Nyt alkaa aika vahvasti näyttämään siltä että kissamme saa pennut :). Nisät ovat ainakin hieman turvonneet ja punoittavat. Ja jatkuva nälkä. Neitokaisemme oli ennen ronkeli, mutta nyt jo alkaa näyttää siltä että kaikki kelpaa. Jopa ne vitamiinitabletit, joille ennen tuhisteltiin hyvin ylimielisesti.
Sekä luonne. Ennen ei saanut paijata, ei ottaa syliin, mutta nyt itse on jatkuvasti itseään hoidattamassa, koko ajan käy hirmuinen hurina :D.
Tuo voisi johtua muutostakin, mutta en oikein jaksa uskoa että siitä tulisi sen seurauksenakaan noin ystävällistä ja hellyyttä hakevaa.
Tähän väliin pitää muutosta sanoa, että se sujui ihmeen hyvin. Automatkan tottakai huusivat kuin kuolemaisillaan. Mutta uudella kämpällä sitten kaikki sujui hieman käänteisesti :).
Ajattelin että olisi kissojen kannalta parasta, jos saisivat tutkia pikkuhiljaa uutta paikkaa, mutta nepä olivatkin tulla ovesta läpi. Pakko oli päästää ne pois yhdestä huoneesta ja siihen ne asettuivat. Tutkivat yhden nurkan sieltä ja toisen tuolta ja sitten taas toiselle puolelle asuntoa tutkimaan pieni nurkkaus sieltä ja sitten taas tänne nuuhkimaan tuo mielenkiintoinen paikka.
Eli ei toiminut meidän kissoilla tuo yhden huoneen taktiikka :).
Mutta sitten siitä tiineydestä. Milloin se alkaa näkyä ulospäin, eli maha kasvaa? Mitä muita muutoksia kissassa tapahtuu? Olen tietoa etsinyt kissan tiineydestä, mutta haluaisin siitä nyt kuulla kokemuksia.
Entä jos maha kasvaa kovin isoksi? Varsinkin kun on kyseessä kissa, joka on aika luikku ruumiin rakenteeltaan? Onko siitä mitään ongelmia? Entä siisteys tiineyden loppusuoralla? Miten kissaa voi auttaa siinä, jos iso maha vaikeuttaa sen siistiytymistä?
Olen varmaan aivan ylivarovainen kohta neitimme mahan kanssa :). Pelottaa että vahingoitan pentuja jotenkin.
Haluaisin kuulla myös kokemuksia siitä, että miten emä on suhtautunut muihin kissoihin sekä tiineyden aikana ja sen jälkeen kun pennut ovat syntyneet.
Meidän kissoilla on kuitenkin hyvä yhteishenki, nuolevat toisiaan, leikkivät keskenään ja muullakin tavoin tulevat toimeen. Olemme naureksineet jo valmiiksi, että vanhin kissoistamme, leikattu uros, kuvittelee varmasti olevansa se emo. Se on hoitamassa kaikkia. Hoivasi kummankin nuoremman kissamme, kun ne olivat pentuja. Lääppi märäksi ja oli kuin tunnollinen emo ohjauksineen ja pesuineen :D.
Kolli löytyy myös, mutta se on aivan herrasmies. Kiltti, mutta hieman leikkisä. Ei edes yrittänyt mitään, paitsi silloin kun kiima tuli. Leikattu on vieläkin niskassa kiinni toisinaan.
Mitenhän tuleva emo suhtautuu kolliin? Se kyllä leikataan tässä joko ennen kuin pennut syntyvät tai hieman sen jälkeen.
Kiitän jo etukäteen :).
~Kissatar~
Tiine kissa.
5
2011
Vastaukset
- Daisy
Maha alkaa yleensä kissoilla kasvaa siinä viidennen tiineysviikon paikkeilla, pentujen lukumäärästä ja emon ruumiinrakenteesta riippuen. Emon ruoka on syytä vaihtaa siinä viidennen viikon paikkeilla penturuokaan, jotta sen mahassa kehittyvät pennut saisivat kaikki tarvittavat "rakennusaineet". Maha on kyllä viimeisillä tiineysviikoilla varsin iso, jos pentuja on tulossa kahta enemmän. Yleensä kissa kuitenkin sopeutuu muutokseen eikä iso maha ainakaan omalle kissalleni tuottanut ongelmia. Jos takapuolen pesu ei onnistu, kissaa voi auttaa yksinkertaisesti pesemällä sen pyllyn lämpimällä vedellä aina tarvittaessa.
Synnytyspesä on syytä laittaa muutamaa viikkoa ennen synnytystä emolle mieleiseen, rauhalliseen paikkaan. Muita kissoja ei kannata ainakaan viikkoon pentujen syntymän jälkeen huoneeseen päästää, ettei emo hermostu. Kolli olisi hyvä saada leikatuksi jo muutama viikko ennen pentujen syntymää, jotta kollinhajut ehtivät haihtua. Toiset kissat kannattaa tutustuttaa pentuihin varovasti ja seurata koko ajan emon reaktioita. Yleensä emon suojeluvaistot ovat suurimmillaan ensimmäisen viikon aikana ja vähenevät, kun pennut n. 2-3 viikon iässä alkavat liikkua jo pesän ulkopuolella ja syödä muutakin kuin emon maitoa.
Onnellista odotusta kissallesi!- Kissatar
Tuosta pesusta vielä. Neitomme ei varmasti anna pestä itseään, ainakaan millään liian märällä. Kokeiltu on joskus tuota pesemistä, siitä nousi varsinainen show. Jollakin kostealla pyyhkimisen sallii, mutta mikä olisi paras väline siihen? Ettei olisi mitenkään liian epämukava ja epäterveellinen.
~Kissatar~
- mamma39
niin tiineydessäkin kissat ovat yksilöitä;-))
Meidän viimeisimmän pentueen emon vatsa alkoi näkyä jo 4. tiineysviikon aikaan ja se osoitti, että pentuja on paljon - tosin ihan niin suurta pentuetta en odottanut (8 kpl) - vaikka astumisia ei annettu tehdä kuin 1 vuorokauden aikana=>pennut ovat "samanikäisiä" eikä niin suuria kokoeroja syntymähetkellä ole.
Itse yleensä huomaan tiineyden ennenkuin nisät alkavat pullottaa ja punoittaa, käytösmuutokset ja syömistahti sekä painonnousu ovat ne merkit joita seuraan. Punnitsen emoa astumisesta lähtien useita kertoja viikossa ja kirjaan painot ylös jolloin näen onko nousu jatkuvaa vai aaltoilevaa. Jatkuva painon nousu on merkki tiineydestä:o)
Muiden kissojen suhtautumisesta on etukäteen vaikea sanoa mitään, mutta varuillaan täytyy olla sillä reaktiot voivat olla arvaamattomia. Meillä kaksi tiinettä naarasta olivat molemmat makuuhuoneessa, toinen synnytti 2 viikkoa aiemmin ja oli todella äkäinen tuolle toiselle eikä laskenut sitä pesään. Mutta kun toinenkin synnytti ne raahasivatkin kaikki pennut samaan pesään vaikka molemille oli varattu omat pesät ja siitä lähtien ne imettivät toistensa pentuja ja ovat vieläkin hoitaneet niitä tyyliin "kuka ehtii ja on paikalla".
Ystäväni nuori uros oli hoitamassa pentuja pesässä ja emo antoi sen siellä olla, uros pesi pentuja ja nukkui niiden kanssa ja leikitti niitä kun ne kasvoivat isommiksi. Jotkut emot sallivat tällaisen jotkut eivät millään. Meidän johtava naaras on ollut erityisen tarkka muiden vierailuista ja ajoi pentueen isänkin huoneesta vauhdilla ulos;-)) ja vasta muutaman viikon jälkeen antoi tutustua pentuihin.
