Kertokaas, onko mahiksia löytää kesätöitä Turkista? Millaisia muodollisuuksia siihen liittyy?
Kuinka moni on ollut Turkissa kesätöissä?
Kesätöitä Turkista
18
3361
Vastaukset
- Kaitsu,.,
Miksi haluat mennä juuri Turkkiin kesätöihin? eihän siellä puhuta mitään yleismaailmallista kieltäkään!
- Zeynep1
Ai turkki ei ole yleismaailmallinen kieli kaitsu?!? Ala nyt viitsi!
Turkin opiskeleminen ei toki ole yhta "trendikasta" kuin vaikkapa italian oppiminen mutta turkki on todellakin enemman yleismaailmallinen kuin moni muu kieli.
Turkkia ja sita erittain lahella olevia murteita (esim. azeri ja uzbekki) puhuu maailmassa n. 130 miljoonaa ihmista.
Turkilla on huomattava taloudellinen asema Keski-Aasiassa ja Balkanilla -- kaypas Bishkekissa, Almatyssa tai Taskentissa ja huomaat kuinka turkkilaiset pankit, rakennusfirmat ja konsultit jyraa. Fakta on, etta EU -neuvottelut tarkoittavat etta myos Suomi-Turkki -yhdistelmasta on tulevaisuudessa paljon hyotya.
Matkustelepas Pohjois-Kreikassa, Bulgariassa, Romaniassa, Makedoniassa, Albaniassa, Kyproksella, Syyriassa ja Bosniassa niin huomaat, kuinka suuri jalansija Turkilla nailla seuduilla on. Teilla joka kolmas bussi matkaa Istanbuliin, joka toinen rekka on turkkilainen, ainakin 25% supermarkettien valikoimasta on Turkista (pinarin maitotuotteet, etin keksit, efesin kaljat etc), vaatekaupat pursuaa turkkilaista tekstiilia ja merkit kuten Efes ja Beko myy hyvin.
Itse kun matkailin naissa maissa parisen vuotta sitten turkin kielesta oli hyotya joka ikinen paiva: joko ostoksilla, hotellissa tai muuten vaan paikallisten kanssa kommunikoidessa. Jos en olisi osannut turkkia tai alynnyt sita kokeilla kayttaa, en olisi ikina tajunnut kuinka paljon siita on oikeasti hyotya.
Se, etta joku kieli ei ole "trendikas" ei tarkoita sita, etteiko sen oppiminen olisi hyodyllista.
ps. lisaanpa viela etta yhdistelma "turkki-suomi" on myos Lontoossa aika kova tyonsaantivaltti.
Finpron asenteen perusteella ajattelisin etta myos suomalaiset kansainvaliset yritykset saattavat sita arvostaa:
http://www.finpro.fi/fi-FI/Consulting/Market Knowledge/Finpro Central and South East Europe/ - Zeynep1
Ja lisaanpa viela etta vuoden 2005 turistikauden aikana Turkissa kavi n. 17 miljoonaa turistia.
Turkkiin saapuneiden turistien maara kasvoi vuosina 2003-2005 57 prosentilla. (Lahde http://www.turizmdebusabah.com/ ja Hurriyet -sanomalehti 23.12.2005 s.13).
Tasta paatellen talla palstalla turkkifobiaa levitelleet epaonnistuivat tavoitteessaan. Osanotot.
Olettanen, etta mikali ketjun aloittanut lahtee Turkkiin turistialueelle kesatoihin, han paasee kayttamaan naiden 17 miljoonan turistin kanssa myos ns. "yleismaailmallisia" kielia, mikali turkki ei niihin kuuluisikaan.
Hyvaa joulupaivan jatkoa kaikille.
- rehber
Mikset kysele matkatoimistoista, jos heillä on tarvetta oppaille, tietty jos olet kielitatoinen ja muutenkin työhön sopiva
- askim
itse mitä olen lukenut asiasta niin voi olla vaikeeta saada töitä jos et tosiaan mee oppaaks. sillä jos en ihan väärin ymmärtänyt niin jotku työluvat on tosi vaikeeta saada. jos et sitten haluaa pimeesti tehdä töitä.
no aupairiks voi tietysti aina mennä :D - Zeynep1
askim kirjoitti:
itse mitä olen lukenut asiasta niin voi olla vaikeeta saada töitä jos et tosiaan mee oppaaks. sillä jos en ihan väärin ymmärtänyt niin jotku työluvat on tosi vaikeeta saada. jos et sitten haluaa pimeesti tehdä töitä.
no aupairiks voi tietysti aina mennä :DJos et ole naimisissa tai jos "kunnon tyopaikka" (=lakiasiaintoimisto, kv-firma, ulkomainen vakuutusyhtio tms) ei sponssaa sulle tyolupaa, et voi tehda Turkissa toita.
Voit toki tarjoutua pimeaksi tyovoimaksi baaritoihin, ravintolaan tai au-pairiksi, mutta
voit joutua todellisiin vaikeuksiin jos viranomaiset saavat asiasta tietaa. Ratsioita on alettu tehda kasvavissa maarin erityisesti turistikohteissa. Jos jaat kiinni 100% varmuudella saat merkinnan papereihisi ja mita todennakoisemmin asiasta kysellaan joka kerta kun yritat maahan uudelleen.
Lisaksi on tehty uusi laki, numero 4817/21, jonka mukaan ilman lupaa tyoskentelevaa ulkomaalaista sakotetaan 1428 YTL (n. 890e). Ks. http://www.csgb.gov.tr/CGM/2005_kacak_isci.htm. Turha luulla etta tasta sakosta voisi neuvotella tiensa ulos: se merkitaan passinumeron yhteyteen etka paase ulos maasta sita maksamatta. Laitonta ulkomaista tyovoimaa kayttanytta tyonantajaa sakotetaan puolestaan n. 2229 euron verran.
Laiton tyovoima ei ole yhtaan vahemman vakava juttu Turkissa kuin se on Suomessa vaikka ilmio onkin paljon laajemmalle levinnyt Turkissa. Viime aikoina siihen on alettu kiinnittaa erityista huomiota silla pimea tyovoima tarkoittaa suurta vajetta valtion verotuloissa.
Em. pimeissa duuneissa palkat ovat myos todella huonoja (usein n. 250e/kk) ja toita tehdaan usein viikon jokaisena paivana. Muutenkin Turkissa tehdaan todella paljon toita, pitkia paivia ja usein myos viikonloppuisin. Nain myos monissa "kunnon" duuneissa.
Turkin Ulkoministerion sivuilta:
Information on Work Visa:
To work in Turkey, you must apply to the nearest Turkish mission to obtain work permit and visa. Your passport, visa application form and a letter from your employer are just needed for your application. Other documents should be submitted to the Turkish Ministry of Labour and Social Security (MLSS) by your employer within three working days after your application.
You may find the list of those documents in the MLSS’s website (http://www.csgb.gov.tr). Applications are finalised by the MLSS within ninety days at the latest. Right after your arrival in Turkey (before starting to work), you should be registered at the local police department within one month to obtain the necessary residence permit. - Kâmil(Se alkuperäinen)
Zeynep1 kirjoitti:
Jos et ole naimisissa tai jos "kunnon tyopaikka" (=lakiasiaintoimisto, kv-firma, ulkomainen vakuutusyhtio tms) ei sponssaa sulle tyolupaa, et voi tehda Turkissa toita.
Voit toki tarjoutua pimeaksi tyovoimaksi baaritoihin, ravintolaan tai au-pairiksi, mutta
voit joutua todellisiin vaikeuksiin jos viranomaiset saavat asiasta tietaa. Ratsioita on alettu tehda kasvavissa maarin erityisesti turistikohteissa. Jos jaat kiinni 100% varmuudella saat merkinnan papereihisi ja mita todennakoisemmin asiasta kysellaan joka kerta kun yritat maahan uudelleen.
Lisaksi on tehty uusi laki, numero 4817/21, jonka mukaan ilman lupaa tyoskentelevaa ulkomaalaista sakotetaan 1428 YTL (n. 890e). Ks. http://www.csgb.gov.tr/CGM/2005_kacak_isci.htm. Turha luulla etta tasta sakosta voisi neuvotella tiensa ulos: se merkitaan passinumeron yhteyteen etka paase ulos maasta sita maksamatta. Laitonta ulkomaista tyovoimaa kayttanytta tyonantajaa sakotetaan puolestaan n. 2229 euron verran.
Laiton tyovoima ei ole yhtaan vahemman vakava juttu Turkissa kuin se on Suomessa vaikka ilmio onkin paljon laajemmalle levinnyt Turkissa. Viime aikoina siihen on alettu kiinnittaa erityista huomiota silla pimea tyovoima tarkoittaa suurta vajetta valtion verotuloissa.
Em. pimeissa duuneissa palkat ovat myos todella huonoja (usein n. 250e/kk) ja toita tehdaan usein viikon jokaisena paivana. Muutenkin Turkissa tehdaan todella paljon toita, pitkia paivia ja usein myos viikonloppuisin. Nain myos monissa "kunnon" duuneissa.
Turkin Ulkoministerion sivuilta:
Information on Work Visa:
To work in Turkey, you must apply to the nearest Turkish mission to obtain work permit and visa. Your passport, visa application form and a letter from your employer are just needed for your application. Other documents should be submitted to the Turkish Ministry of Labour and Social Security (MLSS) by your employer within three working days after your application.
You may find the list of those documents in the MLSS’s website (http://www.csgb.gov.tr). Applications are finalised by the MLSS within ninety days at the latest. Right after your arrival in Turkey (before starting to work), you should be registered at the local police department within one month to obtain the necessary residence permit.Sä oot todellinen tietopankki. Asutko Suomessa vai Turkissa?
- Cakal
Kâmil(Se alkuperäinen) kirjoitti:
Sä oot todellinen tietopankki. Asutko Suomessa vai Turkissa?
Voit mennä ihan yhtä hyvin turkkiin pimeisiinkin töihin ihan hyvällä palkalla. Olen muutaman vuoden ollut turkissa töissä ja palkkaa jää käteen lähemmäs 1000e kk. Se jääkin kokonaan itselle koska asunto ja ruoka kuuluvat yleensä siihen sopimukseen. Tämä tietenkin vaihtelee aika huomattavasti. Olen myös kuullut suomalaisten tekevän töitä 200e kuukausipalkalla....
- Zeynep1
Cakal kirjoitti:
Voit mennä ihan yhtä hyvin turkkiin pimeisiinkin töihin ihan hyvällä palkalla. Olen muutaman vuoden ollut turkissa töissä ja palkkaa jää käteen lähemmäs 1000e kk. Se jääkin kokonaan itselle koska asunto ja ruoka kuuluvat yleensä siihen sopimukseen. Tämä tietenkin vaihtelee aika huomattavasti. Olen myös kuullut suomalaisten tekevän töitä 200e kuukausipalkalla....
No jokainen ottaa omat riskinsa. Itse olen katsellut veronkiertoa ja systeemin huijausta Turkissa monta vuotta ja todellakin arsyttaa moinen eparehellisyys.
Samat ihmiset, jotka huijaavat veroissaan ja tyoskentelevat pimeasti valittavat kuin pienet lapset kun valtiolla ei ole varaa lisata sosiaalikuluja ja yleinen terveydenhoito on mita on. Valtion pitaisi hoivata naita huijareita kuin sylivauvoja.
Multa ei loydy loisille sympatiaa ei Suomessa eika Turkissa joten toivon etta jaat kiinni, saat sakot ja tiedostoosi tulee ikuinen merkinta. On erittain hyva, etta valtio on alkanut tiukentaa otetta pimeasti tyoskentelevista. Miksi luulet etta Turkissa on moni asia niin p:llaan kansantaloudessa?!? Sen takia kun veroja kierretaan kun viimeista paivaa, ja suurimmalla osaa vahemman koulutetuista ihmisilla ei ole mitaan kollektiivista vastuuntuntoa. Eksoottista etta siihen joukkoon mahtuu suomalaisiakin. - palkkarenki
Cakal kirjoitti:
Kerro,mistä työpaikasta saa tonnin käteen varsinkin kun ruoka ja asunto on ilmasia????
Mä muutan heti Turkkiin,Suomessa mulle ei jää tonnia kuussa käteen.
Taitaa olla melkosta satua toi juttu.
Ei kai tyänantajat niin hulluja ole,että maksaa tollasia summia kun omasta maasta löytyy väkeä joka tekee työt parilla sadalla eurolla kuussa.
Tää juttu taitaa kuulua "uskokoon ken tahtoo" osastolle.... - saara
palkkarenki kirjoitti:
Kerro,mistä työpaikasta saa tonnin käteen varsinkin kun ruoka ja asunto on ilmasia????
Ei kai tyänantajat niin hulluja ole,että maksaa tollasia summia kun omasta maasta löytyy väkeä joka tekee työt parilla sadalla eurolla kuussa.
Tää juttu taitaa kuulua "uskokoon ken tahtoo" osastolle....Suhteilla saa mitä vaan varsinkin Turkissa ja hyville palkoille on mahdollisuus todellakin päästä. Kyllä tämä on totta...
- tapani
Kâmil(Se alkuperäinen) kirjoitti:
Sä oot todellinen tietopankki. Asutko Suomessa vai Turkissa?
Mikset todellakin yrittäisi päästä matkatoimiston
palvelukseen, edellyttäen että puhut ruotsia ja englantia ja tietty turkin kielen taito olisi plussaa. Nyt kun kausi alkaa ja vanhat ja uudet tulokkaat aloittavan sesongin niin tarvetta
oppaille on varmaan paljonkin. - Zeynep1
Cakal kirjoitti:
"asunto ja ruoka kuuluvat yleensa siihen sopimukseen"
Pakko kommentoida viela etta mitaan sopimusta ei ole olemassa vaikka olisit sivukaupalla paperia allekirjoittanut -- mikali sinulla ei ole edes tyolupaa k.o. maahan.
Turkin lain silmissa kaikki ilman tyolupaa tehdyt "sopimukset" ovat yhta tyhjan kanssa. Olet yhta suojaton kuin kiinalainen ravintolatyontekija Lontoossa.
Toisin sanoen siis, jos hommat ei suju, sinut voidaan "poistaa" kuvioista parin minuutin varoitusajalla etka voi valittaa siita minnekkaan, koska olet itse syyllistynyt vakavaan rikokseen.
Tiedan kylla etta esim. yksityisesti englantia opettamalla ja lapsia hoitamalla Turkissa voi tienata sievoiset summat. Naita duuneja ei valtio kuitenkaan syynaa, silla turistikohteissa harjoitettu pimea tyovoima ja alv-kuittien "jemmaaminen" aiheuttaa kansantaloudelle paljon suuremman budjettivajeen kuin yksittaiset ulkomaalaiset opiskelijatytot. - millä ehdoilla
tapani kirjoitti:
Mikset todellakin yrittäisi päästä matkatoimiston
palvelukseen, edellyttäen että puhut ruotsia ja englantia ja tietty turkin kielen taito olisi plussaa. Nyt kun kausi alkaa ja vanhat ja uudet tulokkaat aloittavan sesongin niin tarvetta
oppaille on varmaan paljonkin.Ei ne oppaan työtkään ole mitään herkkua. Toki se kuulostaa hyvältä, mutta totuus on toinen. Usein asunnoksi tarjotaan vaatimatonta kimppakämppää useamman oppaan porukassa. palkka on muutama sata (400-600) euroa kuussa ja se ei tosiaan ole paljon edes Turkissa. Toki viemällä turisteja ns. sopimusliikkeisiin voi saada lisää liksaa. Siis liikkeet maksavat siitä, että bussi pysähtyy juuri heidän puotinsa kohdalla. Tämä ei ole ainoastaan turkkilainen tapa, se toimii muuallakin.
