Elämäni ensimmäinen yksinäinen joulu

Rauhaisaa

On , on todella ihmeen rauhallinen olo. Kiire ei mihinkään, turhat touhotukset poissa. Saan huomioida vain oman oloni.

Tässäpä outo tunne, mutta tuntuu hyvältä ajatella, miten Joulu kuluu yksin.

Ongelmiako? tuskin, olen itseni kanssa sovinnossa.

Onhan Joulun perimmäinen tarkoitus unohtumassa monelta muultakin. Niin päätinkin lähteä kuuntelemaan Joulun sanomaa kirkkoon.

Jouluhan on perhejuhlaa, siksi päätinkin vain lähettää Hyvän Joulun toivotukset kännykällä Suvun lopulle, ja ystäville.

Teille muille toivotan hyvää, mukavaa ja rauhallista joulumieltä, sekä idearikasta palstakirjoittelua, meidän kaikien iloksi.

11

816

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulla että kaikille yksinäisille joulu ei ole vuoden ahdistavinta aikaa, vaan sellainen olotila jolloin ehtii kuunnella itseään ja voi antaa ajan pysähtyä hetkeksi!

Rauhaisaa ja ajatuksia antavaa joulua sinulle ja muille palstalaisille!

• Pääsky64

tehnyt kaikki mitä pitää.Aatoksi ei saa jäädä töitä.Menee puoli kellon ympärystä kun kaikki laulut on laulettu,kirkossa viimeksi.

Nyt vain ulkoilut ja saunomiset.Paistoin kolmenlaisia piirakoita ,niitä vain syö pitkin päivää.

Rentouttavaa istahtaa tähän välillä kun saan vuoron.
        Se on parasta kun ei enää tarvitse tehdä mitään erikoista.Olla ja valmistua huomiseen.
        En tiedä ahdistavampaa jouluna kun että pitäisi ehtiä enemmän kun huvittaa ja jaksaa.
        Sillon jää tunnelmakin on vain kiire.Onneksi ei tarvitse olla täysissä tavarataloissa.Pinna siellä palaisi.
        Pitää sekin yksinäinen olotila oppia ,joskus ollaan kaikki yksin,tai suojelusenkelin ksnssa.
        Kaikkea hyvää mieltä sinne missä syötte kinkkujanne ja juotte pullakahvejanne.Sitä sammaa me toisetkin teemme.

• sakissa

Olen viettänyt 21 joulua y k s i n mutta koska minulla on nyt jo aikuisia lapsia sekä lastenlapsia,en ole voinut viettää jouluja,vain itseäni ajatellen.Viikkoja olen olen leiponut,tehnyt laatikoita pakkaseen lasteni toivomuksesta,auttaen heidän jouluvalmistelujaan työkiireidensä keskellä.
      Myös minä olisin halunnut mennä kirkkoon hiljentymään ,kuuntelemaan kauniita joululauluja.
      ,,,,en ole jaksanut kaiken jälkeen.

Vuodesta toiseen olen näin tehnyt,en ole voinut ajatella vain itseäni,,,vaikka olenkin yksin,koska minulla on jälkipolvea autan mielelläni myös heitä,itseni unohtaen.Auttaminen myös antaa.

• pullaulla

vaikka en olekkaan muutakun virallisesti . Joskus tuntuu että joskus olisi hyvä viettä yksinäinen Joulu . Mieheni on ollut kuolleena jo kauan ja minä olen saanut olla isän korvikkeenakin jo lasten kotona ollessa. nyt heillä on omat perheet ja kiireitä piisaa ,mummua tarvitaan joka lähtöön.
        Onneksi Joulu on taas pian ohitse. Saa mummukin huahtaa --tai huilata .

• Helepeena
        pullaulla kirjoitti:

vaikka en olekkaan muutakun virallisesti . Joskus tuntuu että joskus olisi hyvä viettä yksinäinen Joulu . Mieheni on ollut kuolleena jo kauan ja minä olen saanut olla isän korvikkeenakin jo lasten kotona ollessa. nyt heillä on omat perheet ja kiireitä piisaa ,mummua tarvitaan joka lähtöön.
        Onneksi Joulu on taas pian ohitse. Saa mummukin huahtaa --tai huilata .

kun kauan elää. Vietin monta aattoa yksinkin - omasta toivomuksesta - ja lapset tulivat sitten pyhinä kahville. Sekin oli ihan hyvää aikaa. Nyt olen viettänyt aattoillan yhden lapsen perheessä, hieman vuorotellen ja sitten palannut omaan kotiini jossa saan viettää vielä loppuillan rauhoittuen ja leväten. Ei enää joulukiireitä eikä hössöttämistä. Näin on hyvä.

• ei tosiaan

ET kai hyvä ihminen leiki marttyyria ?Se olkoon meistä aikuisista naisisata kaukaNA!MEIDÄN tuee nyt nauttia tästä kun viellä voimme .Hoitakoot tyttäremme jas poikamme perheensä ..niinhän mekin teimme .Tottakai autamme heitä tosi hädän tullen....

• perinne
        ei tosiaan kirjoitti:

ET kai hyvä ihminen leiki marttyyria ?Se olkoon meistä aikuisista naisisata kaukaNA!MEIDÄN tuee nyt nauttia tästä kun viellä voimme .Hoitakoot tyttäremme jas poikamme perheensä ..niinhän mekin teimme .Tottakai autamme heitä tosi hädän tullen....

myöskin "meitä"vanhempamme ovat jelppineet,asiassa kuin asiassa kun aikoinaan olemme puurtaneet lastemme kanssa.Ehkä sinulla ei olekaan tällaista esimerkkiä annettu.En voi toimia toisin,on palkitsevaa auttaa omien lapsien perheitä(vaikkakin väsyy),,,pienet odottavat joulua kirkkain silmin!

• Rauhaisaa

Nyt on aatto takanapäin, meni ihan mukavasti, Napostelin vähäiset Jouluruokani, jotka osin olin itse laittanut, mieliruokiani. Poikkesin ruuan suhteen perinteistä. Katselin Televisiosta Joulun avausta, ja muutakin ohjelmaa. Käväisin haudoilla, muistelin poislähteneitä. En ole kaivannut vielä hälinää eikä kohinaa ympärilläni. Ihmeen hyvää ja rauhallista yksinoloa. Huomioitavaa on että, olen pirteämpi kuin ennen. Raskas Joulunlaitto ottaa kyllä veronsa. Aamulla joulukirkossa käynti pisti ajattelemaan syntyjä syviä.

• pullaulla

tapaninpäiväkin lopuillaan . Olin tämän päivän
        yksin Jerryn kanssa ,ja oli tosi rauhallista . Kai minä kerkiän kohta taas kaipaamaan sitä hälinää kun suku on koolla taas . Siihen kyllä menee aikaa ,Tyttäreni matkusti aamulla viikoksi Suomeen Puumalaan miehensä kanssa . Ja huomenna matkustaa hänen poika Thailantiin ja sieltä Austraaliaan --on 2kk pois Ruotsista. Hänen sisar matkustaa tammikuun 16p intiaan . No sitten minulla ei olekkaan kun oma poika täälä lähellä --ei tarvitse olla ihan yksin "vieraalla maalla" minunkaan.
        Olin kutonut kaikille villasukat ja Suomeenkin kahdelle pikkuselle ,heille olen iso-muummu.
        En ole kyllä ennen oikeen tykännyt kutoa sukkia mutta kyllä niitä taisi 7 paria tulla valehtelematta tehtyä.

• pullaulla

näin Rauhanpäivänä ja että uusivuosi otettaisi ilman ilotulitusta --se on jotenkin minun ja jerryn kauhistus .
        Ihanasta talviilmasta voi nauttia rauhallisin mielin ,ei tarvitse olla ilman asuntoa pakkasessa (niitäkin on)eikä muutenkaan missään puutteessa --kun on nämä ystävät täälä jotka haluan ensivuonnakin pitää!

• meni

Yhteenveto on paikallaan. Kaiken kaikiaan Joulu meni mukavasti yksinkin.

Pelko siitä että, turhaantuu tai kaipaa sitä entistä Joulutohinaa, oli turhaa. Nautin suunnattomasti siitä rauhasta kiireettömyydestä.

Kaikille niille jotka tulevaisuudessa ajattelevat tai joutuvat ottamaan Joulua yksin vastaan, kerronkin että ei se ole paha kokemus.

Minä löysin niin paljon hyvää että, jos mahdollista haluaisin toistenkin olla Jouluna yksin. Olin pirteä ja rakastin sitä rauhaa jota koin.

UUsivuosi meneekin omia ratojaan, ei siitä sen enempää.

UUden vuoden lupauksena voisin vain toivoa että, me palstalaiset tulisimme keskenämme paremmin toimeen.

Pyrkisimme siihen että emme loukkaisi toinen toisiamme, sillä jokainenhan tietää miltä se tuntuu.

Lisätään itse kukin itsehillintää, niin meidän on mukavampi kirjoitella täällä palstalla. Ja jätetään pois ajatus, minä olen minä ja muut on vasta sen jälkeen.

Sopuisaa ja rauhaisaa UUTTA VUOTTA toivon omasta puolestani teille kaikille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      131
      2727
    2. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      26
      2724
    3. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      153
      1450
    4. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      205
      1445
    5. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      310
      1351
    6. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      94
      1311
    7. Riikka Purra perustelee hallituksen leikkauspolitiikkaa

Odotukset ovat kovat, mutta puhe on poikkeuksellisen onttoa jopa hallituksen omalla mittapuulla. Vastuu työnnetään alas,
      Perussuomalaiset
      55
      1133
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      14
      1084
    9. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      1009
    10. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      68
      988
    Aihe