moi!! mä oon 14. wee tyttö ja mulla itelläni ei oo minkäänlaista ongelmaa, mut mun pikkuveljelläni on: mulla on 3. pikkuveljeä (13, 11 ja kohta 10) ongelmana on mun nuorin veljeni matias: matias täyttää ylihuomenna 10. vuotta. hän ei ole mikään tavallinen 10 vuotias koulupoika, vaan toivoo synttärilahjaksi: leluja!!
lisäksi hän leikkii vielä kamalasti kaiken maailman leluillaan omassa huoneessa ja äänekkäästi, hän matkii esim. pyssyn ääntä suullaan. pikkuveli on kamalan lapsellinen muutenkin hän ostelee pehmoleluja, katsoo lastenvideoita ja käyttää pokemon paitoja ym... pelkään että tää on tosi vakavaa, matias ei aikuistu ikinä!! hän on vielä jotain 145 cm pitkä ja näyttää tosi nayrettavalta, kun hän kävelee kaupungilla leluoistooli kädessään. mikä mun veljellä on??? onko muilla samantapasia kokemuksii?? mä ja mun 2, muuta veljee lopetettiin leikkiminen kun mentiin kouluun!! vanhemmat ei oo yhtään huolissaan ja sanoo et se on normaalii vaikka me kuinka selitetään et matiaksen kaveritkin alkaa pian kiusata jos se ei lopeta.. auttakaa pliis, mitä teen piilotanko lelut?? t: hjelpa me!!
mun pikkuveli on omituinen!!
11
1125
Vastaukset
- -man-
Tuon ikäinen on vielä todellakin lapsi. On ihan normaalia, että leikkii leluilla. Jos minulta kysytään niin olet myös sinäkin aika lapsi vielä, vaikka ikää sinulla onkin "huimat" 14vee. Anna veljesi leikkiä rauhassa, sillä lapsuus eletään vain kerran. Ota sinäkin ja rupea leikkimään.
- Daddy
Kun mä olin monta kymmentä vuotta sitten 10v, niin leikin autoilla ja tein kaiken maailman linja-auton reittejä sekä tein bussit itse puusta. 11 vuotiaana minua tavallaan hävetti lapsellisuuteni, mutta kaikki sitten pikku hiljaa häipyi 12:n vuoden jälkeen. Silti pojat ovat poikia miehen ikään asti. Veljesi on tosi mukava poika ja ihan tavallinen lapsi.
- Himawari
...jos olet lopettanut leikkimisen ihan yht-äkkiä 7-vuotiaana.
Ette kai vain ole Steiner-koulussa?
Siellä lapsista koulitaan väkisin "pikkuaikuisia" jo alle 10-vuotiaana, ja vanhemmatkin ovat mukana tässä kyseisessä 'juonessa'.
10-vuotiaan veljesi leikkiminen on aivan normaalia.
Kyllä hän herää tähän kylmän kalseaan todelliseen maailmaan ihan tarpeeksi nuorena, vaikka leikkisi toiminta-ukkeleilla vielä 12-vuotiaanakin.
Serkkuni, nyt 13v, leikki vielä viime kesänä (siis vuosi sitten) aivan "tosissaan" mielikuvitusleikkejä 8-vuotiaan veljensä kanssa, ja kysyin häneltä, eikö hän pidä itseään hieman liian vanhana sellaiseen.
Hän totesi vain, että "lapsella on oikeus leikkiä".
Nyt kun hän meni yläasteelle, hän on muuttunut "teiniksi" eikä enää edes katso lelumiekkoihin ja Hämähäkkimies-ukkeleihin päin.
Lapsella on oikeus leikkiä.
10-vuotias on vielä lapsi, ja niin on kyllä 14-vuotiaskin joka yrittää kamalasti olla "aikuinen".- Kummitäti
...vai lapsi itsekin?
Vastaustyylistäsi sitä on vaikea päätellä. Ei ole kovin aikuismaista nimitellä hätääntynyttä isosiskoa, 14 v. epänormaaliksi. Kyllä asiat voi sanoa nätimminkin, vaikka olisi kuinka erimieltä.
Lapsen suusta moinen kommentti on ihan normaalia.
Hymyilevää huomispäivää sinulle!
- o/
siis on taysin normaalia (niinkuin edella maininneet sanoivat), etta 10-v. leikkii. minusta sina ja muut veljesi olitte epanormaaleita jos lopetitte leikkimisen 7-v.! muistan kun olin itse yli 10, ehka n. 12, leikin parhaan kaverini kanssa barbeilla. usko pois, sen ikaisen KUULUU viela leikkia! jos ei leiki, on jotain vialla. sinakin olet viela lapsi ja lapsellinen koska olet vasta 14-v. alaka pida sita huonona asiana, koska eihan sinun ikaisen pida ja tarvi viela olla aikuinen. sita kylla kerkiaa kovasti myohemminkin!
ja on naurettavaa jos yritatte hanesta "vaantaa" "isoa" kaskemalla hanen teeskennella, olemalla jotain mita han ei ole. monet ikaisesi esittavat vallan jotain muuta mita ovat. eli ole iloinen etta perheessasi on edes yksi joka on oma itsensa! sinusta ja veljistasi en tieda. voi olla etta omasta tahdosta halusitte lopettaa leikkimisen ja esittaa isoa. mutta antakaa veljenne kehittya ja leikkia hanen omalla vauhdillaan. - nasu
kuules..olette molemmat vielä lapsia ja hyvä niin.
anna veljesi leikkiä ja mene leikkiin mukaan
meidän 12 vuotias tyttö leikkii vielä hevosleikkejä ja barbeillakin välillä
minusta liian aikaisin lapset alkaa olla aikuisenoloisia
aikuista kerkiää olla tarpeeksi kun on sitä oikeesti.
rauhotu ja unohda että se on mikään ongelma - aapee
Mitä ihmeellistä tuossa on? Menneiden vuosikymmenien aikana on ollut takuulla enemmän lapsia jotka ovat leikkineet 10-vuotiaana kuin näitä "miniaikuisia" joita nykyään on. Kaikki on veljesi osalta jopa ihailtavasti.
Muistelisin, että kun itse olin 10-vuotias noin 15 vuotta sitten, se oli lähinnä sääntö että vielä leikittiin. - saatan tietää
mä vaan sitä että asutteko te oulussa tai oulun lähellä?
ja onko teidän sukunimi Mäkelä?? Vastaa pain. - amelie
Täysin normaalia!
Mulla meni lapsuudestani(vaikka olen vielä lapsi)
muutama vuosi hukkaan kun en leikkinyt ja
harmittaa vieläkin ihan kamalasti täytän
pian 13 enkä enää kehtaa leluja esiin kaivaa. - anne
Mun pikkusisko täyttää kohta 15 ja leikkii mun kanssa täyttä päätä! Mä oon itse 23 v. Esim. pulkalla lasketaan talvisin tosi paljon, kiikutaan, riehutaan vesipeuhuloissa, ollaan hippasta jne.
- Mie
Mieti kuuule vähän eikö susta se oo vähän väärin että sä riistät sun pikkuveljeltä lapsuuden eikö hän saa olla vielä lapsellinen? Minusta siinä ei ole mitään typerää tai lapsellista jokainen ihminen aikuistuu silloin kuin haluaa anna hänen olla vielä lapsi kohta jo jäät kaipaamaan sitä aikaa...Matias sitä paitsi on sopivan pituinen ja sitä paitsi mun täti on kohta 50 ja se ostaa kaupoista aina pehmoleluja ja sanop että eikö oo sulonen? Pehmot on joittenki mielestä ihania älä puutu toisten kehittymiseen oon ite Matiasta useamman vuoden vanhempi ja katselen ja osta leluja !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282693Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642628Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281408- 1021407
- 1021377
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241183Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59995