Välivuosi ja turhautuneisuus?

marja86

Hain puolitosissani opiskelupaikkaa jota en kuitenkaan saanut. Olen ollut koko syksyn töissä, epäsäännöllisesti tyyliin kaksi-kolme päivää/yötä viikossa. Aluksi laiskottelu oli ihanaa, mutta nyt on meneillään hirveä turhautuminen. Olen yrittänyt miettiä ja miettiä mitä elämältä haluan, mutta en saa mitään päätöstä aikaan. Alkusyksystä olin jo varma, että hakisin täksi vuodeksi au-pairiksi, mutta jo ensimmäisen perheen ottaessa yhteyttä peruin suunnitelmani. Sitten päätin hakevani Iso-Britanniaan opiskelemaan ensi vuodeksi, mutta peruin senkin. Tuntuu etten saa mitään aikaiseksi. Tulevaisuus pelottaa.

En tiedä vieläkään alaa mitä haluaisin opiskella. Suunnitelmat muuttuvat parin päivän välein. Tuntuu, että olen ihan irrallaan yhteiskunnasta, kun ei ole mitään koulua mihin voisi 'kuulua'. Ei ole mitään pohjaa tai plan B:tä. Sosiaalinen elämä on nollassa, kun ei näe ihmisiä yhtä useasti kuin koulua käydessä. Osa kavereista asuu jo muilla paikkakunnilla. Harmittaa koko ajan enemmän etten päässyt opiskelemaan. Jos olisin tiennyt mitä tämä välivuosi tulisi olemaan, olisin panostanut pääsykokeisiin paljon enemmän.

Olen vahvasti sitä mieltä, että jos tietää varmasti mitä välivuotena aikoo tehdä niin pidä ihmeessä välivuosi, mutta jos ei ole mitään suunnitelmia (niinkun varmaan on yleensä juuri niillä jotka eivät pääse yrityksestä huolimatta opiskelemaan..?) niin välivuosi on mielestäni erittäin huono asia. Mielenterveyshän tässä menee kun kaikki pienetkin vastoinkäymiset tuntuvat musertavan koko maailman kun niitä pohtii paremman tekemisen puutteessa lähes 24/7.

Yritä sitten siinä lohduttautua, että 'enää' puolet jäljellä ja toivoa, että edes osa tästä turhautumisesta johtuisi syksyn pimeydestä ja menisi ohi kun tulee valoisaa ja kevät. En voi edes kuvitella mitä tapahtuisi jos en pääsisi ensi vuonnakaan opiskelemaan.

Onko kellään mitään vinkkejä miten saisi 'sisältöä' välivuoteen? Ulkomaille ei kukaan kaveri halua lähteä enkä yksin viitsisi mennä eikä täällä pikkukaupungissa ole juuri mitään tekemistä. Kaikki päivät vaan nyhjötän kotona ja moitin itseäni siitä miten hyvin tämänkin vuoden olisi voinut käyttää jos vaan olisi saanut jotain päätöksiä aikaan..

25

11040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa lynkata

      ...varmasti kuulostaa aika teennäisiltä, mutta haluatko ehkä aloittaa jonkun harrastuksen, tai opiskella vaikka uutta kieltä, joka kiinnostaa. Ulkomailla käyminen/opiskeleminen ainakin tuntuu sinua kiinnostavan..

      Jos kuitenkin olet jo kielinero valmiiksi tai kielet eivät sinua kiinnosta, niin ehkä joku urheilullinen harrastus.. siellä ainakin tapaa ihmisiä! Eihän se nyt kaikkia huolia vie mennessään, mutta on sekin jotain...

      Onko sulla mitään mahdollisuuksia päästä töihin myös kevääksi? Edes osa-aikatyöhön? Ainakin saisit vähäsen lisärahaa ja aika kuluisi paremmin..

      Kuulostaa varmaan aika paskalta idealta, mutta entä oletko koskaan kokeillut, mitä netistä löytyvät ammatinvalintaohjelmat sinulle antavat tulokseksi?? Sieltä löytyy joskus ihan varteenotettaviakin uravaihtoehtoja, kun selailee listaa kokonaisuudessaan..

      Tässä se tavallisin, muitakin on varmasti olemassa:

      http://www.mol.fi/avo

      Rattoisaa joulunodostusta jokatapauksessa ja onnea tulevaisuudensuunnitelmille, sitten kun niitä ilmaantuu ;)

      PS. Joulun alla voi aikaa syödä pois vaikka leipomalla..

    • poro

      Pah!Olet vasta viettämässä ensimmäistä välivuotta! Se menee kuule ihan hirveen noopeeta, kun esim. aloitat pohtimaan mille alalle aijot hakea. Pohtiminen kannattaakin aloittaa ajoissa, että ehdit päätöksen tehtyäsi valmistautua tarpeeksi hyvin pääsykokeisiin ettei tulisi sitä seuraavaa välivuotta, kilpailu kun on kovaa opiskelupaikoista...!!!

    • Alda

      Vaikuttaa, ettet tiedä oikein mihin hakeutuisit.
      Luultavasti tarvitset asian selkeyttämiseen toisen ihmisen tukea.
      Kipin-kapin tilaamaan aika työkkärin ammatinvalintaan.Vaikka jono saattaa olla pitkä, älä säikähdä. Sinun pitää löytää päämäärä, jota kohti pyrit määrätietoisesti.Vaikket ehtisi saada testien tulosta heti esim. seuraavaa yhteishakua silmälläpitäen, tarvit tiedot soveltuvuudestasi ammatteihin jokatapauksessa.
      Ryhdy toimimaan tässä asiassa välittömästi.
      Jos sinulla on olemassa ala, mistä olet jonkin verran kiinnostunut, hakeudu alalle vaikka vapaaehtoistyöhön.(Mikäli palkallista työtä ei tarjolla).
      Tässä asiassa kaikenlainen toiminta pitää masennuksen loitolla.
      Hyvää jatkoa sinulle!

    • Nimetön

      moi!
      en tienny, mihin kouluun haluisin, en hakenu minnekään. vietän välivuotta ja oon töissä. työ on kamlaa. epäsäännölliset työajat, ei lomia, pieni palkka...ahistaa. mulla tuntuu olevan liikaakin tekemistä, aika ei tunnu riittävän. kavereita en ehi näkee, koska en mitään voi sopii, kun työajat saattaa muuttuu. alkaa pikkuhiljaa masentava ja ahistava mieli vallata. mulla töitä onneks enää 99 päivää, sit alkaa totinen lukeminen pääsykokeisiin. ja minähän perhana meen sisään tänä vuonna, toista ahistusvuotta en haluu.

    • kylteri

      Keep It Short and Simple!

      1. Valitse parhaista vaihtoehdoista, eli ekonomi, lääkäri, juristi tai DI!
      2. Toiseksi valitset yliopiston ja hankit pääsykoekirjat.
      3. Tee kohdat 1. ja 2. 31.12.2005 mennessä.
      4. 02.01.2006 (ehdit selvitä krapulasta) aloitat järjestelmällisen ja suunnitelmallisen valmistautumisen valitsemaasi pääsykokeeseen.
      5. Kovan duunin jälkeen pääset keväällä sisään ja työ palkitaan!

      - älä tee kompromisseja!
      - epäröivälle kauppis on loistava on vaihtoehto
      - valmennuskusseista on myös paljon hyötyä, mutta ne eivät ole välttämättömyys.
      - vertaile eri yliopistojen sisäänpääsy prosentteja! esim. Lappi vs. Hki

      Tsemppiä!

      PS. Edessäsi on elämäsi tärkein kevät, joten älä tuhlaa sitä!

      • puhut asiaa

        "1. Valitse parhaista vaihtoehdoista, eli ekonomi, lääkäri, juristi tai DI!
        2. Toiseksi valitset yliopiston ja hankit pääsykoekirjat.
        3. Tee kohdat 1. ja 2. 31.12.2005 mennessä.
        4. 02.01.2006 (ehdit selvitä krapulasta) aloitat järjestelmällisen ja suunnitelmallisen valmistautumisen valitsemaasi pääsykokeeseen.
        5. Kovan duunin jälkeen pääset keväällä sisään ja työ palkitaan!"


        Tuon parempia ohjeita ei olekaan! Erityisesti, jos ei ole varma mitä haluaa tehdä, kannattaa mielestäni antaa järjen voittaa, sillä jollakin noista neljästä tutkinnosta varmistaa ainakin jonkinlaisen, edes kohtuupalkkaisen, työpaikan itselleen. Puhumattakaan siitä, että todellisesta asiantuntemuksesta tai sen puutteesta huolimatta DI-, KTM-, LL- ja OTM-tutkinnot antavat joka tapauksessa pätevyyden hakea niihin vaativiinkin tehtäviin.

        Tuohon vielä lisäisin 6. kohdaksi, että jos jokin luovempi, työllisyystilanteeltaan epävarmempi, ala kiinnostaa, niin kannattaa mennä opiskelemaan sitä toiseksi tutkinnoksi parin-kolmen vuoden päästä tai aloittaa uusi tutkinto ensimmäisen jälkeen.


      • pieni virhe

        Itse olen samaa mieltä, jos epäröi niin tradenomi-opintoja katselemaan vaan. Itse en tiennyt mitä halusin, mutta nyt ainakin tiedän sen etten helvetissä ainakaan tradenomikoulutukseen jää! Eli oli siitä jotain hyötyä, enää pitää vain vittuuntua puoli vuotta tuolla, ei uskalla kuitenkaan päästää irti kun johonkin on sisälle päässyt et on sit aina se plään-bii jos yliopisto ei halua mua.

        Noista pääsykoekirjoista sen verran, että kirjalistat tulevat vasta uuden vuoden aikoihin ilmoille. Eli et pysty hankkimaan kirjoja taatusti tämän vuoden puolella, muutamaa hassua suuntausta lukuun ottamatta. Ja kirjakaupoillakin menee oma aikansa hankkia ne. Mutta päätös, minne haluaa, kannattaa tehdä ennen tammikuuta, että olisi sitten selvät sävelet..


      • jos yliopistoja tarkoitit
        pieni virhe kirjoitti:

        Itse olen samaa mieltä, jos epäröi niin tradenomi-opintoja katselemaan vaan. Itse en tiennyt mitä halusin, mutta nyt ainakin tiedän sen etten helvetissä ainakaan tradenomikoulutukseen jää! Eli oli siitä jotain hyötyä, enää pitää vain vittuuntua puoli vuotta tuolla, ei uskalla kuitenkaan päästää irti kun johonkin on sisälle päässyt et on sit aina se plään-bii jos yliopisto ei halua mua.

        Noista pääsykoekirjoista sen verran, että kirjalistat tulevat vasta uuden vuoden aikoihin ilmoille. Eli et pysty hankkimaan kirjoja taatusti tämän vuoden puolella, muutamaa hassua suuntausta lukuun ottamatta. Ja kirjakaupoillakin menee oma aikansa hankkia ne. Mutta päätös, minne haluaa, kannattaa tehdä ennen tammikuuta, että olisi sitten selvät sävelet..

        "Noista pääsykoekirjoista sen verran, että kirjalistat tulevat vasta uuden vuoden aikoihin ilmoille. Eli et pysty hankkimaan kirjoja taatusti tämän vuoden puolella, muutamaa hassua suuntausta lukuun ottamatta."


        Aijaa, mitähän tällä tarkoitat? Yhteisvalinnassa mukana olevien yliopistojen kirjalistat on julkaistu jo marraskuun lopulla:

        http://www.supermaster.fi/index.php?mod=1&siv=717

        Voit siis aloittaa turvallisin mielin jo lukemisen, mikäli aiot Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle, Lappeenrantaan, Joensuuhun, Kuopioon, Vaasaan, ouluun tai Rovaniemelle lukemaan kauppatieteitä yliopistoon.


    • kaksi vuotta kuluttanut

      Käypä kattomassa Alkio-opiston sivuja. Siellä on hemmetin hyvä meininki, ja suunta selkiytyy.

    • poika

      Ei mitään hätää
      Anna ajan näyttää kuinka ne hommat nyt menevät

      Ja mitä tulee "välivuoteen", niin annetaan olla Jno:lla on vielä tilaa

    • been there, done that.

      Jos jonnekin yliopistoon olit haluamassa, niin hani, niihin pitäs alkaa jo lukemaan niihin pääsykokeisiin. Pyri sit jonnekin, minne vaikea päästä: siinä sulle ohjelmaa, kun luet tammikuusta toukokuuhun. Ja se ei todellakaan ole liiottelua. Päin vastoin, kiirehän sulle tulee tässä välivuotenas, jos et jouluna tiedä, mihin pyrit. Viimeistään helmikuussa aloitat. Nyt äkkiä miettimään minne!

    • ulkomaalainen

      Kyllä varasuunitelma olisi pitänyt olla koulullepääsyn varalta. Vaikka olet jo jättänyt käyttämättä arvokasta aikaa, hakisin sitenkin ulkomailta harjoittelupaikan ja vaikkapa ihan hanttihommiin, sekin on parempi kuin makailla kotona.

    • Monta välivuotta

      Ammatinvalintatestissä vois kattoo, mitä ehkä rupeais opiskelee. Sit ois noi työharjoittelut, joiden kautta vois kokeilla, mikä ala tuntuu hyvältä..Työväenopistot,,kansanopistot.. kokeile.
      Pidä huolta esim. yleiskunnosta..Lue kirjastossa lehtiä..Etsi yhdistyksiä, joissa vois tavata ihmisiä..

    • Dandy

      Aikoinaan itse kun vietin välivuotta, sattui kohdalle jumalattoman hyvä tilaisuus, eli kyselehän paikallisesta työkkäristä nuorille suunnattua "työpajatoimintaa", (yleensä ikäjakauma 18-26). Tietysti riippuu kunnasta mitä on tarjolla, mutta yleensä saattaa löytyä mm. taidepainotteisia pajoja tms. joiden kesto on n. puoli vuotta, ja näistä voi jopa saada ihan mukavasti palkkaakin, edelleen kunnasta riipuen. Meininki on hyvää ja itseään saa toteuttaa, mutta yleensä työkkäristä ei älyä porukka tämmöistä ehdottaa, eli itse pitää osata kysyä. Itse päädyin tällaiseen vaihtoehtoon osaksi välivuotta, enkä ole katunut sillä sain itselleni aikaa ajatella mitä tahdon tehdä, ja kuitenkaan ei ahdistanut ajatus siitä etten tekisi mitään juuri sillä hetkellä.Eli kannattaa kokeilla. Tyydyttää myös byrokraatteja, eli et joudu helvetilliseen pykäläsavottaan.

    • Merita

      Jos olet työvoimatoimistossa työttömänä työnhakijana, sinulla on käsittääkseni kolme kuukautta aikaa kierrellä Euroopassa ja etsiä työtä. Mielestäni saat kotimaasta työttömyyskorvauksen (en ole varma, tarkista asia työvoimatoimistosta). Muilla mailla vierahilla voi aueta uusi ura.... ONNEA MATKAAN!!

    • niimpä

      Hengaa , tutki mahiksia... mielenkiintoja ja motivaatiota.

      Se oma "suunnitelma" huipulle kehittyy ajan kanssa.

      Just chill out. ^^

      Itsesi kanssa viettämäsi aika "nyt" korvautuu sitten tulevaisuudessa , säästyt turhalta vääränalan pettymykseltä.

      Kun motivoiva ala ja suunta löytyy tai varmistuu omaksi.. huomaat sen.

    • Itse kanssa välivuosia olen tässä pidellyt,mutta kursseja on erillaisia tullut käytyä,ja siitä hieman rahaakin tullut hankittua!:)
      Kannattaa ilmoittautua jollekin kurssille,jos ei kotona nyhjääminen kiinosta,itse ainakin niin tein..:)

    • Seilaaja

      Olen itse viettänyt välivuoden koska en tiennyt mitä alaa haluaisin opiskella. Siinä hakemisvaiheessa kyllä huomas myös miten vaikea voi olla kouluihin päästä vaikka olisi motivoitunut mutta keskitason paperit. No mutta, mä olin välivuotena töissä koulussa mikä oli jännää, koska oli aina ollut opiskelija aiemmin. Näki koulumaailman toiselta puolen.

      Toinen mihin välivuonna päädyin oli purjehdusreissu. Niihin mahdollisuuden tarjoaa Suomen Purjelaivasäätiö. Veneessä saa olla muiden seurassa ja silti näkee maailmaa ja merta, ja ehtii miettimään omia kiinnostuksen kohteita ja tulevaa alaa purjehtiessa. Hyödyllistä! Itselle kävi vielä mutkien kautta, niin että päädyin merialalle opiskelemaan ja töihin.
      Ei mennyt välivuosi hukkaan.

      Kannattaa ottaa rennosti ja tutkailla eri vaihtoehtoja, kyllä oikea ratkaisu/opinahjo löytyy! Elämässä on muutakin kuin opiskelu. :)

      Nauti ajasta kun ei ole velvollisuuksia!

    • Geor.Bacchus

      En päässyt armeijan jälkeen haluamaani opiskelupaikkaan yliopistoon. Nyt olen lukenut koko syksyn filosofiaa ja hyvältä tuntuu!

      Jos et keksi muuta tekemistä niin lue filosofiaa :)

      • kovasti!!!

        Mulla jo "toinen" välivuosi menossa. Eka vuosi lukion jälkeen meni ihan mukavasti kasvatustieteen ja psykan approja suorittaessa mut tää toinen onkin ollu yhtä helvettiä! Muutin toiselle paikkakunnalle poikaystävän perässä ja ajattelin mennä töihin. Sais rahaa säästöön sitä varten kun sitten ens syksynä pääsis opiskelemaan. Sitten mulle selvis ettei sinne töihin noin vain mennäkään. Vein hakemuksia/soittelin/vastasin työpaikka ilmoituksiin ym. yhteensä 32 kappaleeseen!! Yksi ainoa paikka oli kiinnostunut ja pääsinkin sinne töihin. Töitä välillä 0h/vko ja välillä pitäis hajota kahteen paikkaan yhtä aikaa. Nyt on taas kausi ettei töitä ole yhtään tiedossa. Suunnitelmia ei uskalla tehdä kun voi tulla soitto töihin.
        Eli täällä minä yksin vieraalla paikkakunnalla masennuksen partaalla! Poikaystävän kanssa sentään menee hyvin tosin hänkin opiskelee pitkiä päiviä.
        Nyt tarkoituksena olisi mennä työkkärin järjstämään työharjoitteluun. Ajattelin yrittää päiväkotiin =)


      • Kärsivällisyyttä
        kovasti!!! kirjoitti:

        Mulla jo "toinen" välivuosi menossa. Eka vuosi lukion jälkeen meni ihan mukavasti kasvatustieteen ja psykan approja suorittaessa mut tää toinen onkin ollu yhtä helvettiä! Muutin toiselle paikkakunnalle poikaystävän perässä ja ajattelin mennä töihin. Sais rahaa säästöön sitä varten kun sitten ens syksynä pääsis opiskelemaan. Sitten mulle selvis ettei sinne töihin noin vain mennäkään. Vein hakemuksia/soittelin/vastasin työpaikka ilmoituksiin ym. yhteensä 32 kappaleeseen!! Yksi ainoa paikka oli kiinnostunut ja pääsinkin sinne töihin. Töitä välillä 0h/vko ja välillä pitäis hajota kahteen paikkaan yhtä aikaa. Nyt on taas kausi ettei töitä ole yhtään tiedossa. Suunnitelmia ei uskalla tehdä kun voi tulla soitto töihin.
        Eli täällä minä yksin vieraalla paikkakunnalla masennuksen partaalla! Poikaystävän kanssa sentään menee hyvin tosin hänkin opiskelee pitkiä päiviä.
        Nyt tarkoituksena olisi mennä työkkärin järjstämään työharjoitteluun. Ajattelin yrittää päiväkotiin =)

        Se päiväkoti idea on hyvä varsinkin jos aiot sosiaali- ja terveysalalle opiskelemaan. Tosin siinä ei mitään säästöjä saa aikaan mutta on hyödyllistä hankkia samalta alalta työkokemusta.
        Onko sinulla hyvät paperit joilla haet? Voisiko joitakin arvosanoja yrittää korottaa iltalukiossa?

        Kannattanee hankkia toinen työpaikka sen nykyisen tilalle, koska siitä ei taida säästöjä tulla, kun on niin vähän viikkotunteja. Monet yritykset eivät ilmoita avoimista työpaikoista, joten kannattaa lähettää ne toiset 32 hakemusta itseä kiinnostaviin paikkoihin!

        Itse sain opiskeluaikana vakituisen työn kun vaan lähettelin eri yrityksille hakemuksia (MONTA!) ja yksi niistä soitti ja pyys haastatteluun ja kävipä sitten hyvin.

        Tiedän kuinka tuskaista on odottaa alkavia opintoja, joista ei kuitenkaan ole varma. Raakaa peliä. Mutta pitää vaan uskoa ja luottaa, ja olla muita suunnitelmia jos eka ei toteudu.

        Oletko miettinyt onko tavoitteesi toteutettavissa? Kuinka hyvin olet valmistautunut pääsykokeisiin?


      • päivä!
        Kärsivällisyyttä kirjoitti:

        Se päiväkoti idea on hyvä varsinkin jos aiot sosiaali- ja terveysalalle opiskelemaan. Tosin siinä ei mitään säästöjä saa aikaan mutta on hyödyllistä hankkia samalta alalta työkokemusta.
        Onko sinulla hyvät paperit joilla haet? Voisiko joitakin arvosanoja yrittää korottaa iltalukiossa?

        Kannattanee hankkia toinen työpaikka sen nykyisen tilalle, koska siitä ei taida säästöjä tulla, kun on niin vähän viikkotunteja. Monet yritykset eivät ilmoita avoimista työpaikoista, joten kannattaa lähettää ne toiset 32 hakemusta itseä kiinnostaviin paikkoihin!

        Itse sain opiskeluaikana vakituisen työn kun vaan lähettelin eri yrityksille hakemuksia (MONTA!) ja yksi niistä soitti ja pyys haastatteluun ja kävipä sitten hyvin.

        Tiedän kuinka tuskaista on odottaa alkavia opintoja, joista ei kuitenkaan ole varma. Raakaa peliä. Mutta pitää vaan uskoa ja luottaa, ja olla muita suunnitelmia jos eka ei toteudu.

        Oletko miettinyt onko tavoitteesi toteutettavissa? Kuinka hyvin olet valmistautunut pääsykokeisiin?

