Edellisessä vuokraasunnossa valmistunut-98 oli suhkussa Oras optima termostaattihana. Tämä alkoi tippasemaan. Huoltomies kävi ja korjasi. Myöhemmin muutin tuosta pois. Nykysiessä asunnossani valmistunut-03 on samanlainen hana ja sekin alkoi tippua. Pitänee soittaa isännöitsijälle.
Onko noissa jokin tyyppivika? ei kai 2-3 vuotta vanha hana saa vuotaa?
Huono oras
20
14394
Vastaukset
- Jocu_
Minulla on yli 20 vuotias Oras-hana. Pari kertaa olen sen tiivistettä laitellut. Viimeisin viritys on nippusiteenpätkä, joka lisää puristusta tiivisteeseen.
Sikäli hassua, että tuota simppeliä kumitiivistettä ei myydä erillisenä.- Raikku
Minulla on sellainen (oma) mielikuva, että hiukan vanhempaa tippaisematonta ORASta ei ole olemassakaan... AIna tulee jostakin lätäkkö vierelle.
Olen siirtynyt kokeilemaan muita merkkejä. Kerron 10 v kuluttua kokemukset. - kysellijä
Raikku kirjoitti:
Minulla on sellainen (oma) mielikuva, että hiukan vanhempaa tippaisematonta ORASta ei ole olemassakaan... AIna tulee jostakin lätäkkö vierelle.
Olen siirtynyt kokeilemaan muita merkkejä. Kerron 10 v kuluttua kokemukset.Niin oraksesta voi kertoa jo parin vuoden päästä kokemuksia... Minä en ole havainnut ongelmia muissa hanoissa mutta noissa suihkun termostaattihanoissa on jo kahdesta huono kokemus. Tiivistekö sieltä menee?
- urakoitsija
kysellijä kirjoitti:
Niin oraksesta voi kertoa jo parin vuoden päästä kokemuksia... Minä en ole havainnut ongelmia muissa hanoissa mutta noissa suihkun termostaattihanoissa on jo kahdesta huono kokemus. Tiivistekö sieltä menee?
Ei termostaati oraksessa mitään tyyppivikaa ole.
Asennamme niitä noin 200 kpl vuodessa eikä rekkuloita tule. Veden laatu vaikuttaa ja se ettei lämminvesi saa olla liian kuumaa.
Oras on maailman parhaita hanoja. - Jocu_
kysellijä kirjoitti:
Niin oraksesta voi kertoa jo parin vuoden päästä kokemuksia... Minä en ole havainnut ongelmia muissa hanoissa mutta noissa suihkun termostaattihanoissa on jo kahdesta huono kokemus. Tiivistekö sieltä menee?
Liikkumatonkin se on, mutta väsyessään aiheuttaa tiputtelun. Lääkkeeksi pitäisi ostaa koko venttiilipaketti, jossa touhussa ei ole mitään järkeä.
Lisäämällä esim. nippusiteen pätkän muovisten säätöosien päälle, saa tiivisteeseen lisää puristusta, ja taas pitää. - ei enää Orasta
Jocu_ kirjoitti:
Liikkumatonkin se on, mutta väsyessään aiheuttaa tiputtelun. Lääkkeeksi pitäisi ostaa koko venttiilipaketti, jossa touhussa ei ole mitään järkeä.
Lisäämällä esim. nippusiteen pätkän muovisten säätöosien päälle, saa tiivisteeseen lisää puristusta, ja taas pitää.Oraksen termostaattihana kesti viisi vuotta. Alkoi vuotaa, ja myyjän neuvomana ostin hanaan uuden karaosan. Mutta sepä olikin ilmeisesti karapesä joka oli syöpynyt(?). Tiputtaminen ei loppunut. Meni pari kymppiä hukkaan. Ostin kokeeksi eri merkkisen uuden hanan. Aika näyttää, kestääkö tämä kauemmin. Vedessä ei vikaa voi olla, koska edellinen hana kesti 24 vuotta.
- korjaan itse
Minulla on 88 asennettu optima turvatermostaatti, oikeistaan niitä on kolme, mutta nyt eniten käytetty on alkanut tippasemaan. Tuo nippusiteen pätkä karan sisälle poikittaisen palkin päälle, messinki ja keraamisen kappaleen väliin, toimii tosi hyvin. Ei tippase enää, kun tuli tiivistepinnoille lisää painetta!! Hyvä juttu nämä keskustelualueet :)
- Korjaisin itse
korjaan itse kirjoitti:
Minulla on 88 asennettu optima turvatermostaatti, oikeistaan niitä on kolme, mutta nyt eniten käytetty on alkanut tippasemaan. Tuo nippusiteen pätkä karan sisälle poikittaisen palkin päälle, messinki ja keraamisen kappaleen väliin, toimii tosi hyvin. Ei tippase enää, kun tuli tiivistepinnoille lisää painetta!! Hyvä juttu nämä keskustelualueet :)
Kiitos hyvistä neuvoista. Mitenkähän tarkkaan ottaen tuo nippusiteen pätkä laitetaan? En saanut Oras Optima -hanaa itse auki. Toinen juttu: Yritin myös avata suodatinosaa sillä suorakulmaisella pikku työkalulla, joka on hanan sisällä. Työkalu vain vääntyi mutta suodatinosa ei kiertynyt irti. Onko se vain tosi jumissa?
- Tuleva putkimieskö?
korjaan itse kirjoitti:
Täältä löytyi halpa ja helppo tapa korjata vuotava hana. Säästy sekin parikymppiä turhasta(ko?). Saas nährä, kuinka kauan "patentti" toimii.
- sanatonna
urakoitsija kirjoitti:
Ei termostaati oraksessa mitään tyyppivikaa ole.
Asennamme niitä noin 200 kpl vuodessa eikä rekkuloita tule. Veden laatu vaikuttaa ja se ettei lämminvesi saa olla liian kuumaa.
Oras on maailman parhaita hanoja."asennamme niitä 200 kpl vuodessa eikä rekkuloita tule", so what. Ei kai asennuksessa voikaan tulla, valvotteko muutaman vuoden siinä vieressä?, teidän takuu loppuu kahden vuoden päästä jonka Oras siis kirjoittajien mukaan kestää.
- että näin
korjaan itse kirjoitti:
Laitoin juuri pätkän nippusidettä karaan sen muoviosan päälle, tuntui tepsivän! Optima on asennettu 8.03. Vanha kesti tiputtamatta n. 25vuotta.. Laatua(ko)?
- Tip, tip, tip...
alkoi tiputtaa, putkimies kävi vaihtamassa tiivisteen, (tai en tiedä mitä teki, kun en ollut kotona, tiivisteen vaihdosta puhuttiin) mutta hana toimi vuotamatta vain noin kuukauden.
Toimisiko tuo "nippusidekorjaus" myös tässä hanassa? - Helppo Homma
Tip, tip, tip... kirjoitti:
alkoi tiputtaa, putkimies kävi vaihtamassa tiivisteen, (tai en tiedä mitä teki, kun en ollut kotona, tiivisteen vaihdosta puhuttiin) mutta hana toimi vuotamatta vain noin kuukauden.
Toimisiko tuo "nippusidekorjaus" myös tässä hanassa?hanan tiivisteiden vaihtoon:
http://www.oras.com/fi/professional/products/InstallationandService/Pages/Maintenancevideos.aspx
Ei edes vettä tarvitse katkaista. - fani22
kysellijä kirjoitti:
Onko orakselta tullut nyt uusia hanoja?
- Kotiseppä
korjaan itse kirjoitti:
Korjasin juuri tiputtavan vm-97 Optiman käyttöventtiilin tuolla nippusiteen pätkällä ja loppui noppaisu. Laitoin senverta ohuen siteenpätkän (nipparin nokasta) että päätytiivisteen kuoleentuessa ja sulkulevyjen kuluessa edelleen voin laittaa myöhemmin vielä hiukkasen paksumman. 17mm lenkkiavain vaan käyttöventtiilin irroittamiseen 5 min rankkaa työtä eli päätytiivisterengas pois venttilirungosta, valkoiset hilut ulos, nipparin pätkä paikoilleen alimmassa muovisessa osassa olevaan, messinkikaran ulokkeeseen vastaavaan suorakaiteen muotoiseen uraan ja romut takas ja venttiili takas paikoilleen :D
Pääsi hommassa palkoille! - uusavutonko?
Helppo Homma kirjoitti:
hanan tiivisteiden vaihtoon:
http://www.oras.com/fi/professional/products/InstallationandService/Pages/Maintenancevideos.aspx
Ei edes vettä tarvitse katkaista.Hei,
Koitin seurata yllä olevaa videota. Jään kakkosvaiheesseen jumiin, suojakupin kiertäminen pois ei
onnistu. Se on täysin jämähtänyt paikoilleen. Osa on kuitenkin ilmeisesti muovia, joten voimaa ei liene sopivaa käyttää?
- Hyvä juttu
Nippuside tosiaankin toimii :D
- erkkipulkki
Sama havainto...ei tartte vesiä katkaista ja vanhasta tuli uusi
- just suihkusta tullu
erkkipulkki kirjoitti:
Sama havainto...ei tartte vesiä katkaista ja vanhasta tuli uusi
Huh, huh... Laatokkakaan ei ikinä jätä tielle kun suviseuroissa on aina joku joka tietää niksit.
Tsemppiä veljet. Tosin nykyaikana joku saattaa vaatia laatuakin? - putkimiäs
just suihkusta tullu kirjoitti:
Huh, huh... Laatokkakaan ei ikinä jätä tielle kun suviseuroissa on aina joku joka tietää niksit.
Tsemppiä veljet. Tosin nykyaikana joku saattaa vaatia laatuakin?markkinoiden laadukkain hana, tanskan saksan ja italian ihmeet on täyttä roskaa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752