Miksi pakkanen aiheuttaa minulle tämän: kun olen ollut jonkin aikaa pakkasilmassa ja tulen sisälle, alkaa aivan hirveä kutina nousemaan nilkoista ylöspäin koko jalkoihin asti aina mahaan asti. Sit nousee jokapuolelle paukamia, niin kuin hyttysen pistoksia. Kutina ja paukamat kestävät niin kauan kunnes "sulan" eli siis olen jonkun aikaa ollut huoneenlämmössä. Kaikki oireet häviää ja taas sama toistuu kun menen ja tulen pakkasilmasta. Ja naama sitten: koko naama ja korvat tulevat punaisiksi kuin rapu kun tulen sisälle ja niitä kutittaa ja kuumottaa ihan hirveästi. Taas oireet häviää jonkin ajan kuluttua huoneenlämmössä. Olenko allerginen talvelle?
Pakkasihottuma?Onko sellaista?
8
12932
Vastaukset
- se on
kylmäallergiaa, urticariaa sekin. Eli sat nokkosrokon kylmästä, joku muu jostain muusta.
Hommaa antihistamiinia kotiin ja jos nielusi tuntuu turpoavan tai esim. huulet, suoraan ensiapuun! - Hevostytön äiti
Vein tyttäreni joitain vuosia sitten ihotautilääkärille jaloissa olevien punaisten paukamien tähden. Lääkäri kertoi ettei ole tuollaisia koskaan nähnyt ja otti koepalat. Koepalat lähetettiin Helsingin allergiasairaalaan tutkittavaksi. Vastauksessa kerrottiin niiden olevan tivistynyttä ihokudosta joka on paleltunut. iho ei parane ennalleen.
Raportissa kerrottiin edelleen että sinä talvena on ihotautisairaalassa käynyt viisi nuorta tyttöä joilla sama juttu. Kaikille oli ollut yhteistä ratsastus harrastus.
Lääkäri kysyikin tyttäreltäni nyt, ratsastaako hän, vastaus, kyllä jokapäivä. Aikaisemmalla käynnillä ei ollut harrastuksista ollut juttua.
Nokkosrokko josta ed. kirjoittaa on tyypiltään kutisevaa ja paukamat siirtyy paikasta toiseen, läiskät on punaisia joiden keskelle ilmaantuu usein valkeampi paukama. Iho turpoo myös limakalvot ja ihoa kuumottaa. Paha nokkosrokko vaatii läälärin hoitoa. Suun limakalvojen turpoamisessa voi joissain tapauksissa olla tukehtumis vaara.
Niin tyttäreni kasvot tulee myös kylmällä säällä punaiseksi. Hän on hyvin vaalea ihoinen.- astmaatikko+allergikko
voi oireilla kuten ap. kirjoittaa! Ap. kirjoittaa niiden muistuttavan hyttysenpistoa ja niinhän nokkosrokossa useimmiten paukamat muistuttavatkin.
Nokkosrokko ei suinkaan ilmene kaikilla samanlaisena, tämä pitää muistaa.
Nokkosrokko EI välttämättä kutia, omani ei kutia ja on ihan biopsialla todettu nimenomaan urticariaksi, saan sen LÄMMÖSTÄ. - Hevostytön äiti
astmaatikko+allergikko kirjoitti:
voi oireilla kuten ap. kirjoittaa! Ap. kirjoittaa niiden muistuttavan hyttysenpistoa ja niinhän nokkosrokossa useimmiten paukamat muistuttavatkin.
Nokkosrokko EI välttämättä kutia, omani ei kutia ja on ihan biopsialla todettu nimenomaan urticariaksi, saan sen LÄMMÖSTÄ.Hei, luin uudemman kerran ketjun ja oman kirjoitukseni. Mielestäni en väittänyt nokkosrokon olevan erilaista kuvailin kyllä sitä sellaisena kun minä olen mm. itselläni nähnyt ja kokenut nokkosrokon lukemattomia kertoja.
Kertomani tyttären juttu ei ole nokkosrokkoa.
Eihän ap. kirjoittaja sano hänellä olevan nokkosrokkoa, vaan kuvailee tilannetta. Kysymyshän oli "olenko talvelle allerginen?". - pakkasukko
astmaatikko+allergikko kirjoitti:
Nokkosrokko EI välttämättä kutia, omani ei kutia ja on ihan biopsialla todettu nimenomaan urticariaksi, saan sen LÄMMÖSTÄ.Kiitos kaikille jotka olette vastanneet, nämä kaikki on ihan uutta minulle. Sitä vain ihmettelen, että miten se näin yhtäkkiä voi alkaa kuin muina talvina ei ole koskaan ollut tällaisia oireita!? (26v.) Olen kestänyt ihan hyvin kylmää ja nyt tulee heti kutinat paukamat! Täytyypi jutella lääkärin kanssa lisää...
- se voi
pakkasukko kirjoitti:
Kiitos kaikille jotka olette vastanneet, nämä kaikki on ihan uutta minulle. Sitä vain ihmettelen, että miten se näin yhtäkkiä voi alkaa kuin muina talvina ei ole koskaan ollut tällaisia oireita!? (26v.) Olen kestänyt ihan hyvin kylmää ja nyt tulee heti kutinat paukamat! Täytyypi jutella lääkärin kanssa lisää...
tulla myöh.iälläkin, oma urticariani "paukahti päälle" ensi kertaa vasta ollessani yli 30 v ja nyt se sitten (syitä on yritetty löytää, on otettu biopsiat jne.,syytä vain ei löydä) ilmaantuu tasaisin väliajoin.
- ...toi urtikaria
se voi kirjoitti:
tulla myöh.iälläkin, oma urticariani "paukahti päälle" ensi kertaa vasta ollessani yli 30 v ja nyt se sitten (syitä on yritetty löytää, on otettu biopsiat jne.,syytä vain ei löydä) ilmaantuu tasaisin väliajoin.
Minulla nokkosihottuma tuli kolme vuotta sitten homeelle altistumisesta, ja vaikka nyt asunkin homeettomassa asunnossa, ei ole toivoa paranemisesta. Varsinkin kylmä ja stressi (ja alkoholi) pahentavat asiaa entisestään. Antihistamiinit auttavat kyllä, mutta VÄSYTTÄVÄT.
Eli ei voi muuta sanoa kuin että onhan tämä varsin kummallinen sairaus...! Voimia kaikille kohtalotovereille :)
oireesi viittaisivat siihen!Käy ihotautilääkärillä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.855412Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.423591Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j612965Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin462181Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet
🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.611936Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa
Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.2921769- 471606
- 951427
Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441376Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.81322