Meillä on hidas modeemi - kannattaako hankkia nopeampi yhteys? Mitkä ovat kokemukset?
Laajakaista vai ei?!
22
2205
Vastaukset
- Iili
Se on toivottoman hidas, ja laskuri raksuttaa lisää euroja puhelinlaskuun joka hetki. Kaiken kukkuraksi hinta tulee valtaosin siitä odottelusta, että joku sivu suvaitsisi aueta.
Edellisessä kahvipirtissä (joka on jo loppunut) on Titanium_manin ansiokkaita kirjoituksia laajakaistasta. Lue niitä.sanat kuin Iilillä.
Monin verroion nopeampi ja aina sama maksu (olikohan minulla noin 25 E) kuussa oli netissä vaikka 24 tuntia vrk:ssa tai ei ollenkaan. En ottaisi hidasta modeemiyhteyttä takaisin millään.- Iili
sitroen kirjoitti:
sanat kuin Iilillä.
Monin verroion nopeampi ja aina sama maksu (olikohan minulla noin 25 E) kuussa oli netissä vaikka 24 tuntia vrk:ssa tai ei ollenkaan. En ottaisi hidasta modeemiyhteyttä takaisin millään.Jos asut taloyhtiössä, niin ehdota, että yhtiö hankkii yhteisen verkon ja sen ylläpitäjän. (On monia firmoja, jotka tekevät sitä.) Silloin on kaikki valmiina, yhteys on nopea ja saat uusia meiliosoitteita, joissa on runsaasti muistitilaa. Palomuuri on kaksinkertainen. On ensin serverin palomuuri ja sitten vielä omasi. Ja hinta on halpa. Se riippuu siitä, montako osakasta ottaa palvelun. Meillä on 15, jotka ovat ottaneet palvelun, ja hinta on sitten tuo 8 €.
Kyllä lajakaista käytössä on aivan ehdoton puhelinmodeemiin verrattuna.
Minulla vain pari vuotta sitten Soneran kanssa meni kaikki p-selleen. Vastoin periaatteitani tilasin täyden paketin avaimet käteen periaatteella.
Toimi 3 viikkoa. Sen jälkeen kaikki tuhoutui. Siinä menivät F-Securen palomuurit sun muut. En saanut edes exeliä toimimaan. Lopulta, päivien voimistelun jälkeen värkki toimi joten kuten.
muutaman viikon perästä sama juttu. Herra asentaja ei ottanut mitään vastuuta. Soneralle ilmoitin, että jos he suunnattomassa huumorintajussaan lähettävät laskuja niin minä revin ne. Ei tullut.
Jouduin kantamaan toosan huoltoliikkeeseen jossa ne elvyttivät sen.
Vaihdoin Elisaan. Helppo asentaa itse. Toiminut hyvin! Päivitykset ym. toimivat määritysten mukaisesti.
Soneralla ei toiminut mikään! En vieläkään ymmärrä miten se oli mahdollista.- Iili
Otin Kolumbuksen paketin (kauan sitten). Se kyllä yhdisti minut jonnekin Kolumbuksen ikivanhalle chattisivuille, mutta ei kertaakaan internetiin. Se ei toiminut yhtään ainoaa kertaa.
Soitin operaattorille ja kerroin, että minulla on X-merkkinen modeemi. Vastaus oli: Se merkki on huono, se aiheuttaa pelkkiä ongelmia.
Sitten soitin uudelleen. Henkilö, jonka kanssa puhuin kysyi, minkä merkkinen modeemi minulla on. En sillä hetkellä muistanut enää modeemin merkkiä. Henkilö sanoi: "Pitää olla X-merkkinen modeemi. Muut eivät toimi." Eli juuri se, mikä minulla oli. - Sanoin, että haluan purkaa koko sopimuksen. Hän ilmoitti, ettei se käy puhelimessa, vaan minun pitää lähettä faksi, jossa kerron purkavani sopimuksen.
Lähetin faksin työpaikaltani. Vastaus oli: Minun täytyy maksaa yhteydestä vielä seuraavan kuukauden maksu. Eli maksaa vielä lisää sellaisesta, joka ei toiminut kertaakaan.
Eikös Kolumbus ole juuri Elisan?
Kun aikanaan käytin lankamodeemia ja yhtä hidasta ja kalliihkoa gprs-yhteyttä, tympäännyin.
Menin Lännen Puhelimen myymälään ja ostin laajakaistan modeemeineen, hinta alussa alle 20€/kk. Ei ollut hintakaan kallis, 0 €.- siivet selkään
Hanki kaikki muukin, mistä haaveilet, samalla rysäyksellä.
Saimme laajakaistan, mutta entisen masinan muuten vaatimattomat systeemit alkoivat tukahtua aika ajoin. Vaihdoimme kaiken ja nyt aukeni taivas, sillä viestit, kuvat ja videot liikkuvat vilkkaasti.
Odottaminen on mennyttä aikaa.
"Mä siivet selkääni sain..."
Kun tilaat laajakaistan, kysy ensin toimitusaika ja vaadi, että aika pitää. On kurjaa odottaa useita viikkoja ilman yhteyttä kuten me. Ystävämme sensijaan saivat eri toimittajalta viikossa !
Verkkokaupasta meillä on hyvät kokemukset. Asia hoituu kotoa, maksu verkkopankin kautta ja posti tuo ison paketin 10 euron maksusta kotiin.- Helepeena
Kadehdin teidän hirmuhalpoja laajakaistamaksujanne. Minulla se toimii näin.Mainoksissa luvattu hinta kaapeliverkossa on 16,31, mutta kun siihen lisätään alv-maksu niin todellinen hinta onkin 19,90.
DNA:n elämä ON kallista. Helepeena kirjoitti:
Kadehdin teidän hirmuhalpoja laajakaistamaksujanne. Minulla se toimii näin.Mainoksissa luvattu hinta kaapeliverkossa on 16,31, mutta kun siihen lisätään alv-maksu niin todellinen hinta onkin 19,90.
DNA:n elämä ON kallista.Sinulla on normaalihintainen kaapeliyhteys.
itselläni on hiukan kalliimpi mutta hiukan laajempi kaista.
Nuo halvimmat ovat kerrostalojen yhteisostoista saatuja.- vanha Nestori
Ruuneperi kirjoitti:
Sinulla on normaalihintainen kaapeliyhteys.
itselläni on hiukan kalliimpi mutta hiukan laajempi kaista.
Nuo halvimmat ovat kerrostalojen yhteisostoista saatuja.Koska aloitit keskustelun, niin hieman asiaa. Modeemiliittymä, kaupunkiolosuhteissa, alkaa olla vanhentunut. Maaseudulla jossa paikalliset puhelinyhtiöt järjestävät kiinteähintaisia tarjouksia asia kuitenkin toimii kohtalaisesti. Koneeseen tarvitset modeemikortin (n.20€) joka uusissa koneissa alkaa jo kiinteänä emolevyllä. Kaistanopeus modeemilla on 56 kb/sec.
Seuraava nopeampi (122 kb/sec.)liittymä on ISDN josta kuitenkaan en kerro enempää sen pienen hyödyn ja hintavan rakentelun vuoksi.
Nyt siirrymmekin jo Laajakaistan puolelle. Niistä ensimmäisenä tulee mieleen homePNA. Tämä on
se liittymä jolla päästään alle 10€:n kuukausimaksuihin. Rakentelun edellytyksenä on, vähintään 15 konetta jotka liittyvät kimppaan, yksi toimeenpaneva henkilö, ja yhtiön hallituksen myönteinen suhtautuminen. Koneeseen homePNA kortti (n.23€) Kaistanopeus vaihtelee käyttöön otetun kaistan (ylleensä 2-4 Mb)ja samaan aikaan verkossa olijoiden lukumäärän mukaan.
Sitten tulemmekin jo ADSL liittymiin. Näitä tarjoaa kaikki operaattorit. Nopeudet vaihtelee 256 kb:stä aina usean Mb:n nopeuksiin, ja hinta määräytyy sen mukaan.(256 kb= 16,90 €) Operaattoreiden toimitusajat vaihtelevat 2-4 vk.
Poikkeuksen tähän tekee "kaapeli", Sieltä saa boksin mukaansa, ja jos kotona koneen brotokollat osuu kohdalleen, niin tunnin kuluttua voi surfailla.
Näissä kaikissa "liikutaan" puhelinpiuhoja pitkin. Puhelikonetta ei kuitenkaan tarvita.
Lisäksi on vielä uusissa kerrostaloissa talon jakamoon vedetty oma Cat5e kaapeloinnilla varustettu verkko.
Kaikissa näissä laajakaista liittymissä koneeseen tarvitaan vain Ethernet verkkokortti, hinta 15 - 40 €. - Iili
vanha Nestori kirjoitti:
Koska aloitit keskustelun, niin hieman asiaa. Modeemiliittymä, kaupunkiolosuhteissa, alkaa olla vanhentunut. Maaseudulla jossa paikalliset puhelinyhtiöt järjestävät kiinteähintaisia tarjouksia asia kuitenkin toimii kohtalaisesti. Koneeseen tarvitset modeemikortin (n.20€) joka uusissa koneissa alkaa jo kiinteänä emolevyllä. Kaistanopeus modeemilla on 56 kb/sec.
Seuraava nopeampi (122 kb/sec.)liittymä on ISDN josta kuitenkaan en kerro enempää sen pienen hyödyn ja hintavan rakentelun vuoksi.
Nyt siirrymmekin jo Laajakaistan puolelle. Niistä ensimmäisenä tulee mieleen homePNA. Tämä on
se liittymä jolla päästään alle 10€:n kuukausimaksuihin. Rakentelun edellytyksenä on, vähintään 15 konetta jotka liittyvät kimppaan, yksi toimeenpaneva henkilö, ja yhtiön hallituksen myönteinen suhtautuminen. Koneeseen homePNA kortti (n.23€) Kaistanopeus vaihtelee käyttöön otetun kaistan (ylleensä 2-4 Mb)ja samaan aikaan verkossa olijoiden lukumäärän mukaan.
Sitten tulemmekin jo ADSL liittymiin. Näitä tarjoaa kaikki operaattorit. Nopeudet vaihtelee 256 kb:stä aina usean Mb:n nopeuksiin, ja hinta määräytyy sen mukaan.(256 kb= 16,90 €) Operaattoreiden toimitusajat vaihtelevat 2-4 vk.
Poikkeuksen tähän tekee "kaapeli", Sieltä saa boksin mukaansa, ja jos kotona koneen brotokollat osuu kohdalleen, niin tunnin kuluttua voi surfailla.
Näissä kaikissa "liikutaan" puhelinpiuhoja pitkin. Puhelikonetta ei kuitenkaan tarvita.
Lisäksi on vielä uusissa kerrostaloissa talon jakamoon vedetty oma Cat5e kaapeloinnilla varustettu verkko.
Kaikissa näissä laajakaista liittymissä koneeseen tarvitaan vain Ethernet verkkokortti, hinta 15 - 40 €.Minulla on Ethernet-kortti, ei muita lisukkeita, mutta lähiverkkoyhteys väittää nopeudeksi 100 Mbps ja hinta on tuo 8 €.
Tämmöisiä tietoja löytyi, kun katselin:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
DHCP-palvelin
DNS-palvelin
WINS-palvelin
Mikään näistä ei kerro minulle yhtään mitään. Ovatko nämä edes mitään relevantteja tietoja?
Onko tämä sittenkin se homePNA? Nopeudet eivät kuitenkaan täsmää ollenkaan. - titanium_man
Iili kirjoitti:
Minulla on Ethernet-kortti, ei muita lisukkeita, mutta lähiverkkoyhteys väittää nopeudeksi 100 Mbps ja hinta on tuo 8 €.
Tämmöisiä tietoja löytyi, kun katselin:
SiS 900-Based PCI Fast Ethernet Adapter
DHCP-palvelin
DNS-palvelin
WINS-palvelin
Mikään näistä ei kerro minulle yhtään mitään. Ovatko nämä edes mitään relevantteja tietoja?
Onko tämä sittenkin se homePNA? Nopeudet eivät kuitenkaan täsmää ollenkaan.olevan ihan oikea, taloyhtiön omistama lähiverkko...
Vieläkin kummastuttaa kuinka sinulla VOI olla tuo yhteys 100 Mps (vai heitteleekö se kovasti) koska oma yhteyteni posottaa vastaavasti yliopiston LAN:in kautta ja joskus on niin hidasta että....
Ei tosin aina, joskus tuo yhteys saa "steroidi pyrähdyksiä" :)
Ehkä pikemminkin tarkoitit (tai kuka sitten yhteyttäsi sinulle markkinoikin) että VERKKOKORTTISI kykenee parhaimmillaan 100 Mbs nopeuteen (tavallinen markkinoilla saatava on 10/100 Mbs kortti..tosin 1 Gbs:ejäkin pitäisi tavallisen kuluttajan saatavilla jo olla/ilmestyä)
Oletan että sait nuo tiedot naputtelemalla "ipconfig /all" Windowsissa (taikka "ifconfig" Linuxissa)
Yeah, kaikki muut ovat tärkeitä paitsi tuo WINS-palvelin beibe.
DHCP-palvelin: Antaa sinulle IP-osoitteesi
DNS-palvelin: muuntaa meidän ihmisten mukavat osoitteet (esim. www.google.fi) koneen ymmärtämään (ne eivät tajua tuon taivaallista mistään "googlesta" :)) mutoon IP muotoo (esim. googlen tapauksessa: 66.249.93.99 huom! tuo on vain yksi googlen palvelimista)
homePNA ei (ainakaan äitini omistama yhteys) kykene yli 1MBs nopeuksiin... - Iili
titanium_man kirjoitti:
olevan ihan oikea, taloyhtiön omistama lähiverkko...
Vieläkin kummastuttaa kuinka sinulla VOI olla tuo yhteys 100 Mps (vai heitteleekö se kovasti) koska oma yhteyteni posottaa vastaavasti yliopiston LAN:in kautta ja joskus on niin hidasta että....
Ei tosin aina, joskus tuo yhteys saa "steroidi pyrähdyksiä" :)
Ehkä pikemminkin tarkoitit (tai kuka sitten yhteyttäsi sinulle markkinoikin) että VERKKOKORTTISI kykenee parhaimmillaan 100 Mbs nopeuteen (tavallinen markkinoilla saatava on 10/100 Mbs kortti..tosin 1 Gbs:ejäkin pitäisi tavallisen kuluttajan saatavilla jo olla/ilmestyä)
Oletan että sait nuo tiedot naputtelemalla "ipconfig /all" Windowsissa (taikka "ifconfig" Linuxissa)
Yeah, kaikki muut ovat tärkeitä paitsi tuo WINS-palvelin beibe.
DHCP-palvelin: Antaa sinulle IP-osoitteesi
DNS-palvelin: muuntaa meidän ihmisten mukavat osoitteet (esim. www.google.fi) koneen ymmärtämään (ne eivät tajua tuon taivaallista mistään "googlesta" :)) mutoon IP muotoo (esim. googlen tapauksessa: 66.249.93.99 huom! tuo on vain yksi googlen palvelimista)
homePNA ei (ainakaan äitini omistama yhteys) kykene yli 1MBs nopeuksiin......sitä verkkoyhteyttä, niin se kertoo:
"Lähiverkkoyhteys
Nopeus: 100.0 Mbps
Tila: Yhdistetty"
Kuten kirjoitin sinulle jossakin muualla, minusta yhteys ei ole erityisen nopean tuntuinen. Tottakai se riittää minun tarpeisiini, enkä juurikaan joudu odottelemaan sivujen aukenemista.
Silloin, kun minulla vielä oli modeemi puhelinverkossa, niin samainen ikoni ilmoitti aina: "Vastaanotettu niin-ja-niin paljon ja lähetetty niin-ja-niin paljon" Tämä ei ilmoita mitään muuta kuin sen, minkä kirjoitin. Se ei myöskään vilku ollenkaan yhtä paljon kuin modeemiyhteyden aikana. (Tarkoitan siis sitä ikonia alapalkin oikeassa laidassa, jossa on kaksi näytön kuvaa.)
Tuli vain mieleen: Voikohan se ilmoittaa vain tämän lähiverkon nopeuden eikä sitä nopeutta joka on serveriltä eteenpäin? - titanium_man
Iili kirjoitti:
...sitä verkkoyhteyttä, niin se kertoo:
"Lähiverkkoyhteys
Nopeus: 100.0 Mbps
Tila: Yhdistetty"
Kuten kirjoitin sinulle jossakin muualla, minusta yhteys ei ole erityisen nopean tuntuinen. Tottakai se riittää minun tarpeisiini, enkä juurikaan joudu odottelemaan sivujen aukenemista.
Silloin, kun minulla vielä oli modeemi puhelinverkossa, niin samainen ikoni ilmoitti aina: "Vastaanotettu niin-ja-niin paljon ja lähetetty niin-ja-niin paljon" Tämä ei ilmoita mitään muuta kuin sen, minkä kirjoitin. Se ei myöskään vilku ollenkaan yhtä paljon kuin modeemiyhteyden aikana. (Tarkoitan siis sitä ikonia alapalkin oikeassa laidassa, jossa on kaksi näytön kuvaa.)
Tuli vain mieleen: Voikohan se ilmoittaa vain tämän lähiverkon nopeuden eikä sitä nopeutta joka on serveriltä eteenpäin?tarkoittaa sitä kuinka nopeasti tietoa kulkee
lähiverkon ja sinun koneesi välillä sillä kyllä se takuulla tuntuu ja näkyy jos INTERNET-surffailusi olisi tuo 100 Mbs :)
Helkkari, eihän kenelläkään tavallisella kansalaisella ole nykyään kuin jotain 12 - 24 Mbs maximissaan ? (ADSL 2 ja vastaavasti ADSL 2 )
Siihen taas kuinka nopeasti tieto kulkee taloyhtiösi lähiverkon ja Internetissä sijaitsevan palvelimen välillä ei pysty
juurikaan vaikuttamaan.
Muuta kuin koittamalla etsiä toisen, saman palvelun tarjoavan
palvelimen taikka reitin taikka koittamalla myöhemmin uudestaan josko kuormitus olisi vähäisempää...
Diagnoosi valmis :) - Iili
titanium_man kirjoitti:
tarkoittaa sitä kuinka nopeasti tietoa kulkee
lähiverkon ja sinun koneesi välillä sillä kyllä se takuulla tuntuu ja näkyy jos INTERNET-surffailusi olisi tuo 100 Mbs :)
Helkkari, eihän kenelläkään tavallisella kansalaisella ole nykyään kuin jotain 12 - 24 Mbs maximissaan ? (ADSL 2 ja vastaavasti ADSL 2 )
Siihen taas kuinka nopeasti tieto kulkee taloyhtiösi lähiverkon ja Internetissä sijaitsevan palvelimen välillä ei pysty
juurikaan vaikuttamaan.
Muuta kuin koittamalla etsiä toisen, saman palvelun tarjoavan
palvelimen taikka reitin taikka koittamalla myöhemmin uudestaan josko kuormitus olisi vähäisempää...
Diagnoosi valmis :)että sama palvelun tarjoaja tarjosi myöhemmin myös nopeampaa yhteyttä. Asian täytyy olla niin kuin sanot. - Joka tapauksessa olen täysin tyytyväinen tähän yhteyteen, enkä millään muotoa haluaisi modeemiyhteyttä takaisin.
- Iili
Iili kirjoitti:
että sama palvelun tarjoaja tarjosi myöhemmin myös nopeampaa yhteyttä. Asian täytyy olla niin kuin sanot. - Joka tapauksessa olen täysin tyytyväinen tähän yhteyteen, enkä millään muotoa haluaisi modeemiyhteyttä takaisin.
Löysin internetistä Mikrobitin sivuilta tiedon, joka kertoo, että palveluntarjoajani käyttää HTV:n verkkoa (Welhoa?).
En osannut ollenkaan arvata sitä, koska taloyhtiömme ei ole liitetty HTV:hen.
Entä sitten? Voinko minä hankkia HTV:n, vaikka taloyhtiö ei ole sitä hankkinut? Jos minulla on kerran suorat piuhat HTV:hen, niin onkohan mahdollista että voisin katsoa myös sen TV-ohjelmia, jos hankin digiboxin? -- Sorry! Tämä on nyt varmaan kohtuuton kysymys. Minun on parasta kysyä sitä L&L:tä suoraan. - titanium_man
Iili kirjoitti:
Löysin internetistä Mikrobitin sivuilta tiedon, joka kertoo, että palveluntarjoajani käyttää HTV:n verkkoa (Welhoa?).
En osannut ollenkaan arvata sitä, koska taloyhtiömme ei ole liitetty HTV:hen.
Entä sitten? Voinko minä hankkia HTV:n, vaikka taloyhtiö ei ole sitä hankkinut? Jos minulla on kerran suorat piuhat HTV:hen, niin onkohan mahdollista että voisin katsoa myös sen TV-ohjelmia, jos hankin digiboxin? -- Sorry! Tämä on nyt varmaan kohtuuton kysymys. Minun on parasta kysyä sitä L&L:tä suoraan.olisi kaapeli-TV yhteys ?
Tuohon en tosiaan osaa vastata...
Parasta että tosiaan pirautat niille ja tsekkaat miten asiat ovat. vanha Nestori kirjoitti:
Koska aloitit keskustelun, niin hieman asiaa. Modeemiliittymä, kaupunkiolosuhteissa, alkaa olla vanhentunut. Maaseudulla jossa paikalliset puhelinyhtiöt järjestävät kiinteähintaisia tarjouksia asia kuitenkin toimii kohtalaisesti. Koneeseen tarvitset modeemikortin (n.20€) joka uusissa koneissa alkaa jo kiinteänä emolevyllä. Kaistanopeus modeemilla on 56 kb/sec.
Kaikissa näissä laajakaista liittymissä koneeseen tarvitaan vain Ethernet verkkokortti, hinta 15 - 40 €.Minun kaapeliliittymäni on kytketty koaxiaalikaapelilla samanlaiseen antennirasiaan kuin tv.
- Serafiina
Hanki ihmeessä laajakaista ja Windows XP.
Minulla on ollut vuoden verran XP ja en vaihtaisi hitaampaan,nopeus on nyt yli 6000 kilobittiä/sek. On tosi mukavaa kun pääsee nopeasti paikasta toiseen koneella.- vanha Nestori
Serafiina, paas kertoi paljonko "ne" sinua rokottaa tuosta 6:n Megan nopeudesta?
- Serafiina
vanha Nestori kirjoitti:
Serafiina, paas kertoi paljonko "ne" sinua rokottaa tuosta 6:n Megan nopeudesta?
En muista tarkkaa hintaa kun se velotetaan yhtiövastikkeessa. Ei se kallis ole.
- laajakaista toki
Hanki laajakaista, niin ei pääse hakkeri tekemään sulle kamalan kallista puhelinlaskua. Hakkeri on tehnyt kahdelle tutulleni ulkomaanpuhelinlaskua. (Tietysti tämän kai estäisi jotkut ulkomaanpuhelulukot ja kalliiden palvelunumeroiden lukot.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1356101
- 574366
- 592821
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s282718Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161875- 151534
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹341402Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗241371- 271197
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431141