Kysyttävää

moottoreista!

Miksi AB340 on 4 moottoria kun AB330 lentää kahdella ja samoin B-777 vaikka koko erot koneilla ovat minimaaliset?

Kuinka paljon (noin) painaa yksi siivessä kiinni oleva moottori AB340,AB330,B-777?

Kuinka paljon painaa MD-11 pyrstössä oleva moottori?

Jos MD-11 siipimoottorit lakkaisivat toimimasta niin pystyykö MD-11
a)Nousemaan pyrstömoottorin voimin?
b)Laskeutumaan pyrstömoottorin voimin?
c)Lentämään pidemmän matkan pyrstömoottorin voimin?

Kiitos asiallisista vastauksista.

8

1240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okke

      Oletkos kuullut, että moottorin tehot ovat erilaiset, elikä neli moottorisessa yhden moottorin teho ei ole niin suuri kun kaksi moottorisen yhdessä moottorissa. Eli jos koneet ovat vaikkapa nyt saman kokoisia ja toisessa on 4 ja toisessa 2 moottoria, niin sen neli moottorisen 2 moottoria vastaa kaksi moottorisen yhtä moottoria. Ymmärrätkös. :D Voihan tietty myös koneiden tehot vaihdella.

      • olet kyllä

        etkä ymmärää itsekkään tuota mitä yritit kertoa, sinähän pyörität asiat ihan solmuun....taidat olla "insenjööri"


    • jos on apua
    • Topdog

      A340/330 koneissa on eri moottorit, sen takia toisessa on kaksi ja toisessa neljä myllyä. Miksi, siihen en osaa sanoa. A330-200 ja A340-200 totaali työntövoima on samaa suuruusluokkaa. A340-600:ssa on selvästi suurempi työntövoima/moottori (eri kuin -200).

      A340-200:n moottori painaa n.2500 kg.
      A330/B777 moottori painaa n.4500 kg (tuota kokoluokkaa, saatavissa eri vaihtoehtoja; GE, PW, RR).
      MD11 moottorit painavat n.4500 kg/kpl, myös pyrstömoottori.

      Jos MD-11 siipimottoorit lakkaisivat toimimasta yhtäaikaa (käytännössä mahdotonta), niin lentoonlähtö keskeytetään. Tämä riippuu tietysti misä vaiheessa nousu on. Tarvittaessa kone nousee, laskee ja lentää yhdelläkin moottorilla. Jos moottorit sammuisivat lennolla, niin silloin laskeuduttaisiin varakentälle.

    • selvitystä..

      Eli, A340 moottoreina käytetään CFM-56-5C moottoreita, jonka yhden moottorin työntövoima on 138.8kN tai sitten saman yhtiön moottori mutta 5C3 malli niin tässä työntövoima on 145kN.
      Moottorit ovat lähes samanlaiset kuin Finnairin käyttämät A32S-sarjan koneissa paitsi näiden moottorien tyyppimerkintä on vähän poikkeava, eli CFM-56-5B DAC( DAC = Double Annular Combustor eli ikään kuin "tuplapolttokammio" vaikea selittää näin kun pitäisi esimerkkikuva näyttää) moottori, muut yhtiöt käyttävät SAC moottoreita, mutta Finnair valitsi vähän ympäristöystävällisemmän moottorin joka polttaa puhtaammin polttoainetta.
      Näitä moottoreita käytetään kaikissa A32S-sarjan koneissa, mutta niiden tehot ovat erilaiset, näissä tehot säätyvät moottorissa olevan
      Identificaty-plugin kautta jossa on säädettynä maksimitehot take-offissa. Plugista löytyy myös muita tietoja, esim lentoyhtiötunnus tms..En mene takuuseen mutta luultavasti myös näistä A340-sarjan koneiden moottoreista löytyy vastaava plugi mikä määärittelee moottoreiden tehot.
      Muistaakseni CFM-56(A340) painaa suurinpiirtein 2350-2600kg ja MD-11 moottori painaa noin neljä tonnia.
      Huomioikaa, että MD-11 moottorit ovat kaikki samanlaisia, 2.moottori eli pyrstömoottori voi näyttää erilaiselta pidemmän imurenkaan/takia, mutta sama CF6-80 sieltä löytyy.
      MD-11 pystyy laskeutumaan yhdellä moottorilla ja nousemaan tarpeen tullen. Yhdellä moottorilla lennettäessä kone kuluttaa tietenkin vähemmän polttoainetta mutta enemmän kuitenkin lisääntyneen tehon tarveen takia. Normaalitilassa moottorit kuluttavat polttoainetta noin 2500 kg tunnissa jokainen. Korjatkaa jos on jotain virheellistä tietoa..

      • ..tietään...

        ...myös, että paljonko tämä finnairin tilaama A340 kuluttaa tunnissa normaalitilassa? MD11 siis n.7500kg. Entä paljonko B772ER? Ja B773ER? Tiedän toki, että painoista riippuen, mutta noin suurinpiirtein?


      • vastaus, mutta..
        ..tietään... kirjoitti:

        ...myös, että paljonko tämä finnairin tilaama A340 kuluttaa tunnissa normaalitilassa? MD11 siis n.7500kg. Entä paljonko B772ER? Ja B773ER? Tiedän toki, että painoista riippuen, mutta noin suurinpiirtein?

        A340:stä en ole varma, mutta luulisin että se on sellaista 1800-2000kg tunnissa per moottori, siis kuten sanoin moottorit ovat suurinpiirtein samanlaiset kuin A32S-sarjassa ja CFM56-5B kuluttaa kutakuinkin tuon verran.
        B772ER ja B773ER en tiedä niinkään, muuta kuin että niissä on pirun isot moottorit, halkaisija oli muistaakseni melkein neljä metriä, fänillä.


      • Topdog
        vastaus, mutta.. kirjoitti:

        A340:stä en ole varma, mutta luulisin että se on sellaista 1800-2000kg tunnissa per moottori, siis kuten sanoin moottorit ovat suurinpiirtein samanlaiset kuin A32S-sarjassa ja CFM56-5B kuluttaa kutakuinkin tuon verran.
        B772ER ja B773ER en tiedä niinkään, muuta kuin että niissä on pirun isot moottorit, halkaisija oli muistaakseni melkein neljä metriä, fänillä.

        A340:ssä on eri moottori, riippuen rungon pituudesta. A340-200 on CFM-myllyt ja A340-600 muistaakseni RR:t, kulutuskin on luultavasti eri luokkaa (tehoista päätellen).

        CFM56-5B/2P on käytännössä eri moottori kuin CFM56-5C/P, samaa ei ole kuin "nimi". Kulutus voi hyvinkin olla samaa luokkaa, ei parempaa tietoa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1496
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1325
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      983
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      927
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      75
      754
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      730
    Aihe