        Oon ilmoittautunu matikan kirjotuksiin että saisin siitä arvosanan kun sitä en kirjottanu sillon kun todistuksen sain. keväältä 04 mulla on C:n paperit. Koko syksyn oon lukion iltatunneilla käynyt, sieltä saanu sentään jotain sosiaalista vuorovaikutusta.
        Hain viime keväänä suuhygienistiksi ja jäin varasijalle, tänä vuonna haen uusiksi paremmalla menestyksellä. nyt ainakin tiedän mitä valintakoetilanteessa on odotettavissa. Varsinaisia pääsykokeita sinne ei ole että vaan psykologiset testit, ryhmätilanne ja haastattelu.
        Niin onhan se työharjoittelun n 500 e kuukaudessa parempi kuin ei mitään, mutta täytyy elää kevät säästeliäästi ja toivoa rahakasta kesätyöpaikkaa =)


    • Nimetön

      Oikkariksi hain viime vuonna, pisteen päähän jäin.

      En tiedä mitä sanoisin asiasta. Nyt pitäisi valmistautua uudelleen hakemaan; edellisellä kerralla lähdin hommaan innoissani, nyt ei kiinnosta yhtään. Koko koe paljastui luetun tekstin ulkoamuistamiskisaksi viime keväänä, eikä ole yksinkertaisesti minkäänlaisia inhohimoja koko alaa kohtaan enää. Tähän päälle vielä ne "sulla on varmaan paljon rahaa isona" - kommentit, jotka oikeesti aika paljon loukkaa.

      En edes viitsi kertoa millaisia epäreiluuksia tämä "kokonaisarvostelu" -koe mahdollistaa. Useampia eri vastauksia tuli luettua viime syksynä oikaisupyyntöä tehdessä.

      Pahinta tässä jutussa on se, että minulla ei ole yksinkertaisesti enää mitään ambitioita juristiksi :( en ole pahemmin kiinnostunut kaupasta tai vaihdannasta, ja ei ole muutenkaan yhtään visiota mitä haluisin mahdollisesti juristina isona tehdä.

      Minulla oli joskus haluja lääkäriksi, mutta en sitten uskaltanut siihen lähteä. Liian vähän matemaattisia aineita lukiossa takana (suoritin näitä tosin erittäin hyvältä menestyksellä kokeillessani kerran miten homma sujuisi), ja pelkään muutenkin etten jaksaisi lukea erittäin tieteellistä ja varmaankin laajinta tutkintoa koko yliopistossa (ennenhän ovat kiinnostaneet yhteiskunnalliset jutut).En tiedä mitä tekisin tämän fiksaationi kanssa, mutta tuntuu että törmään siihen joka vuosi ja jostain syystä se alitajunnan pohjasta kumpuaa, eritoten silloin kun tuntuu epävarmimmalta...

      tiedä sitten mitä tässä tekisi :(

      • tolan

        Opiskelen datanomiksi kahdessa vuodessa ja olen alkanut miettimään kauppiksen lopettamista mutta syy miksi en tee sitä johtuu juuri siitä kun tämä työtilanne on nykypäivänä tosi huono.Eli jäänkö opiskelemaan alaa josta en pidä vaiko lopetanko?


      • urpo
        tolan kirjoitti:

        Opiskelen datanomiksi kahdessa vuodessa ja olen alkanut miettimään kauppiksen lopettamista mutta syy miksi en tee sitä johtuu juuri siitä kun tämä työtilanne on nykypäivänä tosi huono.Eli jäänkö opiskelemaan alaa josta en pidä vaiko lopetanko?

        " Opiskelen datanomiksi kahdessa vuodessa ja olen alkanut miettimään kauppiksen lopettamista mutta syy miksi en tee sitä johtuu juuri siitä kun tämä työtilanne on nykypäivänä tosi huono.Eli jäänkö opiskelemaan alaa josta en pidä vaiko lopetanko?"

        Täällä on toinen sielunveli joka opiskelee kans samaa alaa ja yhtälailla tympäännyttää!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1270
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      807
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      671
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe