Olin kävelylenkillä todistamassa, mitä grynder puuhaa... puutaloa tosiaan maaalattiin marraskuussa pimeässsä valonheitttimien valossa, joten suoritus näkyi pitkälle! Asialla oli eestin pojat ja suomalainen rakennusliike Raisiossa.
Voiko nykymaaleilla tosiaan maalata marraskuun kosteina iltoina?
Maalaus marraskuussa
14
10153
Vastaukset
- voi maalata
Voihan niillä maalata vaikka umpihangessa eri asia on vaan miten maali kuivuu saatikka tarttuu alustaansa.
Olen itse nähnyt kun on maalattu ulkoseiniä keskitalvella pakkasella kunhan vain oli pahimmat jääkokkareet piikattu pois. En tiedä tuliko hyvä loppujen lopuksi mutta mun työmaalta nuo maalarit saisi lähdöt. - HELVETISSÄ!
Voi maalata, talvella! Voiko tälläistä tapahtua, missä on mestari? vai oliko tämä provo? Tässä se taas tulee tämä avaimet käteen touhu!!! ei saatana, kun itte maalaa niin tietää miten ja missä säässä on maalattu.... Taas jotain onnetonta kusetetaan, tai sitten ei (niin jos oli provo)
- maalilla
voinee, lateksi jäätyy purkkiin.
- maalarimies
Kaikkea sitä kuulee! Olisit mennyt kysymään mitä tekevät ja miksi, olisi hauska kuulla selityksiä.
- voi...
Riippuu toki maalista! Esim. Paraisilla oleva Geveko valmistaa Lappi maalia jolla voi maalata -20 asteen pakkasessakin. Maaliin lisätään Pellavaöljyvernissaa.
- vielä...
toki pinnan täytyy olla kuiva (niinkuin pakkasella onkin usein)
- maalarimies
vielä... kirjoitti:
toki pinnan täytyy olla kuiva (niinkuin pakkasella onkin usein)
Useimmiten pinnat ovat huurteessa ja jäässä.
- VOI MAALATA
On maaleja, joilla voi maalata myös pakkasella.
Kysymykseni Virtasen maalitehtaalle:
Voiko kuivalla kelillä, mutta pikkupakkasella maalata? Jotenkin muistelen, että maaleillanne voisi maalata pakkasellakin. Vai onko muistikuva väärä, sivuiltanne en löytänyt tietoa ko. asiasta. Jos voi, niin millaiset on pakkasrajat?
Kyseessä mökillä pieni ulkovaja ja ajattelin käyttää siihen pari vuotta sitten talon maalauksesta ylijääneen maalin. Se on sitä teidän neljän öljyn maalia, ja näyttäisi säilyneenkin..
Virtasen vastaus:
Pikkupakkasella ja vähän kovemmallakin pakkasella voi tosiaan maalata. Ohjeellinen pakkasraja on -20 astetta, mutta käytännössä suosittelemme maalaamista vähän lämpimämmissä keleissä. Oleellista on tosiaan se, että pinta on kuiva, eikä puun pinnassa ole kosteutta taikka huurretta. Mikäli maalista on päässyt haihtumaan öljyjä,eli se toisin sanoen on jäykähköä, kannattaa joukkoon lisätä hieman pellavaöljyvernissaa. - kirjuuttelija
Olen minäkin kuullut, että jotkut grynderit ovat maalanneet taloja myöhään syksyllä näennäisesti kuivalla, mutta ilman kosteuden ollessa mitä todennäköisimmin liian korkea (eli yli 80%). Mutta osaako joku kertoa mitä tapahtuu tällaisissa olosuhteissa maalatulle puu-ulkoverhoukselle maalauksen jälkeen, jos maalina on akrylaattilateksi (esim. pikateho tai vastaava)?
- ...isäntäväki ei
...itse maalaa taloaan ensi kesänä? Onko naikkonen ns. hianopieru ja isäntä avuton tumpelo konttorirotta? Tää avaimetkäteen touhuilu on mennyt ihan mahdottomaksi, kun enää ei viitsitä edes maalata itse... ja omakotitalojen hinnat tästä johtuen senkun nousee...!
- siksi
Se ei ole ihan pikkuhomma, se talon maalaus ja kaikilla ei ole yksinkertaisesti aikaa - eikä taitoakaan. Ja ainakaan omaa taloani ei talkoilla maalata, jälki on yleensä järkyttävää..
- betonille
Tietääkö kukaan mitään maalia, mikä käy maalatun betonin päälle jopa pakkasella. Asiani koskee rumien graffititöhryjen peittoa. Ei viitsisi odotella kevääseen niiden peittämistä. Olen kyllä kuullut, että esimerkiksi laivoilla vedetään talvellakin maalia pintaan, mutta taitaa olla silloin aika "myrkyt" kyseessä.
- Mauri T Mikola
Ulkoseinien ja räystäslautojen maalaaminen talvella
on tietyin edellytyksin täysin mahdollista ja lopputuloksen ulkonäön sekä maalin kestävyyden suhteen maalaus talvella on yhtä hyvä kuin kevät- ja kesäkaudella.
** Sopiva öljymaali talvimaalauksiin on(vesiohenteiset maalit eivät tietenkään toimi),
Virtasen maalitehtaan valmistama Virtasen 4 Öljyn Laatumaali, tämän maalin reseptin Aimo Virtanen sai valmiiksi 1963. Se perustuu vanhoihin jopa saariston rankoissa olosuhteissa kestäviksi todettuihin perinteisiin öljymaaleihin.
Tässä siitä miksi Talvimaalaus onnistuu niin hyvin Virtasen 4 Öljyn Laatumaalilla:
1. Maali sisältää muitakin luonnonöljyjä kuin pelkkää kylmässä maalauskelvottomaksi jähmettyvää keitettyä pellavaöljyä/vernissaa
2. Maali ei sisällä alkydia joka tekisi maalista liian kovan
3. Maalissa tarkkaan valitut neljän luonnonöljyn oikeat suhteet pitävät sen maalattavuuden hyvänä myös pakkasella
4. Maalissa on haihtuvuudeltaan sopivaa liuotinta
5. Maali ei sisällä vettä joka jäätyy pakkasella
6. Maali on kehitetty olosuhteissa joissa on tarvittu jään päältä maalaamista talvella so. venevajat
7. Koska siinä sideaineena olevien öljyjen kuivuminen perustuu hapettumiseen . Se ei vaadi lämpöä mutta valoa kyllä.
(Esimerkiksi vernissan molekyyliketjuun menee noin 25 % happimolekyylejä. Haihtuvia so. eteeerisiä aineosia on noin 5%.Tämä kuivuminen eli hapettuminen edellyttää valoisia olosuhteita. Suomen kevättalven päivät ovat monesti täynnä valoa.)
**Maalausalustan pitää olla kuiva
eikä se tietenkään saa olla jäässä tai kuurassa. Syksyllä maalaamattomat ulkona olleet puupinnat saattavat olla liian kosteita mutta kevättalvella aurinko ja tuulet kuivattavat ne nopeasti. Varmista että puu on kuivaa syvemmältäkin eikä vain pinnasta. Kuivien alustojen maalaus onnistuu vuodenajasta riippumatta kunhan sää olosuhteet ovat sopivat.
**Sopiva säätila talvimalaukseen
Ilman suhteellisen kosteuden pitää olla alle 80%. Alimpana suositeltavana lämpotilana voidaan pitää -10-15 pakkasastetta, mutta onnistuneita maalauksia on tehty jopa yli -20 asteen pakkasella.
**Kevyt maalata myös pakkasella
Itse olen maalannut -20 asteen pakkasella -20 asteisella maalilla yhtä kylmää pintaa, silloinkin maalattavuus on edelleen se sama, ammattimaalarienkin kiittämä, kevyesti luistava.
**Kuivuminen tapahtuu muutamassa päivässä
Virtasen 4 öljyn maalin kuivumisaika ei pitene pakkasen seurauksena. Valon puute keskitalvella pidentää kuivumisaikaa koska maali vaatii kuivuakseen valoa. Kevättalvella kuivumisaika on suunnnilleen sama kuin kesälläkin, muutama vuorokausi.
Talvimaalausterveisin,
Mauri Mikola
Virtasen maalitehdas - pensseli setä
Tampereella ainakin maalataan ihan tavis silikoonimaalilla vielä vaikka pakkasia. Kukaan ammattitaitoinen maalari ei tekisi moista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840