Kysyttävää

moottoreista!

Miksi AB340 on 4 moottoria kun AB330 lentää kahdella ja samoin B-777 vaikka koko erot koneilla ovat minimaaliset?

Kuinka paljon (noin) painaa yksi siivessä kiinni oleva moottori AB340,AB330,B-777?

Kuinka paljon painaa MD-11 pyrstössä oleva moottori?

Jos MD-11 siipimoottorit lakkaisivat toimimasta niin pystyykö MD-11
a)Nousemaan pyrstömoottorin voimin?
b)Laskeutumaan pyrstömoottorin voimin?
c)Lentämään pidemmän matkan pyrstömoottorin voimin?

Kiitos asiallisista vastauksista.

8

1285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okke

      Oletkos kuullut, että moottorin tehot ovat erilaiset, elikä neli moottorisessa yhden moottorin teho ei ole niin suuri kun kaksi moottorisen yhdessä moottorissa. Eli jos koneet ovat vaikkapa nyt saman kokoisia ja toisessa on 4 ja toisessa 2 moottoria, niin sen neli moottorisen 2 moottoria vastaa kaksi moottorisen yhtä moottoria. Ymmärrätkös. :D Voihan tietty myös koneiden tehot vaihdella.

      • olet kyllä

        etkä ymmärää itsekkään tuota mitä yritit kertoa, sinähän pyörität asiat ihan solmuun....taidat olla "insenjööri"


    • jos on apua
    • Topdog

      A340/330 koneissa on eri moottorit, sen takia toisessa on kaksi ja toisessa neljä myllyä. Miksi, siihen en osaa sanoa. A330-200 ja A340-200 totaali työntövoima on samaa suuruusluokkaa. A340-600:ssa on selvästi suurempi työntövoima/moottori (eri kuin -200).

      A340-200:n moottori painaa n.2500 kg.
      A330/B777 moottori painaa n.4500 kg (tuota kokoluokkaa, saatavissa eri vaihtoehtoja; GE, PW, RR).
      MD11 moottorit painavat n.4500 kg/kpl, myös pyrstömoottori.

      Jos MD-11 siipimottoorit lakkaisivat toimimasta yhtäaikaa (käytännössä mahdotonta), niin lentoonlähtö keskeytetään. Tämä riippuu tietysti misä vaiheessa nousu on. Tarvittaessa kone nousee, laskee ja lentää yhdelläkin moottorilla. Jos moottorit sammuisivat lennolla, niin silloin laskeuduttaisiin varakentälle.

    • selvitystä..

      Eli, A340 moottoreina käytetään CFM-56-5C moottoreita, jonka yhden moottorin työntövoima on 138.8kN tai sitten saman yhtiön moottori mutta 5C3 malli niin tässä työntövoima on 145kN.
      Moottorit ovat lähes samanlaiset kuin Finnairin käyttämät A32S-sarjan koneissa paitsi näiden moottorien tyyppimerkintä on vähän poikkeava, eli CFM-56-5B DAC( DAC = Double Annular Combustor eli ikään kuin "tuplapolttokammio" vaikea selittää näin kun pitäisi esimerkkikuva näyttää) moottori, muut yhtiöt käyttävät SAC moottoreita, mutta Finnair valitsi vähän ympäristöystävällisemmän moottorin joka polttaa puhtaammin polttoainetta.
      Näitä moottoreita käytetään kaikissa A32S-sarjan koneissa, mutta niiden tehot ovat erilaiset, näissä tehot säätyvät moottorissa olevan
      Identificaty-plugin kautta jossa on säädettynä maksimitehot take-offissa. Plugista löytyy myös muita tietoja, esim lentoyhtiötunnus tms..En mene takuuseen mutta luultavasti myös näistä A340-sarjan koneiden moottoreista löytyy vastaava plugi mikä määärittelee moottoreiden tehot.
      Muistaakseni CFM-56(A340) painaa suurinpiirtein 2350-2600kg ja MD-11 moottori painaa noin neljä tonnia.
      Huomioikaa, että MD-11 moottorit ovat kaikki samanlaisia, 2.moottori eli pyrstömoottori voi näyttää erilaiselta pidemmän imurenkaan/takia, mutta sama CF6-80 sieltä löytyy.
      MD-11 pystyy laskeutumaan yhdellä moottorilla ja nousemaan tarpeen tullen. Yhdellä moottorilla lennettäessä kone kuluttaa tietenkin vähemmän polttoainetta mutta enemmän kuitenkin lisääntyneen tehon tarveen takia. Normaalitilassa moottorit kuluttavat polttoainetta noin 2500 kg tunnissa jokainen. Korjatkaa jos on jotain virheellistä tietoa..

      • ..tietään...

        ...myös, että paljonko tämä finnairin tilaama A340 kuluttaa tunnissa normaalitilassa? MD11 siis n.7500kg. Entä paljonko B772ER? Ja B773ER? Tiedän toki, että painoista riippuen, mutta noin suurinpiirtein?


      • vastaus, mutta..
        ..tietään... kirjoitti:

        ...myös, että paljonko tämä finnairin tilaama A340 kuluttaa tunnissa normaalitilassa? MD11 siis n.7500kg. Entä paljonko B772ER? Ja B773ER? Tiedän toki, että painoista riippuen, mutta noin suurinpiirtein?

        A340:stä en ole varma, mutta luulisin että se on sellaista 1800-2000kg tunnissa per moottori, siis kuten sanoin moottorit ovat suurinpiirtein samanlaiset kuin A32S-sarjassa ja CFM56-5B kuluttaa kutakuinkin tuon verran.
        B772ER ja B773ER en tiedä niinkään, muuta kuin että niissä on pirun isot moottorit, halkaisija oli muistaakseni melkein neljä metriä, fänillä.


      • Topdog
        vastaus, mutta.. kirjoitti:

        A340:stä en ole varma, mutta luulisin että se on sellaista 1800-2000kg tunnissa per moottori, siis kuten sanoin moottorit ovat suurinpiirtein samanlaiset kuin A32S-sarjassa ja CFM56-5B kuluttaa kutakuinkin tuon verran.
        B772ER ja B773ER en tiedä niinkään, muuta kuin että niissä on pirun isot moottorit, halkaisija oli muistaakseni melkein neljä metriä, fänillä.

        A340:ssä on eri moottori, riippuen rungon pituudesta. A340-200 on CFM-myllyt ja A340-600 muistaakseni RR:t, kulutuskin on luultavasti eri luokkaa (tehoista päätellen).

        CFM56-5B/2P on käytännössä eri moottori kuin CFM56-5C/P, samaa ei ole kuin "nimi". Kulutus voi hyvinkin olla samaa luokkaa, ei parempaa tietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko varattu minulle?

      Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      157
      5970
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

      Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      114
      5555
    3. Olen miettinyt kauan

      miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h
      Ikävä
      46
      5247
    4. Vanhempi mies

      Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      32
      3255
    5. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

      Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      55
      2789
    6. Ostiko maailma sinut minulta?

      Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue
      Ikävä
      25
      2601
    7. On niin paha olla

      Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      43
      2290
    8. Noloa että kaipasin sinua

      Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      23
      2090
    9. Minne sä aina välillä joudut

      Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      13
      1900
    10. On niin vaikea olla lähelläsi

      En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      15
      1821
    Aihe