Todistukset

Pasi

Meillä on katras lapsia ala-asteella, jotka pärjäävät hieman eritasoisesti. Toisen lapsen luokalla ainoastaan yksi henkilö sai yhdestä aineesta kympin, ja se oli ainoa kymppi jota annettiin. Viime kevään kymppien antamattomuuteen annettiin selityksenä että "en tunne oppitailta tarpeeksi jotta vaoisin kympin antaa". Tänä vuonna joulujuhlassa esiintyivät pari henkilöä soittaen celloa ja huilua kun musiikin opettajan soittotaidot eivät riittäneet, nämäkään eivät saaneet edes musiikista kymppiä vaikka ovat todennäköisesti harrastaneet musiikkia ryömintäiästään asti.

Huvittavinta syndroomassa on se että toinen lapsistamme pärjää lukuaineissa hyvin muttei osaa kovin hyvin laulaa eikä ole kiinnostunut musiikista mutta sai musiikista ysin, kun taas toinen ei ole yhtä hyvä lukuaineissa mutta on sekä kuorossa ja on kiinnostunut musiikista saa vain kasin. Samoin kävi voimistelussa vaikka käyvät molemmat telinevoimistelussa ja uivat n. 5-6 km viikossa. Tässä taas annetaan numerot aineesta riippumatta pärstäkerroimen mukaan, jos olet hyvä matikassa niin osat laulaa ja voimistellakin.

Eihän hyvien numeroiden antaminen ole keneltäkään muulta pois kuin yrittävältä ja parhaansa tehneeltä lapselta ja numerot olisi annettava lukukauden suoritukselta eikä sen mukaan tunnetaanko lasta vai ei tai mitä hän on ennen saanut.

Tosiasia on se että ala-asteen todistuksella ei ole mitään merkitystä elämässä mutta sen pienen hetken kun ovat ala-asteella sillä on.

Miten teidän lapsia arvostellaan saavatko hekin arvosanan "hoitaa kotitehtäviään tyydyttävästi" vaikka ei ole kertaakaan jättänyt kotitehtävänsä tekemättä.

52

5185

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todistuksessa

      merkintä tyydyttävä kohdassa "ymmärtää lukemaansa" tai jotain sinne päin... lapsi on nyt tokalla ja ekalta luokalta asti lukenut ns. kunnon kirjoja, eli uskon, että ymmärtää varmasti lukemansa.

      ja lapsikin huomasi myös ns. lellikkien saavan kaikki rastinsa sinne parhaimpaan, vaikka eivät kuulemma sen kummemmin koulussa osallistu kuin hänkään. Lellikeillä tarkoitan "vähän paremmista" piireistä olevaa, esim juuri musiikkia harrastavaa lasta.

      • heavener

        Luetun ymmärtäminen on muutakin kuin sitä, että lukee kirjoja. Esim. matikan sanalliset tehtävät mittaavat suurimmaksi osaksi juuri luetun ymmärtämistä; matemaattisia taitoja huomattavasti vähemmän!

        Hämmästyttää ja kummastuttaa, jos lapsesi kanssa keskustelette luokan "lellikkien" numeroista/rasteista. Lapsi ei todellakaan pitkään mieti tuollaista, jollei VANHEMMAT kotosalla ruoki tämänkaltaista käytöstä! Kenellä lienee objektiivisin ja kokonaisvaltaisin näkemys lasten suorituksista ja käyttäytymisestä: sinulla, ala-asteikäiselle lapsellasi vai opettajalla?

        Taivas varjele, kuinka lapsentasoista tekstiä täällä kuulee vanhempien suusta! Kysykää opettajalta arviointiperusteita. Toisaalta kaikki eivät välttämättä halua kuulla totuutta!?


      • viserrät
        heavener kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen on muutakin kuin sitä, että lukee kirjoja. Esim. matikan sanalliset tehtävät mittaavat suurimmaksi osaksi juuri luetun ymmärtämistä; matemaattisia taitoja huomattavasti vähemmän!

        Hämmästyttää ja kummastuttaa, jos lapsesi kanssa keskustelette luokan "lellikkien" numeroista/rasteista. Lapsi ei todellakaan pitkään mieti tuollaista, jollei VANHEMMAT kotosalla ruoki tämänkaltaista käytöstä! Kenellä lienee objektiivisin ja kokonaisvaltaisin näkemys lasten suorituksista ja käyttäytymisestä: sinulla, ala-asteikäiselle lapsellasi vai opettajalla?

        Taivas varjele, kuinka lapsentasoista tekstiä täällä kuulee vanhempien suusta! Kysykää opettajalta arviointiperusteita. Toisaalta kaikki eivät välttämättä halua kuulla totuutta!?

        kyllä lapsi joka puhelee lellikeistä on kyllä saanut koko käsitteen jostain ulkoa.
        Muutenkun me vanhemmat teemme lapsemme maailmasta ja arvoista aika omituisia. Lopetetaas sellanen.
        Ja lapset saa numeroita ja sillä siisti. Ei se niin kauheeta ole. Paitsi lellikkikammoisille oisille ja etenkin äideille.


      • kirjoitukseeni
        heavener kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen on muutakin kuin sitä, että lukee kirjoja. Esim. matikan sanalliset tehtävät mittaavat suurimmaksi osaksi juuri luetun ymmärtämistä; matemaattisia taitoja huomattavasti vähemmän!

        Hämmästyttää ja kummastuttaa, jos lapsesi kanssa keskustelette luokan "lellikkien" numeroista/rasteista. Lapsi ei todellakaan pitkään mieti tuollaista, jollei VANHEMMAT kotosalla ruoki tämänkaltaista käytöstä! Kenellä lienee objektiivisin ja kokonaisvaltaisin näkemys lasten suorituksista ja käyttäytymisestä: sinulla, ala-asteikäiselle lapsellasi vai opettajalla?

        Taivas varjele, kuinka lapsentasoista tekstiä täällä kuulee vanhempien suusta! Kysykää opettajalta arviointiperusteita. Toisaalta kaikki eivät välttämättä halua kuulla totuutta!?

        sen verran, että meillä kaikki on lapsia ja lapsen kavereita,emme todellakaan erottele ketään parempiin, huonompiin tai lellikkeihin ja lapsen kanssa en ole moisesta puhunut. Lapsi itse tosin on muutaman kerrán tullut kavereiden synttäreiltä ja kertonut ihmetélleensä jonkun puuttumista sieltä ja oli vastauksesi saanut kuulla, että tiettyjä lapsia ei ole kutsuttu "tietynlaisten" vanhempien takia...


        Ja siitä todistuksesta sen verran, että lapsi epäili open antaneen parille kaverille paremman tokarin siksi, että nämä harrastavat open suosimaa musiikkia (ja ovat todella ns paremmista perheistä - sitä ei lapsi ole vielä huomannut) ja meillä urheillaan. Lapsi on mm kertonut open monta kertaa hänelle sanoneen, että turhaan sinä noissa kisoissa kuljet, kokeilisit joskus vaikka pianonsoittoa, ym... ja on kertonut myös, että esim. näytelmiin, open avuksi, kivoihin juttuihin valitaan aina ensin nämä pari luokkakaveria. 8-vuotias tajuaa aika paljon asioita, ainakin sen, kun ope on puolueellinen.

        Ja siitä matikan ymmärtämisestä. Matikan kokeista on huonoin numero ollut 10-. Silti matemaattiset taidot olivat vain hyvää, ei kiitettävää... Ja toisen tämän "lellikin" numerot ovat olleet 7-8 luokkaa, olen äidiltään kuullut ja hänellä oli kaikki kiitettävää...


      • ei paremmista piireistä

        Lapseni sai lähes kaikki kiitettäviä. Itse olen yh, työtön ja kärsin mielenterveysongelmista.Tosin olen käynyt lukion ja opistoasteen nyk. amk koulutuksen.
        Lapsen luokalla useita levottomia lapsia, vaikeaahan niitä kiitettäviä on saada, jos ei jaksa keskittyä.Pitäisi olla tasoryhmiä, mutta jostain syystä kaikki pitää yrittää pitää mukana...


      • tosi on
        viserrät kirjoitti:

        kyllä lapsi joka puhelee lellikeistä on kyllä saanut koko käsitteen jostain ulkoa.
        Muutenkun me vanhemmat teemme lapsemme maailmasta ja arvoista aika omituisia. Lopetetaas sellanen.
        Ja lapset saa numeroita ja sillä siisti. Ei se niin kauheeta ole. Paitsi lellikkikammoisille oisille ja etenkin äideille.

        lapset huomaavat koulussa ketä lellitään ja ketä ei. Älkää pitäkö lapsia niin tyhminä etteivät muka huomaa.Toisilla vanhemmilla on kummallinen käsitys ettei lapset mitään tajua, siksipä lapset ovat joskus viisaampia kun vanhempansa.


      • äiti
        tosi on kirjoitti:

        lapset huomaavat koulussa ketä lellitään ja ketä ei. Älkää pitäkö lapsia niin tyhminä etteivät muka huomaa.Toisilla vanhemmilla on kummallinen käsitys ettei lapset mitään tajua, siksipä lapset ovat joskus viisaampia kun vanhempansa.

        Omat lapseni eivät ole koskaan puhuneet opettajien lellikeistä. Johtuukohan sitä, että meillä ei koskaan ole kotona käytetty tällaista ilmaisua? Olemme myös kasvattaneet lapsemme kestämään aikuisten ohjausta! Jos opettaja on huomauttanut lapsemme käytöksestä, se on tullut aiheesta, eikä meille tule mieleenkään ruveta kyseenalaistamaan open käytäntöjä, saati arviointeja. Olen iloinen, että ope puuttuu ja ohjaa lapsemme käyttäytymistä: mieluummin liikaa kuin liian vähän! Miten ihmeessä me voisimme tietää opettajaa paremmin, miten lapsemme käyttäytyy koulussa?

        Tämä aikuisten "ylläpitämä" lellimisjuttu on aivan käsittämätöntä! Oletteko te todella niin naiveja, että uskotte open kiusallaan antavan näitä arviointeja lapsista tai että ne perustuisivat pärstäkertoimiin/vanhempien tuloihin tms. yhtä naurettaviin seikkoihin? Jos näin on, älkääpä yhtään ihmetelkö lastenne käyttäytymistä. Omena ei näissä asioissa kauaksi puusta putoa!

        Ne, jotka käyttäytyvät koulussa huonosti, saattavat todellakin kokea, että ope "lellii" hyvinkäyttäytyviä. Heidän käytökseen kun ei tarvitse puuttua ja heille käsittääkseni riittää normaaliäänellä annetut ohjeet. Käsittämätöntä on se, että AIKUISET (?) ihmiset menevät mukaan tähän lasten touhuun ja jatkavat juttua, eivätkä toimi aikuisen tavoin = sanovat lapsilleen, että suu suppuun lellimispuheista ja ala käyttäytäytymään koulussa! Ope toimii juuri niinkuin tilanteet vaativat!


      • lellikki_
        äiti kirjoitti:

        Omat lapseni eivät ole koskaan puhuneet opettajien lellikeistä. Johtuukohan sitä, että meillä ei koskaan ole kotona käytetty tällaista ilmaisua? Olemme myös kasvattaneet lapsemme kestämään aikuisten ohjausta! Jos opettaja on huomauttanut lapsemme käytöksestä, se on tullut aiheesta, eikä meille tule mieleenkään ruveta kyseenalaistamaan open käytäntöjä, saati arviointeja. Olen iloinen, että ope puuttuu ja ohjaa lapsemme käyttäytymistä: mieluummin liikaa kuin liian vähän! Miten ihmeessä me voisimme tietää opettajaa paremmin, miten lapsemme käyttäytyy koulussa?

        Tämä aikuisten "ylläpitämä" lellimisjuttu on aivan käsittämätöntä! Oletteko te todella niin naiveja, että uskotte open kiusallaan antavan näitä arviointeja lapsista tai että ne perustuisivat pärstäkertoimiin/vanhempien tuloihin tms. yhtä naurettaviin seikkoihin? Jos näin on, älkääpä yhtään ihmetelkö lastenne käyttäytymistä. Omena ei näissä asioissa kauaksi puusta putoa!

        Ne, jotka käyttäytyvät koulussa huonosti, saattavat todellakin kokea, että ope "lellii" hyvinkäyttäytyviä. Heidän käytökseen kun ei tarvitse puuttua ja heille käsittääkseni riittää normaaliäänellä annetut ohjeet. Käsittämätöntä on se, että AIKUISET (?) ihmiset menevät mukaan tähän lasten touhuun ja jatkavat juttua, eivätkä toimi aikuisen tavoin = sanovat lapsilleen, että suu suppuun lellimispuheista ja ala käyttäytäytymään koulussa! Ope toimii juuri niinkuin tilanteet vaativat!

        >Tämä aikuisten "ylläpitämä" lellimisjuttu on aivan käsittämätöntä! Oletteko te todella niin naiveja, että uskotte open kiusallaan antavan näitä arviointeja lapsista tai että ne perustuisivat pärstäkertoimiin/vanhempien tuloihin tms. yhtä naurettaviin seikkoihin?


        Itse olen ollut juuri tällainen "lellikki", opettaja oli äitini tuttava, ja sain aivan erilaisen kohtelun kuin muut. Kaikki arvosanani ala-asteella ovat olleet kymppejä, vaikka olin todella laiska enkä oikeastaan ole koskaan tehnyt edes läksyjä. En ole koskaan joutunut vastuuseen, mistään. Riitti että sanon että toi aloitti, niin opettaja antoi sille jälki-istunnon. Samoin tappeluissa, vaikka minä olin alittanut tappelut, niin se toinen sai automaattisesti jälki-istunnon, minä en mitään.

        Joten kyllä se on valitettavasti totta, tiedän kokemuksesta.

        T: exLellikki (m25v)


      • päkä
        kirjoitukseeni kirjoitti:

        sen verran, että meillä kaikki on lapsia ja lapsen kavereita,emme todellakaan erottele ketään parempiin, huonompiin tai lellikkeihin ja lapsen kanssa en ole moisesta puhunut. Lapsi itse tosin on muutaman kerrán tullut kavereiden synttäreiltä ja kertonut ihmetélleensä jonkun puuttumista sieltä ja oli vastauksesi saanut kuulla, että tiettyjä lapsia ei ole kutsuttu "tietynlaisten" vanhempien takia...


        Ja siitä todistuksesta sen verran, että lapsi epäili open antaneen parille kaverille paremman tokarin siksi, että nämä harrastavat open suosimaa musiikkia (ja ovat todella ns paremmista perheistä - sitä ei lapsi ole vielä huomannut) ja meillä urheillaan. Lapsi on mm kertonut open monta kertaa hänelle sanoneen, että turhaan sinä noissa kisoissa kuljet, kokeilisit joskus vaikka pianonsoittoa, ym... ja on kertonut myös, että esim. näytelmiin, open avuksi, kivoihin juttuihin valitaan aina ensin nämä pari luokkakaveria. 8-vuotias tajuaa aika paljon asioita, ainakin sen, kun ope on puolueellinen.

        Ja siitä matikan ymmärtämisestä. Matikan kokeista on huonoin numero ollut 10-. Silti matemaattiset taidot olivat vain hyvää, ei kiitettävää... Ja toisen tämän "lellikin" numerot ovat olleet 7-8 luokkaa, olen äidiltään kuullut ja hänellä oli kaikki kiitettävää...

        selitystä moiseen ilmiselvään epätasa-arvoon, että kympin kokeilla yksi saa hyvän ja seiskan-kasin kokeilla toinen kiitettävän. Miksi ihmeessä vatvoa sellaista open selän takana palstoilla eikä puhua hänen kanssaan asiasta kasvoista kasvoihin...???


      • ???
        lellikki_ kirjoitti:

        >Tämä aikuisten "ylläpitämä" lellimisjuttu on aivan käsittämätöntä! Oletteko te todella niin naiveja, että uskotte open kiusallaan antavan näitä arviointeja lapsista tai että ne perustuisivat pärstäkertoimiin/vanhempien tuloihin tms. yhtä naurettaviin seikkoihin?


        Itse olen ollut juuri tällainen "lellikki", opettaja oli äitini tuttava, ja sain aivan erilaisen kohtelun kuin muut. Kaikki arvosanani ala-asteella ovat olleet kymppejä, vaikka olin todella laiska enkä oikeastaan ole koskaan tehnyt edes läksyjä. En ole koskaan joutunut vastuuseen, mistään. Riitti että sanon että toi aloitti, niin opettaja antoi sille jälki-istunnon. Samoin tappeluissa, vaikka minä olin alittanut tappelut, niin se toinen sai automaattisesti jälki-istunnon, minä en mitään.

        Joten kyllä se on valitettavasti totta, tiedän kokemuksesta.

        T: exLellikki (m25v)

        ...


      • kysellyt
        päkä kirjoitti:

        selitystä moiseen ilmiselvään epätasa-arvoon, että kympin kokeilla yksi saa hyvän ja seiskan-kasin kokeilla toinen kiitettävän. Miksi ihmeessä vatvoa sellaista open selän takana palstoilla eikä puhua hänen kanssaan asiasta kasvoista kasvoihin...???

        mutta palavereissa jutellut lapsestani muuten ja todennut, että ope vähättelee lapseni urheiluharrastusta ja kehui jopa siellä palaverissa, miten nämä jotkut pianonpimputtajat sun muut ovat lahjakkaita ja heillä on hieno harrastus, kilpaurheilu ei sitä ole...

        eli tältä pohjalta en viitsi alkaa kyselemään todsituksesta, voin tehdä enemmän hallaa lapselleni.

        ja jos mainitisisin open tai koulun nimeltä, olisi se selän takana puhumista, muuten mielestäni ei. toivottavasti tätä lukee ja tuntee piston omassatunnossaan...


      • lellikki_
        ??? kirjoitti:

        ...

        on tosi.


      • että tällä vuosituhannella

        enään arvostellaan laspsia vanhempien ammatin tai ns. parempien piirien mukaan. Eiköhän niistä ajoista ole jo päästy!!!!


      • muumio
        että tällä vuosituhannella kirjoitti:

        enään arvostellaan laspsia vanhempien ammatin tai ns. parempien piirien mukaan. Eiköhän niistä ajoista ole jo päästy!!!!

        varsinkin pienillä paikkakunnilla, missä kaikki tuntevat toisensa. isommilla ei ehkä niinkään. on todellakin väliä, onko äitisi eronnut yksinhuoltajasiivooja vai onko isäsi pankinjohtaja.

        esimerkki parin vuoden takaa: koulujenvälisiin kisoihin valittiin urheilijoita karsinnoilla. viivalla oli oma tyttöni (olen postinkantaja-yh) ja tk:n ylilääkärin tyttö. tyttöni juoksi nopeimman ajan, tämä lekurin tyttö toiseksi. arvatkaa kuka valittiin? syyksi ilmoitettiin; että tällä toisella tytöllä oli ns. urheilutausta ja enemmän kisakokemusta...

        nostin elämän ja molemmat lähetettiin kisoihin; tyttöni voitti koulujen mestaruuden, tämä lekurin tyttö ei päässyt edes 10 sakkiin, että se siitä kisakokemuksesta.

        tosin tässä ei ollut kyse todistuksista.


      • Tiina1
        muumio kirjoitti:

        varsinkin pienillä paikkakunnilla, missä kaikki tuntevat toisensa. isommilla ei ehkä niinkään. on todellakin väliä, onko äitisi eronnut yksinhuoltajasiivooja vai onko isäsi pankinjohtaja.

        esimerkki parin vuoden takaa: koulujenvälisiin kisoihin valittiin urheilijoita karsinnoilla. viivalla oli oma tyttöni (olen postinkantaja-yh) ja tk:n ylilääkärin tyttö. tyttöni juoksi nopeimman ajan, tämä lekurin tyttö toiseksi. arvatkaa kuka valittiin? syyksi ilmoitettiin; että tällä toisella tytöllä oli ns. urheilutausta ja enemmän kisakokemusta...

        nostin elämän ja molemmat lähetettiin kisoihin; tyttöni voitti koulujen mestaruuden, tämä lekurin tyttö ei päässyt edes 10 sakkiin, että se siitä kisakokemuksesta.

        tosin tässä ei ollut kyse todistuksista.

        oli kyllä todella paksua! Hienoa, että nostit metelin.

        Kiinnostaisi kuulla, millainen opettaja noin tekee???? Mies/nainen, nuori/vanha, perheellinen/perheetön, sijainen/pätevä?

        Meilläkin on todella valveutuneita ja lastensa puolta pitäviä (yleensä ihan asiallisia :D) vanhempia. En usko, että kukaan meidän koulun opettajista edes uskaltaisi tehdä noin typerästi.

        Ei kukaan omilla aivoillaan ajatteleva ihminen (tässä tapauksessa opettaja) saisi tehdä tuollaisia valintoja.

        Onneksi pidit pintasi! Niin minäkin olisin tehnyt.


      • muumio
        Tiina1 kirjoitti:

        oli kyllä todella paksua! Hienoa, että nostit metelin.

        Kiinnostaisi kuulla, millainen opettaja noin tekee???? Mies/nainen, nuori/vanha, perheellinen/perheetön, sijainen/pätevä?

        Meilläkin on todella valveutuneita ja lastensa puolta pitäviä (yleensä ihan asiallisia :D) vanhempia. En usko, että kukaan meidän koulun opettajista edes uskaltaisi tehdä noin typerästi.

        Ei kukaan omilla aivoillaan ajatteleva ihminen (tässä tapauksessa opettaja) saisi tehdä tuollaisia valintoja.

        Onneksi pidit pintasi! Niin minäkin olisin tehnyt.

        ja on muuten yhä itse ns. "paremman perheen" kasvatti, on naimisissa kunnansihteerin kanssa ja todella hienosteleva tapaus. eli nainen, ikä 40 , ollut varmaan yli 10 v virassa.

        ja oli ihan oikeasti sitä mieltä, että kun tämä toinen tyttö oli "urheilija", eli edusti seuraa kisoissa, oli hienot kisakuteet ym ja omani "vain" sunnuntaijuoksija verkkareissa ja halvoissa lenkkareissa, paikka oli ilman muuta tämän toisen tytön. oli kuulemma "lupaavan urheilijanalun" itsetunto nyt vaarassa, kun kävikin niin, että joku juoksi edelle.


      • kysymys!
        Tiina1 kirjoitti:

        oli kyllä todella paksua! Hienoa, että nostit metelin.

        Kiinnostaisi kuulla, millainen opettaja noin tekee???? Mies/nainen, nuori/vanha, perheellinen/perheetön, sijainen/pätevä?

        Meilläkin on todella valveutuneita ja lastensa puolta pitäviä (yleensä ihan asiallisia :D) vanhempia. En usko, että kukaan meidän koulun opettajista edes uskaltaisi tehdä noin typerästi.

        Ei kukaan omilla aivoillaan ajatteleva ihminen (tässä tapauksessa opettaja) saisi tehdä tuollaisia valintoja.

        Onneksi pidit pintasi! Niin minäkin olisin tehnyt.

        Miten suosittelisit vanhempia toimimaan, jos arvosanassa esimerkiksi on jotakin arveluttavaa ja ope ei suostu keskustelemaan?

        Onko kyseessä ns. hallinnollinen päätös (siis se open antama arvosana) jonka voi riitauttaa esimerkiksi oikeusteitse, mikäli rehtorista tai opetustoimesta ei ole apua?

        ...tällaisen toimen jälkeen voisi olla sataprosenttisen varma, että lapsen arvosanat on oikeat ja tasantarkkaan harkittuja ja perusteltuja...(hieman kärjistettynä ;o))


      • Tiina1
        muumio kirjoitti:

        ja on muuten yhä itse ns. "paremman perheen" kasvatti, on naimisissa kunnansihteerin kanssa ja todella hienosteleva tapaus. eli nainen, ikä 40 , ollut varmaan yli 10 v virassa.

        ja oli ihan oikeasti sitä mieltä, että kun tämä toinen tyttö oli "urheilija", eli edusti seuraa kisoissa, oli hienot kisakuteet ym ja omani "vain" sunnuntaijuoksija verkkareissa ja halvoissa lenkkareissa, paikka oli ilman muuta tämän toisen tytön. oli kuulemma "lupaavan urheilijanalun" itsetunto nyt vaarassa, kun kävikin niin, että joku juoksi edelle.

        kurja kuulla, että suurinpiirtein minun ikäiseni nainen on voinut toimia noin epäreilusti. Onneksi puutuit asiaan. Toivotaan, että hänellä olisi taitoa katsoa peiliin....


      • Tiina1
        kysymys! kirjoitti:

        Miten suosittelisit vanhempia toimimaan, jos arvosanassa esimerkiksi on jotakin arveluttavaa ja ope ei suostu keskustelemaan?

        Onko kyseessä ns. hallinnollinen päätös (siis se open antama arvosana) jonka voi riitauttaa esimerkiksi oikeusteitse, mikäli rehtorista tai opetustoimesta ei ole apua?

        ...tällaisen toimen jälkeen voisi olla sataprosenttisen varma, että lapsen arvosanat on oikeat ja tasantarkkaan harkittuja ja perusteltuja...(hieman kärjistettynä ;o))

        toivoisin, että yhteityö sujuu ja keskustelua syntyisi rakentavassa hengessä.

        Jos opettaja ei suostu keskustelemaan, hän nähdäkseni syyllistyy virkavirheeseen. Opettajan on pystyttävä keskusteluun ja yhteistyöhön vanhempien kanssa. Se kuuluu hänen työhönsä. Tällaisesta ilmoittaisin rehtorille ja rehtori saisi toimia välikätenä. Ja seuraavaksi sitten sivistystoimenjohtajalle ja sivistyslautakunnalle. Nähdäkseni nämä tahot voivat yhteistyökyvyttömyydestä antaa huomautuksen opettajalle?

        Itse hermostuisin enemmän juuri tuosta, että ei suostu keskustelemaan tai perustelemaan arvioitaan. Lapselle sanoisin suoraan ihmetteleväni numeroa. Jos olisi selkeää epäoikeudenmukaisuutta haukkuisin varmaan opettajankin, varsinkin epäonnistuneiden yhteydenottojen jälkeen.

        Oikeustoimia harkitsisin, jos kyse on esim. lukiolaisen numerosta, sellaisesta, että tulevaisuudessa hän sitä todella tarvitsisi. Peruskoulussa riittäisi minusta, että vaatii perusteluja ja kertoo myös oman mielipiteensä lapselle. Ehkä yrittäisin hyvittää lapselle jotenkin tuon törpön aikuisen tekemisiä jollain kivalla etuoikeudella esim. pienellä rahasummalla tai lelulla, karkilla tms. Sitten yrittäisin tehdä töitä, että saisin sen jotenkin käännettyä humoristiseksi asiaksi. Toivoisin, että tapahtuma ei täyttäisi lapseni mieltä ja vaikuttaisi oppimisen iloon "koko loppuelämän". Toisaalta toivoisin, että hän saisi esimerkin siitä, että kaikkea ei purematta niellä.

        Normaali opettaja kyllä keskustelee vanhempien kanssa ja kavahtaa aika äkkiä, jos vanhemmat huomauttavat numerosta. Seuraava todistus on yleensä parempi vanhempienkin mielestä :)


      • ei ole
        äiti kirjoitti:

        Omat lapseni eivät ole koskaan puhuneet opettajien lellikeistä. Johtuukohan sitä, että meillä ei koskaan ole kotona käytetty tällaista ilmaisua? Olemme myös kasvattaneet lapsemme kestämään aikuisten ohjausta! Jos opettaja on huomauttanut lapsemme käytöksestä, se on tullut aiheesta, eikä meille tule mieleenkään ruveta kyseenalaistamaan open käytäntöjä, saati arviointeja. Olen iloinen, että ope puuttuu ja ohjaa lapsemme käyttäytymistä: mieluummin liikaa kuin liian vähän! Miten ihmeessä me voisimme tietää opettajaa paremmin, miten lapsemme käyttäytyy koulussa?

        Tämä aikuisten "ylläpitämä" lellimisjuttu on aivan käsittämätöntä! Oletteko te todella niin naiveja, että uskotte open kiusallaan antavan näitä arviointeja lapsista tai että ne perustuisivat pärstäkertoimiin/vanhempien tuloihin tms. yhtä naurettaviin seikkoihin? Jos näin on, älkääpä yhtään ihmetelkö lastenne käyttäytymistä. Omena ei näissä asioissa kauaksi puusta putoa!

        Ne, jotka käyttäytyvät koulussa huonosti, saattavat todellakin kokea, että ope "lellii" hyvinkäyttäytyviä. Heidän käytökseen kun ei tarvitse puuttua ja heille käsittääkseni riittää normaaliäänellä annetut ohjeet. Käsittämätöntä on se, että AIKUISET (?) ihmiset menevät mukaan tähän lasten touhuun ja jatkavat juttua, eivätkä toimi aikuisen tavoin = sanovat lapsilleen, että suu suppuun lellimispuheista ja ala käyttäytäytymään koulussa! Ope toimii juuri niinkuin tilanteet vaativat!

        ihmisten ja opetuksen osaltakaan miksikään muuttunut.
        Kyllä koulussa opettajilla on edelleen, niinkuin iät ajat, selvät lellikit ja jo ala-asteikäinen osaa kertoa, kun kohtaa "epäoikeudenmukaisuuden" luokassaan tai koulusaan.
        Lapsen vaisto ei tarvitse sanoja vanhemmiltaan.


      • Anonyymi
        heavener kirjoitti:

        Luetun ymmärtäminen on muutakin kuin sitä, että lukee kirjoja. Esim. matikan sanalliset tehtävät mittaavat suurimmaksi osaksi juuri luetun ymmärtämistä; matemaattisia taitoja huomattavasti vähemmän!

        Hämmästyttää ja kummastuttaa, jos lapsesi kanssa keskustelette luokan "lellikkien" numeroista/rasteista. Lapsi ei todellakaan pitkään mieti tuollaista, jollei VANHEMMAT kotosalla ruoki tämänkaltaista käytöstä! Kenellä lienee objektiivisin ja kokonaisvaltaisin näkemys lasten suorituksista ja käyttäytymisestä: sinulla, ala-asteikäiselle lapsellasi vai opettajalla?

        Taivas varjele, kuinka lapsentasoista tekstiä täällä kuulee vanhempien suusta! Kysykää opettajalta arviointiperusteita. Toisaalta kaikki eivät välttämättä halua kuulla totuutta!?

        Turpakiinni hemmetin valittaja ketään ei kiinnosta kuka kysy oon 5 luokal et vaikuttaa vähän siltä et suosit omaa lasta joka ON lellikki et Pää kii>:(


    • arvostelut nappiin!

      Meidän ope osasi oikein hyvin arvioida lasteni menestystä.
      Käsittääkseni vertailu suoritetaan
      - oppilaan omaan edistymiseen ja
      - muun luokan osaamistasoon.
      Älkää herran jesses vertailko tuollalailla omien lastenne numeroita keskenään... tilanne on aina luokka- ja henkilökohtainen. Todistuksen numeroiden antaminen ei ole arpapeliä, vaan perustuu keskiarvo ym vertailuun koko lukukauden /-vuoden ajalta.
      herätkää pahvit!

      • Sami_

        Jos on niin että numerot eivät ole vertailukelpoisia, ei edes luokan sisällä, niin mitä hiivatin merkitystä niillä numeroilla sitten on?

        Meilläkin lapsi on tänävuonna panostanut koluun enemmän kuin aikasemmin ja kokeista on tullut todella hyviä numeroita, silti todistus ei juuri parantunut.

        Olen murheellinen lapsen puolesta. En usko että on kovin motivoivaa että kokeesta kun tulee 10- ja opettajakin kehuu että nyt tulee hyvä numero ja se on sitten 8... eihän kasi ole huono, mutta kyllä lapsi odotti tästä aineesta ysiä.

        Tosiasiassa näillä peruskoulun numeroilla ei ole mitään merkitystä kuin vasta päättötodistuksessa, mutta jos numerot ei ole oikeudenmukaisia, niin opiskelumotivaatio voi kadota.


      • Tiina1
        Sami_ kirjoitti:

        Jos on niin että numerot eivät ole vertailukelpoisia, ei edes luokan sisällä, niin mitä hiivatin merkitystä niillä numeroilla sitten on?

        Meilläkin lapsi on tänävuonna panostanut koluun enemmän kuin aikasemmin ja kokeista on tullut todella hyviä numeroita, silti todistus ei juuri parantunut.

        Olen murheellinen lapsen puolesta. En usko että on kovin motivoivaa että kokeesta kun tulee 10- ja opettajakin kehuu että nyt tulee hyvä numero ja se on sitten 8... eihän kasi ole huono, mutta kyllä lapsi odotti tästä aineesta ysiä.

        Tosiasiassa näillä peruskoulun numeroilla ei ole mitään merkitystä kuin vasta päättötodistuksessa, mutta jos numerot ei ole oikeudenmukaisia, niin opiskelumotivaatio voi kadota.

        Opettaja on mokannut. Olisiko mahdollista, että kertoisit vähän lapsesi pettymyksestä opettajalle. Numeroiden pitäisi toimia nimenomaan motivoivina apuvälineinä, ei noin kuin kuvasit.


      • Sami_
        Tiina1 kirjoitti:

        Opettaja on mokannut. Olisiko mahdollista, että kertoisit vähän lapsesi pettymyksestä opettajalle. Numeroiden pitäisi toimia nimenomaan motivoivina apuvälineinä, ei noin kuin kuvasit.

        Voihan olla että koe oli helppo ja kaikki sai hyvä numeroita... paha sanoa kun keskiarvoja ei ilmoiteta.


    • joskus mietin

      No meillä mietitään käytösnumeroa, kun saman luokan poika, joka osallistuu koulukiusaamiseen (järjestelmällisesti) erään toisen pojan kanssa sai käytöksestä 9 ja oma poika ihmetteli, että kun ei kiusaa ketään, niin sai 7. Sanoinkin, että ehkä ei kannattas puhua, niin paljoa ja yrittäs olla niin että ei open tarvi joka tunti käskeä olemaan hiljaa..että kun on liikaa esillä huomataan, mutta jos osaat tehdä seläntakana, ei aikuiset huomaa...

      Sanoin myös, että ei haittaa, vaikka 5 olisi käytös niin kauan, kun koulu menee hyvin, eikä kiusaa ketään ei lyö ketään eikä kiroile ja kunnioittaa muita ihmisiä...villi ja vilpertti saa olla ja asioita opelta kysellä ja ehdollistaakin, jos on toista mieltä..

      Hauskaa joulua!!!

      Toivoopi "villikkonörtin" äiti

      • äiskä70

        Olen kans ihmetellyt poikani käytös numeroita,nyt oli 8,aiemmin ollut 7 ja aina kun open kans olen jutellut on hän poikaa kehunut hyväkäytöksiseksi,josta kaikki luokan oppilaat pitävät ja tulee hyvin toimeen kaikkien kans ym.Vai eikö nykypäivänä enää anneta 9 ja 10,jos ei kerta mitään mainittavaa negatiivista käytöksessä ole?


      • äitee +4
        äiskä70 kirjoitti:

        Olen kans ihmetellyt poikani käytös numeroita,nyt oli 8,aiemmin ollut 7 ja aina kun open kans olen jutellut on hän poikaa kehunut hyväkäytöksiseksi,josta kaikki luokan oppilaat pitävät ja tulee hyvin toimeen kaikkien kans ym.Vai eikö nykypäivänä enää anneta 9 ja 10,jos ei kerta mitään mainittavaa negatiivista käytöksessä ole?

        kymppi on oikeastaan aika mahdoton saada nykykriteereillä. Numerohan tulee eri perusteilla kuin meille aikanaan..

        Koululta kannattaa kysellä arvioinnin perusteita jos ne eivät ole selvillä..


      • Entinen ope
        äiskä70 kirjoitti:

        Olen kans ihmetellyt poikani käytös numeroita,nyt oli 8,aiemmin ollut 7 ja aina kun open kans olen jutellut on hän poikaa kehunut hyväkäytöksiseksi,josta kaikki luokan oppilaat pitävät ja tulee hyvin toimeen kaikkien kans ym.Vai eikö nykypäivänä enää anneta 9 ja 10,jos ei kerta mitään mainittavaa negatiivista käytöksessä ole?

        8 on nykyisin standardinumero hyväkäytöksiselle oppilaalle. 9 on jo todella kiltti tapaus ja kympin saa vain harvinaisen lahjakas eli ikäisekseen poikkeuksellisen pitkään esittämiseen kykenevä nuoleskelija. Muissa numeroissa pätee samansuuntainen sääntö: kymppiä ei tipu, ellei ihan koko aikaa ole käsi viittausasennossa.


      • Sami_

        Meillä oli kahdella tytöllä kummallakin käytös 9. Opettajien mukaan toinen on varsinainen mallioppilas ja toinen taas unohtaa aina jotain, silti sama numero?


    • mene

      Meilläkin lapsi, joka harrastaa lukemista, lukee 2-3 kirjaa vkossa. Eikä edes mitään kevytlukuversioita, vaan Pottereita, Kalevalaa ja 7 veljestä, sai äidinkielestä ja lukemisesta 7 ja luokkakaveri, joka ei osaa vielä kunnolla edes lukea sai 8. Kyllä siinä pojalla motivaatio katosi vähäksi aikaa.

      Huvittavinta oli, että ope palautekeskustelussa syksyllä sanoi, että pojallamme olisi huolellisuudessa vähän parantamista...ja tänään poika toi kotiin open kirjoittaman todistuksen, jossa sekä sukunimi ja sotun loppuosa oli väärin...kiusaus olisi suunnaton huomauttaa open omasta huolellisuudesta :)

      • liskotäti

        ole koskaan ollut valittamista. Meillä on lapset nyt 9, 12 ja 14, kaikki ovat "lähes täydellisiä", eli kokeista tulee lähes aina kiitettävä kaikille.

        Keskimmäiselle tyttärellemme oli lähes järkytys kun sai 8- matematiikan kokeesta. Mutta luokan keskiarvo oli ollut 8- niin lohdutti häntä :D. Keskimmäisellä oli kevättodistuksessa 5 kymppiä !! vanhimmalaa vain ysejä ja kaseja, pienin ei saa vielä numeroita. Keskimmäinen sai luokan toiseksi parhaan keskiarvon, 9,3, paras oli 9,4, eli ope antaa aika löyhästi kymppejä. Tyttö kokee itsensä huonoksi englannissa, mutta mukava englannin ope antoi ysin tytölleni :O :D.


        Nuorin on semmoinen "hutuviheikki" kuten isoäiti sanoo, mutta enkelimäinen oppilas. Läksyt ei kiinnosta, mutta kauhean nopea oppimaan. lukeminen on sujuvaa, ja kertotaulut muistaa unissaan. Päässälaskut tuntuu joskus vähän turhauttavilta, kun ovat niin helppoja. Ekalla luokalla turhautui selvästi, kun piti opetella tavaamaan, kun lukemaan oppi 5 vuotiaana, ja luki lähes virheettömästi jo 6 vuotiaana. Poika ei ole kovinkaan kärsivällinen, numeroiden "piirtäminen" oli täyttä tuskaa, kun piti tehdä niin siistiä aina. Poika on musikaalinen, laulaa koulun kuorossa.

        Vanhin poika. Omatoiminen, huomaavainen, vähän ujokin. siisteyden perikuva, en tiedä keneen on tullut :PHän on se "aina tarpeeksi hyvä" lapseni, eli aina 8-9 tokarissa kaikissa aineissa.. Kukaan lapseni ei ole ylpeä, vaikka ovatkin usein luokan parhaan numeron omaavia. Vanhin on haka liikunnassa, harrastaa kilpahiihtoa, ja ihan sm- tason kisoissakin on tullut tyydyttävää menestystä. Keskimmäinen on telinevoimistelija, harrastanut viisivuotiaasta asti. Nuorin pelailee lätkää innoissaan. Liikunnasta ei tosin kenellekkään ole kymeppejä tullut koskaan, mutta mitäs sitten. Numerot ei ole maailman tärkein asia. Sori pitkä teksti :P


      • Sami_
        liskotäti kirjoitti:

        ole koskaan ollut valittamista. Meillä on lapset nyt 9, 12 ja 14, kaikki ovat "lähes täydellisiä", eli kokeista tulee lähes aina kiitettävä kaikille.

        Keskimmäiselle tyttärellemme oli lähes järkytys kun sai 8- matematiikan kokeesta. Mutta luokan keskiarvo oli ollut 8- niin lohdutti häntä :D. Keskimmäisellä oli kevättodistuksessa 5 kymppiä !! vanhimmalaa vain ysejä ja kaseja, pienin ei saa vielä numeroita. Keskimmäinen sai luokan toiseksi parhaan keskiarvon, 9,3, paras oli 9,4, eli ope antaa aika löyhästi kymppejä. Tyttö kokee itsensä huonoksi englannissa, mutta mukava englannin ope antoi ysin tytölleni :O :D.


        Nuorin on semmoinen "hutuviheikki" kuten isoäiti sanoo, mutta enkelimäinen oppilas. Läksyt ei kiinnosta, mutta kauhean nopea oppimaan. lukeminen on sujuvaa, ja kertotaulut muistaa unissaan. Päässälaskut tuntuu joskus vähän turhauttavilta, kun ovat niin helppoja. Ekalla luokalla turhautui selvästi, kun piti opetella tavaamaan, kun lukemaan oppi 5 vuotiaana, ja luki lähes virheettömästi jo 6 vuotiaana. Poika ei ole kovinkaan kärsivällinen, numeroiden "piirtäminen" oli täyttä tuskaa, kun piti tehdä niin siistiä aina. Poika on musikaalinen, laulaa koulun kuorossa.

        Vanhin poika. Omatoiminen, huomaavainen, vähän ujokin. siisteyden perikuva, en tiedä keneen on tullut :PHän on se "aina tarpeeksi hyvä" lapseni, eli aina 8-9 tokarissa kaikissa aineissa.. Kukaan lapseni ei ole ylpeä, vaikka ovatkin usein luokan parhaan numeron omaavia. Vanhin on haka liikunnassa, harrastaa kilpahiihtoa, ja ihan sm- tason kisoissakin on tullut tyydyttävää menestystä. Keskimmäinen on telinevoimistelija, harrastanut viisivuotiaasta asti. Nuorin pelailee lätkää innoissaan. Liikunnasta ei tosin kenellekkään ole kymeppejä tullut koskaan, mutta mitäs sitten. Numerot ei ole maailman tärkein asia. Sori pitkä teksti :P

        Käsittääksein nykyisten lakien mukaan luokan keskiarvon laskeminen on kielletty?!?

        Meillä ainakaan ei ole lasekettu keskiarvoa edes todistukseen.


    • Luokanopettaja

      voivat valitettavasti vaihdella, vaikka arviointiperusteita on kovasti yritetty yhtenäistää.

      Arvosana perustuu koulussa annettuun JATKUVAAN näyttöön. Ei kuulu antaa esim. musiikista kymppiä, jos harrastuneisuus ei näy koulun tunneilla. Toisaalta, musiikistakin voidaan pitää koe, jossa tietenkin saattavat parhaiten pärjätä ne, joilla muutenkin lukuaineet sujuvat.
      Terveystiedossa voi saada kympin tupakoitsevakin sohvaperuna, jos hän osoittaa erinomaiset tiedot.

      Kannattaa tutkia koulun opetussuunnitelmia ja arviointiperusteita. Ovat varmaankin netissä. Samoin, jos kiinnostaa, kannattaisi tutkia myös valtakunnalliset opetussuunnitelman perusteet. Tosiasia on, että kymppi ja ysi ovat nykyään tiukemmassa kuin aikaisemmin. Tai niiden ainakin pitäisi olla!

      • olis

        yhtenäinen käytäntö, mutta kyllä välillä tuntuu, että se on pärstäkerroin ja se, millä tuulella kulloinkin ope on, ratkaisee todistuksen.

        esim. omalla lapsella meni kaikki ok, kaikki arvioinnit olivat kiitettävässä vielä viime joulun tokarissa. Palavereissa ope kehui miten hyväkäytöksinen ja tunnollinen oppilas lapseni on,lahjakaskin monin tavoin. Sitten sattui koululla ikävä tapahtuma ja jouduin ottamaan opeen yhteyttä ja ilmeisesti hän koki sen arvosteluksi. Kevättodistus olikin sitten täynnä tyydyttävää... enkä usko että lapseni niin muuttui koulussa, kotona ei ainakaan.


      • Pasi

        Opettajat väittävät aina että aktivisuus tunneilla vaikuttaa myös todistukseen. Miksi se vaikuttaa ainoastaan alentavasti? Oletko koskaan nähnyt kenenkään saavan todistuksessa 9 jos kokeista on saanut 7.

        Miksi väkisin väännetään todistukset luokkakohtaisesti gaussin käyrään? Otanta on siihen aivan liian pieni ettei voisi olla luokkakohtaisia eroja.


      • Äitikin olen
        Pasi kirjoitti:

        Opettajat väittävät aina että aktivisuus tunneilla vaikuttaa myös todistukseen. Miksi se vaikuttaa ainoastaan alentavasti? Oletko koskaan nähnyt kenenkään saavan todistuksessa 9 jos kokeista on saanut 7.

        Miksi väkisin väännetään todistukset luokkakohtaisesti gaussin käyrään? Otanta on siihen aivan liian pieni ettei voisi olla luokkakohtaisia eroja.

        Gaussin käyrää ei todellakaan pitäisi käyttää, ellei kokeeseen osallistujia ole satoja.

        Tuntiaktiivisuus vaikuttaa kyllä, mutta ei numeroita nyt tosiaan seiskasta ysiin lähdetä nostamaan. Usein ilman aktiivisuutta se numero seiskan kokeella olisi kuusi...

        Ymmärrän, että on vaikea luottaa meihin opettajiin, mutta ehdottomasti suurin osa yrittää kuitenkin parhaansa. Vaikka kiusaus on suuri, toivoisin, että sanoisitte lapsillenne, että te ette ole ollut siellä koulussa ettekä voi ottaa kantaa numeroihin. Jos joku askarruttaa, pitää kysyä opelta (lapsen tai vanhemman). Jos tarjoilette lapsillenne sellaista maailmankuvaa, että pärstäkerron täällä kuitenkin ratkaisee, niin karhunpalveluksen kyllä teette.

        Kyllä se lapsi voi koulussa olla aika erilainen. Eikä lapsi näe itseään sillä tavalla kuin aikuinen. Hän voi hyvinkin vilpittömästi uskoa olleensa aina esim. aktiivinen, vaikka kirjat olisivat silloin tällöin kotona, läksyt usein tekemättä ja tunnilla käynnykkä kädessä.

        Antakaa lastenne hoitaa itse asioitaan ja ottaa itse vastuu. Jos arviointi todella on mielestänne päin peetä, menkää juttelemaan opettajien kanssa.


      • ....jukka
        Äitikin olen kirjoitti:

        Gaussin käyrää ei todellakaan pitäisi käyttää, ellei kokeeseen osallistujia ole satoja.

        Tuntiaktiivisuus vaikuttaa kyllä, mutta ei numeroita nyt tosiaan seiskasta ysiin lähdetä nostamaan. Usein ilman aktiivisuutta se numero seiskan kokeella olisi kuusi...

        Ymmärrän, että on vaikea luottaa meihin opettajiin, mutta ehdottomasti suurin osa yrittää kuitenkin parhaansa. Vaikka kiusaus on suuri, toivoisin, että sanoisitte lapsillenne, että te ette ole ollut siellä koulussa ettekä voi ottaa kantaa numeroihin. Jos joku askarruttaa, pitää kysyä opelta (lapsen tai vanhemman). Jos tarjoilette lapsillenne sellaista maailmankuvaa, että pärstäkerron täällä kuitenkin ratkaisee, niin karhunpalveluksen kyllä teette.

        Kyllä se lapsi voi koulussa olla aika erilainen. Eikä lapsi näe itseään sillä tavalla kuin aikuinen. Hän voi hyvinkin vilpittömästi uskoa olleensa aina esim. aktiivinen, vaikka kirjat olisivat silloin tällöin kotona, läksyt usein tekemättä ja tunnilla käynnykkä kädessä.

        Antakaa lastenne hoitaa itse asioitaan ja ottaa itse vastuu. Jos arviointi todella on mielestänne päin peetä, menkää juttelemaan opettajien kanssa.

        olen "open aatoksien" kanssa. Kun vanhemmat eivät tiedä mitä koulussa tapahtuu ja pienen lapsen kertomus on aina yksipuolinen eikä arvostelukyky ole tietenkään vielä hyvä ja kaikki asiat huomioonottava ja tasapuolinen niin siihen ei voi sokeasti uskoa.

        Tuo tuntiaktiivisuus on hieman ongelmallinen juttu ja tavallaan hyvä, että se ei vaikuta kovin paljoa numeroon koska siihen vaikuttaa myös lapsen persoonallisuus ja synnynnäinen temperamentti. Siinä missä rohkea ja ulospäinsuuntautunut lapsi jo viittaa ja huutelee vastauksiaan ujo lapsi vielä miettii mitähän opettaja tarkkaanottaen tarkoitti ja uskallanko viitata.

        Yleisesti ottaen omilla kahdella lapsellani ovat olleet hyvät ja oikeudenmukaiset opettajat. Kuopuksen alakoulun luokanopettaja ilmoitti heti kolmannen luokan aluksi, että hän ei tule antamaan kenellekään koskaan mistään kymppiä vaikka kaikista kokeista saisi kympin...eikä hän sitten antanutkaan.
        Lapseni ovat käyneet eri yläkoulun ja ovat nyt eri lukioissa ja molemmilla on käynyt niin, että numerot vain paranevat mitä pidemmälle mennään ja sehän on parempi suunta kuin päinvastoin.


      • valvontajärjestelmä
        ....jukka kirjoitti:

        olen "open aatoksien" kanssa. Kun vanhemmat eivät tiedä mitä koulussa tapahtuu ja pienen lapsen kertomus on aina yksipuolinen eikä arvostelukyky ole tietenkään vielä hyvä ja kaikki asiat huomioonottava ja tasapuolinen niin siihen ei voi sokeasti uskoa.

        Tuo tuntiaktiivisuus on hieman ongelmallinen juttu ja tavallaan hyvä, että se ei vaikuta kovin paljoa numeroon koska siihen vaikuttaa myös lapsen persoonallisuus ja synnynnäinen temperamentti. Siinä missä rohkea ja ulospäinsuuntautunut lapsi jo viittaa ja huutelee vastauksiaan ujo lapsi vielä miettii mitähän opettaja tarkkaanottaen tarkoitti ja uskallanko viitata.

        Yleisesti ottaen omilla kahdella lapsellani ovat olleet hyvät ja oikeudenmukaiset opettajat. Kuopuksen alakoulun luokanopettaja ilmoitti heti kolmannen luokan aluksi, että hän ei tule antamaan kenellekään koskaan mistään kymppiä vaikka kaikista kokeista saisi kympin...eikä hän sitten antanutkaan.
        Lapseni ovat käyneet eri yläkoulun ja ovat nyt eri lukioissa ja molemmilla on käynyt niin, että numerot vain paranevat mitä pidemmälle mennään ja sehän on parempi suunta kuin päinvastoin.

        Meidän STA-SI SHI-AT-SU menetelmässä tuntiaktiivisuutta seurataan elektroinspektrometrisesti. Käsi ylhäälä tekee 2,55/4,166 pistettä. Se mitataan sensorilla joka on sijoitettu objektin raajaan ihon alle.
        Ensimmäinen puoltopiste tulee noin viidentoista viittauksen jälkeen.
        12 4/11 puoltopistetä on suorite.
        & suoritetta on noin 7-8 kouluarvosanan saavutus.
        Selkeää.


      • tapahtuma
        olis kirjoitti:

        yhtenäinen käytäntö, mutta kyllä välillä tuntuu, että se on pärstäkerroin ja se, millä tuulella kulloinkin ope on, ratkaisee todistuksen.

        esim. omalla lapsella meni kaikki ok, kaikki arvioinnit olivat kiitettävässä vielä viime joulun tokarissa. Palavereissa ope kehui miten hyväkäytöksinen ja tunnollinen oppilas lapseni on,lahjakaskin monin tavoin. Sitten sattui koululla ikävä tapahtuma ja jouduin ottamaan opeen yhteyttä ja ilmeisesti hän koki sen arvosteluksi. Kevättodistus olikin sitten täynnä tyydyttävää... enkä usko että lapseni niin muuttui koulussa, kotona ei ainakaan.

        oli?


      • varasti
        tapahtuma kirjoitti:

        oli?

        tytöltäni erään esineen. tyttöni sen huomasi ja kun asiaa lapsen kotoa eli opelta tiedustelin, lapsi tunnusti. emme puhuneet asiasta muille ja muutenkaan en mielestäni syytellyt vaan asiallisesti tiedustelin, mutta sen jälkeen open käytös tyttöäni kohtaan muuttui.


      • Sami_
        Pasi kirjoitti:

        Opettajat väittävät aina että aktivisuus tunneilla vaikuttaa myös todistukseen. Miksi se vaikuttaa ainoastaan alentavasti? Oletko koskaan nähnyt kenenkään saavan todistuksessa 9 jos kokeista on saanut 7.

        Miksi väkisin väännetään todistukset luokkakohtaisesti gaussin käyrään? Otanta on siihen aivan liian pieni ettei voisi olla luokkakohtaisia eroja.

        "Aktiivisuus" on se tekijä jota vanhemmat eivät voi valvoa ja verrata.


    • Tiina1

      Yhä suurentuvissa luokissa on tietenkin yhä epätarkemmat arvioinnit.

      Olen opettaja ja huomaan omalla luokallani tämän sekä neljän oman lapseni kohdalla...

    • juokseminen on naurettavaa

      !!!!!!!!!!

    • äitee +4

      meillä koululta tuli toissavuonna paperit joissa oli kunkin arvioinnin kriteerit tiivistettynä juuri siksi että tokarissa oleva lause ei juuri kerro asiasisältöä. Kyse on aina laajemmasta asiasta kuin mitä sanallisesti siinä lukee.

      Esimerkkinä antamasi "hoitaa kotitehtäviää.." esim sisältää miten ne on tehty, unohdukset, huolellisuus, siisteys, paneutuminen jne eli kyse on laadusta ei ruksi vihkoon unohduksesta. Itseasiassa käyttäytyminen pitää sisällään huolellisuutta juuri unohduksien suhteen jne..

      Musiikki on myös arvostelultaan paljon laajempi kuin aikanaan meidän laulukoenumeromme. Eri luokka-asteella myös opetussuunnitelmassa on eri tavoite jonka mukaan numero annetaan.

      Jos koet että lapsiasi kohdellaan epäoikeudenmukaisesti niin juttele open kanssa noista perusteista. meillä vanhempainillassa oli syksyllä heti kouluvuoden tavoitteet ja paperilla tuli kotiin samat joten tarkkaan tiedetään missä mennään..

      Meillä riemuitaan aina nousseesta numerosta tai rastista ja jos aine on vaikea niin samastakin. Onneksi laskeminen on ollut tilapäistä ja kukaan ei ole kokenut tulleensa epäoikeudenmukaisesti kohdelluksi!

    • numerot

      Open työssä on mielestäni vaikeinta ja kurjinta juuri se numeroiden antaminen.
      Ei sitä ilokseen ja kiusaamismielessä kukaan tee!!! Vaikka kuinka miettisi,laskisi keskiarvoja ja veivaisi, jonkin oppilaan kohdalla on tosi hankalaa jonakin vuonna johonkin todistukseen saada juuri sopiva arvosana. Toisella kertaa se taas voi olla ihan helppoa.
      Omien kolmen lapseni kohdalla olen luottanut kunkin opettajan arviointikykyyn varauksettomasti - minähän en ole siellä koulussa seuraamassa tilannetta, vaikka koenumerot ym. konkreettiset saavutukset saankin tietooni.
      Kysykää opelta sen arvioinnin perusteita, älkää puiko asiaa lapsenne kanssa! Sillä tavoin saatte aikaan vain koulukielteisyyttä.

    • raivostuttaa

      En usko, että opettajat antaisivat kiusallaan huonoja numeroita, tai että vanhemmat muka tietäisivät lapsensa tason paremmin kuin opettaja. Mutta minusta on raivostuttavaa, että esimerkiksi meillä lukemista harrastava lapsi sai 7 ja luokkakaverinsa, toisen open sukulainen ja kaikkien opettajien lellikki (ja muiden lasten vihaama erikoiskohtelunsa takia) sai kympin.

      Kun pyysi kriteerejä arvosanalle ja mitä tavoitteiden toteutumisia oli jäänyt uupumaan esimerkiksi kasista, niin ope EI OSANNUT PERUSTELLA päätöstään. Väitti vain, ettei lapsi lue tarpeeksi. Noh, listasin hänelle 20 ensimmäiseksi mieleentullutta kirjaa, jotka lapsi oli lukenut viimeisen puolen vuoden aikana (joista Harry Potterit olivat kevyimmästä päästä), mutta sekään ei riittänyt!

      Kyllä se lapsen kehittymisen ja itsetunnon takia on tärkeää, että arvosana on oikeudenmukainen ja perusteltu!

      • Tiina1

        Kuulostaa kyllä silmiinpistävän epäreilulta.

        Harrastuneisuutta on joskus vaikea tietää kovin tarkasti. Siksi numeroiden perusta on tuntityöskentely ja kokeet.

        Kuitenkin jokaisella opettajalla pitäisi mielestäni olla järkeenkäyvät perustelut omalle arvioinnilleen, niiden lisäksi mitä opetussuunnitelmassa on.


    • Sami_

      Olen myös huomannut että opettajat antaa numeroita eri perustein ja jopa täysin mielivaltaisesti.

      Lapsen historia vaikuttaa myös numeroihin, jos aikaisemmin on saanut hyviä numeroita, niin numerot ei juurikaan laske vaikka tulisi epäonnistumisia ja päinvastoin, oppilaan onnistumiset ei korota numeroita kovin helposti.

      Aikoinaan kiellettiin luokan keskiarvon laskeminen ja mielestäni se on ihan puhtaasti opettajien selän turvaamista, vanhemmat eivät voi enään seurata, että missä mennään.

      • Luokanope

        ja perustele kommenttisi.
        "Olen myös huomannut että opettajat antaa numeroita eri perustein ja jopa täysin mielivaltaisesti."


      • Sami_
        Luokanope kirjoitti:

        ja perustele kommenttisi.
        "Olen myös huomannut että opettajat antaa numeroita eri perustein ja jopa täysin mielivaltaisesti."

        No olen vain huomannut.

        Kahdella lapsella on kummallakin käytös 9. Toinen on opettajansa mukaan mallioppilas ja toinen taas unohtaa oman opettajansa mukaan aina jotain.

        Lapsi on parantanut kolussa joka vuosi ja tänä vuonna meni todella hyvin ja kokeista sai lähes poikkeuksetta luokkansa parhaita numeroita, silti todistus oli parempi niillä, jotka ovat aikaisemmin menestyneet paremmin.

        Eikä tässä nyt omista opiskeluistakaan ole vielä kovin pitkää aikaa, joten nekin "vääryydet" on muistissa.


      • Luokanope
        Sami_ kirjoitti:

        No olen vain huomannut.

        Kahdella lapsella on kummallakin käytös 9. Toinen on opettajansa mukaan mallioppilas ja toinen taas unohtaa oman opettajansa mukaan aina jotain.

        Lapsi on parantanut kolussa joka vuosi ja tänä vuonna meni todella hyvin ja kokeista sai lähes poikkeuksetta luokkansa parhaita numeroita, silti todistus oli parempi niillä, jotka ovat aikaisemmin menestyneet paremmin.

        Eikä tässä nyt omista opiskeluistakaan ole vielä kovin pitkää aikaa, joten nekin "vääryydet" on muistissa.

        Kannattaa tutustua opetushallituksen sivuille (linkki tuonnempana), jos ei ole arviointiin tyytyväinen. Tietenkin pitää ottaa selville myös oman koulun painotukset. Opetussuunnitelma on normi, jota tulee noudattaa.

        "Käyttäytymisen arviointi kohdistuu siihen, miten oppilas ottaa huomioon muut ihmiset
        ja ympäristön sekä noudattaa sääntöjä. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki oppilasta
        opettavat opettajat. Opetussuunnitelmassa tulee asettaa tavoitteet oppilaan käyttäytymiselle.
        Käyttäytymisen tavoitteita määriteltäessä otetaan huomioon koulun kasvatukselle
        asetetut tavoitteet." (http://www.oph.fi/info/ops/pops_web.pdf)

        Se mitä sanoit pärstäkertoimeksi on näin:
        "Työskentelyn arviointi on osa oppilaan oppimistaitojen arviointia. Työskentelyn arvioinnin pohjana ovat työskentelylle eri oppiaineissa asetetut tavoitteet. Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, säädellä, toteuttaa ja arvioida omaa työtään.
        Arvioinnissa otetaan huomioon myös, miten vastuullisesti oppilas työskentelee ja miten
        hän toimii yhteistyössä toisten kanssa. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia." (http://www.oph.fi/info/ops/pops_web.pdf)

        Kyllähän koe voi mennä hyvin, mutta entäpä jos lapsi on jatkuvasti passiivinen tunnilla?

        Mistä muuten tiedät toisten todistukset? Onko teillä ollut joku näyttely vai perustuuko tietosi lapsen kertomaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2625
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1947
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1675
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1606
    8. 91
      1553
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      120
      1415
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1274
    Aihe