katusoittajat

joutuuko he maksamaan?

Tuli mieleen tänään kun kävelin erään kauppakeskuksen käytävää ja siellä oli katusoittaja että joutuukos he maksamaan teostomaksuja? Jos katusoittaja tienaa vaikka 10 euroa..tai ehkä ei latin latia niin joutuvatko maksamaan teostoroyalteja jos soittavat muiden kuin omia biisejään? Entä vanhat biisit? Jos joku vaikka vetäsee tohtori Zhivagon niin joutuukos hän maksamaan? Tai Mozartia? Ko. säveltäjähän on kuollut jo satoja vuosia sitten.

12

2967

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi taivas

      Voi jestas sentään,pienet ovat sunkin murhees...
      hauskaa joulua

      • eikö täällä saa kysyä?

        Käsittääkseni tämä palsta on tekijänoikeuslaista keskustelua varten eikä toisille vittuilua varten. Jos minua siis kiinnostaa tietää että joutuuko nuo soittajat maksamaan royalteja toisten biisien esittämisestä niin saan kai kysyä jos minua huvittaa!!
        Tekijänoikeuslakihan on tiukka, esimerkkinä: jos taksiautoilija matkustaja kyydissään kuuntelee radiota niin hän olisi teoriassa lain mukaan joko velvollinen maksamaan teostomaksuja tai sulkemaan radion. Eli tuossa kyseessä julkinen esittäminen, katusoittajakin esittää julkisesti, tosin omana esityksenään. Tämän vuoksi kysyn!

        Joten te vittuilijat voitte painua vaikka huuhaa-osastolle, ei minulla ole muita murheita kuin typeriä vastauksia antavat idiootit!


      • ei joudu
        eikö täällä saa kysyä? kirjoitti:

        Käsittääkseni tämä palsta on tekijänoikeuslaista keskustelua varten eikä toisille vittuilua varten. Jos minua siis kiinnostaa tietää että joutuuko nuo soittajat maksamaan royalteja toisten biisien esittämisestä niin saan kai kysyä jos minua huvittaa!!
        Tekijänoikeuslakihan on tiukka, esimerkkinä: jos taksiautoilija matkustaja kyydissään kuuntelee radiota niin hän olisi teoriassa lain mukaan joko velvollinen maksamaan teostomaksuja tai sulkemaan radion. Eli tuossa kyseessä julkinen esittäminen, katusoittajakin esittää julkisesti, tosin omana esityksenään. Tämän vuoksi kysyn!

        Joten te vittuilijat voitte painua vaikka huuhaa-osastolle, ei minulla ole muita murheita kuin typeriä vastauksia antavat idiootit!

        Katusoittajat eivät maksa, eivätkä joudu maksamaan.
        Piste.


      • =))))))
        eikö täällä saa kysyä? kirjoitti:

        Käsittääkseni tämä palsta on tekijänoikeuslaista keskustelua varten eikä toisille vittuilua varten. Jos minua siis kiinnostaa tietää että joutuuko nuo soittajat maksamaan royalteja toisten biisien esittämisestä niin saan kai kysyä jos minua huvittaa!!
        Tekijänoikeuslakihan on tiukka, esimerkkinä: jos taksiautoilija matkustaja kyydissään kuuntelee radiota niin hän olisi teoriassa lain mukaan joko velvollinen maksamaan teostomaksuja tai sulkemaan radion. Eli tuossa kyseessä julkinen esittäminen, katusoittajakin esittää julkisesti, tosin omana esityksenään. Tämän vuoksi kysyn!

        Joten te vittuilijat voitte painua vaikka huuhaa-osastolle, ei minulla ole muita murheita kuin typeriä vastauksia antavat idiootit!

        No,sitten kun mä laulan kadulla kulkiessani vaikka
        unohtumatonta Elmeriä,niin maksupuolelle sekin menee ????
        Tottakai kysyä saa,mutta,sanon aina lapsilleni,mieti ensin ,onko kysymyksesi todellakin tärkeää.
        MINUN mielestäni kysymyksesi ei ollut sitä.


      • ketjun aloittaja.
        ei joudu kirjoitti:

        Katusoittajat eivät maksa, eivätkä joudu maksamaan.
        Piste.

