Diiva - Monika Fagerholm

e...

Kyseisen arvostetun kirjailijan teos, Diiva (1998), kertoo tarinan 13-vuotiaasta tytöstä, Diivasta.

Luin kyseisen kirjan koulun kirjallisuusprojektia varten ja koin melko vastakkaisia tunteita edetessäni kirjan sivuilla loppua kohden.

Aloitin lukemaan kirjaa ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten ja se vain jostain ihmeen syystä jäi kesken, en päässyt kuin 150:nen sivun hujakoille. Tällä kertaa aloitin Diivan lukemisen todella innokkaana, mutta suuret odotukseni kirjaa kohtaan lopahtivat ennen kuin sivuja oli kääntynyt edes 200. Lukemisesta tuli yhtä painajaista ja paksun kirjan piteleminen käsissä alkoi tuntua tavallista raskaammalta.

Fagerholm on luonut mielestäni uskomattoman vahvan tyylin, joka sai Diivalle tosiaan aivan oman äänen, oman asun - ja sitä ihailin, ja ihailen edelleen. Tarinana Diiva oli sykähdyttävä, jollain tavalla myös raaka ja kylmä, mutta samalla uskomattoman viettelevä. Jonakin hetkinä teki mieli paiskata kirja ikkunasta ulos ja joskus se oli taas kuin kiinniliimautunut käsiini. varmaankin mieleenpainuvimpia lukukokemuksia, joita tulen kokemaan elämäni aikana. Sana Diiva saa mielessäni sekaisia tunteita aikaiseksi ... inhoan ja pidän siitä samaan aikaan.

Lukukokemuksena Diiva oli siis kuten jo aiemmin sanottua, yhtä ylä- ja alamäkeä ja haluaisinkin, että Te jotka olette lukeneet myös tämän teoksen, kertoisitte kokemuksistanne. Minkälaisia tunteita se herätti? Kertokaa mitä haluatte, olen malttamaton kuulemaan muidenkin mielipiteitä.

Kiitän.

8

4545

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • qummamuzzi

      Minun mielestäni - ja korostan että tämä on vain omaa kokemustani - Fagerholm on erittäin TEKOtaiteellinen ja siksi niin rasittava. Onnittelen, että sait kirjan luettua, itse en päässyt yli sadan sivun. Ja muistaakseni Diiva oli arvostelumenestys. Että se arvostelusta, aina se ei ole osuvaa.

      • näin vaan on

        " Että se arvostelusta, aina se ei ole osuvaa."

        Tulit todistaneeksi itse tuon väittämäsi oikeellisuuden. Hyvä suoritus.


      • vatsi
        näin vaan on kirjoitti:

        " Että se arvostelusta, aina se ei ole osuvaa."

        Tulit todistaneeksi itse tuon väittämäsi oikeellisuuden. Hyvä suoritus.

        Monica Fagerholm on upea kirjailija, ja Diiva on parasta osaa hänen tuotannostaan. Sen yli nousee vain hänen viimeisin teoksensa, jonka painoarvoa lisää vielä teoksen laajuus, satoihin sivuihin yltävä upea sanataide.


    • Tinsku

      Tunsin aivan samoin; aluksi ajattelin, että tämä on varmasti aivan ihana kirja. Sitten vihasin sitä, ja nämä tunteet vaihtelivat koko luvun ajan.
      Olin kuitenkin onnellinen, että sain kirjan luettua loppuun saakka. =)
      Kirjailijalla on hieno tyyli kirjoittaa. Pidin valtavasti myös joistakin sanoista, esimerkiksi möheltää, suukkojahalauslintu ym.

    • allison8

      tekotaiteellinen tai ei, muhun kolahtaa juuri tällainen omaperäinen valtavirrasta erottuva tarinankerronta. MAGICAL.

    • kesken jäi

      Yritin lukea Amerikkalaista tyttöä á la Fagerholm. Pinnistelin 50 sivua mutta kesken jäi. Kirjailija marssittaa loputtoman joukon uusia hahmoja kirjan alkumetreille ja niin väsyin ja putosin kärryiltä. Lisäksi tapahtumat ja tapahtumapaikat ovat niiiiin suomalaisia, ankeita suomaisemia vaikkakin Amerikassa ja ihmiset tekevät itsemurhia ja ovat mieleltään järkkyneitä. Ei kiinnosta tippaakaan! Lienevätkö muut Fagerholmin kirjat yhtä ankeita.

      • T-seremonia

        En sanoisi että Fagerholmin kirjat ovat ankeita. Surullisia kyllä, mutta toisaalta myös hyvin hauskoja. Esim. Riikka Pulkkisen kirjat ovat paljon masentavampia eikä niissä ole huumoria lainkaan.


      • ei kiitti
        T-seremonia kirjoitti:

        En sanoisi että Fagerholmin kirjat ovat ankeita. Surullisia kyllä, mutta toisaalta myös hyvin hauskoja. Esim. Riikka Pulkkisen kirjat ovat paljon masentavampia eikä niissä ole huumoria lainkaan.

        Suomalaiset kirjailijat ylipäätään on synkkiä kuin fan. Kirjoissa on pelkkiä mielenhäiriötä, tappoja, itsemurhia, epäonnistumista jne. niin että masentuu jos ei sitä jo ole. Huumorintajua tihkuu sivuille tosi niukasti. Joitakin poikkeuksia onneksi on, mutta yleensä tartun mieluummin johonkin ulkomaanelävän kirjoittamaan teokseen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4582
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe