Latasin jokin aika sitten Microsoftin ilmaisen AntiSpyware-ohjelman. Onneksi en poistanut entistä Ad-Aware-ohjelmaa, joka myös on ilmainen. - Etsin internetistä kaukoidän matkailukohteita. Kokemuksieni mukaan Aasiasta tulee paljon vakoiluohjelmia koneelle. Niitä pääsee aina pujahtamaan, vaikka olisi mitä suojauksia.
Kokeilin internetissä surfattuani, löytääkö AntiSpyware niitä. Ei löytänyt. Sattumoisin ajoin heti perään Ad-Awaren skannauksen. Se löysi 5 vakoilijaa. Nyt se on pannut karanteeniin jo 353 ohjelmien lähettäjää. Microsoftin vastaava ohjelma ei ole löytänyt yhtään mitään. Sama ohjelma minulla on töissäkin, eikä se sielläkään ole löytänyt yhtään mitään.
Sitä vain en ymmärrä, miksi tarkistuohjelmat eivät osaa kertoa, miltä sivulta haittaohjelmat tulevat. Ehkä se on liian monimutkaista, koska ne saattavat tulla myös sivuilla olevista mainoksista. Vai miten lienee. Osaako kukaan vastata?
Ihmettelen taas haittaohjelmia
6
438
Vastaukset
Kun sivulta on latautunut haittis, ei siihen ohjelmaan yleensä jää mitään, mikä kielii mistä se on tullut. Ohjelmakoodia tutkimalla löytyy kone, johon se yrittää yhteyttä, mutta sekin kone saattaa olla kaapattu, joten eipä selviä
Önneksi on Ad-Aware ja muut moiset.
PS onhan sinulla ZoneAlarm tai muu palomuuriohjelma. Kiinteä palomuuri auttaisi vielä enemmän...- Iili
Kaksikin. Lähiverkon palveluntahoajalla on omansa ja minulla omani. Olen pannut sellaisen astuksen päälle, että aina kun poistun internetistä ja suljen koneen, niin kaikki internet-sivut häviävät muistista. Ne vakoiluohjelmat osaavat väistää senkin.
Ad-Aware kertoo kyllä sen, kuka vakoiluohjelmaa myy, mutta ei kuka sen lähettää. Ja syy on varmaan juuri se, jonka sanoita: lähettäjä lähettää itsestään vääriä IP-tietoja.
Olen toki selvillä siitä, ettei niistä tracking-codeista ole mitään kovin suurta vaaraa, mutta minua kiukuttaa se, että joku katsoo aiheelliseksi kerätä tietoja koneeltani.
Red Sherif -ohjelmista olen päässyt eroon sillä, että latasin internetistä ohjelmanpätkän, joka estää tietojen lähettämisen ulos koneeltani. Löysin sen ihan Red Sherif -hakusanalla suomalaiselta sivulta Googlesta.
- kummastelen
Miksikähän koneeni varoittaa useammallakin tavalla viestistä, johon monet näyttävät vastanneen hyvillä mielin? Aivan tavalliselta "hyvän-joulun"-toivotukselta näyttää.
- .EXE
jos siinä on liitteenä suorittava ohjelmanpätkä- esim joku jouluvaloiloittelu, on muutamat nuuskut opetettu varottamaan niistä, koska suorittavilla voidaan tehdä mitä vaan siinä sivussa
- kummastelen
.EXE kirjoitti:
jos siinä on liitteenä suorittava ohjelmanpätkä- esim joku jouluvaloiloittelu, on muutamat nuuskut opetettu varottamaan niistä, koska suorittavilla voidaan tehdä mitä vaan siinä sivussa
Minkähänlaiseen oheistoimintaan tällaiset kykenisivät?
- Iili
kummastelen kirjoitti:
Minkähänlaiseen oheistoimintaan tällaiset kykenisivät?
...niin on paras olla avaamatta sellaista liitettä ollenkaan. Se voi olla mitä vain.
Muutama vuosi sitten, kun olin vielä kokopäivätyössä, niin firman serverille pääsi kolme kertaa virus. Se alkoi esimerkiksi lähetellä firman sisäisiä meilejä, eli tuli viattoman näköinen meili ihan tutulta työtoverilta. Meilissä oli .exe-loppuinen liite, ja jos sen avasi, niin omakin kone saastui. Koska firman sisäinen kieli oli englanti, niin monet eivät reagoineet siihen, että meili oli englanniksi.
Näiden tapahtumien jälkeen kaikki .exe -loppuiset liitteet viesteineen suodatettiin pois niin, etteivät ne koskaan tulleet perille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?883717- 252096
- 1972013
Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell871544PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3431464Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale901171- 931100
Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo131084Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.30970Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha72906