ID-kreationismille potkut Doverissa tänään

CNN:

ID-opetus sai kenkää tuomarilta tänään. Intelligent designia ei saa opettaa biologian tunneilla kouluissa.

Doverin koululautakunnan jäsenet rikkoivat perustuslakia kun he määräsivät, että biologian kurssille täytyi lisätä ilmoitus, että elämän maassa oli tehnyt tuntematon älykäs syy, U.S. aluetuomari John E. Jones III sanoi.

Useat jäsenet toistuvasti valehtelivat peittääkseen motiivinsa jopa uskonnollisia uskomuksia tunnustaessaan, hän sanoi.


http://www.cnn.com/2005/LAW/12/20/intelligent.design.ap/index.html

Court rejects 'intelligent design' in science class

Tuesday, December 20, 2005; Posted: 11:50 a.m. EST (16:50 GMT)


HARRISBURG, Pennsylvania (AP) -- "Intelligent design" cannot be mentioned in biology classes in a Pennsylvania public school district, a federal judge said Tuesday, ruling in one of the biggest courtroom clashes on evolution since the 1925 Scopes trial.

Dover Area School Board members violated the Constitution when they ordered that its biology curriculum must include the notion that life on Earth was produced by an unidentified intelligent cause, U.S. District Judge John E. Jones III said.

Several members repeatedly lied to cover their motives even while professing religious beliefs, he said.

...

13

1365

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okei

      Tätä joku ennalta jo miettikin, että mitä siitä seuraa, kun oppilaat juttelee ID:stä, mutta opettaja ei saa edes sanoa sitä sanaa. Hän ei saa mainita koko sanaa, joten hän ei voi ottaa osaa oppilaiden keskusteluun aiheesta. Oppilaitahan ei päätöksessä kielletty aihetta esiin nostamasta.

      Opettajilta näköjään jatkossa ei saa vaatia ID:n mainitsemista. (kiellettiin "from requiring teachers to refer to a religious, alternative theory known as ID.") Mutta "ei-syytettyinä" olleilla opettajilla on näköjään ehkä lupa kuitenkin asia nostaa esiin halutessaan. Tai ainakin minä luen päätöstä niin. Kohdassa lukee: "Defendants are permanently enjoined from maintaining the ID Policy in any school within the Dover Area School District." Koskeeko tuo kohta siis vain syytettyjä, vaiko kaikkia opettajia? Tietääkö joku, miten tällaisia päätöksiä tulisi lukea?

      Mutta päätöstä voidaan tulkita myös niin, että ID:tä ei tästälähin saa mollata kouluissa: se tulkittiin uskonnolliseksi, ja uskontoon ei saa ottaa kouluissa kantaa. Eli ID:tä eivät opettajat tästälähin saa kaiketi sitten haukkuakaan?

      • Kalle S.

        ID kuuluu uskontoon eikä se kuulu mitenkään luonnontieteisiin. Käsitelkööt jenkkien kirkot yms. id-asioita.


      • The Rat

        > from requiring teachers to refer to a religious, alternative theory known as ID

        Ei tarkoita etteivät opettajat saa viitata tuohon uskonnolliseen vaihtoehtoteoriaan, vaan ettei heitä saa vaatia siihen viittaamaan - aika iso ero.

        Eiköhän se mene niin että koululautakunta päättää mitä opettaja opettaa ja opettaja opettaa sen miten haluaa - ja tässä tapauksessa koululautakunta oli tehnyt perustuslain vastaisen päätöksen joka siis kumottiin.


      • mennään molemmat :)
        The Rat kirjoitti:

        > from requiring teachers to refer to a religious, alternative theory known as ID

        Ei tarkoita etteivät opettajat saa viitata tuohon uskonnolliseen vaihtoehtoteoriaan, vaan ettei heitä saa vaatia siihen viittaamaan - aika iso ero.

        Eiköhän se mene niin että koululautakunta päättää mitä opettaja opettaa ja opettaja opettaa sen miten haluaa - ja tässä tapauksessa koululautakunta oli tehnyt perustuslain vastaisen päätöksen joka siis kumottiin.

        > from requiring teachers to refer to a religious, alternative theory known as ID

        "Ei tarkoita etteivät opettajat saa viitata tuohon uskonnolliseen vaihtoehtoteoriaan, vaan ettei heitä saa vaatia siihen viittaamaan - aika iso ero."

        Se kohta ei tarkoitakaan, mutta se olikin tämä kohta, joka sitä tarkoitti syytettyinä olleiden kohdalla:

        "Defendants are permanently enjoined from maintaining the ID Policy in any school within the Dover Area School District."


      • The Rat
        mennään molemmat :) kirjoitti:

        > from requiring teachers to refer to a religious, alternative theory known as ID

        "Ei tarkoita etteivät opettajat saa viitata tuohon uskonnolliseen vaihtoehtoteoriaan, vaan ettei heitä saa vaatia siihen viittaamaan - aika iso ero."

        Se kohta ei tarkoitakaan, mutta se olikin tämä kohta, joka sitä tarkoitti syytettyinä olleiden kohdalla:

        "Defendants are permanently enjoined from maintaining the ID Policy in any school within the Dover Area School District."

        > Defendants are permanently enjoined from maintaining the ID
        > Policy in any school within the Dover Area School District.

        Korjaa jos olen väärässä, mutta eikös tuo taas koske koulun johtokuntaa?


    • hmm

      En tiedä, luenko päätöstä oikein, mutta ymmärtääkseni siinä sanotaan päätöksen ID:n suhteen koskevan vain Doverin koulupiiriä, ei laajempia alueita.

      (Vaikkakin oikeusistuinten päätökset kai muissakin osavaltioissa nojautuvat usein muiden tuomarien aiempiin päätöksiin, päätös ei koske mitään muuta aluetta, ellei siellä haasteta jotain oikeuteen ja saateta voimaan vastaavaa päätöstä)

      Ja kun kaiken päälle lautakunta on jo vaihtunut oikeuteen haastamisen jälkeen, niin päätöksellä ei kai ole nyt ilmeisesti juuri mitään näkyvää vaikutusta.

      • Tällä mielipiteellä on murskaavan ennakkotapauksen luonne ja merkitys, luulisin..


        "We have concluded that it is not [science], and moreover that ID cannot uncouple itself from its creationist, and thus religious, antecedents," Jones writes in his 139-page opinion posted on the court's Web site. (Opinion, pdf)

        http://www.cnn.com/2005/LAW/12/20/intelligent.design/index.html

        (huomaa pikkasen eri webbisivu).


      • MrKAT kirjoitti:

        Tällä mielipiteellä on murskaavan ennakkotapauksen luonne ja merkitys, luulisin..


        "We have concluded that it is not [science], and moreover that ID cannot uncouple itself from its creationist, and thus religious, antecedents," Jones writes in his 139-page opinion posted on the court's Web site. (Opinion, pdf)

        http://www.cnn.com/2005/LAW/12/20/intelligent.design/index.html

        (huomaa pikkasen eri webbisivu).

        " Jones said of the defendants, "It is ironic that several of these individuals, who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie to cover their tracks and disguise the real purpose" behind the intelligent design policy. "

        Alhainen moraali ja peittely..


    • Hmm

      "Doverin koululautakunnan jäsenet rikkoivat perustuslakia kun he määräsivät, että biologian kurssille täytyi lisätä ilmoitus, että elämän maassa oli tehnyt tuntematon älykäs syy, U.S. aluetuomari John E. Jones III sanoi."

      Todella erikoinen lause Jonesilta. Alkuperä sille siis oli CNN:n jutussa. Mutta kun lausetta vertaa siihen ilmoitukseen, niin sitten sitä ei enää ymmärrä. Missään kohtaa seuraavaa ilmoitusta ei lue, että "että elämän maassa oli tehnyt tuntematon älykäs syy". Se väite ei kuulunut alkuperäiseen ilmoitukseen. Joten onko CNN lainannut kenties Jonesia väärin?

      The Pennsylvania Academic Standards require students to learn about Darwin's theory of evolution and eventually to take a standardized test of which evolution is a part.

      Because Darwin's theory is a theory, it continues to be tested as new evidence is discovered. The theory is not a fact. Gaps in the theory exist for which there is no evidence. A theory is defined as a well-tested explanation that unifies a broad range of observations.

      Intelligent design is an explanation of the origin of life that differs from Darwin's view. The reference book, "Of Pandas and People," is available in the library along with other resources for students who might be interested in gaining an understanding of what intelligent design actually involves.

      With respect to any theory, students are encouraged to keep an open mind. The school leaves the discussion of the origins of life to individual students and their families. As a standards-driven district, class instruction focuses upon preparing students to achieve proficiency on standards-based assessments.

      • Sinäkin olet osa evoluutiota!

        "Intelligent design is an explanation of the origin of life"


    • Alex
    • ...

      While speculation on the judge’s ruling began even before the final arguments had taken place last month, the ruling is no surprise. As AiG predicted in a previous article, this effort to require teachers to teach ID in Dover was almost sure to fail. While AiG supports efforts to promote academic freedom and to question evolution in schools, we believe it is counterproductive to mandate that science teachers (most of whom are evolutionists) teach alternative ideas.

      http://www.answersingenesis.org/docs2005/1220dover.asp

    • uskonnot alas

      Hyvä juttu etteivät nämä äärikristilliset raamatun
      päällä istuvat hörhöt saaneet läpi mielipiteitään
      vaan tiede voitti sokean uskon. Kreationistit
      voisi lähettää tulevaisuudessa aikakoneen avulla
      keskiajalle, koska ajatusmaailmansa perusteella
      he kuuluvat sinne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      16
      5363
    2. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      221
      2761
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      40
      2318
    4. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      42
      2103
    5. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      33
      2046
    6. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1717
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      13
      1440
    8. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      38
      1300
    9. Mikä älykkäissä naisissa pelottaa?

      Miksei heitä uskalla lähestyä?
      Ikävä
      164
      1292
    10. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      65
      1257
    Aihe