Mitä vaaditaan?

sandels

Aloin täs yks ilta miettiä että oiskohan se hassumpaa lähtee ulkomaille yliopistoon? Aikaa on vielä runsaasti miettiä mut kun mulla toi koulu menee ihan hyvi niin ajattelin et oiskohan se ihan mahdoton ajatus opiskella muutaman vuoden päästä ulkomailla...

Tietääks kukaan millä perusteilla ulkomaalainen opiskelia pääsee Harvardiin, Stanfordiin tai Yaleen? Sen tiiän et yks opiskelu vuos maksaa noin 35000 dollari...aika paljon...Kuulostaa varmaa aika epärealistiselta yrittää maailman parhaimpiin kouluihin mut ihmisiähän neki oppilaat on :) nii miks en mä

Lähinnä kun pääsis johonkin top 40 yliopistoon nii seki ois tosi hyvä, kun toi Helsigin yliopisto on vasta sijalla 76 http://ed.sjtu.edu.cn/rank/2005/ARWU2005_Top100.htm

Kertokaa jos jollain on tietoo/kokemusta opiskelusta ulkomaalaisissa yliopistoissa

21

10575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • USAyliopisto tuossa alempana

      Ensin pitaisi olla oma aidinkieli hallinnassa (opiskelia!). SAT/ACT testien tlokset huippuluokkaa, essee, suositukset ja rahoitus kunnossa. TOEFL kielikoe suoritettu. Huippukouluihin taalla hakee kymmenia tuhansia, sisaan paasee n. 10-13%. Koulut etsivat ns. "well-rounded applicant", jolla on harrastuksia, yhteiskuntapalvelua ja muuta sellaista tarjota koulumenestyksen lisaksi.

      • sandels

        Eli nähtävästi on aika mainittava saavutus jos pääsee edes maineekkaaseen kouluun saatika menestyä siellä...

        Kirjoituksestasi päätellen olet opiskelemassa nyt USAssa joten tässä muutama kysymys:
        (saatan kirjoittaa asiavirheitä joten korjatkaa)


        -Kauanko noissa testeissä ynnämuissa menee aikaa jotta paperityöt ovat selviä ja on käytännössa esteittä valmis lähtemään ulkomaille opiskelemaan (puol vuotta/vuosi)?


        -Yksi kirjoittaja mainitsi että pääsi Stanfordin kouluun keskinkertaisella YO-todistuksella, joten onko hänellä käynyt hyvä tuuri vai miten mahdollista että on päässyt tuhansien parempien ohi?


        -Mikä on tärkein kriteeri oppilaita valittaessa vai onko se kokonaisuus? Pisteytetäänkö oppilaan suoritukset?


        -Korvaako valtava motivaatio ja loistava asenne opiskeluun lahjakkuuden/nerouden? Eli onko normaalia parempi oppilas hyvällä asenteella mutta ei 10 tuloksilla paljon mahdollisuuksia päästä yliopistoihin ku on niin monta hakijaa?


        -Riittääkö että harrastaa monia lajeja vai täytyykö olla jossakin erityisen hyvä?


        -Mitä tarkoittaa käytännössä hyvin suoritettu yhteikuntapalvelu?


        -Mistä merkittävän suosituksen voi saada (omasta koulusta jne..)?


        -Onko huippu yliopistoissa jonkinlaista arvo/muuta järjestystä opiskelia paikkoja täytettäessä vai meneekö ihan nopeuden ja taitojen mukaan?


        -Mikä on nopein tapa päästä huippu yliopistoon? Suoraan lukiosta vai pitääkö suorittaa väli tutkintoja?


        Kiitoksia vastauksista


      • noinkaan
        sandels kirjoitti:

        Eli nähtävästi on aika mainittava saavutus jos pääsee edes maineekkaaseen kouluun saatika menestyä siellä...

        Kirjoituksestasi päätellen olet opiskelemassa nyt USAssa joten tässä muutama kysymys:
        (saatan kirjoittaa asiavirheitä joten korjatkaa)


        -Kauanko noissa testeissä ynnämuissa menee aikaa jotta paperityöt ovat selviä ja on käytännössa esteittä valmis lähtemään ulkomaille opiskelemaan (puol vuotta/vuosi)?


        -Yksi kirjoittaja mainitsi että pääsi Stanfordin kouluun keskinkertaisella YO-todistuksella, joten onko hänellä käynyt hyvä tuuri vai miten mahdollista että on päässyt tuhansien parempien ohi?


        -Mikä on tärkein kriteeri oppilaita valittaessa vai onko se kokonaisuus? Pisteytetäänkö oppilaan suoritukset?


        -Korvaako valtava motivaatio ja loistava asenne opiskeluun lahjakkuuden/nerouden? Eli onko normaalia parempi oppilas hyvällä asenteella mutta ei 10 tuloksilla paljon mahdollisuuksia päästä yliopistoihin ku on niin monta hakijaa?


        -Riittääkö että harrastaa monia lajeja vai täytyykö olla jossakin erityisen hyvä?


        -Mitä tarkoittaa käytännössä hyvin suoritettu yhteikuntapalvelu?


        -Mistä merkittävän suosituksen voi saada (omasta koulusta jne..)?


        -Onko huippu yliopistoissa jonkinlaista arvo/muuta järjestystä opiskelia paikkoja täytettäessä vai meneekö ihan nopeuden ja taitojen mukaan?


        -Mikä on nopein tapa päästä huippu yliopistoon? Suoraan lukiosta vai pitääkö suorittaa väli tutkintoja?


        Kiitoksia vastauksista

        "
        -Yksi kirjoittaja mainitsi että pääsi Stanfordin kouluun keskinkertaisella YO-todistuksella...
        "

        Muistaakseni se Stanfordiin päässyt ei mennyt lukion jälkeen Stanfordin yliopistoon, vaan meni suorittamaan tohtorin tutkintoa tutkintoa suoritettuaan maisterin ja kandin muualla. Graduate-opintoihin (maisteri ja tohtori) pyrkiessä ei yliopistoja voisi mitkään yo-kirjoituksien tulokset vähempää kiinnostaa.


      • krikki
        sandels kirjoitti:

        Eli nähtävästi on aika mainittava saavutus jos pääsee edes maineekkaaseen kouluun saatika menestyä siellä...

