Männänvaihto - aprilia rs 125

njanjsdgfvrgrgrgrgr

Kuinka usein männän joutuu vaihtamaan, jos se eka mäntä on noin 16 tuhannes niin koska seuraava ja sitä seuraava suositus on?

11

10045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hóse

      Yks kaveri ajo 45 tuhatta kilometriä ennen ku vaihto yhtään mitään. samalla männällä ja pytyllä koko matka!!!

      • Jorel

        Puhut paskaa.


    • Kannattanee

      Vaihtaa se mäntä jonkun 20000km välein vähintään, ainakin jos on täystehonen.

      • RS125-99

        Toin pyörän saksasta ja sillä oli ajettu 28tkm ja se ei oikein tykännyt lähteä käymään. Joo, viisastelijoille tiedoksi että oli huomioitu hinnassa. Paikallinen pieni korjaamo joka on noiden 2-t yms. pinnoitettujen sylintereiden kanssa pelannut ehdotti että putkitetaan se. Putkitus, Wössner ja tiiv.sarja ja työt(avaimetkäteen) taisivat maksaa noin 550 euroa. Nyt jos kilkkaa riittää männän vaihto ja porautus. Käyntivälys ei ole ihan niin pieni kuin alkup. joten kiinnileikkaamisen vaara on pienempi kuin jos olisin hommannut uuden pinnatun sylinterin ja hintakin oli noin satasen halvempi.


      • jiu
        RS125-99 kirjoitti:

        Toin pyörän saksasta ja sillä oli ajettu 28tkm ja se ei oikein tykännyt lähteä käymään. Joo, viisastelijoille tiedoksi että oli huomioitu hinnassa. Paikallinen pieni korjaamo joka on noiden 2-t yms. pinnoitettujen sylintereiden kanssa pelannut ehdotti että putkitetaan se. Putkitus, Wössner ja tiiv.sarja ja työt(avaimetkäteen) taisivat maksaa noin 550 euroa. Nyt jos kilkkaa riittää männän vaihto ja porautus. Käyntivälys ei ole ihan niin pieni kuin alkup. joten kiinnileikkaamisen vaara on pienempi kuin jos olisin hommannut uuden pinnatun sylinterin ja hintakin oli noin satasen halvempi.

        Pinnoitetut sylinterit johtavat paljon paremmin lämpöä kuin rautaputki joten pinnoitetuilla ei kiinnileikkaamnen ole niin todennäköistä.
        Oli putki sitten mitä hyvänsä niin moottori on aina lämmitettävä huolella ennenkuin otetaan tehoja. Mäntä kannattaa vaihtaa viimeistään 10 000km välein ellei valmistaja vaadi useammin.


      • Nimetön
        jiu kirjoitti:

        Pinnoitetut sylinterit johtavat paljon paremmin lämpöä kuin rautaputki joten pinnoitetuilla ei kiinnileikkaamnen ole niin todennäköistä.
        Oli putki sitten mitä hyvänsä niin moottori on aina lämmitettävä huolella ennenkuin otetaan tehoja. Mäntä kannattaa vaihtaa viimeistään 10 000km välein ellei valmistaja vaadi useammin.

        Mutta mihis se sen lämmönsitten siitä pinnotetusta johtaa, kerran sielä on kuitenkin se rauta-alla eikä se siitä sen noppeemmin sinne veden joukkoon etene vaikka kuinka olis alumiinia (tms.) raudanpäällä.


      • Valurauta
        Nimetön kirjoitti:

        Mutta mihis se sen lämmönsitten siitä pinnotetusta johtaa, kerran sielä on kuitenkin se rauta-alla eikä se siitä sen noppeemmin sinne veden joukkoon etene vaikka kuinka olis alumiinia (tms.) raudanpäällä.

        Tästä pinnoitetun ja pinnoittamattoman sylinteriputkien paremmuudesta on taitettu peistä iät ja ajat. Syy miksi sylinteriputkia on alettu pinnoittamaan oli saada aikaan lähes ikuinen sylinteri. Valitettasti minä en semmoista ole nähnyt sen kummemmin prätkissä kuin autoissakaan. Leikkaavat aina jossain vaiheessa kiinni tai pinnoite alkaa hilseillä ja sylinteri turmeltuu.

        Valurautainen sylinteriputki on huokoisempi kuin pinnoitettu ja imee itseensä jonkin verran öljyä parantaen sylinterin ja männän välistä voitelua. Tästä johtuen autoissakin on vielä yleisimpänä valurautaputket.

        Usein kuvitellaan, että se pinnoite johtaa paremmin lämpöä. Syynä tähän on pinnoitetun sylinterin ohuempi sylinteriputki, johon ei tarvitse jättää porausvaraa. Ohuempi putki johtaa lämmön paremmin alumiiniseen sylinteriin ja sitä kautta jäähdytys tehostuu.


      • apriliars
        Valurauta kirjoitti:

        Tästä pinnoitetun ja pinnoittamattoman sylinteriputkien paremmuudesta on taitettu peistä iät ja ajat. Syy miksi sylinteriputkia on alettu pinnoittamaan oli saada aikaan lähes ikuinen sylinteri. Valitettasti minä en semmoista ole nähnyt sen kummemmin prätkissä kuin autoissakaan. Leikkaavat aina jossain vaiheessa kiinni tai pinnoite alkaa hilseillä ja sylinteri turmeltuu.

        Valurautainen sylinteriputki on huokoisempi kuin pinnoitettu ja imee itseensä jonkin verran öljyä parantaen sylinterin ja männän välistä voitelua. Tästä johtuen autoissakin on vielä yleisimpänä valurautaputket.

        Usein kuvitellaan, että se pinnoite johtaa paremmin lämpöä. Syynä tähän on pinnoitetun sylinterin ohuempi sylinteriputki, johon ei tarvitse jättää porausvaraa. Ohuempi putki johtaa lämmön paremmin alumiiniseen sylinteriin ja sitä kautta jäähdytys tehostuu.

        Joo eli tehtaan mukaan 16000km välein,mutta aprilian jälleenmyyjät sanoivat että 16-20k välein vaihtaa mäntää.Toisen männänvaihdon yhteydessä on hyvä tehä koneremppa. Tietysti toi 16-20k on a1 pyörälle eikä ravella tt putkel olevalle.


      • jorel
        RS125-99 kirjoitti:

        Toin pyörän saksasta ja sillä oli ajettu 28tkm ja se ei oikein tykännyt lähteä käymään. Joo, viisastelijoille tiedoksi että oli huomioitu hinnassa. Paikallinen pieni korjaamo joka on noiden 2-t yms. pinnoitettujen sylintereiden kanssa pelannut ehdotti että putkitetaan se. Putkitus, Wössner ja tiiv.sarja ja työt(avaimetkäteen) taisivat maksaa noin 550 euroa. Nyt jos kilkkaa riittää männän vaihto ja porautus. Käyntivälys ei ole ihan niin pieni kuin alkup. joten kiinnileikkaamisen vaara on pienempi kuin jos olisin hommannut uuden pinnatun sylinterin ja hintakin oli noin satasen halvempi.

        Puhut paskaa. Ei pysty putkittamaan kun vesikanavat tulee vastaan. Mopon pystyy tekemään kun putkittaa pienemmäksi.


    • Jepjep

      Itsellä ajettu 36500 about nyt, samalla männällä ja pytyllä, ja ei ole mitää ongelmia käyntiin lähtemisessä, mut ihan muodon vuoks aattelin nyt näil lumil viel sen männänkii vaihtaa ettei sit tarvis kesäl käydä purkaa jos kilkkaa.. Kytkin on myös vakio, mut siinä kulumista havaittavissa, yhdessä levyssä melkein koko levy ilman kytkinpintaa.

    • piprallia

      itse vaihdan omaan tt-aprilliaan männän 6000km välein ,eihän nuo piikit kestä pidempään ko kaasu pohjassa ajetaan (:

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      129
      3917
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      14
      3371
    3. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      19
      3315
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      79
      3257
    5. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      57
      3214
    6. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      29
      2885
    7. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      47
      2697
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2617
    9. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      68
      2421
    10. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      19
      2357
    Aihe