Ihmettelen taas haittaohjelmia

ii-li

Latasin jokin aika sitten Microsoftin ilmaisen AntiSpyware-ohjelman. Onneksi en poistanut entistä Ad-Aware-ohjelmaa, joka myös on ilmainen. - Etsin internetistä kaukoidän matkailukohteita. Kokemuksieni mukaan Aasiasta tulee paljon vakoiluohjelmia koneelle. Niitä pääsee aina pujahtamaan, vaikka olisi mitä suojauksia.

Kokeilin internetissä surfattuani, löytääkö AntiSpyware niitä. Ei löytänyt. Sattumoisin ajoin heti perään Ad-Awaren skannauksen. Se löysi 5 vakoilijaa. Nyt se on pannut karanteeniin jo 353 ohjelmien lähettäjää. Microsoftin vastaava ohjelma ei ole löytänyt yhtään mitään. Sama ohjelma minulla on töissäkin, eikä se sielläkään ole löytänyt yhtään mitään.

Sitä vain en ymmärrä, miksi tarkistuohjelmat eivät osaa kertoa, miltä sivulta haittaohjelmat tulevat. Ehkä se on liian monimutkaista, koska ne saattavat tulla myös sivuilla olevista mainoksista. Vai miten lienee. Osaako kukaan vastata?

6

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun sivulta on latautunut haittis, ei siihen ohjelmaan yleensä jää mitään, mikä kielii mistä se on tullut. Ohjelmakoodia tutkimalla löytyy kone, johon se yrittää yhteyttä, mutta sekin kone saattaa olla kaapattu, joten eipä selviä
      Önneksi on Ad-Aware ja muut moiset.
      PS onhan sinulla ZoneAlarm tai muu palomuuriohjelma. Kiinteä palomuuri auttaisi vielä enemmän...

• Iili

Kaksikin. Lähiverkon palveluntahoajalla on omansa ja minulla omani. Olen pannut sellaisen astuksen päälle, että aina kun poistun internetistä ja suljen koneen, niin kaikki internet-sivut häviävät muistista. Ne vakoiluohjelmat osaavat väistää senkin.

Ad-Aware kertoo kyllä sen, kuka vakoiluohjelmaa myy, mutta ei kuka sen lähettää. Ja syy on varmaan juuri se, jonka sanoita: lähettäjä lähettää itsestään vääriä IP-tietoja.

Olen toki selvillä siitä, ettei niistä tracking-codeista ole mitään kovin suurta vaaraa, mutta minua kiukuttaa se, että joku katsoo aiheelliseksi kerätä tietoja koneeltani.

Red Sherif -ohjelmista olen päässyt eroon sillä, että latasin internetistä ohjelmanpätkän, joka estää tietojen lähettämisen ulos koneeltani. Löysin sen ihan Red Sherif -hakusanalla suomalaiselta sivulta Googlesta.

• kummastelen

Miksikähän koneeni varoittaa useammallakin tavalla viestistä, johon monet näyttävät vastanneen hyvillä mielin? Aivan tavalliselta "hyvän-joulun"-toivotukselta näyttää.

• .EXE

jos siinä on liitteenä suorittava ohjelmanpätkä- esim joku jouluvaloiloittelu, on muutamat nuuskut opetettu varottamaan niistä, koska suorittavilla voidaan tehdä mitä vaan siinä sivussa

• kummastelen
        .EXE kirjoitti:

jos siinä on liitteenä suorittava ohjelmanpätkä- esim joku jouluvaloiloittelu, on muutamat nuuskut opetettu varottamaan niistä, koska suorittavilla voidaan tehdä mitä vaan siinä sivussa

Minkähänlaiseen oheistoimintaan tällaiset kykenisivät?

• Iili
        kummastelen kirjoitti:

Minkähänlaiseen oheistoimintaan tällaiset kykenisivät?

...niin on paras olla avaamatta sellaista liitettä ollenkaan. Se voi olla mitä vain.

Muutama vuosi sitten, kun olin vielä kokopäivätyössä, niin firman serverille pääsi kolme kertaa virus. Se alkoi esimerkiksi lähetellä firman sisäisiä meilejä, eli tuli viattoman näköinen meili ihan tutulta työtoverilta. Meilissä oli .exe-loppuinen liite, ja jos sen avasi, niin omakin kone saastui. Koska firman sisäinen kieli oli englanti, niin monet eivät reagoineet siihen, että meili oli englanniksi.

Näiden tapahtumien jälkeen kaikki .exe -loppuiset liitteet viesteineen suodatettiin pois niin, etteivät ne koskaan tulleet perille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4892
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3543
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1558
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1480
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1334
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1128
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1057
    Aihe