Kodinhoidontuki+ansiosidonnainen

apuva!

Hei, auttakaa ken tietää! Olen menossa töihin äippäloman loputtua huhtikuussa. Mieheni jää kotiin hoitamaan lasta ansiosidonnaisella päivärahalla kun on työttömänä. Voidaanko hakea kodinhoidontukea vai vähennetäänkö se mieheni päivärahoista pois? Entä jos minä haen omalla nimelläni, vähennetäänkö silti? Kiitos jo etukäteen!

6

6007

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työttömänä

Voi hakea myös kotihoidontukea työttömänä ollessa, mutta vaikutus on - nolla, koska tuki vähennetään ansiosidonnaisesta. Sinä et voi hakea tukea, koska olet töissä, etkä siis hoitamassa lasta kotona. Kannattaa siis miehellä jäädä työttömäksi ansiosidonnaiselle, jos ei ole "riskiä" joutua töihin...

• höh

Kyllä voi saada kotihoidontukea, vaikka olisi töissä. Minä ja mieheni käymme eri aikoina töissä ja saamme kotihoidontukea sen vajaa 300 euroa kuussa miinus verot. Ehtonahan on, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ansiosidonnaisen kanssa ei kotihoidon tukea saa.

• Virallinen valvoja

Pykälät ptää huolen siitä, että samaan aikaan ei makseta korvausta työttömyydestä ja lapsenhoidosta.
      Hakea toki voi mutta työttömyysturva on lastenhoidontuen verran pienempi.
      Veronmaksajien kannalta oiva menettely.
      Yksi etuus kerrallaan.

• Kuin?

Miten menee ansiosidonnainen lainan takaisinmaksuturva ja niiden verotus. Lainan takaisinmaksuturva on verotuksessa ansiotuloa, ja siihen on kehotettu vakuutuksen myöntäjän toimesta lähettämään sivutoimen verokortti..Sen ei pitäisi vähentää työttömyysturvaetuuksia. Kuitenkin kun hakee verokorttia kummallekin erikseen ne pitäisi sommitella sopivasti, jottei mene hirveästi veroa kummastakaan.

• vieläkin

Työtön saa tukea, mutta kuten jo ilmi tuli se vähennetään hänen ansiosidonnaisesta (eli ei kannata).
      Sinä saat kodinhoidontukea JOS esim. sukulaisesi hoitaa lasta eli et laita kunnalliseen hoitoon.
      Eli tilanteessanne kannattaa kelalle ilmoittaa, että sukulainen hoitaa lasta.
      Varmista asia vielä kelalta sinne soittamalla, koska tällaisen vastauksen itse sain kesällä kellata, kun mieheni oli työsulussa ja itse olin kodinhoidontuella.

• kyssss

Onnistuuko tällainen muka että ilmoittaa että sukulainen hoitaa? Eikö ne saa sieltä jostain tiedostoista selville, että isä on kotona eli ensisijainen lapsenhoitaja ja isän sitä tukea kuuluisi hakea eikä työssäkäyvän äidin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      1718
    2. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      127
      1462
    3. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      93
      1326
    4. Nyt on aika laittaa parit selkoon.

Onko pareja täällä. Laita kirjaimet kuka tykkää kenestäkin ?
      Ikävä
      62
      1173
    5. The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."

Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut
      Tv-sarjat
      10
      1058
    6. Saran ökytyyli käänsi katseita.

On nyt kyllä Sara kasvoistaan, kuvan perusteella todellakin pyöristynyt ainakin kuvan perusteella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1029
    7. Työttömille lusmuille luvassa lisää keppiä

Hallitus aikoo kiristää velvoitteiden laiminlyönnistä seuraavia työttömyysturvan karensseja ensi vuodesta alkaen. Hall
      Maailman menoa
      216
      848
    8. Tiedän kaiken sinusta ja kaikesta

Tiedän miten kärsit. Tiedän millanen oikeesti oot. Tiedän miksi valehtelit, tiedän miksi satutit mua. Tiedän mitä tapaht
      Ikävä
      57
      773
    9. Ootko huomannut miten

pursuat joka puolelta. Sille joka luulee itsestään liikoja 🫵🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      122
      763
    10. Miksi ihmeessä?

Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
      Ateismi
      20
      728
    Aihe