Hiphei!
Kyselen mielenkiinnosta että mitä kaikkea muiden mielestä kannattaa koiralle opettaa??
Tuli mieleen kun luin yhden koiran kasvatus kirjan ja siinä oli jos jonkunlaisia tempauksia ja mietin että kaikkea kun
alkaisi opettamaan niin siinä olisi kohta täysipäiväinen kouluttaja
Mitkä on sellaisia asioita mitkä olisi "pakko" koiran osata??
Koulutustarve??
7
748
Vastaukset
Mielipide kysymys ja vastauksena vain mun mielipide. Koiralle on pakko opettaa seuraavat asiat: sisäsiisteys, sievästi (vaiti ja tuhoamatta) yksin oleminen, se ettei pöydältä tms. oteta mitään, se että pysyy omalla pihalla irti ja luoksetulo, että voi ulkoiluttaa vapaana, hihnassa kauniisti (vetämättä vierellä ) käveleminen, muiden koirien kohtaaminen ja ohittaminen, ylipäänsä se, että koira on alin laumassa (esim. ruoan antaminen koiralle vaivatonta ja asiallista). Käskyistä pakollisia ovat maahan, paikka, irti, tänne. Lisäplussaa ja suositeltavia: istu, seiso, sivulle, seuraa. Sitten kun tosiaan on innostusta, niin paikka-luoksetulo-takaisin paikalle, vauhdista maahan ja vauhdista paikka. Erilaisista leikeistä ja tempuista on iloa: kumpi käsi, anna tassu, kieri, ryömi, hauku, nouda.. on iloa koirallekin. Eikä se tosiaankaan vaadi täyspäiväistä kouluttamista, oikeastaan koira ei jaksa edes kovin kauaa keskittyä yhteen asiaan.
- Tevoni
Tossa aikaisemmin tuli ihan hyviä mutta minusta tänne ja seiso on todella tärkeätä. Jos koirasi pääsee karkaamaan ja on juoksemassa auton alle niin seiso on hyvä olla silloin.
Muuten tietenkin kaikki tarpeellista niin että on helppoa elää koiran kanssa. - calmato
Koiran kouluttaminen on hauskaa, joten minun mielestäni koiraa kannattaa kouluttaa vanhaksi asti - sitäpaitsi kertausta tarvitaan, etteivät vanhat taidot unohdu.
Koiran tulee osata vähintään:
Sisäsiisteys,
toisten koirien ja ihmisten ohittaminen rähisemättä,
odottaa yksin kotona ja esim. kaupan edessä metelöimättä ja häiritsemättä,
luoksetulo
kulkeminen hinhassa vetämättä
- jos koira ei osaa näitä, sen kanssa eläminen on hankalaa.
Koirat ovat sosiaalisia ja oppivaisia eläimiä, joten helposti voi koiralle opettaa useita kymmeniä erilaisia juttuja. Se on hauskaa yhdessäoloa koiran kanssa ja hyvää aivojumppaa koiralle. Kouluttamisen tulee olla hauskaa molemmista, jotta se on tehokasta. Oppiminen on koiralle väsyttävää, joten parhaiten oppi menee perille pikku erissä, vähän kerrallaan. - näin meillä
Tämähän riippuu ihan siitä minkälainen koira on kyseessä ja minkälaista elämää se viettää omistajan kanssa.
Oman koirani kanssa teemme paljon metsälenkkejä joten minulle ykkösjuttu on ollut se että koira tulee luokse ja pysähtyy käskystä.
Ja se että lenkillä vapaana koira seuraa minua, minä en sitä huutele, se saa itse katsoa missä minä menen ja pitää huolen että pysyy perässä.
Sitten... hihnassa ei vedetä ja koiran pitää osata odottaa. Ja yksi tärkeimmistä, ihminen on johtaja ei koira!
Muut koulutus jutut ovat sitten extraa, kyseessä on noutaja joka käy metsällä ja tokossa joten osaa se aika lailla ylimääräistäkin;)
Itseasiassa tuohon opettamiseen ei tarvitse tuntitolkulla aikaa käyttää. Ei se koirakaan jaksa kuin lyhyitä opetustuokioita kerralla. Meillä 10 min kerralla riittää.
Vanhempieni koira on ihan lenkkikaverina ja sille on opetettu 100 varma luoksetulo, hihnassa vetämättä sekä odottaminen. Ei pahemmin muuta. Ja hyvin menee. Eli ei sitä tarvitse kummallisuuksia opettaa, vain tuollaiset elämää helpottavat asiat jotka on heti pienelle pennulle helppo opettaa. - Nimetön
Mulle ei niinkään tärkeitä ole toko liikkeiden täydellinen suorittaminen, kuin se että koira on arkitottelevaisuudeltaan hyvä ja luotettava.
Sisäsiisteys yksi tärkeä, koiran kans on pystyttävä liikkumaan erillaisissa paikoissa ja koiran täytyy osata siellä viuluumatta käyttäytyä, ilman rähinöitä tai poukkoiluja.
Vieraissa koiran on osattava olla asiallisesti, paikalle käskettynä ja hiljaa.
Käsistä, lattialta, pöydästä...yhtään mistään ei ruokaa saa ottaa ilman lupaa.
Autossa on osattava kulkea.
Veneessä on osattava olla.
Irti on osattava olla ja pysyttävä omassa pihassa(maalla kun ollaan).
Kynnet on pystyttävä leikkaamaa missä vain ja milloin vain ja koiran on muutenkin annettava hoitaa itseään.
El.lääkärissä käynnin on oltava vaivatonta.
Yksin on osattava olla, mitään tuhoamatta ja hiljaa.
Koiran täytyy tietää paikkansa laumassa!
Siinäpä sitä...
Eli arkitottelevaisuus kuntoon se on tärkein!
Meille ainakin on ollut paljon helpompi opettaa koiralle liikkestä istu/maahan/seiso ja kauko käskynä istu/maahan/istu, eteen meno, seuraaminen eri vauhdeissa...jne. näytä peukku, näytä, etusormi jne., kumpi käsi, pyydä anteeksi, nätti..jne, kuin esim. tämä toisten koirien ohittaminen ongelmitta, tai mitään ei saa tuhota... Ensin perusasiat, eli ne , joilla tulee arjessa toimeen. Tällaisia juttuja on esimerkiksi:
Koiran pitää sietää käsittely ja erilaiset hoitotoimenpiteet
Hihnassa ja vapaana ulkoilu
Sisäsiisteys
Rauhoittua käskystä
erilaisilla kulkuneuvoilla kulkeminen
YKSINOLO!
Pelottomuus erilaisia elämän outouksia, esim. raketteja ja ohiajavia rekkoja, kohtaan
Ja sitten joitakin liikkeitä, jotka huomattavasti auttavat koiran pitoa:
Paikallaanolo
Luoksetulo
Istuminen
Useimmat koirat kuitenkin nauttivat ja jotkut suorastaan tarvitsevat uusien asioiden opettamista. On erityisen tärkeää, että suhde ihmisen ja koiran välillä on oikein, ihmisen on oltava hyvä pomo koiralle, vähän niin kuin äiti pahankuriselle pikkulapselle.- moona69
Perusasioista kannattaisi ja pitäisi miusta ainakin hallita nätisti taluttimessa kulkeminen,yksinolo,muiden vastaantulijoiden ohittaminen,vieraiden vastaanotto kotona nätisti,sisäsiisteys,kulkuneuvoilla kulkeminen ja oppia sietämään erilaisia elämän ääniä ja kummajaisia.Noista peruskäskyistä tärkeimmät on melkeinpä luoksetulo,istu ja paikka.Myös käsky rauhoittua olisi hyvä hallita.
Miusta erilaisten asioiden ja käskyjen opettaminen on hauskaa yhdessä oloa,ja voi sitä molemmin puolista riemua kun sitten pikku hiljaa edistytään ja opitaan!=)Vaikka välillä meinaakin harmaita hiuksia tulla ennen aikojaan....;)Näitä koulutushetkiä on hyvä tehdä pienissä erissä kerrallaan ja pitää todellakin mielessä että sen tulisi olla teille hauskaa!=)ja jo arki tuo pieniä harjoitushetkiä mukanaan,esimerkiksi ruoka-aikana voit pyytää istumaan ennen kipon antamista ja samoin ulosmentäessä.=)Mutta tsemppiä sinulle,siitä vaan yhdessä opiskelemaan ja pitäkää hauskaa!=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k375076- 823606
- 302983
- 612975
- 92886
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t562343- 411828
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91770- 181721
Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?
Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai1351629