Olen ajatellut, että tekisi OK-talon Presslog-hirrestä ulkopuolisen eristeen kera(hirsiseinät eli presslog-hirsi sisäseinänä) ja talon ulkopuolelle siis tiiltä. Tuuletusväli tulee Presslog-hirren ja eristesysteemin väliin. ja kaikki tämä ilman höyrynsulkumuovia... kaikki siis hengittäviä materiaaleja! Onko kokemuksia tai muuten vain paarempaa tietoa tällaisesta talomateriaalivalinnasta? Onko aivan älytön ajatus vain superhyvä ajatus??
ulkopuolinen eristys
12
1854
Vastaukset
- hyvä tai
ei ole super hyvä eikä ihan älytönkään vain erikoinen.
Epäselväksi vain jäi oliko sinne hirren ja tiilen väliin väliin tarkoitus tulla lämmöneristys vai pelkästään tuuletusväli? Jos oli tarkoitus laittaa lämmöneriste niin hirren ja lämmöneristeen väliin ei kuulu tuuletusvälejä.Eriste tulee hirteen kiinni. Ja sitten se ilmarako ja tiili.
Mikä tossa superideassa on se kantava ajatus? Tavallisella puurungolla tehdään samaa systeemiä paljon. Miksi sen rungon pitäisi hirttä olla?- piilu
Mielenkiintoinen ja vaikea rakentaa. Hirsirakennus painuu ulkoseinät ei.Eikö olisi helpompi tehdä esimerkiksi sisäverhous hirsipanelista sitten tervapahvi, selluvilla, tuulensuojalevy, ulkovuoraus. itselläni on tällainen ratkaisu olen ollut tyytyväinen.
- eriste on
olenhan ilmoittanut, että eriste on..."hirren ulkopuolinen eriste". Mielellään pellavaeriste kuten ennenvanhaan on käytetty.
- sittenhän...
piilu kirjoitti:
Mielenkiintoinen ja vaikea rakentaa. Hirsirakennus painuu ulkoseinät ei.Eikö olisi helpompi tehdä esimerkiksi sisäverhous hirsipanelista sitten tervapahvi, selluvilla, tuulensuojalevy, ulkovuoraus. itselläni on tällainen ratkaisu olen ollut tyytyväinen.
Mutta sittenhän eristeen täytyy olla paksumpaa?? Presslog-hirsi ei elä niin paljon ei edes paljomkaan halkeile. Vai?
- kuuluu tuuletusrako
Hirsimyyjän esitteessä on tuuletusrako, jos on ulkopuolinen lämmöneristys ja silloin ei ole tuuletusrakoa, kun on sisäpuolinen lämmöneristys.
- katoit väärin
kuuluu tuuletusrako kirjoitti:
Hirsimyyjän esitteessä on tuuletusrako, jos on ulkopuolinen lämmöneristys ja silloin ei ole tuuletusrakoa, kun on sisäpuolinen lämmöneristys.
eikä ole.katoit väärin. ilmarako on ulkoverhouksen ja tuulisulun välissä. Ei missään nimessä rungon ja lisäeristeen välissä. Mitäs meinaat,että on lisäeristeestä hyötyä jos tuuli pääsee puhaltelemaan sen takapuolelta?
- jeps
No on se kyllä hirsi epäkelpoa pintaverhouspaneliksi, jopa kalliimpaa!
- hyvä
Kuulostaa ihan järkevältä minun mielestäni. Kallis, mutta hyvä. Tässähän se tiilipinta on vaan koristeena joka ei vaikuta tekniseen toimivuuteen. Itsellä vastaava rakenne, mutta ulkona on hirsipaneeli.
Sisäpuolella hirsipinta on mielestäni paras mahdollinen: varaa lämpöä, tasaa kosteutta, ei hohkaa kylmää, on ajattoman kaunis, on helppo kiinnittää taulut yms. Painumisen huomioimiseen löytyy ratkaisut - sitä ei kannata pelätä ja sitäpaitsi nykyaikaiset teollisesti kuivatut hirret ei juuri painu jos ne asennusvaiheessa nuijitaan riittävän tiukkaan.
- kirjoittaja
Hups! Tuuletusrako tuli kirjoitettua tuohon ensimmäiseen viestiini väärään paikkaan... eli tuuletusrako kuuluu tulla ulkopuolisen eristeen ja ulkoseinän(tiili) väliin! Sorry!
- hyvältä
En kyllä löydä rakenteelle muuta perustetta kuin sisäverhouksen ulkonäkö. Sen voi hoitaa muutenkin hirren näköiseksi.
Rakenteellisesti yhdistelmä pitää sisällään aivan turhia riskejä. Hengittävällä rakenteella syötetään kylmänä vuodenaikan koko ajan vettä eriteisiin. Kosteuden tulisi tehokkaasti tuulettua pois tuuletusraon kautta. Tällaisen tuuletuksen järjestäminen tiiliverhouksen yhteyteen ei onnistu helposti. Puuverhous on ehdottomasti parempi ratkaisu.
En missään olosuhteissa suosittelisi mainittua rakennetta kenellekään. Eli vastaus kuuluu: "älytön".- minä taas
No, olisiko parempi tehdä sitten täystiilitalo eristeellä ja ilman höyrynsulkumuoveja ja sisäpuolelle johonkin hirsipaneelia?
Olen nyt melkein päätymässä siihen... mutta myös hirsitalo välillä mielessä...vaikeaa...
Kiitos vastauksista! - parempi
minä taas kirjoitti:
No, olisiko parempi tehdä sitten täystiilitalo eristeellä ja ilman höyrynsulkumuoveja ja sisäpuolelle johonkin hirsipaneelia?
Olen nyt melkein päätymässä siihen... mutta myös hirsitalo välillä mielessä...vaikeaa...
Kiitos vastauksista!Tiili-villa-tiili on ongelmaton perusrakenne - sarjassamme "ikuisia arvoja". Ja voi siihen paneliakin asentaa. Siitä vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eroa Orpo! Orpo eroa!
Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa1112742SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa
Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän201734Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava621734Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,2731623Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti
Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --111564Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue281281Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä
Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.271149Kiinteistökauppoja
Onko totta ettö haapaveden kaupunki on ostanut vanhan kesoilin kiinteistön? Kuulemma siihen muuttaa autokorjaamo vanhan411072Menettämisestä
Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?941062RAAMATULLINEN KASTE ON SAPATTI-LAUANTAI, EI SUNNUNTAI
Aihe, josta ehkä on eniten kiistaa kristillisten seurakuntien piirissä, on kysymys oikeasta raamatullisesta pyhäpäivästä4041022