Pieni joulumuisto.

Katleija

Silittelen joululiinoja. Tuossa on tuo 48 vuotta vanha pieni punainen hapsureunainen ja kynttiläkuvioinen liina, jonka ostin silloin ensimmäisenä yhteisenä jouluna pikku sohvapöydällemme. Olimme olleet naimisissa neljä kuukautta. Pöydälle ostin Turun torilta joulutulppaanipesän. Se oli pieni ohuista koivunoksista sidottu ja siinä oli pieniä joulutulppaaneja ja vähän koristeita.

Joka joulu laitan sen pikkupöydälle ja yritän löytää siihen ne tulppaanit. Kun haistelen niiden tulppaanien tuoksua, sydämeeni saan muiston siitä ensimmäisestä joulustamme. Olin silloin onnellinen. Niin olen nytkin.

12

615

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mirjamarja

Minullakin on jo lapsuudesta asti periytyneitä joulukoristeita. Ne ovat kamalan näköisiä ja kauhtuneita, mutta lapsenikin liikuttuvat niistä joka vuosi:"Ai, sinulla on vieläkin tämä tonttu jäljellä!"

Joulupöydässä on tarjoiluastioita, jotka muun ajan ovat visusti kaapissa. Mutta isoäitini valkoista pöytäliinaa en enää käytä, sillä sen peseminen ja varsinkin mankelointi on nykymaailmassa mahdotonta.

• Pysyvä joulumuisto 12 vuotiaasta eteenpäin oli, kun joka aatto ensimmäinen askar oli isän haudalle kynttilöiden vieminen.
      Siihen aikaan se merkitsi vanhalla hautausmaalla umpihangessa kahlaamista, tarvikkeet suurin piirtein pään päällä. Kehittyi taitolaji saada kynttilät syttymään niissä märissä olosuhteissa. Sen jälkeen kodin lämpöön

Nykyisin on tiet aurattu, ei enää lumessa rämpimistä.

Paikkakuntien valoisat kummut aattoiltana ovat edelleen sykähdyttävä näky. Koko tienoo kylpee pehmeässä valomeressä, joka elää.

• Anu.1

Joskohan on ensimmäinen mieleen painuva joulumuisto, kun piti lähteä Joulukirkkoon.
        Muistan sen kun oli kova pakkanen ja lunta oli paljon.
        Kirkkoreellä tai niin kutsutulla lohnalla mentiin, sain istua fällyissä, kun isä seisoi anturoilla ja ohjasi hevosta.
        Mutta oli kaunis jouluaamu kaikki oli valkeaa,
        silloin olisi saanut ´laulaa valkeata joulua.

Mutta laulettiin Enkeli taivaan lausui näin, miks hämmästyitte säikähtäin,mä suuren ilon ilmoitan maankansoille nyt tulevan, jne.

Matkaa kirkkoon oli 4 km. Mutta pitkältä se tuntui koko kirkkoreissu.

• Katleija
        Anu.1 kirjoitti:

Joskohan on ensimmäinen mieleen painuva joulumuisto, kun piti lähteä Joulukirkkoon.
        Muistan sen kun oli kova pakkanen ja lunta oli paljon.
        Kirkkoreellä tai niin kutsutulla lohnalla mentiin, sain istua fällyissä, kun isä seisoi anturoilla ja ohjasi hevosta.
        Mutta oli kaunis jouluaamu kaikki oli valkeaa,
        silloin olisi saanut ´laulaa valkeata joulua.

Mutta laulettiin Enkeli taivaan lausui näin, miks hämmästyitte säikähtäin,mä suuren ilon ilmoitan maankansoille nyt tulevan, jne.

Matkaa kirkkoon oli 4 km. Mutta pitkältä se tuntui koko kirkkoreissu.

Tuosta muistostasi tuli mieleen eräs joulukirkkoreissuni.

Olimme tuollaisia 13-15 vuotiaita tyttöjä ja poikia (naapureita). Yleensäkin paljon oltiin yhdessä, urheiltiin ja pelattiin pelejä=pidettiin hauskaa.

Joku sai idean, että lähdetään joulukirkkoon kävellen. Matkaa oli 6 kilometriä. Valaisematon maantie. Linja-autot eivät tietenkään kulkeneet, siksi tietäkään ei ollut aurattu. Tienoot olivat hiljaiset, mutta kyllä me saatiin ääntä aikaan.Tien varrella olleisiin taloihin alkoivat valot syttyä.

Oltiin väsyneitä, kun kirkkoon pääsimme. Veljenikin nukahti penkkiin. Muuten kirkonmenot tuntuivat sitten pitkäveteisiltä silloin lapsena. O Takaisin kotiinkin oli sitten taivallettava. Mutta hyväkuntoisina ei se missään tuntunut.

• señora lyyli

hyvin kaunis tuo sinun muisto, olen iloinen puolestasi että sie oot saant pittää syömmes noin kaukaa hyvän muiston.

ihmisten muistoija ko lukkee niin harvoin sykähyttävin ja mieleenpainuvin muisto on mittää suurta ,vaik sellasta oliskin tapahtunnu.
      pienet herkät hetket säilyy kauemmin ja on rakkainmat. se on vähä sama ko sanotaa että, hiljasuuessa tapahtuu ne suuret asiat.

mie olen jo virittynyt joulutunnelmaan, kaikki on valmiina. joulu saap tulla jo:)))

oikee hyvvää joulua kaikille
      toivoo lyyli

• fiiuliN

Hakiessani kaapista pöytäliinaa, sattui käsiini osumaan alakoulun ensimmäisellä luokalla kirjomani liina. Se on vehnäjauho säkille ommeltu kesä-aiheinen tekele. Ommeltu siis vuonna -37/38 kansakoulu käsityönä.

Ihmettelen kuinka äiti sai sen kujetettua sodanjaloista tänne turvaan. Hänellä oli tosin matkalaukku mukanaan , mutta en lapsena oikein ajatellut mitä se sisällään piti.

Poikani, ja hänen kaksoistyttärensä, (13v) eivät uskoneet että olen sen koulun ensiluokalla kirjonut, mutta niin se vain on. Ompelutaito on kai minulle annettu syntymälahjaksi.

Kyllä nuo lapsuudessa syntyneet muistot, tulevat niin selviksi, kun sattuu kohdalle jotain sen aikaisia tapahtumia.

• fiiuliin*
        fiiuliN kirjoitti:

Hakiessani kaapista pöytäliinaa, sattui käsiini osumaan alakoulun ensimmäisellä luokalla kirjomani liina. Se on vehnäjauho säkille ommeltu kesä-aiheinen tekele. Ommeltu siis vuonna -37/38 kansakoulu käsityönä.

Ihmettelen kuinka äiti sai sen kujetettua sodanjaloista tänne turvaan. Hänellä oli tosin matkalaukku mukanaan , mutta en lapsena oikein ajatellut mitä se sisällään piti.

Poikani, ja hänen kaksoistyttärensä, (13v) eivät uskoneet että olen sen koulun ensiluokalla kirjonut, mutta niin se vain on. Ompelutaito on kai minulle annettu syntymälahjaksi.

Kyllä nuo lapsuudessa syntyneet muistot, tulevat niin selviksi, kun sattuu kohdalle jotain sen aikaisia tapahtumia.

Tämäpä on vanha minun laatimani muisto jonka joku on jaksanut tänne taltioida,kiitos siitå

Muistan vieläkin tuon pöytäliinan jonka pari vuotta takaperin aioin heittää roskiin , mutta nuorin tyttäreni omi se itselleen kauhistuen minun ajatustani pois heittämisestä.

Mutta kohta muuttui aika, vuonna 39 ihmettelin jo Joutsassa miksi kavereitani ei löydy kelkkamäestä jossa tavallisesti tapasimme.

Menin kyselemään naapurista , "nythän on jouluaatto" sain vastaukseksi
        Olin yksin hämärässä mäessä --ja itketti.

• saara.dma

Ikäänkuin automaatista putkahti mieleeni jälleen jouluaaton aamun muisto.

Lauloin lapsena jouluaattona laulua:
      "Aamu vasta hämärtää, illalla on joulu.
      Lahjoja ei äiti nää eikä kerro tyttö tää,
      ennenkuin on joulu".

Vieläkin aina jouluaaton hämärissä tämä laulu tulee mieleeni ja kun olen kova laulamaan, laulan sen joka vuosi. Äiti-sanan tilalle saattaa tulla tilanteen mukaan joku muu sana.

No niin, menenkin nyt laulamaan sen!

Oikein rauhallista joulua kaikille
      toivoo Saara

• reija

Hei Saara mulle tuli mieleen just tämä sama joululaulu nyt aamulla kun heräsin .Onnellista Joulua Sinulle tyttö mallia 53

• kuski-38

Meidänkin emännällä se iän'ikuinen kynttelöiden rahtaaminen haudoille, vaikka olisi metri lunta tai -30 asteen pakkanen. Ei yhdelle vaan molemmille hautausmaille.
      No sillä toisella hautausmaalla kasvaa järeitä kuusitukkipuita ja suuria koivuja. Kun suurien puiden latvusalueella trampataan, niin puun juuret tulevat näkyviin.

Halusin oikaista jättekuusen runkon ohitse. Vaim'ihminen tietenkin pimeässä ja ilman valoja kompastui pahasti loukaten ittensä. Maa oli silloin sulana.
      Vein sen kynttilän yhdelle niistä haudoista ja tulin auttamaan kuusesta tukea ottavaa emäntää autoon parkkipaikalle.

Pilallehan se aattoilta tietenkin meni kun emäntä joutui petipotilaaksi. Sen ukko ittekseen mourusi; tapaorjuudesta ei pitemmän päälle hyvä hyrise.

• kuski-38

Nyt vasta hokasin, että nostettu ketjuhan on "ikivanha". Kun Katleia on nykykirjoittajaia, niin päiväystä katsomatta menin halpaan.

• huomioijana

Vanhassa vara parempi, sanotaaan, joskus se voi sattua täälläkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      144
      8199
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2201
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2092
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1708
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1647
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      30
      1217
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1081
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1009
    9. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      995
    10. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      860
    Aihe