Pakkasihottuma?Onko sellaista?

pakkasukko

Miksi pakkanen aiheuttaa minulle tämän: kun olen ollut jonkin aikaa pakkasilmassa ja tulen sisälle, alkaa aivan hirveä kutina nousemaan nilkoista ylöspäin koko jalkoihin asti aina mahaan asti. Sit nousee jokapuolelle paukamia, niin kuin hyttysen pistoksia. Kutina ja paukamat kestävät niin kauan kunnes "sulan" eli siis olen jonkun aikaa ollut huoneenlämmössä. Kaikki oireet häviää ja taas sama toistuu kun menen ja tulen pakkasilmasta. Ja naama sitten: koko naama ja korvat tulevat punaisiksi kuin rapu kun tulen sisälle ja niitä kutittaa ja kuumottaa ihan hirveästi. Taas oireet häviää jonkin ajan kuluttua huoneenlämmössä. Olenko allerginen talvelle?

8

13045

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se on

      kylmäallergiaa, urticariaa sekin. Eli sat nokkosrokon kylmästä, joku muu jostain muusta.
      Hommaa antihistamiinia kotiin ja jos nielusi tuntuu turpoavan tai esim. huulet, suoraan ensiapuun!

    • Hevostytön äiti

      Vein tyttäreni joitain vuosia sitten ihotautilääkärille jaloissa olevien punaisten paukamien tähden. Lääkäri kertoi ettei ole tuollaisia koskaan nähnyt ja otti koepalat. Koepalat lähetettiin Helsingin allergiasairaalaan tutkittavaksi. Vastauksessa kerrottiin niiden olevan tivistynyttä ihokudosta joka on paleltunut. iho ei parane ennalleen.
      Raportissa kerrottiin edelleen että sinä talvena on ihotautisairaalassa käynyt viisi nuorta tyttöä joilla sama juttu. Kaikille oli ollut yhteistä ratsastus harrastus.
      Lääkäri kysyikin tyttäreltäni nyt, ratsastaako hän, vastaus, kyllä jokapäivä. Aikaisemmalla käynnillä ei ollut harrastuksista ollut juttua.

      Nokkosrokko josta ed. kirjoittaa on tyypiltään kutisevaa ja paukamat siirtyy paikasta toiseen, läiskät on punaisia joiden keskelle ilmaantuu usein valkeampi paukama. Iho turpoo myös limakalvot ja ihoa kuumottaa. Paha nokkosrokko vaatii läälärin hoitoa. Suun limakalvojen turpoamisessa voi joissain tapauksissa olla tukehtumis vaara.

      Niin tyttäreni kasvot tulee myös kylmällä säällä punaiseksi. Hän on hyvin vaalea ihoinen.

      • astmaatikko+allergikko

        voi oireilla kuten ap. kirjoittaa! Ap. kirjoittaa niiden muistuttavan hyttysenpistoa ja niinhän nokkosrokossa useimmiten paukamat muistuttavatkin.
        Nokkosrokko ei suinkaan ilmene kaikilla samanlaisena, tämä pitää muistaa.
        Nokkosrokko EI välttämättä kutia, omani ei kutia ja on ihan biopsialla todettu nimenomaan urticariaksi, saan sen LÄMMÖSTÄ.


      • Hevostytön äiti
        astmaatikko+allergikko kirjoitti:

        voi oireilla kuten ap. kirjoittaa! Ap. kirjoittaa niiden muistuttavan hyttysenpistoa ja niinhän nokkosrokossa useimmiten paukamat muistuttavatkin.
        Nokkosrokko ei suinkaan ilmene kaikilla samanlaisena, tämä pitää muistaa.
        Nokkosrokko EI välttämättä kutia, omani ei kutia ja on ihan biopsialla todettu nimenomaan urticariaksi, saan sen LÄMMÖSTÄ.

        Hei, luin uudemman kerran ketjun ja oman kirjoitukseni. Mielestäni en väittänyt nokkosrokon olevan erilaista kuvailin kyllä sitä sellaisena kun minä olen mm. itselläni nähnyt ja kokenut nokkosrokon lukemattomia kertoja.

        Kertomani tyttären juttu ei ole nokkosrokkoa.

        Eihän ap. kirjoittaja sano hänellä olevan nokkosrokkoa, vaan kuvailee tilannetta. Kysymyshän oli "olenko talvelle allerginen?".


      • pakkasukko
        astmaatikko+allergikko kirjoitti:

        voi oireilla kuten ap. kirjoittaa! Ap. kirjoittaa niiden muistuttavan hyttysenpistoa ja niinhän nokkosrokossa useimmiten paukamat muistuttavatkin.
        Nokkosrokko ei suinkaan ilmene kaikilla samanlaisena, tämä pitää muistaa.
        Nokkosrokko EI välttämättä kutia, omani ei kutia ja on ihan biopsialla todettu nimenomaan urticariaksi, saan sen LÄMMÖSTÄ.

        Kiitos kaikille jotka olette vastanneet, nämä kaikki on ihan uutta minulle. Sitä vain ihmettelen, että miten se näin yhtäkkiä voi alkaa kuin muina talvina ei ole koskaan ollut tällaisia oireita!? (26v.) Olen kestänyt ihan hyvin kylmää ja nyt tulee heti kutinat paukamat! Täytyypi jutella lääkärin kanssa lisää...


      • se voi
        pakkasukko kirjoitti:

        Kiitos kaikille jotka olette vastanneet, nämä kaikki on ihan uutta minulle. Sitä vain ihmettelen, että miten se näin yhtäkkiä voi alkaa kuin muina talvina ei ole koskaan ollut tällaisia oireita!? (26v.) Olen kestänyt ihan hyvin kylmää ja nyt tulee heti kutinat paukamat! Täytyypi jutella lääkärin kanssa lisää...

        tulla myöh.iälläkin, oma urticariani "paukahti päälle" ensi kertaa vasta ollessani yli 30 v ja nyt se sitten (syitä on yritetty löytää, on otettu biopsiat jne.,syytä vain ei löydä) ilmaantuu tasaisin väliajoin.


      • ...toi urtikaria
        se voi kirjoitti:

        tulla myöh.iälläkin, oma urticariani "paukahti päälle" ensi kertaa vasta ollessani yli 30 v ja nyt se sitten (syitä on yritetty löytää, on otettu biopsiat jne.,syytä vain ei löydä) ilmaantuu tasaisin väliajoin.

        Minulla nokkosihottuma tuli kolme vuotta sitten homeelle altistumisesta, ja vaikka nyt asunkin homeettomassa asunnossa, ei ole toivoa paranemisesta. Varsinkin kylmä ja stressi (ja alkoholi) pahentavat asiaa entisestään. Antihistamiinit auttavat kyllä, mutta VÄSYTTÄVÄT.
        Eli ei voi muuta sanoa kuin että onhan tämä varsin kummallinen sairaus...! Voimia kaikille kohtalotovereille :)


    • oireesi viittaisivat siihen!Käy ihotautilääkärillä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      648
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      572
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe