Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Typistäminen??!!

suomenajokoira

oletteko te julmurit typistäneet koirienne häntiä tai korvia?! jos olette, niin kertokaa nyt imeessä miksi niin täytyy tehdä? koirahan ei solloin voi ilmaista mielialaansa. ja pelkät korvat eivät kerro koko mielialaa. kuka siis on typistystä vastaan ja kuka ei??

26

1835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      aika moni ole typistämistä vastaan. kuten myös minäkin.

      mutta täytyy myöntää että dobberi on todella mahtavan näköinen typistettynä. komeampi kuin typistämätön.

      silti, vastustan typistämistä, niin myös suomen lakikin.

      • suomenajokoira

        minusta mikään koira ei ole kaunis typistetynä! häntä kuuluu koiralle ja sillä siisti.


    • kolmen version omistaja

      Mitäs sitten pitäisi koiralle tehdä, jos se sattuisi olemaan luonnontöpö? Kärsiikö se olostaan yhtälailla kuin typistetyt?

      Luulenpa ettei yksikään typistetyn omistaja ole itse koskaan koiriaan typistäneet, suurin osa kun on tuontikoiria. Joillekin koira on voinut tulla aikuisena kodinvaihtajana tai huonoista oloista rescuekoirana, ovatko nämäkin kodit niin kamalia koiranrääkkääjiä, kun ovat typisteyn hankkineet ?

      Suomen laki kuitenkin on mitä on ja niiden puitteissa nyt eletään. Kotimaasta luomuversioita ja tuonteina maiden omien säädösten ja kisatavotteittensa mukaan.

      Kunnioitetaan kuitenkin kaikkia koiriamme niiden ulkonäköön katsomatta, ainakin näin joulun kunniaksi.

      Terveisin hännätön luppakorva, täystypistetty ja täysin luomu

    • jos vaikka minkänäköistä "yhdistelmää" luomusta typistettyihin. Vaan moinen väittämä, ettei koira solloin (?) voisi ilmaista mielialaansa, niin kuulostaa kyllä hieman oudolta...

      Vaikka meillä on mieliala yleensä aina on hyvä ja iloinen, niin en kyllä sen asian ymmärtämistä laske hännän pituuden varaan, enkä myöskään korvien asennon...

      Kissojakin on ollut noita Manxeja, vaan ihan samoin olen heitä ymmärtänyt kuin maatiaisiakin. Samoin ovat ymmärtäneet koiramme. Siis sekä toisiaan, minua, että erilaisia kissoja.

      Huhheijaa.

      • suomenajokoira

        mä en puhunutkaan nyt kissoista. ja sitä paitsi Manxeilla on luonnostaan typistetty häntä. te ette näköjään ymmärrä miltä koirasta tuntuu kun siltä typistetään häntä. miksi näin pitää tehdä>? ulkonäön vuoksiko? minusta se kyllä vain rumentaa koiraa jos siltä on niin oleellinen ruuminosa pois. koiralle on luotu häntä, joten mitä sitä typistelemään? mä ainakin kiehun raivosta kun nään typistetyn koiran. ajatelkaa, jos teiltä irrotettaisiin vaikkapa korvat??? mikä olisi mieliala solloin? tyskin yhtään kivempi kuin koiralla, kun siltä on typistetty korvat tai häntä!!


      • Nimetön
        suomenajokoira kirjoitti:

        mä en puhunutkaan nyt kissoista. ja sitä paitsi Manxeilla on luonnostaan typistetty häntä. te ette näköjään ymmärrä miltä koirasta tuntuu kun siltä typistetään häntä. miksi näin pitää tehdä>? ulkonäön vuoksiko? minusta se kyllä vain rumentaa koiraa jos siltä on niin oleellinen ruuminosa pois. koiralle on luotu häntä, joten mitä sitä typistelemään? mä ainakin kiehun raivosta kun nään typistetyn koiran. ajatelkaa, jos teiltä irrotettaisiin vaikkapa korvat??? mikä olisi mieliala solloin? tyskin yhtään kivempi kuin koiralla, kun siltä on typistetty korvat tai häntä!!

        ei sen puoleen, mutta koira tuskin itkee jos siltä on häntä typistetty, tai korvat.. tuskin koira ajattelee olevansa ruma.

        en itsekkään hyväksy typistämistä.. se sattuu koiraan.. mutta hei, rajansa kaikelle, ihmisen ja koiran korvat eivät ole sama asia.
        ihmismaailmassa korvatonta kiusattaisiin, eläinmaailmassa ei.


      • Juupa
        suomenajokoira kirjoitti:

        mä en puhunutkaan nyt kissoista. ja sitä paitsi Manxeilla on luonnostaan typistetty häntä. te ette näköjään ymmärrä miltä koirasta tuntuu kun siltä typistetään häntä. miksi näin pitää tehdä>? ulkonäön vuoksiko? minusta se kyllä vain rumentaa koiraa jos siltä on niin oleellinen ruuminosa pois. koiralle on luotu häntä, joten mitä sitä typistelemään? mä ainakin kiehun raivosta kun nään typistetyn koiran. ajatelkaa, jos teiltä irrotettaisiin vaikkapa korvat??? mikä olisi mieliala solloin? tyskin yhtään kivempi kuin koiralla, kun siltä on typistetty korvat tai häntä!!

        Vai että oikein luonnostaan typistetty...


      • suomenajokoira
        Juupa kirjoitti:

        Vai että oikein luonnostaan typistetty...

        no niin niin. manxeilla ei ole häntää. LUONNOSTAAN TYPISTETTY JA HÄNNÄTÖN ON SAMA ASIA!


    • PoliceGirl82

      Kyllä voin sanoa, että jos typistyskieltoa ei olisi, niin ottaisin kyllä täystypistetyn dobberin. Minulle piti pennun tulla tässä kuussa, ja jos kaikki olisi mennyt putkeen, niin olisin saanut töpöhäntäisen pennun. Englanti on hyvä esimerkki siitä, kuinka typistys vaikuttaa koiran hankintaan: eräs kasvattaja on Englannissa AINOA joka kasvattaa luomudobbereita. Hänellä ei ole ollut pentueita moneen vuoteen, koska koirat eivät yksinkertaisesti mene kaupan.

      Jos kielto olisi täälläkin (Irlannissa ja Englannissa), niin hankkisin kyllä silti dobermannin, häntineen kaikkineen. Ulkonäkö ON tärkeä asia, ja se vaikuttaa minulla (kuten takuulla suurimmalla osalla) rodun valintaan. Silti se ei ole ainoa tärkeä juttu.

      Jos minun olisi valittava sairas ja täystypätty koira tai terve luomu, niin totta hitossa ottaisin luomun. Mutta jos on valinnanvaraa, niin ottaisin täystypätyn ja terveen, niin se vain on.

      • PoliceGirl82

        On täyttä huuhaata väittää, että koiraa ei pysty lukemaan tai ymmärtämään/tulkitsemaan jos se on typistetty. Jos ihmiselle koiran ymmärtäminen on ainoastaan häntiä ja korvia, niin ei kannata koiraa hankkia. Samat ihmiset väittävät, että koira on aina iloinen kun sen häntä heiluu... Hmm.


      • hurtta-83
        PoliceGirl82 kirjoitti:

        On täyttä huuhaata väittää, että koiraa ei pysty lukemaan tai ymmärtämään/tulkitsemaan jos se on typistetty. Jos ihmiselle koiran ymmärtäminen on ainoastaan häntiä ja korvia, niin ei kannata koiraa hankkia. Samat ihmiset väittävät, että koira on aina iloinen kun sen häntä heiluu... Hmm.

        vaikka en dobberia omistakkaan enkä varmaan koskaan tule omistamaankaan, ihailen suunnattomasti näytä täystypättyjä rodun edustajia.
        Ovat niin hyvännäköisiä että ihan puistattaa =)


      • minä vain...
        PoliceGirl82 kirjoitti:

        On täyttä huuhaata väittää, että koiraa ei pysty lukemaan tai ymmärtämään/tulkitsemaan jos se on typistetty. Jos ihmiselle koiran ymmärtäminen on ainoastaan häntiä ja korvia, niin ei kannata koiraa hankkia. Samat ihmiset väittävät, että koira on aina iloinen kun sen häntä heiluu... Hmm.

        kaverilla typistetty dopperi. sen korvat ainakin menee sillälailla lurpalle sivuun kun se on esim. rauhallinen, onnellinen, jne. kun vaikka kuuntelee ja vahtii, ne on komiasti pystyssä!! ja töpö heiluu onnellisena.... ne koirat on helvetin pieniä, vissiin melkein vastasyntyneitä, kun ne typistetään...!! kai se sillon sattuu mut ne myös paranee eikä jätä mitään elinikäsiä traumoja. ja muuten minunkin mielestä pitkähäntäinen dopsu tai rotikka ON RUMA!!
        rei`itetään ihmisiäkin joissain maissa vastasyntyneinä.... kaikesta sitä kans jaksetaan paasata, sinä palstan aloittaja hanki itsellesi jotain muuta hommaa, mene vaikka ja poistata iteltäs tai mieheltäs pallit niinku koirille tehään, katotaan sit ketä SATTUU!!!


      • ????
        minä vain... kirjoitti:

        kaverilla typistetty dopperi. sen korvat ainakin menee sillälailla lurpalle sivuun kun se on esim. rauhallinen, onnellinen, jne. kun vaikka kuuntelee ja vahtii, ne on komiasti pystyssä!! ja töpö heiluu onnellisena.... ne koirat on helvetin pieniä, vissiin melkein vastasyntyneitä, kun ne typistetään...!! kai se sillon sattuu mut ne myös paranee eikä jätä mitään elinikäsiä traumoja. ja muuten minunkin mielestä pitkähäntäinen dopsu tai rotikka ON RUMA!!
        rei`itetään ihmisiäkin joissain maissa vastasyntyneinä.... kaikesta sitä kans jaksetaan paasata, sinä palstan aloittaja hanki itsellesi jotain muuta hommaa, mene vaikka ja poistata iteltäs tai mieheltäs pallit niinku koirille tehään, katotaan sit ketä SATTUU!!!

        Niin mitä sinä oikein tarkoitat? Oletko puolesta vai vastaan. Ensin sanot, että koiraan ei satu, mutta sitten käsket mennä leikkaukseen, että tietävät, miltä kipu tuntuu. Mitä IHMETTÄ sä oikein höpötät????


      • minä vain...
        ???? kirjoitti:

        Niin mitä sinä oikein tarkoitat? Oletko puolesta vai vastaan. Ensin sanot, että koiraan ei satu, mutta sitten käsket mennä leikkaukseen, että tietävät, miltä kipu tuntuu. Mitä IHMETTÄ sä oikein höpötät????

        mielestäni kirjoitin, että mene sinä ja poistata itseltäsi tai mieheltäsi PALLIT ja katotaan sit ketä sattuu!! opettele äidinkieltä, idiootti. tää keskustelu on muutenkin niin turha.... siis ihan sama, leikelkää vaan. sattuuhan se, mut hei elämä on. siis jos koirilta tosiaan kysyttäis et hei pallit vai korvat ni varmana lähtis korvat ja siinä samas häntä. kiitos.


    • m&m

      on eläinrääkkäystä.PISTE.

      • on.

        Ei vaan täysin asiallinen toimenpide. PISTE


      • kaisu
        on. kirjoitti:

        Ei vaan täysin asiallinen toimenpide. PISTE

        mä ainakin todellakin ottaisin luomun,vaikka olis tarjolla typistettyjäkin.. mä en halua että mun koira olis kärsiny ku se olis typistetty.. ja haluan että sillä on häntä kerta sille luonnostaa sellanen on!!Aion varmaan joskus hankkia dobberin.mulla ei ole vielä ollu dobermannia mut se on mun lempirotu!!=) tällä hetkellä sekarotunen..


      • m&m
        on. kirjoitti:

        Ei vaan täysin asiallinen toimenpide. PISTE

        Haluan todellakin kuulla asialliset perustelut kyseiselle eläinrääkkäysmuodolle!! ONKO NIITÄ??


      • kaisu
        m&m kirjoitti:

        Haluan todellakin kuulla asialliset perustelut kyseiselle eläinrääkkäysmuodolle!! ONKO NIITÄ??

        no ei siinä oo ainaka nykyään kait mitään muita perusteita ku jotkut tyhmät ihmiset typistää sen takia ku se on niitten mielestä upeamman näkönen ku lyhyt häntä pah ja sen takia ne joutuu kärsii byääähhhh!!! musta se on kyllä vähintään yhtä upean näkönen vaikka sillä häntä onkin!! huh jos koirat rupeis leikkaa vaikka ihmisten toisen käden ku niitten mielestä ihminen ois sit paremman näkönen!!!


    • typätty

      Mulla ei ole mitään ongelmaa lukea täystypättyä dobberiani, ei siihen luppakorvia/pitkää häntää tarvita.

      Koira tarvitsi aikuisena uuden kodin ja minulla oli se sille tarjota. Enemmän silloin kiinnosti koiran luonne ja käyttäytyminen, kun ulkonäölliset asiat.

    • enole

      typistänyt...lääkäri kyllä nukutuksessa...Ja sinulle tietämätön, että typätyillä korvilla ilmeily näkyy paremmin, kuin lupilla! Ja hännän nöpökin heiluu ihan samalla lailla. Ja elekieli ei rajoitu koirilla pelkästään korviin ja häntään. Että silleen. Itselläni ollut sekä puolitypättyjä, että koko typättyjä dobbereita, joten kokemusta on! Mutta saahan sitä tekopyhyyttä harrastaa tälläkin palstalla, eriasia on, saatko plussapisteitä, kun et näytä tietävän asiasta mitään :-)

      • että..

        TYPISTELY KEILLETÄÄN KOKONAAN! on se niin väärin!!! KERTOKAA NYT HYVÄT IHMISET, MINKÄ TAKIA KOIRAA TÄYTYY SILPOA! vaikka sä, policegirl, ku oot rodun asiantuntija. KAKAISE ULOS VAAN!


      • suomenajokoira
        että.. kirjoitti:

        TYPISTELY KEILLETÄÄN KOKONAAN! on se niin väärin!!! KERTOKAA NYT HYVÄT IHMISET, MINKÄ TAKIA KOIRAA TÄYTYY SILPOA! vaikka sä, policegirl, ku oot rodun asiantuntija. KAKAISE ULOS VAAN!

        en mäkään malta oottaa että typistäminen lopetetaan kokonaan. ihan sääliks käy koiraparkoja, joita ihminen on vasten niiden tahtoaan silponut! jos dobberit osaissivat puhua, niin ne eivät varmastikkaan haluaisi että niitä silvotaan turhan tähden. onko ulkonäkö NOIN tärkeä asia?! teille idiooteille näköjään on!


      • Toope for ever!
        suomenajokoira kirjoitti:

        en mäkään malta oottaa että typistäminen lopetetaan kokonaan. ihan sääliks käy koiraparkoja, joita ihminen on vasten niiden tahtoaan silponut! jos dobberit osaissivat puhua, niin ne eivät varmastikkaan haluaisi että niitä silvotaan turhan tähden. onko ulkonäkö NOIN tärkeä asia?! teille idiooteille näköjään on!

        Lopetas nyt se mesoominen ja pidä huolta omista asiosta, mitä se sulle kuuluu mistä kukin tykkää!! Se on maku asia sano koira kun muniaan nuoli! Sitäpaitsi ei dobbereitten korvia ja häntiä alunperin ole ulkonäön täkia typätty, vaan käyttötarkoituksen takia! enemmän ne olis voinu kärsiä, jos olis ollut pitkät hännät ja luppakorvat! ota asiosta selvää ennen kun tuut latelemaan tänne noita sun muka "viisaita" mielipiteitä! Osta sinä vaikka villakoira ja anna dobbereitten olla minkänäkösiä on! ei pitäis olla sun pään särky!


      • Sari_J
        Toope for ever! kirjoitti:

        Lopetas nyt se mesoominen ja pidä huolta omista asiosta, mitä se sulle kuuluu mistä kukin tykkää!! Se on maku asia sano koira kun muniaan nuoli! Sitäpaitsi ei dobbereitten korvia ja häntiä alunperin ole ulkonäön täkia typätty, vaan käyttötarkoituksen takia! enemmän ne olis voinu kärsiä, jos olis ollut pitkät hännät ja luppakorvat! ota asiosta selvää ennen kun tuut latelemaan tänne noita sun muka "viisaita" mielipiteitä! Osta sinä vaikka villakoira ja anna dobbereitten olla minkänäkösiä on! ei pitäis olla sun pään särky!

        Painotetaan sanaa KÄYTTÖTARKOITUS.

        Täällä kun nyt puhutaan siitä, kun ihmiset on itsekkäitä ja ajattelemattomia sekä raakoja kun "silpovat" koiriaan, tai ottavat "silvotun" koiran, että ajattelevat vain ulkonäkökysymystä...

        Noh, otetaanpas yksi dobberi tähän näin. kysytään siltä, että päivää, helpottais mun elämää suuresti jos leikattais sulta pallit pois ettet ois tollanen. Tai no, vaihtoehdoksi saat sen, että jos ei palleja niin sitten korvat ja häntä. Mistähän koira luopuisi?

        Ja teidänkö mielestä koiran kastrointi ei ole ihmisen elämää helpottavaa jne? Onko se sitten jotenkin sallittavampaa? Mielestäni se on ok, jos koiralla on sairaus mihin parannuksena on kastrointi. Mutta muuten se on ihmisen itsekkyyttä, ihmisen elämää helpottavaa, ihmisen haluama. Tuskin koira lisääntymiskyvystään tietoisesti eroon haluaisi. Mielestäni typistäminen on pieni juttu sen rinnalla mitä kaikkea muuta ihmiset koirille itsekkyyksissään tekee.

        T: Täystypätyn & luomun omistaja


      • käytetään
        Sari_J kirjoitti:

        Painotetaan sanaa KÄYTTÖTARKOITUS.

        Täällä kun nyt puhutaan siitä, kun ihmiset on itsekkäitä ja ajattelemattomia sekä raakoja kun "silpovat" koiriaan, tai ottavat "silvotun" koiran, että ajattelevat vain ulkonäkökysymystä...

        Noh, otetaanpas yksi dobberi tähän näin. kysytään siltä, että päivää, helpottais mun elämää suuresti jos leikattais sulta pallit pois ettet ois tollanen. Tai no, vaihtoehdoksi saat sen, että jos ei palleja niin sitten korvat ja häntä. Mistähän koira luopuisi?

        Ja teidänkö mielestä koiran kastrointi ei ole ihmisen elämää helpottavaa jne? Onko se sitten jotenkin sallittavampaa? Mielestäni se on ok, jos koiralla on sairaus mihin parannuksena on kastrointi. Mutta muuten se on ihmisen itsekkyyttä, ihmisen elämää helpottavaa, ihmisen haluama. Tuskin koira lisääntymiskyvystään tietoisesti eroon haluaisi. Mielestäni typistäminen on pieni juttu sen rinnalla mitä kaikkea muuta ihmiset koirille itsekkyyksissään tekee.

        T: Täystypätyn & luomun omistaja

        narkoosia leikkauksen aikana ja kipulääkitystä noiden leikkausten jälkeen, asia on ok. Pallitkin koiralta poistetaan nukutuksessa. Menepäs itse leikkelemään itseäsi ilman puudutusta ja nukutusta. Kyllä se koirakin kipua tuntee. Noissa maissa missä silvontaa tapahtuu, koiria ei nukuteta eikä puuduteta. Siitä on kyse.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe