... ja haisee.
Eli auto on lämppärissä aamulla noin 1-1,5 tuntia ja tuo pieni plugi, joka siis on autossa kiinni mallia Defa, niin lämpenee aika hyvin ja lisäksi haisee erittäin vahvasti 'sähköltä'. Onkos tämä tällainen normaalia? Sisälämppärinä mulla on 1700W lämppäri. Auto on GS 1,6 vm. 2004 jos sillä on mitään väliä.
Joskus on olen kuullut että lämppärijohtoa ei saisi jatkaa, eli sen pitäisi tulla suoraan seinästä, eikä esim 20m jatkopiuhasta? Onko tähän mitään selitystä vai onko vain 'urbaani legenda'?
Ulkopistoke lämpenee...
14
9921
Vastaukset
- Sis
Nyt taitaa sulaa pistoke tai vastake. Vastake ei ole saa kunnon kontaktia pistokkeeseen, jolloin virta lämmittää (sulattaa) myös muoviosat. Joko sinulla on likaiset kosketin pinnat ko. osissa, tai et ole työntänyt plugia pohjaan saakka.
- puhdistusta kaivataan
lämppäri lohkari syö virtaa 1700 550W = 2250W mikä on töpseleille ja jatkojohdoille melkoisesti jos se on tuntikausia päällä.
Kyllä noilla tehoilla vähänkin väljemmässä pistorasiassa oleva normaali maadoitettu pistokekin alkaa vähän lämmitä ja Defan minitökkelissä on aika pienet kontaktipinnat mutta kyllä sen nyt vielä 2000W lämppärin käyttö lohkarin jatkeena pitäisi kestää savuamatta.
Eli puhdista ja voitele pistokkeen ja töpselin kontaktipinnat vaikka CRC:llä ja koita uudestaan, ei sen nyt sentään kärytä pitäisi vielä noilla tehoilla.
Sama koskee jatkojohtoa: jos jatkojohto on speksattu kestämään 2300W jatkuva teho niin ihan sama vaikka sitä olisi kilometri, tuo kansanperinne johtuu siitä että noilla tehoilla väliin pannaan jostain jalkalampun johdosta tehty jatkojohto joka ei moisia tehoja kestä kuumentumatta. - mja
TUKES:n mukaan jatkojohtoa ei saisi käyttää autonlämppärissä:
"...Huolimattomasti asetetut lämmitysjohdot ovat alttiita rikkoontumaan autonrenkaiden nastoista ja takertumaan ohiajajiin tai -kulkijoihin. Liitäntäjohtoa ei saisikaan vetää kulkuteiden yli. Johdon tulee olla riittävän pitkä, jotta jatkojohtoja ei tarvita. Sähköliikkeet voivat tilauksesta tehdä halutun pituisen autonlämmittimen liitäntäjohdon. Jatkojohtoa ei tulisi käyttää, koska ne eivät yleensä ole lapsisuojattuja ja ne joutuvat helposti maahan, jossa ovat alttiina lialle, vedelle ja lumelle.
Jos auton lämmitykseen on kuitenkin tilapäisesti käytettävä jatkojohtoja, on lämmitys suoritettava valvottuna. Lasten on melko helppo avata tavalliset jatkojohtojen liitokset, jolloin heille saattaa aiheutua vaaraa.
Autoilijoiden kannattaa tarkistaa tai tarkistuttaa riittävän usein liitäntäjohdon ja pistokkeiden kunto, sillä johtimien liittimien löystyminen saattaa aiheuttaa välittömän sähköiskun tai palon vaaran. Myös lohkolämmittimen pistoke on syytä tarkistaa ja puhdistaa, jotta vältetään likaantumisen aiheuttamat vaarat..."
http://212.54.2.142/sahko_ja_hissit/esitteet_ja_oppaat/autolammitys.html
Samalla sivulla kerrotaan myös autopaikkojen kestoriesasta, eli siitä kun monet jättävät jännitteiset (tai jännitteiseksi myöhemmin tulevat) johdot roikkumaan tolpasta. Mikähän estää irroittamasta roikkopiuhaa myös tolpan pistokkeesta, jos sitä välttämättä pitää roikottaa?
Pistokkeen kuumeneminen johtuu ylimenovastuksesta eli kontaktipinnat ovat ilmeisesti likaiset. Kun 2200 W ottaa 9,5 A virran, niin jo 0,1 ohmin ylimenovastus koskettimessa lämmittää pistoketta I^2 * 0.1 = 9,5 watin teholla.- Pena
kuhan hoitaa hommansa normaalisti, eli ei riko johtoa. Sekä huomioi yllämainitut muut kohdat. Suoranaista estettä ei ole, vain tervettä järkeä.
- Pena
Pena kirjoitti:
kuhan hoitaa hommansa normaalisti, eli ei riko johtoa. Sekä huomioi yllämainitut muut kohdat. Suoranaista estettä ei ole, vain tervettä järkeä.
korjaus edelliseen otsikkoon...
- Filsu2
Mahtavaa saada tällaisia vastauksia keskustelupalstoilta. Varsinkin tältä. Yleensä täältä tulee kökköä päin näköä mutta Sinä olet kyllä ansioituneesti kirjoitellut asiaa. KIITOS.
Mutta yksi kysäri vielä:
Sen johdon pään kyllä ymmärrän että ehkä puhaltamalla saisi puhtaaksi, vai miten se pitäisi puhdistaa. Ja sitten se auton puoleinen osa... Milläs sen puhdistan??? - mja
Filsu2 kirjoitti:
Mahtavaa saada tällaisia vastauksia keskustelupalstoilta. Varsinkin tältä. Yleensä täältä tulee kökköä päin näköä mutta Sinä olet kyllä ansioituneesti kirjoitellut asiaa. KIITOS.
Mutta yksi kysäri vielä:
Sen johdon pään kyllä ymmärrän että ehkä puhaltamalla saisi puhtaaksi, vai miten se pitäisi puhdistaa. Ja sitten se auton puoleinen osa... Milläs sen puhdistan???Tapa 1 Ensiapu
Spreijaa CRC:tä kuhunkin napaan ja työnnä kosketin sisään ja ulos muutaman kerran.
Tapa 2 - työläämpi mutta perusteellinen
Osta elektroniikkaliikkeestä Kontakt Sprayta. Niitä on "kuivia" ja "rasvaisia". Ehkä ensin kannattaisi puhaltaa liat pois kuivalla kontaktispraylla. Jos kontakteissa on pintakorroosiota, niin hommaa hienojakoista smirgelipaperia, kääri rullalle ja pyöritä. Sitten puhalletaan taas spraylla jauhot pois. - Filsu2
mja kirjoitti:
Tapa 1 Ensiapu
Spreijaa CRC:tä kuhunkin napaan ja työnnä kosketin sisään ja ulos muutaman kerran.
Tapa 2 - työläämpi mutta perusteellinen
Osta elektroniikkaliikkeestä Kontakt Sprayta. Niitä on "kuivia" ja "rasvaisia". Ehkä ensin kannattaisi puhaltaa liat pois kuivalla kontaktispraylla. Jos kontakteissa on pintakorroosiota, niin hommaa hienojakoista smirgelipaperia, kääri rullalle ja pyöritä. Sitten puhalletaan taas spraylla jauhot pois.Eli tuo CRC tuntui auttavan eli ei haissut enää eikä pahemmin lämmennyt. Vain vähä. Mutta sitten se kysymys:
Työpaikalla on tolppia joihin saa auton lämpiämään. Ne ovat päällä koko päivän. Voiko se että pitää autoa 8 tuntia tolpassa vahingoittaa jotain auton moottorissa? Jotain lämmittävää anturia tai jotain muuta. En todellakaan tiedä autoista mitään, edellisessä paikassa oli työsuhdeauto ALD:ltä ja jos muistelee sitä TV-mainosta jossa kaveri oli bensiksellä ja katselee konepellin alle, niin se kuvaa meikäläistä ;-) - tomex2
Filsu2 kirjoitti:
Eli tuo CRC tuntui auttavan eli ei haissut enää eikä pahemmin lämmennyt. Vain vähä. Mutta sitten se kysymys:
Työpaikalla on tolppia joihin saa auton lämpiämään. Ne ovat päällä koko päivän. Voiko se että pitää autoa 8 tuntia tolpassa vahingoittaa jotain auton moottorissa? Jotain lämmittävää anturia tai jotain muuta. En todellakaan tiedä autoista mitään, edellisessä paikassa oli työsuhdeauto ALD:ltä ja jos muistelee sitä TV-mainosta jossa kaveri oli bensiksellä ja katselee konepellin alle, niin se kuvaa meikäläistä ;-)Omakohtaisia kokemuksia vain BX:stä joka roikkui 8 h tolpassa työpaikalla.Ei muuten tarvinnut silloin sisätilan lämmitintä, auton käynnistys 8 h lämmityksen jälkeen lämmitti hetkessä koko koslan. No, alavesiletku siitä meni huonoksi ja jouduttiin vaihtamaan, alavesiletkussa oli se lämmitin elementti. Kyseinen järjestely piti selkeästi kuultavaa porisevaaa ääntäkin.Nykyisin kait puhutaan pikkuisista säteilylämmittimistä, se saattaa mennä rikki jos yli 2h on johto kiinni.Kamun Chrysler Sebring sytyttää moottorin häiriö valon päälle jos autoa lämmittää yli tunnin, kyse on kai moottorin epätasaisesta lämpiämisestä ja jokin softa version uudistus olisi haettavissa vian poistamiseksi
- perinteisellä elementillä
tomex2 kirjoitti:
Omakohtaisia kokemuksia vain BX:stä joka roikkui 8 h tolpassa työpaikalla.Ei muuten tarvinnut silloin sisätilan lämmitintä, auton käynnistys 8 h lämmityksen jälkeen lämmitti hetkessä koko koslan. No, alavesiletku siitä meni huonoksi ja jouduttiin vaihtamaan, alavesiletkussa oli se lämmitin elementti. Kyseinen järjestely piti selkeästi kuultavaa porisevaaa ääntäkin.Nykyisin kait puhutaan pikkuisista säteilylämmittimistä, se saattaa mennä rikki jos yli 2h on johto kiinni.Kamun Chrysler Sebring sytyttää moottorin häiriö valon päälle jos autoa lämmittää yli tunnin, kyse on kai moottorin epätasaisesta lämpiämisestä ja jokin softa version uudistus olisi haettavissa vian poistamiseksi
aikoinaan vanhusten luona asustellessa ei ollut kelloja tai muitakaan virityksiä lämppärin johdossa, oli vain talon kellarista vedetty roikkajohto lohkariin.
Kunnon pakkasilla (yli 10 astetta) ei lämmitykseen riittänyt se että kävi herättyään lyömässä töpselin seinään ennenkuin aloitti aamiaisen joten löin lohkarin kiinni illalla ja annoin porista yön yli. Kyseessä siis perinteinen vesitilaan asennettava lohkari.
Tuota tuli tehtyä parinkin auton kanssa ja lämmityksen tehosta kertoo se että virtojen kytkemisen jälkeen lämpömittari heilahti suoraan normaaliin käyttölämpötilaan ja puhaltimesta lehahti suorastaan kuumaa ilmaa.
Ainoa mitä tuo parissa vuodessa vahingoitti oli ehkä suhteet sähkölaskun maksajaan.... - pakkaskestävyys huononee
Filsu2 kirjoitti:
Eli tuo CRC tuntui auttavan eli ei haissut enää eikä pahemmin lämmennyt. Vain vähä. Mutta sitten se kysymys:
Työpaikalla on tolppia joihin saa auton lämpiämään. Ne ovat päällä koko päivän. Voiko se että pitää autoa 8 tuntia tolpassa vahingoittaa jotain auton moottorissa? Jotain lämmittävää anturia tai jotain muuta. En todellakaan tiedä autoista mitään, edellisessä paikassa oli työsuhdeauto ALD:ltä ja jos muistelee sitä TV-mainosta jossa kaveri oli bensiksellä ja katselee konepellin alle, niin se kuvaa meikäläistä ;-)Näin on minulle kerrottu. Eli jos pitää lämppäriä päällä jatkuvasti niin jäähdytinnesteen ominaisuudet kärsivät.
- donpappa
Filsu2 kirjoitti:
Eli tuo CRC tuntui auttavan eli ei haissut enää eikä pahemmin lämmennyt. Vain vähä. Mutta sitten se kysymys:
Työpaikalla on tolppia joihin saa auton lämpiämään. Ne ovat päällä koko päivän. Voiko se että pitää autoa 8 tuntia tolpassa vahingoittaa jotain auton moottorissa? Jotain lämmittävää anturia tai jotain muuta. En todellakaan tiedä autoista mitään, edellisessä paikassa oli työsuhdeauto ALD:ltä ja jos muistelee sitä TV-mainosta jossa kaveri oli bensiksellä ja katselee konepellin alle, niin se kuvaa meikäläistä ;-)tolppa ei lämmmitä autoa 8t/päivä vaan korkeintaan 1-2t ennen kuin lähdet töistä ja jollei vielä ole ajastinta kotona niin hanki nyt nopeasti...pöljyys ei ole ilo kellekkään !!!!
- Anonyymi
donpappa kirjoitti:
tolppa ei lämmmitä autoa 8t/päivä vaan korkeintaan 1-2t ennen kuin lähdet töistä ja jollei vielä ole ajastinta kotona niin hanki nyt nopeasti...pöljyys ei ole ilo kellekkään !!!!
Jos tolpassa on virta kokoajan niin silloin se lämmittää 8h.
- Anonyymi
Pena kirjoitti:
korjaus edelliseen otsikkoon...
Jos lämmität autoo noin pitkään laita sisä puhallin pienemmälle teholle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .754406Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503095Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333075Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3962152Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171269Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 741186
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291055- 631045
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973