Diiva - Monika Fagerholm

e...

Kyseisen arvostetun kirjailijan teos, Diiva (1998), kertoo tarinan 13-vuotiaasta tytöstä, Diivasta.

Luin kyseisen kirjan koulun kirjallisuusprojektia varten ja koin melko vastakkaisia tunteita edetessäni kirjan sivuilla loppua kohden.

Aloitin lukemaan kirjaa ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten ja se vain jostain ihmeen syystä jäi kesken, en päässyt kuin 150:nen sivun hujakoille. Tällä kertaa aloitin Diivan lukemisen todella innokkaana, mutta suuret odotukseni kirjaa kohtaan lopahtivat ennen kuin sivuja oli kääntynyt edes 200. Lukemisesta tuli yhtä painajaista ja paksun kirjan piteleminen käsissä alkoi tuntua tavallista raskaammalta.

Fagerholm on luonut mielestäni uskomattoman vahvan tyylin, joka sai Diivalle tosiaan aivan oman äänen, oman asun - ja sitä ihailin, ja ihailen edelleen. Tarinana Diiva oli sykähdyttävä, jollain tavalla myös raaka ja kylmä, mutta samalla uskomattoman viettelevä. Jonakin hetkinä teki mieli paiskata kirja ikkunasta ulos ja joskus se oli taas kuin kiinniliimautunut käsiini. varmaankin mieleenpainuvimpia lukukokemuksia, joita tulen kokemaan elämäni aikana. Sana Diiva saa mielessäni sekaisia tunteita aikaiseksi ... inhoan ja pidän siitä samaan aikaan.

Lukukokemuksena Diiva oli siis kuten jo aiemmin sanottua, yhtä ylä- ja alamäkeä ja haluaisinkin, että Te jotka olette lukeneet myös tämän teoksen, kertoisitte kokemuksistanne. Minkälaisia tunteita se herätti? Kertokaa mitä haluatte, olen malttamaton kuulemaan muidenkin mielipiteitä.

Kiitän.

8

4739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qummamuzzi

Minun mielestäni - ja korostan että tämä on vain omaa kokemustani - Fagerholm on erittäin TEKOtaiteellinen ja siksi niin rasittava. Onnittelen, että sait kirjan luettua, itse en päässyt yli sadan sivun. Ja muistaakseni Diiva oli arvostelumenestys. Että se arvostelusta, aina se ei ole osuvaa.

• näin vaan on

" Että se arvostelusta, aina se ei ole osuvaa."

Tulit todistaneeksi itse tuon väittämäsi oikeellisuuden. Hyvä suoritus.

• vatsi
        näin vaan on kirjoitti:

" Että se arvostelusta, aina se ei ole osuvaa."

Tulit todistaneeksi itse tuon väittämäsi oikeellisuuden. Hyvä suoritus.

Monica Fagerholm on upea kirjailija, ja Diiva on parasta osaa hänen tuotannostaan. Sen yli nousee vain hänen viimeisin teoksensa, jonka painoarvoa lisää vielä teoksen laajuus, satoihin sivuihin yltävä upea sanataide.

• Tinsku

Tunsin aivan samoin; aluksi ajattelin, että tämä on varmasti aivan ihana kirja. Sitten vihasin sitä, ja nämä tunteet vaihtelivat koko luvun ajan.
      Olin kuitenkin onnellinen, että sain kirjan luettua loppuun saakka. =)
      Kirjailijalla on hieno tyyli kirjoittaa. Pidin valtavasti myös joistakin sanoista, esimerkiksi möheltää, suukkojahalauslintu ym.

• allison8

tekotaiteellinen tai ei, muhun kolahtaa juuri tällainen omaperäinen valtavirrasta erottuva tarinankerronta. MAGICAL.

• kesken jäi

Yritin lukea Amerikkalaista tyttöä á la Fagerholm. Pinnistelin 50 sivua mutta kesken jäi. Kirjailija marssittaa loputtoman joukon uusia hahmoja kirjan alkumetreille ja niin väsyin ja putosin kärryiltä. Lisäksi tapahtumat ja tapahtumapaikat ovat niiiiin suomalaisia, ankeita suomaisemia vaikkakin Amerikassa ja ihmiset tekevät itsemurhia ja ovat mieleltään järkkyneitä. Ei kiinnosta tippaakaan! Lienevätkö muut Fagerholmin kirjat yhtä ankeita.

• T-seremonia

En sanoisi että Fagerholmin kirjat ovat ankeita. Surullisia kyllä, mutta toisaalta myös hyvin hauskoja. Esim. Riikka Pulkkisen kirjat ovat paljon masentavampia eikä niissä ole huumoria lainkaan.

• ei kiitti
        T-seremonia kirjoitti:

En sanoisi että Fagerholmin kirjat ovat ankeita. Surullisia kyllä, mutta toisaalta myös hyvin hauskoja. Esim. Riikka Pulkkisen kirjat ovat paljon masentavampia eikä niissä ole huumoria lainkaan.

Suomalaiset kirjailijat ylipäätään on synkkiä kuin fan. Kirjoissa on pelkkiä mielenhäiriötä, tappoja, itsemurhia, epäonnistumista jne. niin että masentuu jos ei sitä jo ole. Huumorintajua tihkuu sivuille tosi niukasti. Joitakin poikkeuksia onneksi on, mutta yleensä tartun mieluummin johonkin ulkomaanelävän kirjoittamaan teokseen.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      52
      5280
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      81
      3870
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      322
      2275
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      266
      1912
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      117
      1788
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      56
      1362
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1290
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1232
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1197
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      295
      1172
    Aihe