Toisaalta, ei kaikille ns. oppaille tarvitsisi maksaa yhtään mitään sillä tuntuu tosiaan, että ovat itsekin lomalla. Tuskin mitään osaavat maasta kertoa ja aika kuluu huvittelussa. - Cakal
palkkarenki kirjoitti:
Tää juttu taitaa kuulua "uskokoon ken tahtoo" osastolle....Uskoo ken haluaa? Oletko joku Turkki työpaikka ekspertti kenties? Luuletko todellakin että kaikki turkkilaisetkin kituttelee 500€ kuukausipalkoilla? Ja sulla ilmeisesti menee Suomessakin huonosti jos ei edes tonnia jää käteen. Oletko suunnitellut alan vaihtoa? Viime kesänä minulla ainakin jäi noin 1000 euroa käteen kun olin Turkissa töissä. Huhtikuussa ja toukokuussa luonnollisestikin se oli vähemmän, eli noin 600€ mutta touko-lokakuussa jäi tonni. Lokakuussa itseasiassa vähän enemmänkin kun sai bonuksia. Mutta jokainen valitsee työpaikkansa kuten haluaa. Itse oli yhdessä suuressa hotellissa töissä.
- Sippe
palkkarenki kirjoitti:
Tää juttu taitaa kuulua "uskokoon ken tahtoo" osastolle....Monet tarjoilijat ja baarimikot ainakin Alanyassa saavat kuukaudessa 700-1000 € kk tippeineen.
Kuka hullu 200 €:lla töitä tekee? - Zeynep1
Sippe kirjoitti:
Monet tarjoilijat ja baarimikot ainakin Alanyassa saavat kuukaudessa 700-1000 € kk tippeineen.
Kuka hullu 200 €:lla töitä tekee?Laskepas vuoden turistikuukaudet yhteen, ja jaa n. 500 euron kuukausipalkka kahdellatoista. Kun ottaa huomioon, etta turistikausi kestaa vain n. 7 kuukautta ja esim. huhtikuu on selvasti hiljaisempi kuin heinakuu tippien kannalta, ei vuosipalkka ole kehuttava.
Monet toki tekevat toita talvellakin, mutta kotikylassa pellon kyntaminen tai vaikka sahkoasentajana tyoskenteleminen ei todellakaan tuota enempaa kuin 350e kk aivan maksimissaan.
Ja ketka niita duuneja telkee 200-300 eurolla? monet aivan tavalliset pulliaiset, joilla ei ole sita luksusta etta palkan paalle saisi viela tippeja. Mm. CNNTurk -kanava palkkasi viime vuonna eraan turkkilaisen jenkkilaisesta huippuyliopistosta valmistuneen valtsikan maisterin ja maksoi talle minimipalkan (230e), koska monet pappa betalar -likat olisivat tarjoutuneet ilmaisiksikin samaan duuniin. Toimittajan tyosta turkkilaisessa lehdessa saa tyypillisesti n. 800e/kk miinus verot ja peruskoulun opettajana 650e/kk miinus verot.
Toissa, jossa tipit tulevat paikallisilta, tai joissa ei olla palvelurahoista tai kesakuukausien turistilaumoista riippuvaisia, palkat ovat todella alhaisia. Niista viela sitten maksetaan verot, jotka eivat todellakaan ole sielta alemmasta paasta -- jossakinhan se veronkiertajien ahnauskin taytyy kompensoida. Sellasta se on se Turkin todellisuus aurinkorantojen ulkopuolella. - tebis
Cakal kirjoitti:
Kesätöiden saanti turkissa on kortilla!
töiden perässä ei sinne kannata muuttaa kesäksi ja ihmettelen suuresti noita viestejä täällä, kuinka joku on saanut 1000 euroa kuussa palkkaa, huh huh! (toki riippuu mitä on tehnyt, mutta taitaa olla täyttä "puppua" koko juttu!
Esim. detur maksaa oppailleen keskimäärin 500 euroa kuussa, siinä hieman suuntaa palkoista.
Riippuu tietty vähän minne päin turkkia aikoo suunnata, mutta marmaris ja alanya yms. ei palkat päätä huimaa.
p.s. vanhempani ovat asuneet turkissa jo lähes kymmenen vuotta,joten tiedän mistä puhun!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2337905
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s455510- 594842
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin1543594- 763567
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko162045Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗322041- 311869
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹461769- 391707