Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

308:n äänenvaimentimet?

LPE

Kuinkakohan hiljaiseksi 308Win kaliiperin pulttilukkokiväärin saisi äänenvaimentimella? Kiinnostus "hiljentää" Sakon TRG.

22

27415

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaimennin

      ja aliäänipatruuna...kuuluu "tsup"
      ...ja mitähän menasit niillä tehdä?

      • LPE

        säästää ympäristöä ja itseäni meteliltä radalla - olin kiinnostunut siitä että vaimeneeko riittävästi ollakseen rahan ja vaivan arvoista.


    • normaalipaukuilla

      Rata-ammunnassa, lähinnä ratahirvessä käytetään paljon äänenvaimentimia. kopista ammuttaessa se säästää kuulovioilta ja vie aseen rekyylin, joten seurantalaukas on nopea. Muistaakseni keskimäärin äänenvaimentaja vie sellaset 20-30db:tä, eli pahimman melusaasteen pois. Luodin lentomeluunhan äänenvaimentaja ei vaikuta, joten ei sitä hiljaiseksi voi kutsua. Peurakytiksessä se on hyvä, koska suuliekki jää pääosin vaimentajaan, eikä häikäise ampujaa, myös luodin osumaääni kuuluu selvästi, ja seurantalaukas tarvittaessa on mahdollista ampua koska ampujan hämäränäkö ei vaimentajalla ammuttaessa kärsi.
      Noilla aliäänipatruunoilla ammuttaessa ase on kyllä käytännössä hiljainen, mutta käyttö on luodin kaarevan lentoradan takia hyvin rajallinen. Samaten kimmokevaara on hyvin suuri, koska alle 320m/s. ammuttu projektiili kimpoaa melkeimpä aina, jos ei osu aivan suorassa kulmassa kohteeseen.

      • sas

        "Samaten kimmokevaara on hyvin suuri, koska alle 320m/s."

        Ei aivan pidä paikaansa.

        Luoti ei ota kimmoketta sen herkemin kuin 800m/s
        Mutta kun luoti osuu johonkin ja otta kimmokeen putoaa sen nopeus .Koska osumanopeus on 320m/s ei kimmoke lennä läheskään niin kauvas kuin 800m/s osuma nopeudella.Lisäksi osuman sattuessa alhainen nopeus vähentää vahinkoja verratuna normaali nopeuksiseen luotiin.
        Myös luodin tai maan (kiven yms.) siruilla on paljon pienepi nopeus ja samalla vaara-alue ali-ääni laukauksilla.


    • Kollaan veteraani

      Kollaan veteraani hankki tappokoneeseensa (7,62x53R)BR-tuotteen vaimentimen. Teholtaan kivääri vastaa siis hyvinkin kysyjän 308:a.

      Vaimentimella ammuttaessa ääni ja rekyyli tuo mieleen 222:n. Luodin ääni on terävä kuin piiskan sivallus ja "rekyyli" vastaa hyvinkin 222:n "tuuppausta". Ihan mukava ampua, olipa piipussa sitten mitä tahansa 9-16 gramman välistä.

      Täysin äänettömäksihän pääsisi alisoonisilla patruunoilla, mutta sitten tulee noita muita ongelmia. Eli luodin lentorata on kaareva ja tehot jää olemattomaksi.

    • 9.3x62

      Vaimennin kiväärissä ei tee kivääriä hiljaiseksi , mutta vie sen kaikkein pahimman äänen pois. Periaateessa voi ampua muutamia laukauksia ilman kuulosuojaimia , mutta kuulovauriokynnys ylittyy silti.

      Alisoonisia latauksia jotka olisivat todella hiljaisia ei voi käytää puutteellisen vakautumisen johdosta. Luotien olisi oltava todella lyhyiträ jotta rihlojen antama kierre vakauttaisi luodin. Alisooninen 308 6 - 8 g kuula antaa riittävät tehot ketun tms pyytämiseen , mutta ei enempään. Ampuminenkaan ei onnistu yli 100 m matkalle ellei ole todella asiansaosaava mies tukin takana.

    • Olis
      • joo

        Katso myös aseutran vaimentimet...


      • ??????????
        joo kirjoitti:

        Katso myös aseutran vaimentimet...

        Paljonko tuommosesta hyvästä vaimentimesta joutuu maksamaan?


    • Oceyhh

      Itselläni on CZ 308 torrakossa Schult & Larsenin vaimennin, ääni tippuu johonkin .222 tasolle mut on silti ikävän kova. Yllätys oli että rekyyli on lähes olematon, jopa pienempi kuin .222 joka tuo mukavuutta radalla.

      • Oceyhh

        Toi Schult & Larsenin hardcore TMD 45mm oli 185€, kenties nk. halpisvaimennin?
        Mielenkiintonen muunneltavuuden vuoksi.


    • R

      Paras vaimennin "nolla kasiin" on ehdottomasti Ase utran SL5. Kompaktin kokoinen, hyvä vaimennus teho ja oikeata materiaalia.

    • raakajorma

      Mulla on TRG:n keulilla Ase Utran Jet-Z Compact. Havaintoni ovat seuraavat ammuttaessa äänenvaimentimen kanssa:

      - pieni rekyyli
      - laukaisuääni normaalilatauksilla vastaa lähes pienoiskiväärin tussausta
      - painopiste muuttui luonnollisesti etupainoisemmaksi
      - mielestäni mukavampi ampua vaimentimen kanssa kuin ilman
      - jämäkämpi ampua bipodeilla
      - vaimentimen aiheuttama lämpöväreily on runsasta.

      En ammu ilman vaimenninta ollenkaan. Hyvä ostos on minulle ollut.

      • adfh

        Samat huomiot itselläni, lukuun ottamatta dipodeja (ei kokemusta) sekä en menisi nyt itse vertaamaan ihan pienoskivääriin mutta ääni vaimentuu reilusti. En muista mikä malli on kyseessä mutta ase utran vaimennin se on...


    • bertaani

      Tosimiehet ei vaimentimia käytä, jos pelkää rekyyliä ja ääntä parasta siirtyä ilmakkoon.

      • vellihousu.

        Tuskin kukaan rekyyliä pelkää, mutta vaimentimella tarkkuus pääsääntöisesti paranee. Äänen pelkääminen on terveellistä, sillä kuulovaurion hankkiminen ehdoin tahdoin on tyhmyyttä.
        Rekyyli pikkupyssyillä eli .308 tinoilla on aika vaatimaton. Isomma kaliberilla ja kevyellä aseella ei ole mukava ampua terävän tuuppaisun takia. Tietenkin joku saattaa nauttia tästä, mutta se on ihan oma asia.


    • ammuskelija.

      Itse hankin trg 22 ja siihen utran compactin. Laukausäänestä tuli pehmeä mussaus ja ludin lentoäänen rääkäisy. Kasan koko pieneni. Rekyyliä tuli aavistus lisään trg:n omaan suujarruun verrattuna.

      Suosittelen varauksitta.

    • Cal de Sac

      Kun korvissa vinkuu jatkuvasti, tulee kummasti käytettyä äänenvaimenninta.

    • asekehittelijä

      Mulla on sakon 308 jossa omatekemä äänenvaimennin, ammuttaessa siitä ei kuulu kuin ainostaan iskurin napsahdus, täysin äänetön muuten, no..aivan pieni, hyvin olemattoman pieni suhina kuuluu kun luoti lentää noin 1550 m/s, itse olen aseen tuunanut ja patruunat ladannut.

      israelin armeijan edustajakin jopa otti yhteyttä ja pyysi samaan neuvoa kuinka äänetön ase saadaan rakennettua ja vielä saadaan noin huima lähtönopeus luotiin. Hyvin hyvin tarkkoja patruunoita lataan, 300 metristä joka laukaus noin 8 mm sisällä.

      • reaalisti

        Ootko huomannut, ettei tolla lähtönopeudella taulussa ole yhtään reikää. Kuula meinaan sulaa piippuun ja siitä johtuu aseesi äänettömyys.
        Noi jutskutkin on tosta sen takia kiinnostuneita, että jakaisivat ne muille rättipäille kun ei olis vaaraa, että tulis miestappioita omalle puolelle.


    • asekehittelijä

      No kyllähän taulussa reikiä on koska itse olen omin silmin ne nähnyt, ei kai nyt luoti piippuun sula.

    • täh?

      Vai että 1550m/s... in your dreams!!! Mulla on puoliautomaatti .308 ja siinä on Jakin classic-vaimennin. Se on tehty alumiinista ollen kevyt. Kaverilla on BR:n vaimennin mikä on selvästi painavampi, mutta vaimentaa hieman paremmin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2005
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1420
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1327
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      13
      1285
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe