mikähän mahtas olla kun yhtäkkiä sytty akun merkkivalo palamaan, valot himmeni, välillä valo meni pois mutta syttyi taas uudestaan ja valot himmeni. Sammutettuani auton ja yrittäessäni uudelleen käynnistää niin ei tapahtunut mitään. Laturin hihna vasta vaihdettu, akku n. 4-5 vuotta vanha.
akun merkkivalo
10
24387
Vastaukset
- että!
Akku on jo niin huono että ei ota varausta vastaa, uusi akku jo iänkin puolesta. Kannattaa tarkistaa myös laturin kunto mittaamalla yleismittarilla, Tyhjäkäynnillä pitäisi antaa noin 14.7 volttia riipuen tietysti laturista.
- lie?
Ymmärtääkseni akun merkkivalo ei syty jännitteen vaan latausvirran perusteella. Jos valo palaa, niin laturi ei anna virtaa - diodisilta, jännitteensäädin tms. kyrvähtänyt.
lie? kirjoitti:
Ymmärtääkseni akun merkkivalo ei syty jännitteen vaan latausvirran perusteella. Jos valo palaa, niin laturi ei anna virtaa - diodisilta, jännitteensäädin tms. kyrvähtänyt.
siinä vialla on. Tai sitten joku johtoliitos, mutta harvemmin.
- Jamppa1
tarkastus tehdään jännitemittarilla akun navoista. Pitää olla 13,5-14,1. Ei 14,7. Eikä mitään muutakaan.
Jos ei ole oikea jännite, on laturissa (tai hihna/johdot) vikaa. Jos normaali jännite, on syytä epäillä akkua. 4-5 vuotta vastaa noin karkeasti sanottuna 80 vuotta ihmisen ikää. Toiset kestää pidempään... - moni
Jamppa1 kirjoitti:
tarkastus tehdään jännitemittarilla akun navoista. Pitää olla 13,5-14,1. Ei 14,7. Eikä mitään muutakaan.
Jos ei ole oikea jännite, on laturissa (tai hihna/johdot) vikaa. Jos normaali jännite, on syytä epäillä akkua. 4-5 vuotta vastaa noin karkeasti sanottuna 80 vuotta ihmisen ikää. Toiset kestää pidempään...uudempi auto työntää tuon jännitteen jopa lähelle 15 volttia
- mieltä
moni kirjoitti:
uudempi auto työntää tuon jännitteen jopa lähelle 15 volttia
Eikä tarvi olla edes kauhean uusi auto että lataa lähelle 15 volttia. Entinen -89 mazdakin latasi 14.6 volttia ehjällä laturilla, mutta tietysti kun "jamppa" sanoo että ei lataa enempää kuin 14.1 volttia niin sitten se ei voi kyllä olla totta!!
- Dieselasentaja
mieltä kirjoitti:
Eikä tarvi olla edes kauhean uusi auto että lataa lähelle 15 volttia. Entinen -89 mazdakin latasi 14.6 volttia ehjällä laturilla, mutta tietysti kun "jamppa" sanoo että ei lataa enempää kuin 14.1 volttia niin sitten se ei voi kyllä olla totta!!
Tervehdys
Mikähän auto ja laturi sulla mahtaa olla?
Käynninaikainen jännitemittaus akun navoilta ei kerro ihan koko totuutta.
Tarvitaan vähän niitä amppeereitakin.
Latausjännitteen säätimissä on myös jännitekompensointeja lämpötilan mukaan
Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
jännite on ok.
Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.
Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.
Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan.
Siis aina yhtäaikainen jännite ja virtamittaus
on näissä paikallaan lisättynä akkunesteen ominaispainomittauksella ja akun kuormitus ja tyhjän akun latauskokeella ja jännitteen nousun tarkkailulla.
Tapauksessasi lataus kyllä loppuu aivan selvästi
vauhdissa
Hyvää joulua
Dieselasentaja - JanneK69
Dieselasentaja kirjoitti:
Tervehdys
Mikähän auto ja laturi sulla mahtaa olla?
Käynninaikainen jännitemittaus akun navoilta ei kerro ihan koko totuutta.
Tarvitaan vähän niitä amppeereitakin.
Latausjännitteen säätimissä on myös jännitekompensointeja lämpötilan mukaan
Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
jännite on ok.
Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.
Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.
Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan.
Siis aina yhtäaikainen jännite ja virtamittaus
on näissä paikallaan lisättynä akkunesteen ominaispainomittauksella ja akun kuormitus ja tyhjän akun latauskokeella ja jännitteen nousun tarkkailulla.
Tapauksessasi lataus kyllä loppuu aivan selvästi
vauhdissa
Hyvää joulua
Dieselasentaja"Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
jännite on ok."
Tässä tilanteessa säädin ei pienennä virtaa, vaan akku kieltäytyy ottamasta virtaa vastaan, koska akun jännite nousee lähes yhtä korkeaksi kuin laturin tuottama jännite.
Vastaava tilanne on yleinen kovalla pakkasella. Tällöin hyväkuntoinenkin akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Lisäksi on muistettava, että suurimman kylmäkäynnistysvirran antava akku latautuu hitaimmin, heikosti virtaa antava akku latautuu nopeasti.
"Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.
Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.
Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan."
Sama juttu tässäkin: akun napajännitteen noustessa siihen menevä latausvirta pienenee. Säätimellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.
- Pocce
Tohon sähkön voiman vaihteluun on syynä todennäköisesti hihna tai hiilet.
Eli ota se volttimittari käteen ja laita akunnapoihin kii. Takista että sammuksissa näyttää noin 12v. Käynnistä auto ja tarkista lukema. Pienellä kaasulla pitäisi näyttää yli 14 volttia. Jos näin näyttää niin akku on huono ja ei ota vastaan. Jos käynnissä näyttää 12 volttia niin laturissa, hihnassa tai johdoissa on vikaa.
Aloita tästä testistä. - Just meni.
...on palanut. Mulla kävi samoin, ei enää oikein ladannut akkuja ja lopuksi kun sammutin auton jäi tuo akun latausvalo palamaan vaikka virta oli katkaistu. Oli mennyt diodisilta (palanut) vaihdoin myös kuluneet hiilet sekä tosi uraiset liukurenkaat. Nämä toimenpiteet tehtyä laturista tuli taas kunnon peli. Huonoilla akuilla kuulemma voi tuhota tuon laturin diodisillan joten akku täytyy olla kyllä kunnossa myös.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5733806Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483288- 382771
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662709Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192104- 322061
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121887- 291835
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171760Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471719