onko tämmönen hyvä onko laillinen kyytsätä ENTÄ HUIPUT?kertokaa huippunopeus
ps... ei ehkä oikee palsta kysyy mökijäst mut on mopomönkijä xD
mopo/mönkijä
8
6283
Vastaukset
- Kiki
Nelipyörisillä mopoilla on saanut kyytsätä "aina"
Kypäräpakkoa, EI ole.
Huiput riippuu mtien valmistaja on rajoittanut, eli noin 40-60- pakosta
Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.
- tarkennusta.
pakosta kirjoitti:
Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.
Jos kyseessä on suljettu alue, niin ei tarvitse käyttää kypärää välttämättä.
- Kiki
pakosta kirjoitti:
Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.
Noissa isoissa tieliikennemönkiöissä ei tartte, siis ihan lakikirja sen sanoo, mut se on suositeltavaa.
Kaipa sama laki pätee mopomönkiöihinkin - vaatii
Kiki kirjoitti:
Noissa isoissa tieliikennemönkiöissä ei tartte, siis ihan lakikirja sen sanoo, mut se on suositeltavaa.
Kaipa sama laki pätee mopomönkiöihinkinmyös tieliikennemönkkäreissä. Usko pois.
Lue kohta 2.
89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla. - tarkennusta.
vaatii kirjoitti:
myös tieliikennemönkkäreissä. Usko pois.
Lue kohta 2.
89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla.En tämän jälkeen keskustele tästä asiasta. Faktat ovat esillä.
- poromiehet
pakosta kirjoitti:
Kyllä kevyessä nelipyörässä tarttee kayttää kypärää, jos se ei ole umpikorinen. Pienet virheet tekee suuria vahinkoja.
Esim poromiesten ei tarvitse käyttää kelkalla tai mönkijällä ajaessa kypärää koska se haittaa työntekoa ja tämä pätee kaikkeen työajoon mutta kypärän käyttö on suositeltavaa
- kaikki,
poromiehet kirjoitti:
Esim poromiesten ei tarvitse käyttää kelkalla tai mönkijällä ajaessa kypärää koska se haittaa työntekoa ja tämä pätee kaikkeen työajoon mutta kypärän käyttö on suositeltavaa
poikkeukset suojakypärän käyttöpakosta.
Niihin ei kuulu ihan kaikki työajot kuitenkaan.
2. Tieliikennelaissa säädetty velvollisuus käyttää suojakypärää ei koske:
a) kolmipyöräisen mopon (L2e-luokka), kolmipyörän (L5e-luokka), kevyen nelipyörän (L6e-luokka) eikä nelipyörän (L7e-luokka) kuljettajaa ja matkustajaa, jos ajoneuvo on varustettu umpinaisella ohjaamolla;
b) turvavöin ja suojakaarella tai -katoksella varustetun kaksipyöräisen moottoripyörän (L3e-luokka) ja mopon (L1e-luokka) suojakaaren tai -katoksen suojassa olevaa kuljettajaa ja matkustajaa;
c) invalidimoottoripyörän tai invalidimopon kuljettajaa;
d) liikenteen valvonnassa tai muussa virkatehtävässä olevaa, jos kypärä haittaa tehtävän suorittamista;
e) moottoripyörän ja mopon tarkastusta suorittavaa katsastajaa;
f) poronhoito- tai metsänhoitotehtävissä, energiansiirto- tai televerkostotöissä taikka verkontarkastustehtävissä olevaa moottorikelkan kuljettajaa ja matkustajaa;
g) umpinaisessa perävaunussa olevaa moottorikelkan matkustajaa;
h) museomoottoripyörän, -mopon ja -moottorikelkan käyttäjää erityisesti järjestetyn ajotapahtuman aikana.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 781032
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm91819J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp81745- 59738
- 119734
- 109685
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante114583- 47570
- 18538
Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64502