        Kirjoituksestasi päätellen olet opiskelemassa nyt USAssa joten tässä muutama kysymys:
        (saatan kirjoittaa asiavirheitä joten korjatkaa)


        -Kauanko noissa testeissä ynnämuissa menee aikaa jotta paperityöt ovat selviä ja on käytännössa esteittä valmis lähtemään ulkomaille opiskelemaan (puol vuotta/vuosi)?


        -Yksi kirjoittaja mainitsi että pääsi Stanfordin kouluun keskinkertaisella YO-todistuksella, joten onko hänellä käynyt hyvä tuuri vai miten mahdollista että on päässyt tuhansien parempien ohi?


        -Mikä on tärkein kriteeri oppilaita valittaessa vai onko se kokonaisuus? Pisteytetäänkö oppilaan suoritukset?


        -Korvaako valtava motivaatio ja loistava asenne opiskeluun lahjakkuuden/nerouden? Eli onko normaalia parempi oppilas hyvällä asenteella mutta ei 10 tuloksilla paljon mahdollisuuksia päästä yliopistoihin ku on niin monta hakijaa?


        -Riittääkö että harrastaa monia lajeja vai täytyykö olla jossakin erityisen hyvä?


        -Mitä tarkoittaa käytännössä hyvin suoritettu yhteikuntapalvelu?


        -Mistä merkittävän suosituksen voi saada (omasta koulusta jne..)?


        -Onko huippu yliopistoissa jonkinlaista arvo/muuta järjestystä opiskelia paikkoja täytettäessä vai meneekö ihan nopeuden ja taitojen mukaan?


        -Mikä on nopein tapa päästä huippu yliopistoon? Suoraan lukiosta vai pitääkö suorittaa väli tutkintoja?


        Kiitoksia vastauksista

        Miksi haluat nimenomaan jenkkeihin? Maan takia vai huippuyliopistojen? Nimittäin jos vastaus on jälkimmäinen, hyvä ihminen jää Eurooppaan, sillä Briteissä on paljon hyviä yliopistoja! VARSINKIN OXFORD! Niin joo ja tietysti se (kirjaimellisesti) toinen, Cambridge.
        Englanti itsessään on aivan loistava maa. Oxford on kaunis kaupunki ja itse yliopisto(t) uskomattoman kaunis(niita). Ja koko Britannia yleensäkin. Voin kertoa sinulle huippuyliopistojen hakumenetelmistä Briteissä, erioten Oxfordista, jos haluat.

        Jos halajat Britteihin, ei tarvitse suorittaa välitutkintoja tai mitään muutakaan, lähdet suoraan hakemaan lukiopohjalta.


      • sandels
        krikki kirjoitti:

        Miksi haluat nimenomaan jenkkeihin? Maan takia vai huippuyliopistojen? Nimittäin jos vastaus on jälkimmäinen, hyvä ihminen jää Eurooppaan, sillä Briteissä on paljon hyviä yliopistoja! VARSINKIN OXFORD! Niin joo ja tietysti se (kirjaimellisesti) toinen, Cambridge.
        Englanti itsessään on aivan loistava maa. Oxford on kaunis kaupunki ja itse yliopisto(t) uskomattoman kaunis(niita). Ja koko Britannia yleensäkin. Voin kertoa sinulle huippuyliopistojen hakumenetelmistä Briteissä, erioten Oxfordista, jos haluat.

        Jos halajat Britteihin, ei tarvitse suorittaa välitutkintoja tai mitään muutakaan, lähdet suoraan hakemaan lukiopohjalta.

        No siis oon pienestä pitäen aina halunnut mennä jenkkeihin. Tarkoituksena oli käydä siellä pitämässä vaihtovuoden mutta tarkemmin ajatellen tajusin että siellähän voisi vaihtovuoden jälkeen käydä myös yliopiston. Olen nimittäin aina ennen pitänyt itsestään selvänä että tulisin opiskelemaan Suomessa.

        Tiedän myös että pelkästään mainitsemalla Harvardin tai Oxfordin avautuu monien huippu firmojen ovet. Olisi näin tärkeää opiskella mahdollisemman maineekkaassa koulussa. Elikkä tässä yhdistyisi sekä unelma että huippu koulutus.

        Briteissä ei ole mitää vikaa (paitsi ilmasto) mutta jotenkin se on tuntunut aivan liian läheiseltä maalta. Se on liian lähellä Suomea. Jenkeissä vois itsenäistyä kun tietäis et kukaan ei lennä sinne lomille auttamaan. Se ois samalla sellasta seikkailua.

        Mutta viestisi oli loistava ja se herätti mielenkiintoni vahvasti Oxfordiin. Brittien kouluissa on paljon enemmän hyvää kuin jenkkien mutta samalla jäis se seikkailu kokematta. Mutta jos vain viitsit nii olisin todella halukas kuulemaan lisää Oxfordista ja muutenkin yleisesti Britanniasta. Listaa vaikka pari hyvää asiaa mikä on paremmin Briteissä kuin jenkeissä.


      • krikki
        sandels kirjoitti:

        No siis oon pienestä pitäen aina halunnut mennä jenkkeihin. Tarkoituksena oli käydä siellä pitämässä vaihtovuoden mutta tarkemmin ajatellen tajusin että siellähän voisi vaihtovuoden jälkeen käydä myös yliopiston. Olen nimittäin aina ennen pitänyt itsestään selvänä että tulisin opiskelemaan Suomessa.

        Tiedän myös että pelkästään mainitsemalla Harvardin tai Oxfordin avautuu monien huippu firmojen ovet. Olisi näin tärkeää opiskella mahdollisemman maineekkaassa koulussa. Elikkä tässä yhdistyisi sekä unelma että huippu koulutus.

        Briteissä ei ole mitää vikaa (paitsi ilmasto) mutta jotenkin se on tuntunut aivan liian läheiseltä maalta. Se on liian lähellä Suomea. Jenkeissä vois itsenäistyä kun tietäis et kukaan ei lennä sinne lomille auttamaan. Se ois samalla sellasta seikkailua.

        Mutta viestisi oli loistava ja se herätti mielenkiintoni vahvasti Oxfordiin. Brittien kouluissa on paljon enemmän hyvää kuin jenkkien mutta samalla jäis se seikkailu kokematta. Mutta jos vain viitsit nii olisin todella halukas kuulemaan lisää Oxfordista ja muutenkin yleisesti Britanniasta. Listaa vaikka pari hyvää asiaa mikä on paremmin Briteissä kuin jenkeissä.

        Itsekin halusin aikoinaan kovasti jenkkeihin (vielä viime vuonnakin), kunnes sitten todellisuus pamautti ja tajusinkin, ettei siinä ole oikeasti kovin paljoa järkeä. Ensinäkin mietin paljonko se opiskelu tulisi maksamaan minulle (tai no, vanhemmille). Lapsikin osaa laskea, että 35 000x 4 on aika paljon rahaa. Plus siihen päälle elämiseen menevät kulut. Amerikassa kun ei ulkomaalaiset saa työskennellä, edes opiskelijat. Reilusti menee lähemmäs 200 000 dollaria. Tällä summallahan saisi omakotitalon! (niin niin, tiedän ne vastaväitteet; "harvardin jälkeen saa monen monta samanlaista omakotitaloa") Mutta niin saa myös Oxfordin ja Cambridgenkin jälkeen! Ne sijaitsevat (kuten sanoit) aika lähellä Suomea (mikä muuten EI ole huono asia, yksinäisyyden tunne kuulema yllättää useammat aika usein ensimmäisten vuosien aikana).
        Ne ovat HALPOJA verrattuna rapakon takaisiin yo:ihin ja suhteutettuna siihen mitä kaikkea ne tarjoavat ja miten paljon hyötyä niistä on sitten tulevaisuudessa (tosin tässäkin määräävät arvosanat jonkin verran).

        Ja niiden kauneus! Cambridgea en ole nähnyt, muuta kuin mitä dokumenteissa olen nähnyt. Mutta Oxford! Henkeäsalpaavan kaunis. Historiallinen. Uskomaton. En saanut vedettyä henkeä, kun ensimmäisen kerran näin. Suomessa ei sellaista näe ja tuntui kuin olisi ollut 1800-luvulla. Ja oli sentään joulukuu. Kesäisin historialliset rakennukset kuulemma "heräävät eloon".
        Kauniin ulkomuodon lisäksi siellä on vain sitä jotakin. Tiedät, että olet huippupaikassa. Jo pelkkä pääsy sisään on jo saavutus sinänsä (okei, en ole *vielä* päässyt sisään, mutta minulla on aika hyvä fiilis johtuen haastatteluistani). Ihmiset ovat kunnioittavia, jokseenkin hiukan etäisen oloisia, mutta opiskelijat ovat todella ystävällisiä ja kannustavia (tosin voi olla pelkästään brittimäistä).
        En tiedä sitten oliko vika minussa, mutta tunsin oloni heti kotoisaksi siellä. Siellä on alansa parhaimpia luonnoitsijoita (joita joskus kuulemma lainataan rapakon takaa) ja uskomattoman kunnianhimoisia ja asiantuntevia professoreja. Koululla on joskus käynyt suuria julkimoitakin, kuten Michael Jackson ja Snoop Dogg ym ym. Alumneista minun ei edes tarvitse/kannata puhua.
        Oxford on maailman parhaita yliopistoja ja tieteissä ykkönen. Siellä opiskeleminen avaa ovia huippuvirkoihin, se on sanomattakin selvää. Mutta se on myös miellekästä, ainakin minun mielestäni! Sillä olen totaalisen ihastunut kaikkeen siellä näkemääni ja kuulemaani.
        Jos olet juhlijatyyppiäkin, niin siellä on hyvä yöelämäkin, ja Lontoo (maailman yöelämän keskus) on aika lähellä! Syitä on vaikka muille jakaa (kuten sitä nyt teenkin, hehe). Mielestäni se on yksinkertaisesti maailman paras kaupunki ja yliopisto :)


      • sandels
        krikki kirjoitti:

        Itsekin halusin aikoinaan kovasti jenkkeihin (vielä viime vuonnakin), kunnes sitten todellisuus pamautti ja tajusinkin, ettei siinä ole oikeasti kovin paljoa järkeä. Ensinäkin mietin paljonko se opiskelu tulisi maksamaan minulle (tai no, vanhemmille). Lapsikin osaa laskea, että 35 000x 4 on aika paljon rahaa. Plus siihen päälle elämiseen menevät kulut. Amerikassa kun ei ulkomaalaiset saa työskennellä, edes opiskelijat. Reilusti menee lähemmäs 200 000 dollaria. Tällä summallahan saisi omakotitalon! (niin niin, tiedän ne vastaväitteet; "harvardin jälkeen saa monen monta samanlaista omakotitaloa") Mutta niin saa myös Oxfordin ja Cambridgenkin jälkeen! Ne sijaitsevat (kuten sanoit) aika lähellä Suomea (mikä muuten EI ole huono asia, yksinäisyyden tunne kuulema yllättää useammat aika usein ensimmäisten vuosien aikana).
        Ne ovat HALPOJA verrattuna rapakon takaisiin yo:ihin ja suhteutettuna siihen mitä kaikkea ne tarjoavat ja miten paljon hyötyä niistä on sitten tulevaisuudessa (tosin tässäkin määräävät arvosanat jonkin verran).

        Ja niiden kauneus! Cambridgea en ole nähnyt, muuta kuin mitä dokumenteissa olen nähnyt. Mutta Oxford! Henkeäsalpaavan kaunis. Historiallinen. Uskomaton. En saanut vedettyä henkeä, kun ensimmäisen kerran näin. Suomessa ei sellaista näe ja tuntui kuin olisi ollut 1800-luvulla. Ja oli sentään joulukuu. Kesäisin historialliset rakennukset kuulemma "heräävät eloon".
        Kauniin ulkomuodon lisäksi siellä on vain sitä jotakin. Tiedät, että olet huippupaikassa. Jo pelkkä pääsy sisään on jo saavutus sinänsä (okei, en ole *vielä* päässyt sisään, mutta minulla on aika hyvä fiilis johtuen haastatteluistani). Ihmiset ovat kunnioittavia, jokseenkin hiukan etäisen oloisia, mutta opiskelijat ovat todella ystävällisiä ja kannustavia (tosin voi olla pelkästään brittimäistä).
        En tiedä sitten oliko vika minussa, mutta tunsin oloni heti kotoisaksi siellä. Siellä on alansa parhaimpia luonnoitsijoita (joita joskus kuulemma lainataan rapakon takaa) ja uskomattoman kunnianhimoisia ja asiantuntevia professoreja. Koululla on joskus käynyt suuria julkimoitakin, kuten Michael Jackson ja Snoop Dogg ym ym. Alumneista minun ei edes tarvitse/kannata puhua.
        Oxford on maailman parhaita yliopistoja ja tieteissä ykkönen. Siellä opiskeleminen avaa ovia huippuvirkoihin, se on sanomattakin selvää. Mutta se on myös miellekästä, ainakin minun mielestäni! Sillä olen totaalisen ihastunut kaikkeen siellä näkemääni ja kuulemaani.
        Jos olet juhlijatyyppiäkin, niin siellä on hyvä yöelämäkin, ja Lontoo (maailman yöelämän keskus) on aika lähellä! Syitä on vaikka muille jakaa (kuten sitä nyt teenkin, hehe). Mielestäni se on yksinkertaisesti maailman paras kaupunki ja yliopisto :)

        Tossa oli aika monta hyvää syytä lähteä Oxfordiin. Tänä aamuna olin viel vakuuttunut et lähen yrittää Stanfordiin mut nyt alkaa pahasti näyttää siltä et se on löytäny vertaisensa vastustajan :)

        Mites toi pääsykoe? Onks Oxfordiin sellasta? Tai muita vastaavia testejä? Mitä muita etuja Oxford sisältää kuin halvemman opiskelu vuosimaksun (paljon se muuten on?) Nii ja millanen Oxford on bisnes kouluna?

        Tää on ehkä tyhmä kysymys mut ootsä itse opiskellu siellä (ku en saanu selvää et ootsä vaan käyny :)


      • krikki
        sandels kirjoitti:

        Tossa oli aika monta hyvää syytä lähteä Oxfordiin. Tänä aamuna olin viel vakuuttunut et lähen yrittää Stanfordiin mut nyt alkaa pahasti näyttää siltä et se on löytäny vertaisensa vastustajan :)

        Mites toi pääsykoe? Onks Oxfordiin sellasta? Tai muita vastaavia testejä? Mitä muita etuja Oxford sisältää kuin halvemman opiskelu vuosimaksun (paljon se muuten on?) Nii ja millanen Oxford on bisnes kouluna?

        Tää on ehkä tyhmä kysymys mut ootsä itse opiskellu siellä (ku en saanu selvää et ootsä vaan käyny :)

        Ei ole pääsykoetta, eikä muita vastaavia testejä (ellet hae opiskelemaan lakia tai lääketiedettä).
        Ainakin muistaakseni... voi olla, että olen väärässä. Parhaiten se selviää osoitteesta www.ox.ac.uk
        Tosin ne voivat vaatia tekemään jonkin sortin kielikokeen jo täällä Suomessa.

        Lukukausimaksu on £3000 vuodessa, mutta se ei ole pakko maksaa samantien, summan voi maksaa vasta sitten kun on jo valmistunut ja silloinkin muistaakseni vasta kun tienaat vähintään jonkin tietyn summan (olisko ollut jotain £15000 vuodessa).

        Oxfordin Said Business School on maailman arvostetuimpia bisnes kouluja. Painii samassa sarjassa Harvard Business Schoolin kanssa. Kuuleman mukaan vain huippujohtavat valmistuvat sieltä, tosin en tiedä kuinka monta kurssia ne tarjoaa undergradeille. Mitä haluat mennä opiskelemaan?

        Joo eli siis, *en* ole käynyt Oxfrodia. Olen hakemassa (ja toivon mukaan pääsemässä sisään!). Saan tietää uuden vuoden aikoihin, tosin haastattelijani sanoi, ettei minulla "ole pelkoa" :)
        Mutta jos en siitä huolimattakaan pääse sisään, itken silmäni pihalle, kiroan niitä professoreja ja jään Suomeen.

        Kuinka vanha muuten olet?


      • Ashmoleian
        sandels kirjoitti:

        Tossa oli aika monta hyvää syytä lähteä Oxfordiin. Tänä aamuna olin viel vakuuttunut et lähen yrittää Stanfordiin mut nyt alkaa pahasti näyttää siltä et se on löytäny vertaisensa vastustajan :)

        Mites toi pääsykoe? Onks Oxfordiin sellasta? Tai muita vastaavia testejä? Mitä muita etuja Oxford sisältää kuin halvemman opiskelu vuosimaksun (paljon se muuten on?) Nii ja millanen Oxford on bisnes kouluna?

        Tää on ehkä tyhmä kysymys mut ootsä itse opiskellu siellä (ku en saanu selvää et ootsä vaan käyny :)

        Terveisia Oxfordista!

        Eli voin yhtya siihen mita Oxfordista puhuttiin. Nimen mainitsemisella on aivan mahtava vaikutus. Helsingin Yliopistosta kukaan ei tunnu valitettavasti tietavan mitaan.

        Jos sinusta tuntuu etta Englanti muistuttaa Suomea ja haluat menna amerikkaan koska siella on erilaista - voi pojat etta olet pielessa.

        1) Oxfordissa on ainutlaatuinen yliopistosysteemi (colleget), samoin sosiaalinen elama on AIVAN toista kuin muualla. Opiskelu ei ole 9-17, vaan illat ovat taynna aktiviteetteja. Ei siis korttipelia opiskelijoiden kanssa vaan illallisia proffien kanssa, soutukilpailuja jne.

        2) USA:n yliopistot ovat nuoria. Oxford vuodelta 1100.

        3) Oxford on pieni paikka jossa keskusta on melkein autoton koska parkkipaikkoja ei juurikaan ole. Liikkuminen laitoksesta toiseen kavellen tai pyoralla on tosi helppoa ja mukavaa.

        4) Oxfordissa on lunta 1-2 paivaa vuodessa. Vuonna 2004 huhtikuun jalkeen satoi seuraavan kerran kunnolla marraskuussa, ja puutarhat kuivivat monin paikoin. Etta sellainen huono ilma...

        5) Terveydenhoito, sairaalakulut ja laakkeet ovat taysin ilmaisia (tai no, laakkeet 10 EUR rajattomasti) kunhan sinulla on Suomen passi.

        6) Oxford on lahella Lontoon lentokenttia. Jos tulee koti-ikava esim. saunaan, ota Ryanairin lento Suomeen - 0.99 EUR.

        7) Said Business Schoolissa on ilmaisia kursseja OU:n opiskelijoille - todella huippuluokan luennoitsisjoita (mm. Cornellista). Itse suoritin juuri Business to Business kurssin joka oli kerrassaan mainio.

        8) Ensimmaiseen pariin viikkoon et ymmarra puoliakaan mista on kysymys missaan. Siina on tosiaan kulttuurishokkia. Sina olet "Darling", "Sir" tai "Luv". Yritat ostaa perunalastuja ja saat ranskalaisia, kukaan ei ymmarra kun yritat tankata autoa ja haluat ostaa "gas". jne.

        TV:sta et ymmarra mitaan ekaan pariin kuukauteen. Kokeile esim. "Have I got news for you" (eli se ohjelma josta Uutisvuoto kopioitiin).

        Eli luulen etta kulttuurishokkia on ihan tarpeeksi, edes ovet ja ikkunat eivat aukea samaan suuntaan kuin Suomessa


      • Ashmoleian
        Ashmoleian kirjoitti:

        Terveisia Oxfordista!

        Eli voin yhtya siihen mita Oxfordista puhuttiin. Nimen mainitsemisella on aivan mahtava vaikutus. Helsingin Yliopistosta kukaan ei tunnu valitettavasti tietavan mitaan.

        Jos sinusta tuntuu etta Englanti muistuttaa Suomea ja haluat menna amerikkaan koska siella on erilaista - voi pojat etta olet pielessa.

        1) Oxfordissa on ainutlaatuinen yliopistosysteemi (colleget), samoin sosiaalinen elama on AIVAN toista kuin muualla. Opiskelu ei ole 9-17, vaan illat ovat taynna aktiviteetteja. Ei siis korttipelia opiskelijoiden kanssa vaan illallisia proffien kanssa, soutukilpailuja jne.

        2) USA:n yliopistot ovat nuoria. Oxford vuodelta 1100.

        3) Oxford on pieni paikka jossa keskusta on melkein autoton koska parkkipaikkoja ei juurikaan ole. Liikkuminen laitoksesta toiseen kavellen tai pyoralla on tosi helppoa ja mukavaa.

        4) Oxfordissa on lunta 1-2 paivaa vuodessa. Vuonna 2004 huhtikuun jalkeen satoi seuraavan kerran kunnolla marraskuussa, ja puutarhat kuivivat monin paikoin. Etta sellainen huono ilma...

        5) Terveydenhoito, sairaalakulut ja laakkeet ovat taysin ilmaisia (tai no, laakkeet 10 EUR rajattomasti) kunhan sinulla on Suomen passi.

        6) Oxford on lahella Lontoon lentokenttia. Jos tulee koti-ikava esim. saunaan, ota Ryanairin lento Suomeen - 0.99 EUR.

        7) Said Business Schoolissa on ilmaisia kursseja OU:n opiskelijoille - todella huippuluokan luennoitsisjoita (mm. Cornellista). Itse suoritin juuri Business to Business kurssin joka oli kerrassaan mainio.

        8) Ensimmaiseen pariin viikkoon et ymmarra puoliakaan mista on kysymys missaan. Siina on tosiaan kulttuurishokkia. Sina olet "Darling", "Sir" tai "Luv". Yritat ostaa perunalastuja ja saat ranskalaisia, kukaan ei ymmarra kun yritat tankata autoa ja haluat ostaa "gas". jne.

        TV:sta et ymmarra mitaan ekaan pariin kuukauteen. Kokeile esim. "Have I got news for you" (eli se ohjelma josta Uutisvuoto kopioitiin).

        Eli luulen etta kulttuurishokkia on ihan tarpeeksi, edes ovet ja ikkunat eivat aukea samaan suuntaan kuin Suomessa

        Ai niin:

        10) Oxford University Press julkaisee saman verran kuin ameriikan 5 suurinta yliopisto yhteensa. Kaupunki on Salon kokoinen. Paattele siita!


      • sandels
        krikki kirjoitti:

        Ei ole pääsykoetta, eikä muita vastaavia testejä (ellet hae opiskelemaan lakia tai lääketiedettä).
        Ainakin muistaakseni... voi olla, että olen väärässä. Parhaiten se selviää osoitteesta www.ox.ac.uk
        Tosin ne voivat vaatia tekemään jonkin sortin kielikokeen jo täällä Suomessa.

        Lukukausimaksu on £3000 vuodessa, mutta se ei ole pakko maksaa samantien, summan voi maksaa vasta sitten kun on jo valmistunut ja silloinkin muistaakseni vasta kun tienaat vähintään jonkin tietyn summan (olisko ollut jotain £15000 vuodessa).

        Oxfordin Said Business School on maailman arvostetuimpia bisnes kouluja. Painii samassa sarjassa Harvard Business Schoolin kanssa. Kuuleman mukaan vain huippujohtavat valmistuvat sieltä, tosin en tiedä kuinka monta kurssia ne tarjoaa undergradeille. Mitä haluat mennä opiskelemaan?

        Joo eli siis, *en* ole käynyt Oxfrodia. Olen hakemassa (ja toivon mukaan pääsemässä sisään!). Saan tietää uuden vuoden aikoihin, tosin haastattelijani sanoi, ettei minulla "ole pelkoa" :)
        Mutta jos en siitä huolimattakaan pääse sisään, itken silmäni pihalle, kiroan niitä professoreja ja jään Suomeen.

        Kuinka vanha muuten olet?

        Mä ihan kihisin jännityksestä kun luin noita uusia viestejä...luin eilen myös paljon Oxfordia käsitteleviä keskusteluja ja sain kästyksen että vain nerot pääsevät/pärjäävät superkouluissa...

        Millä perusteilla Oxford karsii huonommat paremmista? Millä se pitää korkeen opiskelia tason yllä? Millaset Yo-pisteet sinne pitää sitte olla? Tai mikä on se yleisin kriteeri mikä pitää täyttää jotta sinne Oxfordiin pääsee?

        Onko pakollista suorittaa lukiossa IB-tutkinto että siellä pärjää?

        Millanen keskiarvo pitää olla jotta on edes järkevää ajatella menoa Oxfordiin?

        Kiitti kovasti jälleen...näistä keskusteluista on mulle korvaamatonta apua :)


      • sandels
        Ashmoleian kirjoitti:

        Terveisia Oxfordista!

        Eli voin yhtya siihen mita Oxfordista puhuttiin. Nimen mainitsemisella on aivan mahtava vaikutus. Helsingin Yliopistosta kukaan ei tunnu valitettavasti tietavan mitaan.

        Jos sinusta tuntuu etta Englanti muistuttaa Suomea ja haluat menna amerikkaan koska siella on erilaista - voi pojat etta olet pielessa.

        1) Oxfordissa on ainutlaatuinen yliopistosysteemi (colleget), samoin sosiaalinen elama on AIVAN toista kuin muualla. Opiskelu ei ole 9-17, vaan illat ovat taynna aktiviteetteja. Ei siis korttipelia opiskelijoiden kanssa vaan illallisia proffien kanssa, soutukilpailuja jne.

        2) USA:n yliopistot ovat nuoria. Oxford vuodelta 1100.

        3) Oxford on pieni paikka jossa keskusta on melkein autoton koska parkkipaikkoja ei juurikaan ole. Liikkuminen laitoksesta toiseen kavellen tai pyoralla on tosi helppoa ja mukavaa.

        4) Oxfordissa on lunta 1-2 paivaa vuodessa. Vuonna 2004 huhtikuun jalkeen satoi seuraavan kerran kunnolla marraskuussa, ja puutarhat kuivivat monin paikoin. Etta sellainen huono ilma...

        5) Terveydenhoito, sairaalakulut ja laakkeet ovat taysin ilmaisia (tai no, laakkeet 10 EUR rajattomasti) kunhan sinulla on Suomen passi.

        6) Oxford on lahella Lontoon lentokenttia. Jos tulee koti-ikava esim. saunaan, ota Ryanairin lento Suomeen - 0.99 EUR.

        7) Said Business Schoolissa on ilmaisia kursseja OU:n opiskelijoille - todella huippuluokan luennoitsisjoita (mm. Cornellista). Itse suoritin juuri Business to Business kurssin joka oli kerrassaan mainio.

        8) Ensimmaiseen pariin viikkoon et ymmarra puoliakaan mista on kysymys missaan. Siina on tosiaan kulttuurishokkia. Sina olet "Darling", "Sir" tai "Luv". Yritat ostaa perunalastuja ja saat ranskalaisia, kukaan ei ymmarra kun yritat tankata autoa ja haluat ostaa "gas". jne.

        TV:sta et ymmarra mitaan ekaan pariin kuukauteen. Kokeile esim. "Have I got news for you" (eli se ohjelma josta Uutisvuoto kopioitiin).

        Eli luulen etta kulttuurishokkia on ihan tarpeeksi, edes ovet ja ikkunat eivat aukea samaan suuntaan kuin Suomessa

        Aika upeeta saada postii Oxfordilaiselta :) Nähtävästi aika hieno "koulu" kun noin paljon hyvää kerrottavaa.

        Mun vanha unelma päästä USAan on nyt 2. sijalla (siirretään sitä 10 vuodella eteenpäin)!

        Mulla on kauhee kriisi mun opiskelu tasosta. Se on sellasta 8.8 - 9.0 riittääkö? Paljon sulla oli lukios ja paljonko pisteitä sait YO-kokeesta?

        Suorititko lukios IB-tutkinnon? On siitä paljon hyötyä?

        Sit toi lumi homma on kyl iso plussa! Mikään ei oo sen masentavampaa kun tasapaksu räntäsade...

        Ja niinku äskeses viestitssä sanoin nii tästä todellakin on mulle korvaamaton apu!


      • krikki
        Ashmoleian kirjoitti:

        Terveisia Oxfordista!

        Eli voin yhtya siihen mita Oxfordista puhuttiin. Nimen mainitsemisella on aivan mahtava vaikutus. Helsingin Yliopistosta kukaan ei tunnu valitettavasti tietavan mitaan.

        Jos sinusta tuntuu etta Englanti muistuttaa Suomea ja haluat menna amerikkaan koska siella on erilaista - voi pojat etta olet pielessa.

        1) Oxfordissa on ainutlaatuinen yliopistosysteemi (colleget), samoin sosiaalinen elama on AIVAN toista kuin muualla. Opiskelu ei ole 9-17, vaan illat ovat taynna aktiviteetteja. Ei siis korttipelia opiskelijoiden kanssa vaan illallisia proffien kanssa, soutukilpailuja jne.

        2) USA:n yliopistot ovat nuoria. Oxford vuodelta 1100.

        3) Oxford on pieni paikka jossa keskusta on melkein autoton koska parkkipaikkoja ei juurikaan ole. Liikkuminen laitoksesta toiseen kavellen tai pyoralla on tosi helppoa ja mukavaa.

        4) Oxfordissa on lunta 1-2 paivaa vuodessa. Vuonna 2004 huhtikuun jalkeen satoi seuraavan kerran kunnolla marraskuussa, ja puutarhat kuivivat monin paikoin. Etta sellainen huono ilma...

        5) Terveydenhoito, sairaalakulut ja laakkeet ovat taysin ilmaisia (tai no, laakkeet 10 EUR rajattomasti) kunhan sinulla on Suomen passi.

        6) Oxford on lahella Lontoon lentokenttia. Jos tulee koti-ikava esim. saunaan, ota Ryanairin lento Suomeen - 0.99 EUR.

        7) Said Business Schoolissa on ilmaisia kursseja OU:n opiskelijoille - todella huippuluokan luennoitsisjoita (mm. Cornellista). Itse suoritin juuri Business to Business kurssin joka oli kerrassaan mainio.

        8) Ensimmaiseen pariin viikkoon et ymmarra puoliakaan mista on kysymys missaan. Siina on tosiaan kulttuurishokkia. Sina olet "Darling", "Sir" tai "Luv". Yritat ostaa perunalastuja ja saat ranskalaisia, kukaan ei ymmarra kun yritat tankata autoa ja haluat ostaa "gas". jne.

