Hiven avautumista iänikuisesta aiheesta, eli huonosta palvelusta Etelä-Helsingissä. Tapaus ei ole ihan tuore, mutta tuli juurikin mieleeni.
Rontti vuosi sitten jouduin viettämään n. viikon Tallinnassa, ja tuli tarve käyttää pesulapalveluja (reissu veneyi alunperin suunnitellusta). Tsekkasin jostain katalookista pesulan, joka sijaitsi (ja taitaa sijaita edelleenkin) keskellä kylää Maakri-kadulla.
Marssin aamulla toivehikkaana pesulan ovesta sisään ja tervehdin viroksi. Yritin selvittää henkilökunnalle, että olen vailla muutaman kauluspaidan pesua ja silitystä. Halusin paidat saman päivän illaksi, ihan perusjuttu siis. Koska en puhu viroa (juurikaan) enkä venäjää, yritin ensin suomeksi, sitten ruotsiksi (hyvä vitsi sinänsä!), englanniksi ja lopuksi saksaksi. Henkilökunta se vain levitteli käsiään.
Käämi paloi välittömästi ja totesin maatuskoille, että saahan niitä puhtaita ja uusia paitoja Stockaltakin. Meninkin sitten kulman taakse Stockmannin kauppahuoneelle, jossa on yleensä (jopa Tallinnassa) ollut ihan hyvä palvelu, ja ostin pari paitaa. Sekin raha tuli siis lopulta Suomeen, eikä jäänyt pesulapalvelujen tarjoajalle Viroon.
Omapahan on vikansa. Minä yritin.
Taas huonoa palvelua
22
2229
Vastaukset
- oli taas
poro provon keksinyt
- poropoloisella
Eihän sulla muuta ongelmaa ollut kuin riittämätön kielitaito.
Palvelun tasosta ei voida puhua,kun et osannut edes esittää asiaasi palvelun tarjoajalle.- täysin ulkopuolinen
Jos seisoo pesulassa pari likaista paitaa käsissä, niin luulisi henkilökunnan ymmärtävän mitä palvelua on tullut hakemaan ilman yhteistä kieltäkin.
- H.Moilanen
täysin ulkopuolinen kirjoitti:
Jos seisoo pesulassa pari likaista paitaa käsissä, niin luulisi henkilökunnan ymmärtävän mitä palvelua on tullut hakemaan ilman yhteistä kieltäkin.
Jospa ne maatuskat tulkitsivat väärin ulkoista olemustasi seistessäsi H.Moilasena paidat hyppysissäsi.------Ei me osteta paskasia paitojasi,vaikka oletkin juonut kaikki rahasi---.
Väärinkäsityksiltä ei voi välttyä kun ei osaa kieltä edes auttavasti.
Ensi kerralla tarkastat ulkoasusi ja harjoittelet ponnekkaasti elehtimistä kokovartalopeilin edessä.
Mimiikan opinnoissa voisit katsoa oppia vaikka TV sarjasta Nolojen tilanteiden mies. - Käynnyt
H.Moilanen kirjoitti:
Jospa ne maatuskat tulkitsivat väärin ulkoista olemustasi seistessäsi H.Moilasena paidat hyppysissäsi.------Ei me osteta paskasia paitojasi,vaikka oletkin juonut kaikki rahasi---.
Ensi kerralla tarkastat ulkoasusi ja harjoittelet ponnekkaasti elehtimistä kokovartalopeilin edessä.
Mimiikan opinnoissa voisit katsoa oppia vaikka TV sarjasta Nolojen tilanteiden mies.Jos seisoo pesulassa likainen paita kourassa eikä henkilökunta ymmärrä mitä halutaan niin eikähän se vika löydy sieltä pesulan puolelta.
Kyllä peruspalvelut pitää matkalla saada ilman kielitaitoakin,vai opetteletteko joka maan kielen johon menette vai käyttekö vain niissä maissa jonka kieltä osaatte?
Aika pieneksi jää maalima jos pitää osata kieltä joka maassa johon menee. - huumoria
H.Moilanen kirjoitti:
Mimiikan opinnoissa voisit katsoa oppia vaikka TV sarjasta Nolojen tilanteiden mies.keskustelemme elämää vakavimmista asioista.
- alkuperäinen poro
Muutama kommentti keskusteluun - viestin aloittaneelta porolta siis.
En ollut pesulaan mennessäni juovuksissa, enkä edes krapulassa. Olin duunimatkalla, joka minusta riippumattomista syistä venyi alkuperäisestä suunnitelmasta. Koska en ole tottunut käyttämään kauluspaitoja pesemättä yhtä päivää kauemmin, olin luonnollisesti vailla pesulapalveluja.
Perusasenteeni virolaisia kohtaan on toki kaksijakoinen. Suomessa aikojen kuluessa tapaamani virolaiset ystävät ja tuttavat ovat olleet aina positiivinen kokemus. Samoin vuonna 1991 tekemäni ensimmäinen pidempi reissu Viroon oli miellyttävä kokemus, köyhyydestä ja monista siitä johtuneista käytännön ongelmista huolimatta. Olen ollut koko aikuisen ikäni kiinnostunut Virosta ja virolaisista. Pohjat olivat (ja ovat osittain edelleen) sikäli kunnossa.
Olen aina, siis em pesulainsidenttiä lukuun ottamatta, käyttäytynyt ystävällisesti ja kohteliaasti paikallisia kohtaan, erityisesti palveluammateissa toimivia kohtaan - teen niin kaikkialla muuallakin, myös kotona.
Ymmärrän kieliongelman, mutta kuten viestiketjussa edellä todettiin, se on kyllä molemminpuolinen. Jos ulkomaanpelle ei saa palvelua isoilla sivistyskielillä, jollaisiksi luen tässä tapauksessa ainakin englannin ja saksan, syntyy ongelma. Ulkomaanpelle ei saa palvelua ja vittuuntuu, palveluntarjoaja ei tee bisnestä, eli kärsii taloudellisesti. Enkä usko, että olisin saanut sen enempää palvelua ranskan tai espanjan kielillä.
Ongelma koostuu paitsi kielitaidosta eli -taidottomuudesta, myös asenteista. Kuten edellä mainitsin, lähtökohtaisesti olen suhtautunut Viroon ja virolaisiin hyvinkin myönteisesti. Vuosien varrella omat kokemukseni ja monien asiallisesti käyttäytyvien lajitoverien kertomukset ovat muuttaneet asennettani. Känniääliöiden sattumuksille ei voi panna paljon painoa, heitä kohdeltaisiin huonosti, vaikka eteläinen naapurimaamme olisi vaikkapa Uusi-Seelanti.
Huonot kokemukseni ovat melkolailla poikkeuksetta Tallinnasta, muualla Virossa en ole törmännyt samankaltaiseen tympeään asenteeseen suomalaisia kohtaan. Viimeisen vajaan viidentoista vuoden aikana virolaisten (so. tallinnalaisten) asennoituminen suomalaisia kohtaan on muuttunut koko ajan negatiivisemmaksi (subjektiivinen kokemukseen perustuva mielipiteeni)) Olen viime vuosina parhaani mukaan välttänyt paljastamasta suomalaisuuttani ja saanut ehkä välillä parempaa palvelua kuin "porona".
No johan tulin jaaritelleeksi, mutta summataan vielä: Minua vitutti, koska en saanut asiallisesti pyytäessäni tarvitsemaani palvelua millään puhumastani neljästä kielestä kaupungissa, jossa minuun ja maanmiehiini suhtaudutaan usein aika tylysti. Sitten iski piru, ja totesin saavani rahalla palvelua muualta.
Jutun pointti on siinä, että asiakakkaalla on minusta oikeus vaatia ainakin kohtuullista palvelua, jos tässä tapauksessa pesula sijaitsee keskellä EU-valtion 420.000:n asukkaan pääkaupunkia. Jakutialaisen oblastin hallintokeskuksessa en erehtyisi vaatimaan samaa kuin Tallinnassa.
Ja vielä kaikenkarvaisille suunsoittajille tiedoksi: Kyllä, minulla on kokemusta asiakaspalvelutyöstä, niin suomalaisten kuin ulkomaalaisten kanssa. Minulla on ainakin aavistus siitä, mitä on hyvä palvelu, koska minun kerrotaan itse sitä asiakkaille antaneen. Meillä voi olla henkilökohtaisella tasolla monenlaisia mielipiteitä eri ihmisryhmistä, esimerkiksi naapurikansoistamme, mutta ainakin bisneksessä ja palveluammateissa toimivien pitää pitää ne omana tietonaan. Ja loppujen lopuksi ihmisten pitäisi kohdella toisiaan niin kuin toivoisivat itse itseään kohdeltavan. Hymyyn vastataan hymyllä.
Kiitos ja anteeksi! - Kluklu
alkuperäinen poro kirjoitti:
En ollut pesulaan mennessäni juovuksissa, enkä edes krapulassa. Olin duunimatkalla, joka minusta riippumattomista syistä venyi alkuperäisestä suunnitelmasta. Koska en ole tottunut käyttämään kauluspaitoja pesemättä yhtä päivää kauemmin, olin luonnollisesti vailla pesulapalveluja.
Perusasenteeni virolaisia kohtaan on toki kaksijakoinen. Suomessa aikojen kuluessa tapaamani virolaiset ystävät ja tuttavat ovat olleet aina positiivinen kokemus. Samoin vuonna 1991 tekemäni ensimmäinen pidempi reissu Viroon oli miellyttävä kokemus, köyhyydestä ja monista siitä johtuneista käytännön ongelmista huolimatta. Olen ollut koko aikuisen ikäni kiinnostunut Virosta ja virolaisista. Pohjat olivat (ja ovat osittain edelleen) sikäli kunnossa.
Olen aina, siis em pesulainsidenttiä lukuun ottamatta, käyttäytynyt ystävällisesti ja kohteliaasti paikallisia kohtaan, erityisesti palveluammateissa toimivia kohtaan - teen niin kaikkialla muuallakin, myös kotona.
Ymmärrän kieliongelman, mutta kuten viestiketjussa edellä todettiin, se on kyllä molemminpuolinen. Jos ulkomaanpelle ei saa palvelua isoilla sivistyskielillä, jollaisiksi luen tässä tapauksessa ainakin englannin ja saksan, syntyy ongelma. Ulkomaanpelle ei saa palvelua ja vittuuntuu, palveluntarjoaja ei tee bisnestä, eli kärsii taloudellisesti. Enkä usko, että olisin saanut sen enempää palvelua ranskan tai espanjan kielillä.
Ongelma koostuu paitsi kielitaidosta eli -taidottomuudesta, myös asenteista. Kuten edellä mainitsin, lähtökohtaisesti olen suhtautunut Viroon ja virolaisiin hyvinkin myönteisesti. Vuosien varrella omat kokemukseni ja monien asiallisesti käyttäytyvien lajitoverien kertomukset ovat muuttaneet asennettani. Känniääliöiden sattumuksille ei voi panna paljon painoa, heitä kohdeltaisiin huonosti, vaikka eteläinen naapurimaamme olisi vaikkapa Uusi-Seelanti.
Huonot kokemukseni ovat melkolailla poikkeuksetta Tallinnasta, muualla Virossa en ole törmännyt samankaltaiseen tympeään asenteeseen suomalaisia kohtaan. Viimeisen vajaan viidentoista vuoden aikana virolaisten (so. tallinnalaisten) asennoituminen suomalaisia kohtaan on muuttunut koko ajan negatiivisemmaksi (subjektiivinen kokemukseen perustuva mielipiteeni)) Olen viime vuosina parhaani mukaan välttänyt paljastamasta suomalaisuuttani ja saanut ehkä välillä parempaa palvelua kuin "porona".
No johan tulin jaaritelleeksi, mutta summataan vielä: Minua vitutti, koska en saanut asiallisesti pyytäessäni tarvitsemaani palvelua millään puhumastani neljästä kielestä kaupungissa, jossa minuun ja maanmiehiini suhtaudutaan usein aika tylysti. Sitten iski piru, ja totesin saavani rahalla palvelua muualta.
Jutun pointti on siinä, että asiakakkaalla on minusta oikeus vaatia ainakin kohtuullista palvelua, jos tässä tapauksessa pesula sijaitsee keskellä EU-valtion 420.000:n asukkaan pääkaupunkia. Jakutialaisen oblastin hallintokeskuksessa en erehtyisi vaatimaan samaa kuin Tallinnassa.
Ja vielä kaikenkarvaisille suunsoittajille tiedoksi: Kyllä, minulla on kokemusta asiakaspalvelutyöstä, niin suomalaisten kuin ulkomaalaisten kanssa. Minulla on ainakin aavistus siitä, mitä on hyvä palvelu, koska minun kerrotaan itse sitä asiakkaille antaneen. Meillä voi olla henkilökohtaisella tasolla monenlaisia mielipiteitä eri ihmisryhmistä, esimerkiksi naapurikansoistamme, mutta ainakin bisneksessä ja palveluammateissa toimivien pitää pitää ne omana tietonaan. Ja loppujen lopuksi ihmisten pitäisi kohdella toisiaan niin kuin toivoisivat itse itseään kohdeltavan. Hymyyn vastataan hymyllä.
Kiitos ja anteeksi!Mene laatuhotelliin niin pesula kuuluu palveluihin. On sulla vähän pinna kireellä jos tollasesta palaa, tosiporo olisi selvittänyt asian ilman yhteistä kieltä.
- alkuperäinen poro
Kluklu kirjoitti:
Mene laatuhotelliin niin pesula kuuluu palveluihin. On sulla vähän pinna kireellä jos tollasesta palaa, tosiporo olisi selvittänyt asian ilman yhteistä kieltä.
Hyvä Kluklu,
Asuin ko. reissulla hyvin keskinkertaisessa Rotermannissa. Radissonissa ja jopa Porotorpalla pesulapalvelut toimivat kyllä. Ja mitä tulee Stockmanniin, sielläkin on kyllä pesula, en nyt muista firman nimeä.
Mutta edellä mainittu ei muuta aiemmissa kirjoituksissani toteamiani tosiasiota ja kokemuksiani. Pinna kärähti niiden takia, pesulatapus oli se viimeinen pisara sillä kerralla. - eiei
ku niil virolaisilla mammoilla ei ollu riittävää kielitaitoo...
- mutsu
H.Moilanen kirjoitti:
Mimiikan opinnoissa voisit katsoa oppia vaikka TV sarjasta Nolojen tilanteiden mies.V.... että mä nauroin!
- ninnuk
eiei kirjoitti:
ku niil virolaisilla mammoilla ei ollu riittävää kielitaitoo...
Ne tekii sen tahallaan...!
- -nainen-
Kiitos ja anteeksi!No itse asiassa, KaubaMajassa on kyllä palvelu parantunut tulosvastuullisuuden myötä. Alkuaikoina siellä asioidessa, jos nyt sai jonkun myyjän huomion edes herätettyä. Vastaus oli aina "ei jole" ja sen jälkeen sai katsella myyjätären selkää. Kun kaikki kahdeksan myyjää jatkoivat keskenään juoruilemista tiskin takana ja asiakkaasta "viisveisattiin". Myös Olümpian ruokaravintolassa aikoinaan "liuutettiin" asiakkaalle juomat pitkin pöytää ja ainoa asia mikä tuli nopeasti oli LASKU.
Kiitos ja anteeksi!Itse olen käyttänyt saman Maakrikadun pesulan palveluita kuuden vuoden ajan, eikä minulla ole palvelussa moittimista.
Pesulassa työskentelee varsin iäkkäitä naisia, saman ikäisiltä pesulan naisilta suomessakaan tuskin saa palvelua juuri muulla kielellä, kuin suomeksi.
Neuvosto aikanahan ei ollut edes mahdollista (ainakaan tuon ikäisten naisten opiskeluaikana) opiskella esim. englantia (paitsi joissakin puolue-eliitin penskoille tarkoitetuissa kouluissa).
- -nainen-
Seebimull -pesula Liivalaijalla (Peter Südan kulmassa) on ok. Lakana- ym. pyykin saa seuraavana päivänä ja on edullinen. Avoinna myös sunnuntaisin. Stoccalle matkaa noin 700 metriä.
- Vaatleja
Muuten saat kulkea likaisessa paidassasi. Pyyhi kuitenkin oksennus pois.
- asi...
ei ole eestinkielen osaaminen ja käyttäminen välttämättä palvelutason paranemisen tae...
olen nimittäin huomannut muutaman kerran tallinnassa, kuinka varovaisiksi virolaiset turistien kanssa "touhuamaan" tottuneet muuttuu, kun huomaavat, ettei vastassa olekaan ihan "tavallinen, humalainen ja kusetettavaksi" suostuva poro. on palvelu loppunut pari kertaa ihan kokonaan, kun toive "lottovoitosta" tietämättömän turistin kustannuksella on osoittautunut vääräksi.
eli jos haluat suomalaisena "hyvää palvelua" tallinnassa, esitä humalaista, ole täydellisen tietämätön kaikesta, puhu suomea ja älä missään tapauksessa ihmettele hintoja. silloin vastaat sitä ihanneturistia mitä virolaiset tallinnassa haluavat nähdä.
älä ainakaan vaadi mitään palvelua, alä missään nimessä kieltäydy maksamasta esim. kaksinkertaista hintaa tai muutenkaan valvo etujasi. pidä tyhmä ja tyytyväinen ilme vaan naamallasi loppuun saakka ja
ennenkaikkea pida virolainen siinä uskossa että voi vielä saada sinulta rahaa...
silloin palvelu on hyvää. - Vaatleja
huokaus...
- menee...
Hullummaksi menee koko ajan palvelu Viron matkailussa. Ovat ilmeisesti todella väsyneitä suomalaisiin turisteihin ja se alkaa näkyä ainakin Tallinnassa ja tietenkin laivoilla.
Tulin eilen Siljan Superseacatilla Tallinnasta Helsinkiin ja hyvänä esimerkkinä tarjoiluvaunua nyrpeät ilmeet naamallaan työnnelleet mies ja nainen. Puhun aika sujuvasti viroa ja heidän ohimennesssään pyysin viroksi kahvin.
Ei tervehdystä - ei "ole hyvä" - ei "kiitos". Tämä aikaisemmin Tallinkin laivoilta tuttu palvelutyyli on nyt siis levinnyt myös Siljan laivoille.
En yleensä valita turhasta ja tiedän, että virolaisen kulttuurin käyttäytyminen on vähän toisenlaista ja väärinkäsitykisä tulee välillä senkin takia. Tarkoituksella töykeän käytöksen kuitenkin huomaan.
Virossa on edessä aikamoinen ongelma lähivuosina matkailusektorilla. Miten he pystyvät vastaamaan nousevan kustannustason mukanaan tuomaan tosiseikkaan, että vain laatua parantamalla voidaan matkailijat saada kiinnostumaan Virosta nousevista hinnoista huolimatta. Lisäksi ensi vuoden vapusta lähtien voivat esim. kylpylät Suomessa palkata edullisempaa työvoimaa muualta EU:sta ja niin vastata Viron kylpylöiden kilpailuun. Muut kustannukset taitaa Suomen kylpylöillä olla jo viilattu aika pieniksi eli kilpailukykyä löytyy kyllä, jos työvoima saadaan etelänaapurin hinnoilla.
Ihmetellä täytyy eikö aikaisemmin nimenomaan hyvästä palvelustaan tunnettu Silja Line enää ollenkaan välitä mitä sen Tallinnan laivoilla tapahtuu. Muistan vielä pari vuotta sitten kuinka myös virolainen henkilökunta oli ilmeisesti koulutettu motivoitu hyvään palveluun. Enkä palvelulla tarkoita mitään muuta kuin niitä perusjuttuja mitä normaalisti jo lapsena kotona opitaan - vaikkapa tervehtiminen. - kansa maisteli
Matalapalkka alat kärsivät jo nyt työvoimapulasta - Virossa !
Miten olisi ollut jos olisit antanut eek 14 - tunnin palkan käteen ? - Poro Tallinnasta
Ilmeisesti tarkoitit kyseistä pesulaa. Menitkö muuten palvelu vai itsepalvelupuolelle? Ko. puljusta löytyy nimittäin molemmat.:)
- Dimitri.
Sina olet SIKA!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 841592
Nainen, huomasitko kun muutin sinua?
Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/88868- 8832
IS Viikonloppu 12.-13.7.2025
Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko56829- 53812
Tämä kesä ei ollut vielä meidän
Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos58763Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä
Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html189749Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit
Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.80705Teet tämän niin
Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸41700Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan
Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.172680