Kodinhoidontuki+ansiosidonnainen

apuva!

Hei, auttakaa ken tietää! Olen menossa töihin äippäloman loputtua huhtikuussa. Mieheni jää kotiin hoitamaan lasta ansiosidonnaisella päivärahalla kun on työttömänä. Voidaanko hakea kodinhoidontukea vai vähennetäänkö se mieheni päivärahoista pois? Entä jos minä haen omalla nimelläni, vähennetäänkö silti? Kiitos jo etukäteen!

6

5984

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työttömänä

      Voi hakea myös kotihoidontukea työttömänä ollessa, mutta vaikutus on - nolla, koska tuki vähennetään ansiosidonnaisesta. Sinä et voi hakea tukea, koska olet töissä, etkä siis hoitamassa lasta kotona. Kannattaa siis miehellä jäädä työttömäksi ansiosidonnaiselle, jos ei ole "riskiä" joutua töihin...

      • höh

        Kyllä voi saada kotihoidontukea, vaikka olisi töissä. Minä ja mieheni käymme eri aikoina töissä ja saamme kotihoidontukea sen vajaa 300 euroa kuussa miinus verot. Ehtonahan on, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ansiosidonnaisen kanssa ei kotihoidon tukea saa.


    • Virallinen valvoja

      Pykälät ptää huolen siitä, että samaan aikaan ei makseta korvausta työttömyydestä ja lapsenhoidosta.
      Hakea toki voi mutta työttömyysturva on lastenhoidontuen verran pienempi.
      Veronmaksajien kannalta oiva menettely.
      Yksi etuus kerrallaan.

      • Kuin?

        Miten menee ansiosidonnainen lainan takaisinmaksuturva ja niiden verotus. Lainan takaisinmaksuturva on verotuksessa ansiotuloa, ja siihen on kehotettu vakuutuksen myöntäjän toimesta lähettämään sivutoimen verokortti..Sen ei pitäisi vähentää työttömyysturvaetuuksia. Kuitenkin kun hakee verokorttia kummallekin erikseen ne pitäisi sommitella sopivasti, jottei mene hirveästi veroa kummastakaan.


    • vieläkin

      Työtön saa tukea, mutta kuten jo ilmi tuli se vähennetään hänen ansiosidonnaisesta (eli ei kannata).
      Sinä saat kodinhoidontukea JOS esim. sukulaisesi hoitaa lasta eli et laita kunnalliseen hoitoon.
      Eli tilanteessanne kannattaa kelalle ilmoittaa, että sukulainen hoitaa lasta.
      Varmista asia vielä kelalta sinne soittamalla, koska tällaisen vastauksen itse sain kesällä kellata, kun mieheni oli työsulussa ja itse olin kodinhoidontuella.

      • kyssss

        Onnistuuko tällainen muka että ilmoittaa että sukulainen hoitaa? Eikö ne saa sieltä jostain tiedostoista selville, että isä on kotona eli ensisijainen lapsenhoitaja ja isän sitä tukea kuuluisi hakea eikä työssäkäyvän äidin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      55
      1806
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      43
      1593
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      51
      1542
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1485
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1468
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      5
      1384
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      7
      1298
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      11
      1263
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1142
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      3
      1113
    Aihe