Mikä on tuollaisen sähkötainnuttimen laillinen asema suomessa? Lähinnä mietin onnistuuko jenkeistä tilaamaan kyseisiä laitteita. Muistelen ainakin että aikoinaan oli kiellettyä vain kaupalliseen käyttöön maahantuonti, mutta miten käy jos tilaa yksittäis kappaleen?
stun gun?
16
8044
Vastaukset
- ulkiukko
ja mitäköhän meinaisit sillä sitten tehdä? lahdata sikoja kenties? jos saa vaan kysyä. tietääkseni poliisi ei ainakaan myönnä kantolupaa kyseiseen aseeseen.
- kokeileva
Jotkut firmat myy. Tiedän kavereita jotka on tilannut jenkeistä. Laillinen asema tuosta aseesta ei ole tiedossa- ottanet sen ensin selville.
- Ex vartija.
Järjestyslaki 9 §
Vaaralliset esineet
Nyrkkirautojen, stilettien....samoin kuin sähkölamauttimien ja -patukoiden, ......... valmistus, MAAHANTUONTI, kauppa sekä hallussapito yleisellä paikalla ja yleisellä paikalla olevassa kulkuneuvossa on KIELLETTY, jollei 2 tai 3 momentissa taikka 12 §:ssä muuta säädetä.- =oma terveys
Ko. esineen voi nykyään helposti valmistaa itse, ohjeitakin löytyy varmasti, jos etsii tarpeeksi. Aseena tehokas, mutta jos ongelman aiheuttajalla sattuu olemaan esim. sydänvika, voit harmiksesi joutua toteamaan, että olet tehnyt ns. jälkiabortin. Toisin sanoen kannattaa miettiä myös vaihtoehtoja.
- Toinen ex-vartija
Tuo maahantuonti käsittääkseni tarkoittaa maahantuontia kaupallisessa tarkoituksessa. Olin jokin aika sitten asian tiimoilta yhteydessä tulliin ja he kertoivat, että härvelin saa yksityishenkilönä tuoda maahan mutta hallussapito ja käpistely on luvallista vain neljän seinän sisällä kotosalla.
- Täysin laillista
Toinen ex-vartija kirjoitti:
Tuo maahantuonti käsittääkseni tarkoittaa maahantuontia kaupallisessa tarkoituksessa. Olin jokin aika sitten asian tiimoilta yhteydessä tulliin ja he kertoivat, että härvelin saa yksityishenkilönä tuoda maahan mutta hallussapito ja käpistely on luvallista vain neljän seinän sisällä kotosalla.
Juuri näin. Sitä saa säilyttää kotonaan koristeena, kunhan ei julkisella paikalla kanniskele/käytä sitä kehenkään ihmiseen.
- nhgfcv
Toinen ex-vartija kirjoitti:
Vanhan kuin taivas tämä ketju on, mutta kun se nyt esiin pomppasi niin korjataan nyt tämä virheellinen tieto, varsinkin kun asiaa on pohdittu joissain ketjuissa senkin jälkeen.
Hallituksen esitys voimassa olevaksi järjestyslaiksi sanoo seuraavaa kyseisestä pykälästä maahantuonnin osalta.
"Säännöksessä ehdotetaan kiellettäväksi esineiden valmistus, maahantuonti ja kauppa kokonaan 3 momentissa mainittua poikkeusta lukuun ottamatta. Kiellettyä olisi siten sekä yksityisessä että kaupallisessa tarkoituksessa tapahtuva valmistus ja maahantuonti."
Hallintovaliokunnan mietintö (28/2002) tai eduskunnan vastaus (295/2002) eivät sisällä eriävää käsitystä tämän pykälän muodosta tai perusteluista, joten on katsottava sen tulleen säädetyksi sellaisena kuin hallitus on esittänyt. Muutenkin lain kirjain on yleensä se ensisijainen tulkintalähde, eikä lain kirjain tässä kohdin erittele kaupallista ja yksityistä maahantuontia.
Ex-vartija on siis toivottavasti kuluneen kymmenkunnan vuoden aikana parantanut omia oikeudellisen tiedonhakunsa taitoja sen sijaan, että luotti laintulkinnoissaan varsin epäluotettavaksi osoittautuneen viranomaisen näkemyksiin.
Sivumennen mainittakoon, että tuossa muuten samalla kielletään =oma terveys:n esittelemä mahdollisuus valmistaa itse kyseisiä kapineita.
- saa..
..maksaa 40e. Ei tarvitse Jenkeistä asti tilata.
- Jesse P.
turpaan vaan teitä pellejä pitäisi vedellä..
siinä teille tainnutinta kylliksi p askahousut.- veronmaksajax
just sun kaltasia turpaan vetäriä vastaan niitä ostetaankin, olette kadulla liian herkästi vetelemässä verinmaksajia turpaan
- jebu222
saa tilattua vaikka mitä.tilasin sähkötainnuttimen,3 stilettiä,nyrkkiraudan ,kaasusumuttimen kaikki tuli ja viikon toimitusaika.huippua.
- uciew
Kyllä tuollaiset sähkö-lamauttimet on aika leluja, itse olen sellaista kokeillut ja vaatteiden läpi ilkeältä tuntuu mutta jos joku minua sellaisella yrittää lamauttaa niin enimmäkseen siitä vaan suuttuu ja paljaalle ihollekin aiheuttaa vaan ilkeän tuntuista lihasten kiristymistä ja pientä sähköiskua eikä mitään muuta, poliisien lamautin on jo eri luokkaa.
Laittomiahan nuo on sehän on selvä juttu. Itsepuolustukseen Suomessa ei ole mitään muuta oikein kuin turvasumute jota tehokkaampi on jo joku hiuslakkakin mutta menepäs sellaistakin kuin hiuslakkaa sumuttamaan jonkun silmiin niin voi tulla vaikka kalliit korvaukset.
Kyllä se paras itsepuolustus systeemi on nimeltään KARATA, karkaa paikalta hyvissä ajoin ja vielä parempi on kun ei mene ollenkaan sellaiselle paikalle jossa voi jotain uhkaa olla, jos ei nyt ole pakko mennä ja silloinkin järkevä ja rauhoitteleva puhe ja jos se ei auta niin silloin on mietittävä osaako mitään kravmaga-otteita :)- iteperkeele
Luuletko tosiaan että kaikki lamauttimet ovat leluja jos olet itse lelua kokeillut? Omalla ulkomailta ostetulla lamauttimella vetää 120kg miehen saman tien täysin liikkumattomaksi eli nimenomaan lamauttaa. Testattu farkkujen ja kalsareiden läpi ja reilusti alle sekunnin altistuminen.
Mielestäni paras itsepuolustuskeino mitä on. Lamaannuttamisen jälkeen voit poistua paikalta eikä tule syytettä perässä. - Heihoihei
Miten olisi hätävarjelun liioittelu. Entä otatko lamauttamasi ukon vastaan, niin että hän ei pudotessaan loukkaa itseään. Entä jos hän saa sydänkohtauksen?
Lisäksi käytät etälamautinta julkisellapaikalla, mikä on laissa kiellettyä.
Ei ole todellakaan mikään paras itsepuolustuskeino, mutta seurauksethan eivät ole teitä karvasia Travoltoja kiinnostaneet. - Lilsberg
Mielummin kiinnostaa ottaa vaikka se syyte hatävarjelun liiottelusta kun olla raiskattuna ja pilkottuna Hervannan roskiksessa. Ja suomen lainsäädännön ottaen huomioon, siitä ei taida kuin sakkoja saada.
- Anonyymi
Ainoa lamautin joka tekee mitään on tosiaan se mitä poliisi käyttää (Taser). Ensinnäkin Taser ampuu kaksi nuolta, jotka tulee suoraan itse laitteesta. Nämä nuolet osuu muutama kymmentä senttiä toisistaan. Taserista lähtee noin 17 ampeerin pulsseja, 15 kertaa sekunnissa. Yhden pulssin energia on 0.5 joulea. Tämä suuri välimatka nuolten välilä ja korkea virta lamauttaa lihaksen, toisin kuin leikkilamauttimen(stun gun) kolmen sentin päässä toisistaan olevat navat. Jännite taserin lähdössä on noin 4-8kV, silloin kun nuolet on kohteessa. Silloin kun nuolet on vielä Taserin sisällä, on jännite kärjissä noin 50kV (kipinävälin rajoittama).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446