Koiran opetus

Krhm...

Koira saatiin ihan muutama päivä sitten. Kuinka kauan kestää, että koira oppii tunnistamaan oman nimensä? Vaikka kuinka sitä huutelen, koira ei reagoi. Kuuro se ei ole (kai), mutta se vain ei näytä kiinnostuksen merkkejä. Jo ekana päivänä oppi kusemaan paperille (ulos ei kärsi viedä kauhean kauaksi aikaa.) ja 2 päivää myöhemmin paskoo lehdille. Mutta miten koiran saa tottelemaan nimeään/tekemään temppuja? Pitääkö olla katsekontakti, herkkupaloja, tai megafoni?
Kyseessä on 8 viikkoinen Bisan Havanna. Toivottavasti ymmärsitte. Kiitos.

4

3400

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • modis

Kannattaa hankkia koirankasvatus kirja niin saat laajemmat vastaukset, ja asiantuntijoilta. Eri koiralajit ovat usein luonteeltaan erilaisia.

• Kyllä koira oppii, kun se vain tajuaa, mitä isäntä siltä haluaa. Omaani saa yleensä aluksi käsillä vähän auttaa. Se siis seuraa käsiä ja kouluttajan eleitä tosi tarkkaan.

Ja siitä nimestä. Älä hoe nimeä koko ajan tai ylipäänsä muulloin kun haluat koiran kiinnittävän sinuun huomionsa. Yksi kerta riitttää.Ota käteen nami ja sano koiran nimi normaalilla puheäänellä, iloisesti ja selvästi. Kun koira katsoo, anna sille nami. Ei kulu kauaakaan, kun se jo katsoo suhun, kun se tietää, että tulee namia tai leikkiä tai muuta kivaa. Muista, että koiran nimi ei ole luoksetulokutsu ja että huutaminen ei auta, koiralla on tosi hyvä kuulo ja se huomaa kyllä kuiskauksenkin.

Ja temppujen opetusta varten löytyy kirjastosta tai netistä hyviä vinkkejä,. Tuire Kaimion Pennun kasvatus, ja monta muuta. Ole huolellinen, kun luet koulutusohjeita. Kaikkea ei tartte uskoa, voi valita parhaat päältä ja kuunnella koiraa. Muista, ett koira oppii parhaiten porkkanan eikä kepin avulla.

Jos oleyt selkeä ja johdonmukainen ja palkkaat koiran oikeaan aikaan (se on yllättävän vaikeaa) nii kyllä se oppii ttosi vauhdikkaasti.

Tässä yks temppu.

Istu

Ota käteen koiran nami (voi olla tyhjäkin käsi, jos koira seuraa jo pelkkää kättä)

Vie nami koiran pään yläpuolelle. Jos nami on oikealla korkeudella, koiran pitäisi istuutua.

Samalla hetkellä, kun koiran takamus painuu maahan, sano käskysana (esim. istu).

Kun koira istuu, anna nami.

Jätä pikkuhiljaa nami pois kädestä, mutta pidä herkku tai lelu koko ajan saatavilla, että voit palkata koiran välitömästi. Kun koira tekee liikkeen tyhjällä kädellä, jätä pikkuhiljaa käsiliike pois (kutista sitä hiljalleen). Lopulta palkkioitakin tulee vain satunnaisesti.

Pidä koulutushetket lyhyinä, vain pari minuuttia, äläkä päästä koiraa kyllästymään.

Katsekontaktin saa helposti opetettua näin:
      Ota nami nyrkkiin, nii että koira huomaa sen. Koira yrittää todennäköisesti raapia ja pureksia namia kädestä, mutta älä anna sitä. Lopulta koira rauhoittuu ja ehkä katsoo silmiin. Palkkaa.

Ja vielä: Naksutin on tosi hyvä apuneuvo, jos sitä osaa käyttää. Eikä sen tartte olla ees sellanen kaupan naksutin, pilli tai kuuläkärkikynä käy kans. Pääasia, että kapineen ääni on helppo tuottaa, on aina samanlainen eikä pelota koiraa. Homma peerustuu siis siihen, että koira opetetaan yhdistään ääni palkkioon ja se toimii, ikäänkuin Hyvä-sana. Koira vain saa palautten heti, eiköä kahden sekunnin päästä.

Ja mitä enemmään koiran kaa on, sitä syvempi suhde sen ja isännän välille syntyy. Mutta anna pennulle oma rauha. Megafonia et TODELLAKAAN tarvitse.

• Krhm...

Minkälaisien herkkupalojen kanssa koiraa kannattaa palkita? Vihanneksilla? Kekseillä?
        "Naksuttimeksi" käy varmaan semmoinen vinkulelu?

• Krhm... kirjoitti:

Minkälaisien herkkupalojen kanssa koiraa kannattaa palkita? Vihanneksilla? Kekseillä?
        "Naksuttimeksi" käy varmaan semmoinen vinkulelu?

Mun koiralle kelpaa herkuksi ihan tavalliset nappulat, mutta parempi olisi, että käyttäisi palkaksi jotain erityistä, sellaista, jostä koira pitää ja jota se saa vain koulutuksen yhteydessä. Juusto on hyvä nami joillekin koirille. Kaupasta saa myös erilaisia makupaloja ja itekin niitä voi tehä, yhtään ohjetta vain en muista.

Makupalan pitäisi olla pieni ja helposti syötävä. Esimerkiksi murennettu frolic-nappula on hyvä mun belgialaiselle. Lelukin käy palkaksi, etenkin, kun asia alkaa jo olla hallussa. Jos opettaa paljon namilla, pitää kattoo, ettei lihota koiraa. Suklaa ei käy namiksi, eikä mikään muukaan myrkyllinen.

Tosta vinkulelusta en tiä. Ite en käyttäis sitä naksuna. Ehkä kuiteski liian epätäsmällinen merkki. Mulla on naksutin nuoremmalle koiralle, tosin opetan naksulla aika harvoin, kun mun ajoitus ontuu. Kissalle opetin kuulakärkikynää, kunnes huomasin, että eläintä ei huvita. Marsulle naksutin oli liian kovaääninen, se pelästyi sitä. Entä jos kokeilisit frezza-mokan korkkia, muistaakseni siitä pääsi kiva ääni. Piltti-purkin kannen ääni taas ei aina kuulunut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5238
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3742
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3035
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1868
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1838
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1815
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1741
    Aihe