mopo/mönkijä

ostelija

onko tämmönen hyvä onko laillinen kyytsätä ENTÄ HUIPUT?kertokaa huippunopeus





ps... ei ehkä oikee palsta kysyy mökijäst mut on mopomönkijä xD

8

6283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki

      Nelipyörisillä mopoilla on saanut kyytsätä "aina"

      Kypäräpakkoa, EI ole.

      Huiput riippuu mtien valmistaja on rajoittanut, eli noin 40-60

      • pakosta

        Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.


      • tarkennusta.
        pakosta kirjoitti:

        Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.

        Jos kyseessä on suljettu alue, niin ei tarvitse käyttää kypärää välttämättä.


      • Kiki
        pakosta kirjoitti:

        Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.

        Noissa isoissa tieliikennemönkiöissä ei tartte, siis ihan lakikirja sen sanoo, mut se on suositeltavaa.

        Kaipa sama laki pätee mopomönkiöihinkin


      • vaatii
        Kiki kirjoitti:

        Noissa isoissa tieliikennemönkiöissä ei tartte, siis ihan lakikirja sen sanoo, mut se on suositeltavaa.

        Kaipa sama laki pätee mopomönkiöihinkin

        myös tieliikennemönkkäreissä. Usko pois.
        Lue kohta 2.

        89 § (15.11.2002/954)
        Suojakypärän käyttö

        Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

        1) moottoripyörällä;

        2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;

        3) mopolla;

        4) moottorikelkalla.


      • tarkennusta.
        vaatii kirjoitti:

        myös tieliikennemönkkäreissä. Usko pois.
        Lue kohta 2.

        89 § (15.11.2002/954)
        Suojakypärän käyttö

        Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:

        1) moottoripyörällä;

        2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;

        3) mopolla;

        4) moottorikelkalla.

        En tämän jälkeen keskustele tästä asiasta. Faktat ovat esillä.


      • poromiehet
        pakosta kirjoitti:

        Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.

        Esim poromiesten ei tarvitse käyttää kelkalla tai mönkijällä ajaessa kypärää koska se haittaa työntekoa ja tämä pätee kaikkeen työajoon mutta kypärän käyttö on suositeltavaa


      • kaikki,
        poromiehet kirjoitti:

        Esim poromiesten ei tarvitse käyttää kelkalla tai mönkijällä ajaessa kypärää koska se haittaa työntekoa ja tämä pätee kaikkeen työajoon mutta kypärän käyttö on suositeltavaa

        poikkeukset suojakypärän käyttöpakosta.

        Niihin ei kuulu ihan kaikki työajot kuitenkaan.


        2. Tieliikennelaissa säädetty velvollisuus käyttää suojakypärää ei koske:

        a) kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka), kolmipyörän (L5e-luokka), kevyen nelipyörän (L6e-luokka) eikä nelipyörän (L7e-luokka) kuljettajaa ja matkustajaa, jos ajoneuvo on varustettu umpinaisella ohjaamolla;

        b) turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun kaksipyöräisen moottoripyörän (L3e-luokka) ja mopon (L1e-luokka) suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;

        c) invalidimoottoripyörän tai invalidimopon kuljettajaa;

        d) liikenteen valvonnassa tai muussa virkatehtävässä olevaa, jos kypärä haittaa tehtävän suorittamista;

        e) moottoripyörän ja mopon tarkastusta suorittavaa katsastajaa;

        f) poronhoito- tai metsänhoitotehtävissä, energiansiirto- tai televerkostotöissä taikka verkontarkastustehtävissä olevaa moottorikelkan kuljettajaa ja matkustajaa;

        g) umpinaisessa perävaunussa olevaa moottorikelkan matkustajaa;

        h) museomoottoripyörän, -mopon ja -moottorikelkan käyttäjää erityisesti järjestetyn ajotapahtuman aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      78
      1032
    2. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      91
      819
    3. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      81
      745
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      59
      738
    5. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      734
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      685
    7. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      583
    8. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      47
      570
    9. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      538
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      502
    Aihe