"Goottilainen" wicca

Pimeä

Heip!

Mitä mieltä olette ns. "goottilaisesta", pimeästä wiccasta/pakanuudesta?

Itse kannatan sekä valoa että varjoa, mutta aina välillä pimeys tuntuu olevan se kiehtovampi..

Entä voiko olla gootti-pakana vain osittain, esim. vaatteiltaan, vaikka uskoisikin kaikkeen new age -hömppään. Vai meneekö siinä uskottavuus?

16

3803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskottavuus

      mihin?
      Että vaatteet on mun aatteet vai?

      • Pimeä

        että on vakavasti otettava pakana, joka tunnustaa sekä pimeyden ja valon, eikä mikään fluff bunny.


      • lintunen
        Pimeä kirjoitti:

        että on vakavasti otettava pakana, joka tunnustaa sekä pimeyden ja valon, eikä mikään fluff bunny.

        Miksi sinun pitää mitenkään kuuluttaa maailmalle että olet "vakavasti otettava pakana"? Mikä edes on pakana, tiedätkö? Ei se ole uskonto.
        Pimeys ja valo ovat saman asian eri puolia. Jos ei tunnustaisi molempien olemassaoloa, on kuin sanoisi että naisia on olemassa mutta miehiä ei.
        Wiccalaiset eivät mitenkään "tunnusta" vain valoa. Tutki, lue, opiskele ennen kuin esität väitteitä faktoina tai perustat maailmankatsomustasi niille.


    • lintunen

      Ensinnäkin, mitä ihmettä g00teilla on tekemistä pakanuuden kanssa? Ja muutenkin... en saa viestistäsi suurtakaan tolkkua. Tee itsellesi palvelus, ja selvitä mitä ovat a)wiccalaisuus b)pakanuus c)goottilaisuus d)New Age ja e)mitä eroa niillä on keskenään. Sitten keskustelu on huomattavasti helpompaa :)
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Wicca
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakana
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Gootti
      http://fi.wikipedia.org/wiki/New_Age

      Muualtakin toki löytyy tietoa.

      Mutta eniten ihmetyttää tuo "Vai meneekö siinä uskottavuus"-kysymys. Jos ei ole tarpeeksi itsevarma pukeutuakseen juuri niin kuin haluaa, niin ei sitten kannatakaan. Siitä, onko muiden silmissä uskottava, ei kannata huolehtia. Pitää olla vain omissa silmissään uskottava.

      • Pimeä

        Tiedän kyllä nuo käsitteet ja olen opiskellut.

        Käsitteet "gothic pagan" ja "gothic paganism" vain tulivat vastaan netissä surffaillessa ja tuntuivat omilta.

        Selvennystä: tämä voi kuulostaa oudolta, mutta minua vaivaa se, että voiko esim. gootti-filosofiaa tunnustava henkilö myös samanaikaisesti olla positiivinen ja uskoa valoon ja kaikkeen "huuhaaseen"?


      • öhähhmm
        Pimeä kirjoitti:

        Tiedän kyllä nuo käsitteet ja olen opiskellut.

        Käsitteet "gothic pagan" ja "gothic paganism" vain tulivat vastaan netissä surffaillessa ja tuntuivat omilta.

        Selvennystä: tämä voi kuulostaa oudolta, mutta minua vaivaa se, että voiko esim. gootti-filosofiaa tunnustava henkilö myös samanaikaisesti olla positiivinen ja uskoa valoon ja kaikkeen "huuhaaseen"?

        käsittääkseni gootti tarkoittaa ihmistä, joka pukeutuu tietyllä tavalla ja kuuntelee goottimusiikkia, eli näin ollen gootti pakana tarkoittaa pakanaa, joka pukeutuu silleen niin kiu gootit nyt pukeutuu ja tietenki kuuntelee goottimusaa...
        ja sitten toi loppu "tämä voi kuulostaa oudolta, mutta minua vaivaa se, että voiko esim. gootti-filosofiaa tunnustava henkilö myös samanaikaisesti olla positiivinen ja uskoa valoon ja kaikkeen "huuhaaseen"? "

        en ole varma, että onko wicca sinulle se oikea tie, koska viestisi vaikuttaa sellaiselta, että haluat harjoittaa wiccaa, koska se vaikuttaa jännältä ja siinä saa taikoo...
        on ihan täysin typerää harjoittaa jotain uskontoa, jos pitää sitä "huuhaana"!

        mutta no. jos nyt on kuitenkin niin, että tulkitisin viestiäsi väärin, niin sanoisin, että wiccalainen saa pukeutua tasan niin kuin haluaa... ei minun tietääkseni ainakaan ole mitään normipukeutumista olemassa. mutta jos taas olet huolissasi siitä, että meneekö sinulta uskottavuus goottien silmissä, jos alat harjoittamaan hyväntekoa ja halailemaan puita (toi oli nyt lähinnä kevennystä), en osaa sanoa mitään...

        toivottavasti joku sai edes jollainlailla selvää viestistäni...


      • AROSUSI-09
        Pimeä kirjoitti:

        Tiedän kyllä nuo käsitteet ja olen opiskellut.

        Käsitteet "gothic pagan" ja "gothic paganism" vain tulivat vastaan netissä surffaillessa ja tuntuivat omilta.

        Selvennystä: tämä voi kuulostaa oudolta, mutta minua vaivaa se, että voiko esim. gootti-filosofiaa tunnustava henkilö myös samanaikaisesti olla positiivinen ja uskoa valoon ja kaikkeen "huuhaaseen"?

        saa Arosuden luovuttamalla valtakirjalla olla positiivinen ja uskoa joulupukkiin,keijuihin ja onttoon maapalloon.Nou hätä:)


      • mielestäni olen
        öhähhmm kirjoitti:

        käsittääkseni gootti tarkoittaa ihmistä, joka pukeutuu tietyllä tavalla ja kuuntelee goottimusiikkia, eli näin ollen gootti pakana tarkoittaa pakanaa, joka pukeutuu silleen niin kiu gootit nyt pukeutuu ja tietenki kuuntelee goottimusaa...
        ja sitten toi loppu "tämä voi kuulostaa oudolta, mutta minua vaivaa se, että voiko esim. gootti-filosofiaa tunnustava henkilö myös samanaikaisesti olla positiivinen ja uskoa valoon ja kaikkeen "huuhaaseen"? "

        en ole varma, että onko wicca sinulle se oikea tie, koska viestisi vaikuttaa sellaiselta, että haluat harjoittaa wiccaa, koska se vaikuttaa jännältä ja siinä saa taikoo...
        on ihan täysin typerää harjoittaa jotain uskontoa, jos pitää sitä "huuhaana"!

        mutta no. jos nyt on kuitenkin niin, että tulkitisin viestiäsi väärin, niin sanoisin, että wiccalainen saa pukeutua tasan niin kuin haluaa... ei minun tietääkseni ainakaan ole mitään normipukeutumista olemassa. mutta jos taas olet huolissasi siitä, että meneekö sinulta uskottavuus goottien silmissä, jos alat harjoittamaan hyväntekoa ja halailemaan puita (toi oli nyt lähinnä kevennystä), en osaa sanoa mitään...

        toivottavasti joku sai edes jollainlailla selvää viestistäni...

        enkä näe asiassa mitään erityistä ristiriitaa...mitähän mahtoi tarkoittaa tuo meneekö uskottavuus?
        Miksi pitää olla kenenkään muu kuin itsensä mielestä uskottava?


      • öhähhmm kirjoitti:

        käsittääkseni gootti tarkoittaa ihmistä, joka pukeutuu tietyllä tavalla ja kuuntelee goottimusiikkia, eli näin ollen gootti pakana tarkoittaa pakanaa, joka pukeutuu silleen niin kiu gootit nyt pukeutuu ja tietenki kuuntelee goottimusaa...
        ja sitten toi loppu "tämä voi kuulostaa oudolta, mutta minua vaivaa se, että voiko esim. gootti-filosofiaa tunnustava henkilö myös samanaikaisesti olla positiivinen ja uskoa valoon ja kaikkeen "huuhaaseen"? "

        en ole varma, että onko wicca sinulle se oikea tie, koska viestisi vaikuttaa sellaiselta, että haluat harjoittaa wiccaa, koska se vaikuttaa jännältä ja siinä saa taikoo...
        on ihan täysin typerää harjoittaa jotain uskontoa, jos pitää sitä "huuhaana"!

        mutta no. jos nyt on kuitenkin niin, että tulkitisin viestiäsi väärin, niin sanoisin, että wiccalainen saa pukeutua tasan niin kuin haluaa... ei minun tietääkseni ainakaan ole mitään normipukeutumista olemassa. mutta jos taas olet huolissasi siitä, että meneekö sinulta uskottavuus goottien silmissä, jos alat harjoittamaan hyväntekoa ja halailemaan puita (toi oli nyt lähinnä kevennystä), en osaa sanoa mitään...

        toivottavasti joku sai edes jollainlailla selvää viestistäni...

        Itse asiassa goottiuteen liittyy muutakin kuin se pukeutuminen ja musiikin kuunteleminen. Ei se tee susta goottia jos pukeudut mustaan ja kuuntelet jotain tiettyä musiikki genreä. Siihen liittyy se koko ajatusmaailma, johon itse en ole hirveästi tutustunut, vaikka hieman gootihtava olenkin..


    • taivaansielu

      Minullakin meni viestisi yli. Mutta ei pahalla, et vaikuta mitenkään tosissasi olevinasi asioiden kanssa. Etenkin kun uskottavuutta mietit. Olet vain itseäsi varten, et kavereitasi. Mitä väliä sillä on, mitä kaverisi ajattelevat siitä, mihin uskot ja miten pukeudut, jos sinulla itselläsi on ok olo niin. Vaihda kavereitasi, jos he eivät pysty hyväksymään sinua sellaisena kuin olet.
      Itse pukeudun gootahtaviin vaatteisiin, koska pidän niitä kauniina. Joku voisi sanoa minua gootiksi, mutta siinähän sanoo. Olen vain minä itse.

    • elisant

      Aivan ensimmäiseksi minun on sanottava, että samaan termiin minäkin olen joskus Internetissä surffaillessani törmännyt. Joten tajusin sen kyllä. Kuitenkin kun pakanuutta ja sen eri suuntauksia tutkii hieman tarkemmin, valon ja varjon tunnustaminen saman asian eri puolina on hyvinkin oleellista. Koska kuten elämässä yleensä kaikkien asioiden kanssa, kaiken pitää olla tasapainossa.

      Sitten muutama sananen tuosta...
      "Entä voiko olla gootti-pakana vain osittain, esim. vaatteiltaan, vaikka uskoisikin kaikkeen new age -hömppään. Vai meneekö siinä uskottavuus?" Gootti-filosofiaan kuuluu paljon muutakin kuin vaatetus, imago ja tietyn musiikkigenren kuunteleminen. Kuitenkaan mikään ei estä goottia harrastamasta New Age "hömppää". Itse asiassa hyvinhän tuo New Age eri suuntauksineen sattuu goottiuteen ja pakanuuteen.

      Joten ole rauhassa ja harrasta mitä haluat. Sillä mitä muut ajattelevat ei loppujen lopuksi ole mitään väliä. Kaikkia ei voi miellyttää, ei edes pidä. Tässä ajassa ja paikassa riittää, että tuntee itsensä ja on onnellinen. Joskus sekin on niin kovin paljon vaadittu.

    • Valeriana

      Wicca itsessään jo sisältää elämänkierron käsityksessä sen pimeänpuolen. Eli ns. pimeää wiccaa ei ole olemassa.

      Kyllä voi olla gootti tai gootahtava ja harjoittaa wiccaa.

      On sitten eriasia magiassa harjoittaa pimeänpuolen asioita. Ja ei, se ei tarkoita kirouksia ja muuta sen sellaista vaan se on sisimmän tutkimista ja hyväksymistä ja muokkaamista vahvuudeksi. Mutta itse näen tämän jo olevan osa "normi" wiccaa. Hölynpölyä tuollainen darkkiswicca/darkwicca. Kuulostaa enemmän tittelin ja uskottavuuden hakemiselta.

    • ...

      ...itsekin saa helpommin asioista tiedossa, kun wiccakin tuntuu olevan jotenkin muodissa nyt, mut tämmöiset kyllä masentavat, että pitää mukamas miettiä sitä, että "hei daa, oonkohan mä nyt ees uskottava?". Eikö se ole enemmän olennaista, että on sellainen, mikä tuntuu oikealta itselle. Varmaan kukaan osaa kertoa mitään syvällisempiä totuuksia sinulle täällä palstalla... =/

    • Minttunappi

      Mä aloin miettiä tuota kohtaa, kun kysyit voiko olla goottipakana osittain, esim. vain vaatteiltaan. Goottiudesta en kovin paljon tiedä, mutta jos esimerkkisi mukaan ihmisessä ovat goottia pelkät vaatteet, niin ei kai siinä mitään ristiriitaista new agen kanssa ole. Vaatteet ovat vaatteita, eikä niillä ole elämänkatsomuksen kanssa juurikaan tekemistä (paitsi jos seuraa jotain sellaista uskontoa, joka puuttuu pukeutumiseen).

      Sen sijaan mun mielestäni new age on jossain määrin ristiriidassa luonnonuskontojen/pakanuuden kanssa ja wiccan myös. Jos oma elämänkatsomus kuuluu enemmän new ageen, miksi pitää edes kutsua itseään wiccaksi tai pakanaksi? Minusta new agella ja luonnonuskonnoilla/pakanuudella/wiccalla ei ole kovinkaan paljon yhteistä, paitsi se, että monet new age -ihmiset ovat nykyään alkaneet kutsua itseään wiccalaisiksi.

    • Sinun Kannattaa...

      tutustua Jumaluuksiin,niin kaikki alkaa vähitellen selkiytyä.Itse ajattelin hieman samaan tapaan aloittaessani wiccan harjoittamisen nuorempana.Nyt olen jo vankalla pohjalla suhteessani Jumaluuksiin,ja aikuistuin samalla yli pahimman goottiuteni...Mutta wicca voi mielestäni olla oikea polku kaikeklaisille ihmisille,kaikenlaisilla ajatusmaailmoilla .Varsinkin jos on nuori ihminen,niin se ajatusmaailma tulee vielä muuttumaan paljon.Se,että muut eivät ota vakavasti,ei tarkoita,etteivätkö Jumaluudet ottaisi.Ja kaikki polkuja voi kokeilla,jos siltä tuntuu.Löydät vastaukset omasta sisimmästäsi.

      • Edustan molempia

        Aika on tainnut jo hieman ohittaa tämän topicin, mutta silti on nyt oiottava muutamia väärinkäsityksiä. On ikävää, että nämä kaksi aihealuetta ("goottilaisuus" ja pakanuus/wiccalaisuus) niin usein niputetaan yhteen, kun julma totuus on, ettei niillä ole kerta kaikkiaan mitään tekemistä toistensa kanssa. Myöskin goottien piirissä aivan yleisesti tunnustettu ja korostettu fakta on, ettei mitään "gootti-ideologiaa", -filosofiaa tai muuta ajatusmaailmaa ole kerta kaikkiaan olemassa (ja tämä on ihan totta nyt silkka fakta, vaikka joidenkin mielestä tuntuu olevan vain mukavaa ajatella, että sellainen olisikin). Gootiksi voidaan määritellä henkilö esimerkiksi juurikin hänen pukeutumistyylinsä sekä musiikkimakunsa perusteella, mutta kaikkien itseään ainakin jossakin määrin gootiksi tituleeraavien ihmisten kohdalla eivät välttämättä toteudu edes nämä kaksi asiaa (ja varsinkin nykyään usein katsotaan vain sitä pukeutumistyyliä/ulkonäköä).

        En ymmärrä, mitä esimerkiksi nimimerkki "Mileana" tarkoittaa sanoessaan: "Itse asiassa goottiuteen liittyy muutakin kuin se pukeutuminen ja musiikin kuunteleminen." En halua millään tavalla loukata häntä tai ketään muutakaan, mutta anteeksi vain, ei kerta kaikkiaan liity. Goottiuteet halutaan usein (lähinnä ulkopuolisten taholta) liittää jotain tietynlaista ideologiaa, ja toki monilla gooteilla usein on esim. samantyylisiä esteettisiä mieltymyksiä tai yhteistä viehtymystä jonkinlaiseen "pimeyteen" (en siis suinkaan tarkoita mitään ns. "pahuutta", vaan enemmänkin esim. mystiikkaa ynnä muuta vastaava), mutta tämäkään ei päde kaikkien kohdalla. Varsinaisesti siis mitään "goottilaisuutta" ei siis ole edes olemassa juurikin tämän yhteisen ideologian puutteen takia. Hieman toisin kuin esim. nimimerkki "Ania" antaa ymmärtää, goottiudesta ei myöskään tarvitse "aikuistua", sillä kyseessä ei todellakaan ole mikään teinien pukuleikki, vaan esim. kyseisen alakulttuurin klubeilla ja muissa tapahtumissa näkee varsin paljon kolme-nelikymppisiäkin gootteja. Mitään "goottifilosofiaa" ei siis, ihan totta, ole oikeasti olemassa, ja jos esim. joku hyvin nuori "gootti" tulee julistamaan jotakin omaa "pimeyden ja ilottomuuden goottifilosofiaansa", hän ei silloin vain yksinkertaisesti ole tietoinen tästä asiasta.

        Se, että joku siis on gootti (=esim. pukeutuu kyseisellä tavalla ja määrittelee itsensä gootiksi) ei siis tee hänestä yhtään sen enempää tai vähempää oman uskontonsa harjoittajaa kuin mikään muukaan pukeutumistyyli/alakulttuuri. Vaikka goottien ulkonäkö usein onkin varsin tummanpuhuva, se ei tarkoita sitä, etteikö esim. wiccalainen gootti tunnustaisi yhtä lailla myös valoa ja kaikkia muita uskontonsa aspekteja yhtä lailla kuin kuka tahansa muukin wiccalainen. Hän nyt vain haluaa pukeutua tietyllä tavalla, eikä se tee hänen mielestään sen rajoittuneempaa kuin kenenkään muunkaan. Gootti voi siis aivan täydellisen hyvin olla wicca tai minkä tahansa muunkin uskonnon edustaja, mutta hän voi myös täysin hyvin olla olematta; ja jos toisaalta kuka tahansa wicca haluaa pukeutua tietyllä tavalla ja määritellä itsensä myös esim. gootiksi, ei se seikka suinkaan vähennä hänen mahdollisuuksiaan harjoittaa omaa uskontoaan.


    Ketjusta on poistettu 21 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      338
      3438
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      227
      2108
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1672
    4. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1527
    5. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      83
      1376
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      288
      1271
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      83
      1111
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      52
      1111
    9. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      86
      1107
    10. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      946
    Aihe