        TV:sta et ymmarra mitaan ekaan pariin kuukauteen. Kokeile esim. "Have I got news for you" (eli se ohjelma josta Uutisvuoto kopioitiin).

        Eli luulen etta kulttuurishokkia on ihan tarpeeksi, edes ovet ja ikkunat eivat aukea samaan suuntaan kuin Suomessa

        Moi,

        Millä vuosiluokalla olet? Mitä opiskelet? (Anteksi , Saldens!)
        Hain Queen's Collegeen, mitä collegeta sinä käyt?


      • Jo valmistunut
        krikki kirjoitti:

        Moi,

        Millä vuosiluokalla olet? Mitä opiskelet? (Anteksi , Saldens!)
        Hain Queen's Collegeen, mitä collegeta sinä käyt?

        Heip,

        Itseasiassa olen jo tyossa Oxfordin Yliopistossa mutta mulla on justiinsa opiskelijoita harjoittelijoina (St. Hilda's college).

        Eikos Queen's ole se vanhin - onnea hakuihin!


      • krikki
        sandels kirjoitti:

        Mä ihan kihisin jännityksestä kun luin noita uusia viestejä...luin eilen myös paljon Oxfordia käsitteleviä keskusteluja ja sain kästyksen että vain nerot pääsevät/pärjäävät superkouluissa...

        Millä perusteilla Oxford karsii huonommat paremmista? Millä se pitää korkeen opiskelia tason yllä? Millaset Yo-pisteet sinne pitää sitte olla? Tai mikä on se yleisin kriteeri mikä pitää täyttää jotta sinne Oxfordiin pääsee?

        Onko pakollista suorittaa lukiossa IB-tutkinto että siellä pärjää?

        Millanen keskiarvo pitää olla jotta on edes järkevää ajatella menoa Oxfordiin?

        Kiitti kovasti jälleen...näistä keskusteluista on mulle korvaamatonta apua :)

        >>Millä perusteilla Oxford karsii huonommat paremmista? Millä se pitää korkeen opiskelia tason yllä?>>

        Sillä, että sinne ei hae ketään, jolla on huonot arvosanat. Kaikki sinne hakevat ovat huippuoppilaita. Hyvä lähteä liikkeelle huipulta ;)
        Karsinnat tapahtuu haastattelujen muodossa. Haastattelut are the most important thing. They want to see how your mind works, see how you think and how you tackle an issue, concept or theory. How well you can do and if you're the kind of person they'd like to teach! Jos mokaat haastattelut, mokaat mahdollisuutesi päästä sisään. Mitkään arvosanat eivät silloin auta 'cause ya only got one chance! (or two, riippuen haastattelujen määrästä)

        Ei oo mikään tarttis suorittaa IB-tutkintoa. Kunhan näytät, että pärjäät englanin kielen kanssa (kielitestin joudut varmaan tekemään). Yo:ssa saa sitten tukea englanninkielen vaikeuksien kanssa.

        Kyllä sinun keskiarvollasi kehtaa hakea!
        Itselläni oli lukion ka 9.3 ja kirjoitin LLLLLE.
        Auttoi varmaan muutamat merkityksettömät palkinnot alaani liittyen (kemiasta).

        Mutta on niitä moniakin, jotka ovat päässeet sisään huomattavasti huonommillakin keskiarvoilla. Mutta heillä on sitten haastattelut menneet aivan nappiin.

        Edelleen kysyn, kuinka vanha olet/monellako luokalla olet?


      • krikki
        Jo valmistunut kirjoitti:

        Heip,

        Itseasiassa olen jo tyossa Oxfordin Yliopistossa mutta mulla on justiinsa opiskelijoita harjoittelijoina (St. Hilda's college).

        Eikos Queen's ole se vanhin - onnea hakuihin!

        Queen's college on yksi vanhimpia.

        Kiitos kovasti! Onnea tässä kovasti tarvitaankin!!
        En tosin tiedä mitä teen jos pääsen sisään, ensimäinen reaktio on varmaan pyörtyminen.
        Jälkimmäinen haastattelijani on tosin sanonut, ettei minulla "ole pelkoa", että hän uskoo näkevänsä minut vielä ensi vuonna. Mutta ei sitä koskaan tiedä, mitä ne päättää! Katala on ihmismieli! Vaihtuu kuin mikäkin!


      • enya
        sandels kirjoitti:

        Eli nähtävästi on aika mainittava saavutus jos pääsee edes maineekkaaseen kouluun saatika menestyä siellä...

        Kirjoituksestasi päätellen olet opiskelemassa nyt USAssa joten tässä muutama kysymys:
        (saatan kirjoittaa asiavirheitä joten korjatkaa)


        -Kauanko noissa testeissä ynnämuissa menee aikaa jotta paperityöt ovat selviä ja on käytännössa esteittä valmis lähtemään ulkomaille opiskelemaan (puol vuotta/vuosi)?


        -Yksi kirjoittaja mainitsi että pääsi Stanfordin kouluun keskinkertaisella YO-todistuksella, joten onko hänellä käynyt hyvä tuuri vai miten mahdollista että on päässyt tuhansien parempien ohi?


        -Mikä on tärkein kriteeri oppilaita valittaessa vai onko se kokonaisuus? Pisteytetäänkö oppilaan suoritukset?


        -Korvaako valtava motivaatio ja loistava asenne opiskeluun lahjakkuuden/nerouden? Eli onko normaalia parempi oppilas hyvällä asenteella mutta ei 10 tuloksilla paljon mahdollisuuksia päästä yliopistoihin ku on niin monta hakijaa?


        -Riittääkö että harrastaa monia lajeja vai täytyykö olla jossakin erityisen hyvä?


        -Mitä tarkoittaa käytännössä hyvin suoritettu yhteikuntapalvelu?


        -Mistä merkittävän suosituksen voi saada (omasta koulusta jne..)?


        -Onko huippu yliopistoissa jonkinlaista arvo/muuta järjestystä opiskelia paikkoja täytettäessä vai meneekö ihan nopeuden ja taitojen mukaan?


        -Mikä on nopein tapa päästä huippu yliopistoon? Suoraan lukiosta vai pitääkö suorittaa väli tutkintoja?


        Kiitoksia vastauksista

        Aloita hakeminen puolitoista vuotta ennen aiottujen opintojen alkua. Vuosi on vihoviimeinen takaraja, ja silloin tulee jo kiire SATn ja TOEFLn kanssa,

        Joka yo pisteyttää hakijat eri tavalla. Joissakin yliopistoissa on käytössä affirmative action, mikä tarkoittaa, että jos kuulut rotuvähemmistöön (latino, afrikkalaisamerikkalainen) pääset sisään hieman alhaisemmilla pisteillä.

        Miten motivaation todistat hakiessa?

        Yhteiskuntapalvelu tarkoittaa sitä, että jenkkiyliopistoon pyrkiessä saa lisäpinnoja vapaaehtoistyöstä (eläinsuojeluyhdistys, vanhustoiminta, Punainen Risti, soppajonossa ruuan jakelu köyhille tms.).

        Suosituksista olisi pari hyvä olla lukion opettajiltasi, yksi joltain ytönantajaltasi, lisänä voi olla harrastustoiminnan ohjaajan lausunto tms.

        Voit hakea sekä suoraan lukiosta undergradiksi tekemään 4-vuotista kandin tutkintoa, tai tehtyäsi Suomessa kandin, voit hakea MA-ohjelmiin.


      • Anonyymi
        krikki kirjoitti:

        Itsekin halusin aikoinaan kovasti jenkkeihin (vielä viime vuonnakin), kunnes sitten todellisuus pamautti ja tajusinkin, ettei siinä ole oikeasti kovin paljoa järkeä. Ensinäkin mietin paljonko se opiskelu tulisi maksamaan minulle (tai no, vanhemmille). Lapsikin osaa laskea, että 35 000x 4 on aika paljon rahaa. Plus siihen päälle elämiseen menevät kulut. Amerikassa kun ei ulkomaalaiset saa työskennellä, edes opiskelijat. Reilusti menee lähemmäs 200 000 dollaria. Tällä summallahan saisi omakotitalon! (niin niin, tiedän ne vastaväitteet; "harvardin jälkeen saa monen monta samanlaista omakotitaloa") Mutta niin saa myös Oxfordin ja Cambridgenkin jälkeen! Ne sijaitsevat (kuten sanoit) aika lähellä Suomea (mikä muuten EI ole huono asia, yksinäisyyden tunne kuulema yllättää useammat aika usein ensimmäisten vuosien aikana).
        Ne ovat HALPOJA verrattuna rapakon takaisiin yo:ihin ja suhteutettuna siihen mitä kaikkea ne tarjoavat ja miten paljon hyötyä niistä on sitten tulevaisuudessa (tosin tässäkin määräävät arvosanat jonkin verran).

        Ja niiden kauneus! Cambridgea en ole nähnyt, muuta kuin mitä dokumenteissa olen nähnyt. Mutta Oxford! Henkeäsalpaavan kaunis. Historiallinen. Uskomaton. En saanut vedettyä henkeä, kun ensimmäisen kerran näin. Suomessa ei sellaista näe ja tuntui kuin olisi ollut 1800-luvulla. Ja oli sentään joulukuu. Kesäisin historialliset rakennukset kuulemma "heräävät eloon".
        Kauniin ulkomuodon lisäksi siellä on vain sitä jotakin. Tiedät, että olet huippupaikassa. Jo pelkkä pääsy sisään on jo saavutus sinänsä (okei, en ole *vielä* päässyt sisään, mutta minulla on aika hyvä fiilis johtuen haastatteluistani). Ihmiset ovat kunnioittavia, jokseenkin hiukan etäisen oloisia, mutta opiskelijat ovat todella ystävällisiä ja kannustavia (tosin voi olla pelkästään brittimäistä).
        En tiedä sitten oliko vika minussa, mutta tunsin oloni heti kotoisaksi siellä. Siellä on alansa parhaimpia luonnoitsijoita (joita joskus kuulemma lainataan rapakon takaa) ja uskomattoman kunnianhimoisia ja asiantuntevia professoreja. Koululla on joskus käynyt suuria julkimoitakin, kuten Michael Jackson ja Snoop Dogg ym ym. Alumneista minun ei edes tarvitse/kannata puhua.
        Oxford on maailman parhaita yliopistoja ja tieteissä ykkönen. Siellä opiskeleminen avaa ovia huippuvirkoihin, se on sanomattakin selvää. Mutta se on myös miellekästä, ainakin minun mielestäni! Sillä olen totaalisen ihastunut kaikkeen siellä näkemääni ja kuulemaani.
        Jos olet juhlijatyyppiäkin, niin siellä on hyvä yöelämäkin, ja Lontoo (maailman yöelämän keskus) on aika lähellä! Syitä on vaikka muille jakaa (kuten sitä nyt teenkin, hehe). Mielestäni se on yksinkertaisesti maailman paras kaupunki ja yliopisto :)

        Hei,
        Huippuyliopistoissa on mahdollista ihan opiskella ilmaiseksikin (esim. Yale), jos olet lahjakas. Rahoituksen puutteen vuoksi ei missään nimessä kannata jättää hakematta ulkomaisiin yliopistoihin.


    • euroopassa

      Helpompi menna maailman toiseksi tai kolmanneksi parhaaseen koska ne ovat EUssa.

      Cambridge ja Oxford. Opintotuet juoksee, terveydenhoito ilmaista jne. Lisaksi molemmissa on clubit suomalaisille opiskelijoille, esim.

      • krikki

        Noita kahta minäkin suosittelisin! Varsinkin jälkimmäistä, hih. (brittilän paras!)
        Aivan yhtä tasokkaita kuin nuo jenkkilän koulut. Paitsi ei niitä sairaita lukukoulumaksuja!
        Jos valitset Oxfordin, niin voit hakea vuodeksi vaihto-oppilaaksi Princetoniin, eikä tarvitse maksaa sitä yli 30 000 dollarin lukukausimaksua.

        Note though, että et voi hakea samanaikaisesti molempiin!


    • lapsi

      Mitä pitäisi ensimmäisenä tehdä kun päättää hakea ulkomaille opiskelemaan??
      Tietoa olen jo hakenut mutta missään ei oikein lue selkeästi että 1. tee näin 2. jne.

      Millaiset mahdollisuudet on päästä esim. Oxfordiin lukion jälkeen??

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    9. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe