akun merkkivalo

akku tyhjä

mikähän mahtas olla kun yhtäkkiä sytty akun merkkivalo palamaan, valot himmeni, välillä valo meni pois mutta syttyi taas uudestaan ja valot himmeni. Sammutettuani auton ja yrittäessäni uudelleen käynnistää niin ei tapahtunut mitään. Laturin hihna vasta vaihdettu, akku n. 4-5 vuotta vanha.

10

24353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että!

      Akku on jo niin huono että ei ota varausta vastaa, uusi akku jo iänkin puolesta. Kannattaa tarkistaa myös laturin kunto mittaamalla yleismittarilla, Tyhjäkäynnillä pitäisi antaa noin 14.7 volttia riipuen tietysti laturista.

      • lie?

        Ymmärtääkseni akun merkkivalo ei syty jännitteen vaan latausvirran perusteella. Jos valo palaa, niin laturi ei anna virtaa - diodisilta, jännitteensäädin tms. kyrvähtänyt.


      • lie? kirjoitti:

        Ymmärtääkseni akun merkkivalo ei syty jännitteen vaan latausvirran perusteella. Jos valo palaa, niin laturi ei anna virtaa - diodisilta, jännitteensäädin tms. kyrvähtänyt.

        siinä vialla on. Tai sitten joku johtoliitos, mutta harvemmin.


      • Jamppa1

        tarkastus tehdään jännitemittarilla akun navoista. Pitää olla 13,5-14,1. Ei 14,7. Eikä mitään muutakaan.

        Jos ei ole oikea jännite, on laturissa (tai hihna/johdot) vikaa. Jos normaali jännite, on syytä epäillä akkua. 4-5 vuotta vastaa noin karkeasti sanottuna 80 vuotta ihmisen ikää. Toiset kestää pidempään...


      • moni
        Jamppa1 kirjoitti:

        tarkastus tehdään jännitemittarilla akun navoista. Pitää olla 13,5-14,1. Ei 14,7. Eikä mitään muutakaan.

        Jos ei ole oikea jännite, on laturissa (tai hihna/johdot) vikaa. Jos normaali jännite, on syytä epäillä akkua. 4-5 vuotta vastaa noin karkeasti sanottuna 80 vuotta ihmisen ikää. Toiset kestää pidempään...

        uudempi auto työntää tuon jännitteen jopa lähelle 15 volttia


      • mieltä
        moni kirjoitti:

        uudempi auto työntää tuon jännitteen jopa lähelle 15 volttia

        Eikä tarvi olla edes kauhean uusi auto että lataa lähelle 15 volttia. Entinen -89 mazdakin latasi 14.6 volttia ehjällä laturilla, mutta tietysti kun "jamppa" sanoo että ei lataa enempää kuin 14.1 volttia niin sitten se ei voi kyllä olla totta!!


      • Dieselasentaja
        mieltä kirjoitti:

        Eikä tarvi olla edes kauhean uusi auto että lataa lähelle 15 volttia. Entinen -89 mazdakin latasi 14.6 volttia ehjällä laturilla, mutta tietysti kun "jamppa" sanoo että ei lataa enempää kuin 14.1 volttia niin sitten se ei voi kyllä olla totta!!

        Tervehdys

        Mikähän auto ja laturi sulla mahtaa olla?
        Käynninaikainen jännitemittaus akun navoilta ei kerro ihan koko totuutta.
        Tarvitaan vähän niitä amppeereitakin.
        Latausjännitteen säätimissä on myös jännitekompensointeja lämpötilan mukaan

        Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
        Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
        Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
        jännite on ok.

        Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
        tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.

        Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.

        Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
        suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan.

        Siis aina yhtäaikainen jännite ja virtamittaus
        on näissä paikallaan lisättynä akkunesteen ominaispainomittauksella ja akun kuormitus ja tyhjän akun latauskokeella ja jännitteen nousun tarkkailulla.

        Tapauksessasi lataus kyllä loppuu aivan selvästi
        vauhdissa

        Hyvää joulua

        Dieselasentaja


      • JanneK69
        Dieselasentaja kirjoitti:

        Tervehdys

        Mikähän auto ja laturi sulla mahtaa olla?
        Käynninaikainen jännitemittaus akun navoilta ei kerro ihan koko totuutta.
        Tarvitaan vähän niitä amppeereitakin.
        Latausjännitteen säätimissä on myös jännitekompensointeja lämpötilan mukaan

        Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
        Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
        Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
        jännite on ok.

        Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
        tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.

        Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.

        Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
        suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan.

        Siis aina yhtäaikainen jännite ja virtamittaus
        on näissä paikallaan lisättynä akkunesteen ominaispainomittauksella ja akun kuormitus ja tyhjän akun latauskokeella ja jännitteen nousun tarkkailulla.

        Tapauksessasi lataus kyllä loppuu aivan selvästi
        vauhdissa

        Hyvää joulua

        Dieselasentaja

        "Jos esim huonokuntoista tyhjää akkua aletaan lataamaan jännite nousee välittömästi yli 14v tason
        Silloin säädin pudottaa virran alle 10 A tason
        Akku pysyy käytännössä tyhjänä jatkuvasti vaikka
        jännite on ok."

        Tässä tilanteessa säädin ei pienennä virtaa, vaan akku kieltäytyy ottamasta virtaa vastaan, koska akun jännite nousee lähes yhtä korkeaksi kuin laturin tuottama jännite.

        Vastaava tilanne on yleinen kovalla pakkasella. Tällöin hyväkuntoinenkin akku ottaa huonosti virtaa vastaan. Lisäksi on muistettava, että suurimman kylmäkäynnistysvirran antava akku latautuu hitaimmin, heikosti virtaa antava akku latautuu nopeasti.


        "Kun hyväkuntoista tyhjää akkua aletaan varaamaan
        tilanne on toinen silloin akun sisäinen vastus on pieni.

        Silloin laturi joutuu töihin jännite ei pääse nousemaan ja laturi lataa max virtaa.

        Säädin alkaa pudottaa virtaa sitten vähitellen
        suhteessa jännitteen nousuun ennalta suunnitellun käyrän mukaan."

        Sama juttu tässäkin: akun napajännitteen noustessa siihen menevä latausvirta pienenee. Säätimellä ei ole asian kanssa mitään tekemistä.


    • Pocce

      Tohon sähkön voiman vaihteluun on syynä todennäköisesti hihna tai hiilet.

      Eli ota se volttimittari käteen ja laita akunnapoihin kii. Takista että sammuksissa näyttää noin 12v. Käynnistä auto ja tarkista lukema. Pienellä kaasulla pitäisi näyttää yli 14 volttia. Jos näin näyttää niin akku on huono ja ei ota vastaan. Jos käynnissä näyttää 12 volttia niin laturissa, hihnassa tai johdoissa on vikaa.

      Aloita tästä testistä.

    • Just meni.

      ...on palanut. Mulla kävi samoin, ei enää oikein ladannut akkuja ja lopuksi kun sammutin auton jäi tuo akun latausvalo palamaan vaikka virta oli katkaistu. Oli mennyt diodisilta (palanut) vaihdoin myös kuluneet hiilet sekä tosi uraiset liukurenkaat. Nämä toimenpiteet tehtyä laturista tuli taas kunnon peli. Huonoilla akuilla kuulemma voi tuhota tuon laturin diodisillan joten akku täytyy olla kyllä kunnossa myös.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4157
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4006
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3622
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      63
      2958
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2741
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2508
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2508
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2396
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2289
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2235
    Aihe