Vuosia sitten Jostein Gaarderin (vai Gaardnerin, en muista oikeinkirjoitusasua) filosofiakirja "Sofian maailma" oli tosi kova sana.
Ostin sen itselleni, mutta parinkin lukemisyrityksen jäkleen teksti tökki edelleen. En päässyt edes Aristoteleen ohi.
Aina kun näin kirjan tai ajattelin sitä, mieleen nousi ensimmäiseksi epämiellyttävä olo.
Kirja notkui hyllyssäni monta vuotta, kunnes viimein myin sen (enkä ole katunut).
Samalla kuin itselleni ostin kirjan myös sisarelleni lahjaksi. Hän luki sen silloin heti, oli aivan ekstaasissa ja on hiljattain lukenut sen uudestaan - aivan yhtä ihastuneena.
Eilen keskustelimme kirjasta puhelimessa (tämän sisareni toisen lukukerran myötä) ja hänen "hehkutuksensa" jälkeen jäin miettimään, että pitäisikö vielä kerran yrittää. Miten kaksi ihmistä voi kokea saman kirjan näin eri tavoin?
MIten teihin muihin kirja vaikutti, imaisiko mukaansa vai jäikö yhtä halju maku suuhun kuin minulla.
En ole lukenut myöskään Gaardern / Gaardnerin muuta tuotanto, kun tuo Sofian "tökkiminen" on koko ajan mielessä.
Sofian maailma ?
7
2824
Vastaukset
- qummamuzzi
En lukenut kirjaa silloin kun siitä höngittiin joka paikassa. Sitten löysin sen joltain kirpparilta pilkkahintaan ja ostin, senkin vuoksi, että koska en ole koskaan osallistunut koulun uskonnonopetukseen, minulla on valtava aukko filosofian alkeistietojenkin kohdalla.
Kirjan alkupuoli oli minusta tosi hieno ja luin sitä innostuneesti. Sitten kun kuvaan tuli kristinusko ja sen perusoppeja totena pitävät filosofit, kiinnostukseni lopahti ja kirjan loppu oli hampaat irvessä lukemista.
En myöskään pitänyt siitä ns. kehyskertomuksesta, eli Sofian ja sen isän suhteesta. Minusta siinä oli jotakin tahmeaa.
Kirja on edelleenkin hyllyssä, mutta en usko lukevani sitä koskaan uudestaa. En aio luopuakaan; jos joskus on tarkistettava että mitä siihen epikurolaisuuteen nyt kuuluikaan, löytynee vastaus sieltä. - Nuudeli..-
Sain tuon kirjan joululahjaksi, ja sain sen luettua tuossa syksyn mittaan (aloitin kesällä). Kohdat, joissa kerrottiin filosofeista, olivat melko tylsiä, opin kuitenkin uusia asioita. Juoni jäi mulla aika hämärän peittoon, koska pidin aika isoja taukoja tuon kirjan lukemmisessa. Jos pitäs sanoa, että suosittelenkö vai en ni sanosin että en, jos sinua ei kiinnosta filosofia ja historia
- Dotleg
Varhaisteini-iässä. Silloin luin sen useampaankin otteeseen, siitä lähti kiinnostus filosofiaan. Mutta kun luin sen noin vuosi sitten uudelleen, esim.jo aiemmin mainittu kristillisyyden korostaminen tökki. Ja moni muukin. Ärsytti, kun tuntui että kirjailija yksinkertaistaa monia filosofeja. Eritoten nyppi kun en todellakaan omaa laajaa filosofista sivistystä.. Jos maallikkoa ärsyttää, niin voin vain kuvitella, miten asiantuntijaa korpeaisi.
Mutta kirjan rakenne on kiehtova, ja harva kirjailija ihan todella saa 13-vuotiasta kiinnostumaan vaikka valistuksen ajasta.
Muusta Gaarderin tuotannosta, Pasianssimysteerio on parempi. Filosofiaa,mutta ei niin teoreettisesti ja oikeasti jännittävä taustakertomus. Maistui myös nyttemmin uudelleen luettuna. Esim.Joulumysteerio ei todennäköisesti kolahtaisi, jos ei ole kiinnostunut edes myyttisessä mielessä kristinuskosta. Se on vähän kuiva, muistaakseni. - e....
Pidin kyseisestä kirjasta oikein paljon, vaikka luinkin sen varsin nuorella iällä, ala-aste ikäisenä.
Täytyy tosin myöntää, että jotkut erittäin filosofiapitoiset kohdat ohittivat minut kiitäen; en tajunnut niistä silloin mitään. En ole tosin uusinut lukukokemustani, vaikka jo tuolloin nuorella iällä pidin kirjasta todella paljon. Olin ennen lukemista tosin nähnyt kirjan pohjalta tehdyn minisarjan, joka selvensi minulle hieman kirjan maailmaa.
Kaiken kaikkiaan voin sanoa, että jos vain suinkin olet halukas ja myös kykenet, kannattaa tarttua kirjaan vielä kolmannen kerran, niin kirjan maailma saattaa avautua nopeammin kuin uskotkaan.
Olen myös aloittanut lukemaan muitakin Gaarderin teoksia, kuten "Haloo? Onko täällä ketään?" ja "Maya" , mutta en ole päässyt kummassakaan sivua 50 pidemmälle, kun joku muu kirja on saanut minut valtaansa.
Täytyy sanoa, että tällä hetkellä hieman kaduttaakin se, kuinka monta vuotta olen ollut tarttumatta kertaakaan herra Gaarderin kirjoittamiin teoksiin. Kiitos vain muistin virkistämisestä, että hänkin on olemassa. - Hansku83
Luin kyseisen kirjan joskus viitisen vuotta sitten enkä enää muista siitä paljoakaan. Ilmeisesti ei kovin säväytänyt.
Siltikin löytyi mielenkiintoa lukea kirja alusta loppuun vaikka paikoitellen kirja oli aika tylsähkö ja sekava minun makuuni. Juonikin jäi hieman hämäräksi. Joku tykkää, joku ei. Nykyään jos kyseisen kirjan lukisin niin ottaisin ehkä vähän pihdiskelevan asenteen kirjan lukemiseen ja lukisin aivan ajtuksella. Voisin saada ehkä enemmän siitä irti - bring_me_to_life
Luin sen ekan kerran noin 12-13-vuotiaana. En tajunnut siitä mitään. Luin sen uudestaan noin 15-vuotiaana, edelleen yhtä vaikea tajuta. Tai ehkäpä siinä onkin se juju ettei sitä kuulu tajuta... Mutta tuollainen filosofia ei ole mun juttuni.
- iorek
luin kyseisen kirjan juuri ja toiset kohdat olivat erittäinkin mieleenkiintoisia ja toiset vähemmän. pasianssimysteerio on parempi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6115147Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?273184HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2672410- 1281743
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1271463Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3541383Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101203- 121105
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P74936- 115895