        Kiitos vastauksestasi joka on asiallinen. Tuo asia kiinnosti vain siksi että onko laissa jotain poikkeuksia siihen mistä joutuu maksamaan ja mistä ei. Anteeksi jos kysymykseni häiritsi jotakuta mutta tietoahan ei saa jos ei kysy.


      • ihmettelen vielä
        =)))))) kirjoitti:

        No,sitten kun mä laulan kadulla kulkiessani vaikka
        unohtumatonta Elmeriä,niin maksupuolelle sekin menee ????
        Tottakai kysyä saa,mutta,sanon aina lapsilleni,mieti ensin ,onko kysymyksesi todellakin tärkeää.
        MINUN mielestäni kysymyksesi ei ollut sitä.

        Niin, SINUN mielestäsi. Mutta maailmassahan on muitakin ihmisiä kuin VAIN SINÄ. Ja miten joku luokittelee ns. tärkeät kysymykset ja vähemmän tärkeät? Onko vähemmän tärkeä se joka ei vastaajaa itseään kiinnosta vai se jonka LUULEE muiden mielestä olevan "not interested"???
        Vähän liian ITSEkeskeistä, väittäisin jos lähdetään siitä että "juuri MINUA ei kiinnosta". Jos ei kiinnosta itseä, EI TARVITSE VAIVAUTUA VASTAAMAANKAAN. Edes tyhmillä vastauksilla.

        Täällähän alkaa olla lähes sama meno kuin tietokoneosastolla jossa alkaa heti loan heitto jos kysyy vähänkin "aloittelijamaisen" kyssärin.

        Minua tuo kysymys kiinnosti, lähinnä siis lain ja sen poikkeuksien kannalta. Eli miten tekijänoikeuslakia pitää tulkita, tuskinpa kukaan haluaa tulla leimatuksi rikolliseksi sen vuoksi ettei ole tiennyt jotain lain kohtaa. Ja koska tämä on tekijänoikeus JA piratismi-osasto, ei siis pelkkä piratismi-osasto, niin mielestäni tuo katusoittajakysymys kuuluu tänne. Tekijänoikeuksista yleisesti.


      • samaa mieltä
        ihmettelen vielä kirjoitti:

        Niin, SINUN mielestäsi. Mutta maailmassahan on muitakin ihmisiä kuin VAIN SINÄ. Ja miten joku luokittelee ns. tärkeät kysymykset ja vähemmän tärkeät? Onko vähemmän tärkeä se joka ei vastaajaa itseään kiinnosta vai se jonka LUULEE muiden mielestä olevan "not interested"???
        Vähän liian ITSEkeskeistä, väittäisin jos lähdetään siitä että "juuri MINUA ei kiinnosta". Jos ei kiinnosta itseä, EI TARVITSE VAIVAUTUA VASTAAMAANKAAN. Edes tyhmillä vastauksilla.

        Täällähän alkaa olla lähes sama meno kuin tietokoneosastolla jossa alkaa heti loan heitto jos kysyy vähänkin "aloittelijamaisen" kyssärin.

        Minua tuo kysymys kiinnosti, lähinnä siis lain ja sen poikkeuksien kannalta. Eli miten tekijänoikeuslakia pitää tulkita, tuskinpa kukaan haluaa tulla leimatuksi rikolliseksi sen vuoksi ettei ole tiennyt jotain lain kohtaa. Ja koska tämä on tekijänoikeus JA piratismi-osasto, ei siis pelkkä piratismi-osasto, niin mielestäni tuo katusoittajakysymys kuuluu tänne. Tekijänoikeuksista yleisesti.

        olen samoilla linjoilla kanssasi.


      • AEGN
        ei joudu kirjoitti:

        Katusoittajat eivät maksa, eivätkä joudu maksamaan.
        Piste.

        Kyllä niitten pitää siitä maksaa, tosin varmaan harvempi sitä oikeasti maksaa. Maksu on joltain tietyltä aikavälilä esim. kuukausi ja käsittääkseni katsotaan tapauskohtaisesti (google varmaan löytää enemmän).

        Mutta sen sijaan taas kun on kulunut tietty aika säveltäjän kuolemasta niin teoshan on sitten vapaata riistaa (mozart?).


      • gggggtt
        samaa mieltä kirjoitti:

        olen samoilla linjoilla kanssasi.

        teostomaksuja täytyy maksaa jos säveltäjä on syntynyt oliko muistaakseni 1950-luvun jälkeen, jolloin teostomaksut vasta tulivat alkujaan voimaan.
        siitä aikaisempien säveltäjien sävellyksiä saa soittaa ja esittää miten päin tahansa.
        ja oman version teoksestaan saa kadulla/konserteissa esittää, mutta jos alkuperäistä kappaletta/sävellystä alkaa enemmänkin muokkamaan ja sovittamaan, niin täytyy siitä pyytää erililnen lupa kappaleen omistukset omaavalta (yhtiö tai perheenjäsen, ym).


      • mozart2
        gggggtt kirjoitti:

        teostomaksuja täytyy maksaa jos säveltäjä on syntynyt oliko muistaakseni 1950-luvun jälkeen, jolloin teostomaksut vasta tulivat alkujaan voimaan.
        siitä aikaisempien säveltäjien sävellyksiä saa soittaa ja esittää miten päin tahansa.
        ja oman version teoksestaan saa kadulla/konserteissa esittää, mutta jos alkuperäistä kappaletta/sävellystä alkaa enemmänkin muokkamaan ja sovittamaan, niin täytyy siitä pyytää erililnen lupa kappaleen omistukset omaavalta (yhtiö tai perheenjäsen, ym).

        Niin ja teoriassa katusoittajalla tulee olla lupa esiintymiselle! Esityksiä ei saa järjestää ilman lupia saati että esitys on kaupan edessä, jolla ei ole asiasta mitään tietoa. Maksaako katusoittaja veroja, öö ei. Eli laitonta yritystoimintaa. Joskin minimaalisessa mittakaavassa.

        Ja jos vielä väitetään, ettei ole yritystoimintaa, niin sitten se on kerjäämistä kadulla joka on Suomenlaissa kielletty.


      • Verkkopiraatti
        gggggtt kirjoitti:

        teostomaksuja täytyy maksaa jos säveltäjä on syntynyt oliko muistaakseni 1950-luvun jälkeen, jolloin teostomaksut vasta tulivat alkujaan voimaan.
        siitä aikaisempien säveltäjien sävellyksiä saa soittaa ja esittää miten päin tahansa.
        ja oman version teoksestaan saa kadulla/konserteissa esittää, mutta jos alkuperäistä kappaletta/sävellystä alkaa enemmänkin muokkamaan ja sovittamaan, niin täytyy siitä pyytää erililnen lupa kappaleen omistukset omaavalta (yhtiö tai perheenjäsen, ym).

        Teosto- tai muita tekijänoikeusmaksuja tulisi maksaa, jos säveltäjän kuolemasta ei ole vielä kulunut 70 täyttä vuotta. Tällä hetkellä viimeinen "vapaa" kuolinvuosi on 1939 ja ensi vuodenvaihteessa maksuista vapautuvat vuonna 1940 kuolleiden sävellykset.

        Sanon "tulisi", koska valvonta on tekijänoikeuden omistajien asia eikä kohdistu kovin tehokkaasti katusoittoon.


      • Verkkopiraatti kirjoitti:

        Teosto- tai muita tekijänoikeusmaksuja tulisi maksaa, jos säveltäjän kuolemasta ei ole vielä kulunut 70 täyttä vuotta. Tällä hetkellä viimeinen "vapaa" kuolinvuosi on 1939 ja ensi vuodenvaihteessa maksuista vapautuvat vuonna 1940 kuolleiden sävellykset.

        Sanon "tulisi", koska valvonta on tekijänoikeuden omistajien asia eikä kohdistu kovin tehokkaasti katusoittoon.

        että eihän artisti maksa Teostomaksuja, vaan tilaisuuden järjestäjä. Katusoittajatapauksessa se olisi luvan myöntänyt kaupunki. Väitän kyllä, ettei yksikään katusoittaja raportoi soittamisiaan, eikä sellainen Teostoa kiinnostakaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      77
      2261
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1455
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1156
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      993
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      371
      919
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      684
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe