Tervaleppäpaneelissa tuntuu olevan tosi kovat hinnat.
Itselläni olisi metsässä tervaleppätukkia jonkin verran. Millainen operaatio olisi niistä tehdä panelia ja paljonko panelin höyläys ja sahaus maksaa.
Ilmeisesti pitäisi ensin sahata laudaksi ja sitten kuivata muutama vuosi ja sitten höylätä?
Antakaa jonkinlaisia neuvoja
Tervaleppä
16
15731
Vastaukset
- vanha sahuri
kunnollisen paneliaiheen saaminen hankalaa,
saantoprosentti jää hyvin pieneksi.
Leppätukki on luonnostaan huono sahatavaran
aihio, lahoja oksia paljon , valmis lauta
vääntyilee ja kieroilee.
Myy leppäsi tukkina, jos joku suostuu ne ostamaan. Mene sen jälkeen puutavaraliikkeeseen
ja osta tarvitsemasi panelit sieltä, pääset paljon helpommalla ja kenties halvemmallakin.- Kunttajussi
Faija on tehnyt kansalaisopiston kellopiirissä tervalepästä muutamia saksalaismallisia Beckeri-kelloja.Tuli komeita,puun väri sopi kellon tyyliin tosi hyvin.Jos meinaat sahauttaa, niin aivan turha yrittääkkään kovin pitkää puutavaraa,saanto voi olla parempi jos viet lyhyempinä pölleinä sahattavaksi.Kannattaa hiukan katsoa mihin tervalepän "kenkkää".Itse sahauttaisin kellovärkeiksi, ja ottaisin sitä kautta hintaa puulle.
- nomutta
En itse tarvitse tervaleppää mihinkään. Ajattelin saisiko itse sahaamalla ja höyläyttämällä jäämään hiukan ylimääräistä?
Tervaleppätukista maksetaan täällä 90 eur/m3
Kaverin kanssa käytiin läpi mettiä niin arvioitiin että noin 100 kuutiota hyvää järeää tukkia löytyisi. Eli semmoista oksatonta tolppaa johonkin 10 metriin saakka.
Tietty puut voivat olla mustuneita keskeltä ja ahoja oksia olla puun sisällä.. - talteen
nomutta kirjoitti:
En itse tarvitse tervaleppää mihinkään. Ajattelin saisiko itse sahaamalla ja höyläyttämällä jäämään hiukan ylimääräistä?
Tervaleppätukista maksetaan täällä 90 eur/m3
Kaverin kanssa käytiin läpi mettiä niin arvioitiin että noin 100 kuutiota hyvää järeää tukkia löytyisi. Eli semmoista oksatonta tolppaa johonkin 10 metriin saakka.
Tietty puut voivat olla mustuneita keskeltä ja ahoja oksia olla puun sisällä..Mahtava hinta on leppätukilla! 9000E on melkoinen rahakasa. Jos itse tekee ja ajaa, niin 100 m3:stä jää näppiin jotakuinkin 7500-8000E. Ja latvapöllithän saa myytyä polttopuuksi, jos itsellä ei ole käyttöä. Missä päin Suomea noin rahakkaita metsiä enää onkaan?
- nomutta
talteen kirjoitti:
Mahtava hinta on leppätukilla! 9000E on melkoinen rahakasa. Jos itse tekee ja ajaa, niin 100 m3:stä jää näppiin jotakuinkin 7500-8000E. Ja latvapöllithän saa myytyä polttopuuksi, jos itsellä ei ole käyttöä. Missä päin Suomea noin rahakkaita metsiä enää onkaan?
Turun saaristosta löytyy. Täälläpäin kaikki rannat kasvavat tervaleppää. Tosin rannoilla kasvavat ovat monesti ihan polttopuukamaa.
Noita hyviä sitten saa keräillä pitkin mettiä yksi kerrallaan. Eli korjuukustannuksia kyllä syntyy.
Rahapuista puheenollen olin teininä istuttamassa metsää kesätöinä. Yhdelle pellolle pistettiin 10 tuhatta tammen taimea. No myyrät vissiin tuhosiva niistä ison osan. Kuis kauan tammi muuten kasvaa tukiksi? - Korkkiskruuvi
nomutta kirjoitti:
Turun saaristosta löytyy. Täälläpäin kaikki rannat kasvavat tervaleppää. Tosin rannoilla kasvavat ovat monesti ihan polttopuukamaa.
Noita hyviä sitten saa keräillä pitkin mettiä yksi kerrallaan. Eli korjuukustannuksia kyllä syntyy.
Rahapuista puheenollen olin teininä istuttamassa metsää kesätöinä. Yhdelle pellolle pistettiin 10 tuhatta tammen taimea. No myyrät vissiin tuhosiva niistä ison osan. Kuis kauan tammi muuten kasvaa tukiksi?Turust päi määki ole. Saariston tervalepät tosiaan on usein kieroja kuin korkkiskruuvit. Mutta joskus löytyy suoria ja järeitä, erityisesti tervaleppäkorvista. Kuljetus on ongelma, ne korvethan ei meinaa jäätyä edes kovalla pakkasella. Sitä paitsi ne on useimmat metsälakikohteita eli hakkuukiellossa. Mutta jos muutamia varovasti poimii niin eipä kai siihen kukaan puutu. Wanhan ajan polle ja kelkka perässä, niin johan puu kulkee. Mutta kyllä maksaakin, jos vieraalla ajattaa. Pollella voisi kyllä keräillä johonkin traktorilla ajettavaan paikkaan. Polle ja kuski on tiedossa, jos tartteet.
Jos puusi on saaressa, niin vaikeusastetta kertyy lisää. Etpä taida isoja tilejä päästä keräilemään. Kerran, vuosia sitten, meillä oli kesäsavotta Kemiön suunnalla saaressa. Moto siellä pui, ja metsuri kävi tekemässä leppätukit. Ei niitä paljoa kertynyt mutta kuitenkin. Hinta oli silloin havutukin luokkaa. Olihan se toki moninkertainen verrattuna siihen, jos olisi myynyt polttopuuksi.
Tammi kasvaa tukkipuuksi 100 vuodessa. Mersun hintaisia tammia Suomessa tuskin koskaan kasvaa, niin kuin Saksassa. Muistaakseni Fiskarsissa on isohko tammiviljelmä, jonka suurimmat yksilöt alkaa olla kelpo tukkipuun luokkaa. Tammen viljely on konstikasta, sillä jänikset ja hirvet tykkää siitä kovasti. Kuusi sekapuuna on hyvä varjostamaan, niin ei tammi kasvata hirveitä oksia. Valoisalla ja ravinteikkaalla paikalla se kasvattaa vain valtavia oksia ja pituuskasvu meinaa vallan unohtua. Pystykarsintaa kannattaa tehdä, varottava kuoren vahingoittamista. Tammen kasvatuksesta on paljon kirjallisuutta. Googlella kun hakee: tammen kasvatus; johan löytyy tietoa sieltäkin. - . . . oli tervaleppää
Kunttajussi kirjoitti:
Faija on tehnyt kansalaisopiston kellopiirissä tervalepästä muutamia saksalaismallisia Beckeri-kelloja.Tuli komeita,puun väri sopi kellon tyyliin tosi hyvin.Jos meinaat sahauttaa, niin aivan turha yrittääkkään kovin pitkää puutavaraa,saanto voi olla parempi jos viet lyhyempinä pölleinä sahattavaksi.Kannattaa hiukan katsoa mihin tervalepän "kenkkää".Itse sahauttaisin kellovärkeiksi, ja ottaisin sitä kautta hintaa puulle.
Meillä Saimaan rannoilla kasvaa tervaleppää, ja kai sitä melkeinpä roskapuuna pidetään. Isä niitä kaateli haloiksi ja vielä niitä on liiterillinen jäljellä. Oli siis varsin loogista valita hänelle tervapuinen arkku. Tavattoman komea lämmin punaruskea värisävy siinä oli, ehdottomasti paras mitä oli tarjolla.
- sahauta
Eikös tervaleppä kannata sahauttaa tuppeen ja antaa sitten kuivua ja sahata kuivana laudaksi ja samantien höylätä paneeliksi. Ei pitäisi pahemmin vääntyillä.
- kannattaa
jos sahauttaa esim. 19x100 laudaksi keväällä ja taaplaa oikein niin ne on höylättävissä juhannuksen jälkeen, jos ei kovin sateinen kesä satu tulemaan.
(Ei niitä vuosikausia tarvitse kuivatella).- jjj
2/5"sahaat,sen jälkeen tapuliin,reilu väli ja kuiva ripa alle,juhannuksen aikaan ovat kuivia,sahaus laudaksi ja höylään.Pieni kuivaus sisätiloissa,että kuivuvat ja seinään,hienoa paneelia tulee.
- paksua..
jjj kirjoitti:
2/5"sahaat,sen jälkeen tapuliin,reilu väli ja kuiva ripa alle,juhannuksen aikaan ovat kuivia,sahaus laudaksi ja höylään.Pieni kuivaus sisätiloissa,että kuivuvat ja seinään,hienoa paneelia tulee.
sahaisit?
- jjj
paksua.. kirjoitti:
sahaisit?
Vääntyy vähemmän paksu lankku kuivuessaan ja sahattaessa kuivana pienet virheet korjaantuu
- Nimetön
jjj kirjoitti:
Vääntyy vähemmän paksu lankku kuivuessaan ja sahattaessa kuivana pienet virheet korjaantuu
Just uusinut saunan lauteet. Vähän yli 12 metriä meni tervaleppää ja hintaa niillä oli melkein 50 E, eli kallista on, ja tietysti vielä Virolaista. Ihmettelinkin, kun leppää on joka paikassa ja silti sitä tuodaan ulkoa..Harmaaleppähän on aivan yhtä kaunista.
Jos sahaat itse niin ota vain 2.5m tukkeja. Ei puutavaraliikkeissäkään sen pitempiä juurikaan ole. Sahaus maksaa ehkä 0,25 Eur/m ja höyläys varmaan samaa luokkaa.. - paksua..
jjj kirjoitti:
että, kuivattaa viiskymmentä milliä paksuna ja sitten halkaisee ennen höyläystä ne keskeltä.
Olen joskus sahannut kuusitukkia, 38x125 tai 38x100 ja sitten kuivatuksen jälkeen halkaisee ne ennen höyläystä. Se sopii hyvin esim. UTV, paneliksi kun siihen tulee näköpuolelle uusi suora pinta.
Se on hyvä keino, varsinkin jos höyläämössä on vannesaha millä voi halkaista ne ennen höyläystä.
- jotain tietävä
Paneelissa voi olla kovakin hinta, mutta tervaleppätukin hinta ei taida erota muun tukin hinnasta, eli jotain 40E tien varressa?
Ostin kerran jalkalistaa puukaupasta. Laskin silloin 10-15 vuotta sitten, että kiintokuutiometri sen hintaista puutavaraa maksoi lähes 10 000 mummonmarkaa! On siinä mäntytukilla katetta!
Tervaleppäpaneeli on kaunista. Tukki kannattaa tehdä lyhyttä, 2-4 m apteerattuna. Ennen kuin kaadat, niin katsele runkoa tarkkaan. Jos on isoja kuivia tai laho-oksia, kääpiä, tikankoloja tai pitkä koro, niin jätä kasvamaan tikkapuuksi. Siitä ei sahatavaraa tule. Suorat ja mahdollisimman paksut tyvet kannattaa sahata erikseen, terveoksaiset suorat latvatukit erotat tyvistä. Näin saat sekä oksattomampaa että oksaista lautaa eri tarkoituksiin.
Edellä mainittuja sahureita kannattaa uskoa. Eli: kaada talvella, sahaa talvella tai keväällä, anna kuivua ainakin keskikesään jossain varjoisessa tuulisessa paikassa esim. järeän pihakuusen alla. Taaplaa kunnolla ja ilmavasti ettei homehdu. Rimat väliin, ei lautoja. Pienestä osasta voi tulla propeliaihioita mutta valtaosan pitäisi pysyä suorana.
Höylääjiä on monen hintaisia, kannattaa tehdä vertailuja. Varastoi valmiit laudat kuivassa, esim. ladossa tai ulkovajassa.- Nimetön
Olen kuullut että lehtipuut kannattaa kaataa roudan aikana ja antaa olla maassa kaadettuna oksineen päivineen! kun kesä tulee, Lehti kasvaa kaatuneisiin runkoihin, puu kuivaa lehtien imiessa rungosta nestettä! pitääkö tämä tarina paikkansa? jos pitää niin eikö puut kannattaisi sahata kesällä kun lehti kuivaa kaatkunneista puista ??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752