustella, vaan siitä, miten ravintolahenkilökunta käyttää vastuutaan anniskeluun liittyvien lakivelvoitteiden suhteen. Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos. Hyvin usein on vaikea saada edes katsekontaktia tiskin takana olevaan myyntihenkilöön, tämän ollessa niin asiakaspalvelun ammattilainen että tietää puolesta sanasta mitä asiakas tahtoo tilata. Tai sitten ei. Toki kaikkialla on "amatöörejä", niin tiskin edessä kuin sen takanakin, pikkujouluaikaan tai mihin tahansa aikaan, mutta jonkun se on otettava vastuu. Jokainen meistä kantaa itse vastuun tekemästään työstä. Ihmetyttää vieläkin, mikä se peruste on periä maksu, jos asiakas itse on siivonnut, jolloin teille ei koidu kertakaikkiaan mitään vahinkoa? Tyhjästä on typerää maksaa, tuskin siinä tilanteessa se palvelukaan on tuon rahan arvoista, kun niskasta raahataan ja yleensä desibelit korkealla karjutaan, vaikkei mitään tarvetta olisi.


      • Nimetön
        nähnyt kirjoitti:

        Vastuukysymys, jota on mukava pallotella. Ammattitaitoisuudesta ei kannata keskustella, vaan siitä, miten ravintolahenkilökunta käyttää vastuutaan anniskeluun liittyvien lakivelvoitteiden suhteen. Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos. Hyvin usein on vaikea saada edes katsekontaktia tiskin takana olevaan myyntihenkilöön, tämän ollessa niin asiakaspalvelun ammattilainen että tietää puolesta sanasta mitä asiakas tahtoo tilata. Tai sitten ei. Toki kaikkialla on "amatöörejä", niin tiskin edessä kuin sen takanakin, pikkujouluaikaan tai mihin tahansa aikaan, mutta jonkun se on otettava vastuu. Jokainen meistä kantaa itse vastuun tekemästään työstä. Ihmetyttää vieläkin, mikä se peruste on periä maksu, jos asiakas itse on siivonnut, jolloin teille ei koidu kertakaikkiaan mitään vahinkoa? Tyhjästä on typerää maksaa, tuskin siinä tilanteessa se palvelukaan on tuon rahan arvoista, kun niskasta raahataan ja yleensä desibelit korkealla karjutaan, vaikkei mitään tarvetta olisi.

        Sen enempää muihin asioihin kommentoimatta, korjaisin jos ymmärsit väärin:maksua ei tietenkään peritä jos asiakas itse siivoaa!
        -Yrjö-


      • Mobiili
        Happonen kirjoitti:

        Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.

        Näin ravintola joutuu maksumieheksi!

        Kuka nyt oikeuteen asti vetää juttua, jos huono olo tulee ja oksentaa?

        Niitähän olis joka päivä tuhatmäärin. Pikkaisen tervettä maalaisjärkeä. Kukahan yleensä valittaa, jos tarjoilu lopetetaan-asiakas vai tarjoilija?

        Kyllä tänä päivänä ravintoloissa saa kaiken "psykologian" käyttää, että saa känniset tajuamaan, että "herra / rouva" on liikaa nauttinut eikä enempää tarjoilla.

        Voi holy moly Happonen. Mitä päässäsi liikkuu?
        Otan osaa.


      • gfhsfjhsfjgjdg
        nähnyt kirjoitti:

        Vastuukysymys, jota on mukava pallotella. Ammattitaitoisuudesta ei kannata keskustella, vaan siitä, miten ravintolahenkilökunta käyttää vastuutaan anniskeluun liittyvien lakivelvoitteiden suhteen. Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos. Hyvin usein on vaikea saada edes katsekontaktia tiskin takana olevaan myyntihenkilöön, tämän ollessa niin asiakaspalvelun ammattilainen että tietää puolesta sanasta mitä asiakas tahtoo tilata. Tai sitten ei. Toki kaikkialla on "amatöörejä", niin tiskin edessä kuin sen takanakin, pikkujouluaikaan tai mihin tahansa aikaan, mutta jonkun se on otettava vastuu. Jokainen meistä kantaa itse vastuun tekemästään työstä. Ihmetyttää vieläkin, mikä se peruste on periä maksu, jos asiakas itse on siivonnut, jolloin teille ei koidu kertakaikkiaan mitään vahinkoa? Tyhjästä on typerää maksaa, tuskin siinä tilanteessa se palvelukaan on tuon rahan arvoista, kun niskasta raahataan ja yleensä desibelit korkealla karjutaan, vaikkei mitään tarvetta olisi.

        ''Asiakkaan päihtyneisyyttä tulisi myyntitilanteessa tarkkailla, sillä liian päihtyneille ei tulisi myydä, vaan nämä tulisi joko ohjata alkoholittomampiin nautintoaineisiin tai tarvittaessa ravintolasta ulos.''

        Liian päihtyneelle asiakkaallehhan ei periaatteessa saa myydä edes alkoholittomia juomia vaan pitää poistaa välittömästi ravintolasta.


      • fck

        onhan se tietysti ymmärretävää et siivousliikkeen siivooja ei kovin iloista naamaa näytä kun kuitenkin saa 10.43e korvausta siitä että asiakas oksentaa baarissa ja baari veloittaa ainakin tampereella siitä vähintään 50e


      • 4569885223
        Happonen kirjoitti:

        Mutta jos olette ravintolassa juottanut ihmisen siihen kuntoon, että hän oksentaa, hän voi haastaa ravintolan oikeuteen liiasta juottamisesta.

        Näin ravintola joutuu maksumieheksi!

        Ihme kitinää. Jos ihminen ei ite tajua miten paljon juo niin turha siitä on muita syyttää! Se on ihan satavarma että kukaan ei sitä viinaa kaada sun kurkkuun väkisin vaan ite jokainen sen juo. Mutta totta on se että liian kännipäiset pitää viskata pihalle,tarjoilijalla pitää olla tolkku itelläkin päässä ettei anniskele liian päissään oleville


    • ole ihan

      lakisääteinen juttu, että LIKAISEN TYÖN LISÄÄ ON MAKSETTAVA ERITESIIVOUKSISTA, OLI SITTEN KYSEESSÄ SIIVOOJA TAI MUU TYÖNTEKIJÄ..?

      • 35

        Tottahan tuo on jos liian humalaiselle myy ja tarjoilee alkoholia niin varoitus tulee pahimillaan anniskelu luvat pois =(


      • YstäväVaan

        Hokki hoitaa homman näin.
        Tarjoilija siivoaa.
        Ykääjä maksaa.
        Firma pitää rahat.
        Hokilla ei velvollisuutta korvata. Linjapäätös!


    • Y

      Ravintolan lattialle oksentaminen ei lähtökohtaisesti aiheuta ravintolalle vahinkoa, joten vahingonkorvausvelvollisuuden yleiset edellytykset eivät täyty. Asiakas ei ole velvollinen korvaamaan mitään oksentamisestaan.

    • br1

      Meillä jos asiakas oksentaa esimerkiksi shotin jälkeen lattialle, ymmärrän että tämä on vahinko ja näitä joskus sattuu, annetaan vaihtoehdot siivota itse tai veloitetaan 30-50€ siivouksesta mutta jos esim asiakas kusee/paskantaa vaikka tanssilattian kulmaan niin törkeästä käyttäytymisestä ihan vaan että muistaa ens kerralla tehneensä väärin koska siitä kärsii asiakkaat että henkilökunta, samat vaihtoehdot mutta suoraan 80-150€ vituttaa varmasti seuraavana aamuna katsoa tiliä mutta oppiipahan ensi kerralla että ei kannata tehdä näin tai sitten ei opi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7076
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7043
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      106
      6143
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      60
      5163
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5088
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4575
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3447
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3370
    Aihe