Odottava emo ei ole sairas eikä sen kanssa saa hössöttää, kissa voi hyppiä ihan loppuhetkeen saakka (jos jaksaa), mahasta nostelua ei sallita mutta muuten nostaminen ei sitä haittaa. Kainaloiden alta nostaminen "roikkumaan" laukaisee jännityksiä ja voi auttaa synnytyksessä.- Kissatar
On todellakin nyt arvailua että miten neitomme tulee suhtautumaan muihin kissoihimme pentujen syntymän jälkeen. Jo pelkkä luonteen muuttuminen on niin hämmästyttävä :). Entisestä itsepäisestä ättärästä on tullut niin huomion- ja hellyydenkipeä, että kohta jo mokoma hellyys korvista ulos pursuaa ;D.
Juu, tiedän kyllä että kissa itse parhaiten tietää milloin vielä hyppiä, kuinka paljon ja kuinka korkealta, mutta oloni vain tuntuu hyvin kömpelöltä. Naaras kun on sellainen rimpula sylissä, mutruilee ja saattaa alkaa sätkimään kun alas lasketaan.
Ystäväni kissan synnytystä olin seuraamassa ja sen jälkeen sille piti asettaa omat "portaat" pois pesästä pariksi päiväksi, se ei jaksanut itse "hypätä" sieltä pois.
Meillä tulee pesäksi sellainen iso pahvilaatikko, johon teemme aukon sivulle ja pehmustamme sen. Jos vain ronkelimme sen hyväksyy. Tai sitten se saattaa varsin hyvin synnyttää kantoboxiinkin, se on sen oma "turvapaikka".
Neljäs viikko on menossa tiineydessä. Eli parin viikon sisällä viimeistään pitäisi mahassa jotain tapahtua? Meillä ei oikein voitu säännöstellä tuota astumista, mutta kaikkien astumisien kyllä luulen tapahtuneen kolmen päivän sisällä.
Tuosta roikottamisesta, siis ennen synnytystä vai milloin?
Synnytyshetkestä sitten, mistä tietää edes noin milloin kissa sitten synnyttää? Muustakin kuin siitä että se on levoton ja etsii synnytyspaikkaa? Haluaisin olla ehdottomasti paikalla silloin. Tiineyden 65. päivä osuu sunnuntaille ja maanantaina minulla onkin sitten koulua. Jään kyllä seuraamaan synnytystä vaikka mikä olisi, sillä jos jotain sattuukin, kadun koko loppuelämäni etten jäänyt valvomaan. Tuolle kissalle olen niin paljosta velkaa, voisi sanoa että se on minua pitänyt pystyssä aikoina, jolloin tuntui ettei muuten jaksa.
Kerrassaan mahtavaa miten nuo kaksi naarastasi ovat käyttäytyneet. Jotenkin hassua. Kissa mielletään niin helposti itsepäiseksi otukseksi, joka huolehtii kaikesta itse.
~Kissatar~ - mamma39
Kissatar kirjoitti:
On todellakin nyt arvailua että miten neitomme tulee suhtautumaan muihin kissoihimme pentujen syntymän jälkeen. Jo pelkkä luonteen muuttuminen on niin hämmästyttävä :). Entisestä itsepäisestä ättärästä on tullut niin huomion- ja hellyydenkipeä, että kohta jo mokoma hellyys korvista ulos pursuaa ;D.
Juu, tiedän kyllä että kissa itse parhaiten tietää milloin vielä hyppiä, kuinka paljon ja kuinka korkealta, mutta oloni vain tuntuu hyvin kömpelöltä. Naaras kun on sellainen rimpula sylissä, mutruilee ja saattaa alkaa sätkimään kun alas lasketaan.
Ystäväni kissan synnytystä olin seuraamassa ja sen jälkeen sille piti asettaa omat "portaat" pois pesästä pariksi päiväksi, se ei jaksanut itse "hypätä" sieltä pois.
Meillä tulee pesäksi sellainen iso pahvilaatikko, johon teemme aukon sivulle ja pehmustamme sen. Jos vain ronkelimme sen hyväksyy. Tai sitten se saattaa varsin hyvin synnyttää kantoboxiinkin, se on sen oma "turvapaikka".
Neljäs viikko on menossa tiineydessä. Eli parin viikon sisällä viimeistään pitäisi mahassa jotain tapahtua? Meillä ei oikein voitu säännöstellä tuota astumista, mutta kaikkien astumisien kyllä luulen tapahtuneen kolmen päivän sisällä.
Tuosta roikottamisesta, siis ennen synnytystä vai milloin?
Synnytyshetkestä sitten, mistä tietää edes noin milloin kissa sitten synnyttää? Muustakin kuin siitä että se on levoton ja etsii synnytyspaikkaa? Haluaisin olla ehdottomasti paikalla silloin. Tiineyden 65. päivä osuu sunnuntaille ja maanantaina minulla onkin sitten koulua. Jään kyllä seuraamaan synnytystä vaikka mikä olisi, sillä jos jotain sattuukin, kadun koko loppuelämäni etten jäänyt valvomaan. Tuolle kissalle olen niin paljosta velkaa, voisi sanoa että se on minua pitänyt pystyssä aikoina, jolloin tuntui ettei muuten jaksa.
Kerrassaan mahtavaa miten nuo kaksi naarastasi ovat käyttäytyneet. Jotenkin hassua. Kissa mielletään niin helposti itsepäiseksi otukseksi, joka huolehtii kaikesta itse.
~Kissatar~sitä voi tehdä ennen synnytystä tai synnytyksen ollessa käynnissä polttojen välissä, se rentouttaa lihaksia (ohje on Mirjam Nummisen kirjasta) ja itse olen tehnyt sitä useimmille naarailleni;-))
Synnytyksen alun huomaa parhaiten levottomuudesta ja siitä, että naaras alkaa selvästi työntää. Usein ne ääntelevät kuin "ulostaessa kovaa kakkaa" siis pidättävät hengitystä ja sitten laskevat ilmat ulos (ymmärrät varmaan mitä tarkoitan). Tuo 65 vrk on vain yleisin synnytyksen alkamisajankohta 60-70 vrk on vielä normaalia vaihteluväliä, alle 60 vrk yleensä pennut menehtyvät vaikka syntyisivät elävinä ja vaikka kasvattaja tekisi kaikkensa niiden pelastamiseksi. Tämä ei ollut tarkoitettu pelotukseksi vaan ohjeeksi:)
Muutamia asioita mitä kehotan hankkimaan ennen synnytystä; emonmaidon vastiketta (KMR, Waltham), tutteja (silikoniset ovat parhaita) ja ruiskuja (10 ml käytännöllisin koko). Itse varaan vielä nesteytysvälineet(Glucosteril=reseptitavaraa tai ringersteril saa ilman reseptiä), mutta ensikertalaiselle en niitä suosittele. Jos tunnet jonkun joka osaa nestetyksen, pidä numero varalla ja silloin voit hankkia tarvikkeet valmiiksi. Ja tärkeää on muistaa keittää ruokintavälineet joka kerta ennen ruokintaa. Minä teen niin, että keitän kattilassa välineet, otan samasta kattilasta kiehunutta vettä, jäähdytän sopivaksi (kissan lämpötila on korkeampi kuin ihmisen) ja sekoitan maitojauheen ja syötän välittömästi. Jos teen päiväannoksen kerralla, laitan loput jääkaappiin ja kun keitän välineet otan puhtaaseen ruiskuun maidon ja laitan samaan kattilaan maitoruiskun kuumenemaan. Omalle kädelle kokeillaan onko maito sopivaa (muista taas, että kissan lämpötila on korkeampi).
Pentujen liikkeet alkavat tuntua n. 7 viikkoa astutuksesta ja silloin voit todeta niiden olevan kunnossa:-)) jos emo antaa tunnustella. Itse laitan käden hellästi vatsalle ja hieron varovasti ja tästä yleensä emot pitävät erityisesti (kääntyvä jopa selälleen ja nautiskelevat ilmiselvästi)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh872071Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361756- 1801316
- 236756
- 59708
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10701- 65699
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211598- 49556
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337492