Yksin asuvan ruokamenot

Vastausta pyytävä

Paljonko yksin elävällä ihmisellä vähintään kuluu ruokaan kuukaudessa rahaa, jos on kaupunkilainen eikä ole kasvimaita eikä mitään halpaa ruokailua missään.

24

20561

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kilolainen

Minulle riittää 60-80 euroa/kuukausi ruokaan.

• Myös yksin elävä

2 euroa tai kuitenkin alle 3 euroa päivässä tuntuu pieniltä ruokamenoilta, ellet syö lisäksi jotain kodin ulkopuolella. Mitä syöt yleensä?

• Justme
        Myös yksin elävä kirjoitti:

2 euroa tai kuitenkin alle 3 euroa päivässä tuntuu pieniltä ruokamenoilta, ellet syö lisäksi jotain kodin ulkopuolella. Mitä syöt yleensä?

En ole edellisen viestin kirjoittaja, mutta itselläni menee myös tuo 60-80€/kk. Syön melko tavallista ruokaa. Ostan isoja pakkauksia ja vertailen kilohintoja. 2-3€/päivä riittää hyvin, kun ostaa kymmenellä eurolla sellaisia ruokatarvikkeita, joista voi valmistaa usean päivän ruoat. Eihän noilla rahoilla mitään gourmet-aterioita valmisteta, mutta kun ei enempää ole niin kyllä tuolla ihan hyvin pärjää =)

• Kilolainen

En syö kodin ulkopuolella. En tupakoi ja alkoholia käytän suht. vähän.

En ostele seuraavia kaupassa myytäviä tuotteita:

- Karkit
        - Limpskat
        - Keksit, leivokset ja pullat
        - Tupakka
        - Sipsit
        - kalliita juustoja

Ostelen näitä:

- perunoita, porkkanoita
        - kuivattuja herneitä, 500g n. 0,70e, teen hernekeitonkin itse
        - ruisleipää, esim tosirukiinen 0,50 e kpl
        - jauhoja, todella edullisia esim vehnäj. 2kg maksaa vain 50 senttiä
        - maitoa, kulutusmaitoa hinta 0.5-0.7e /litra
        - kananmunia, jos

• Kilolainen
        Kilolainen kirjoitti:

- Karkit
        - Limpskat
        - Tupakka
        - Sipsit
        - kalliita juustoja

Ostelen näitä:

- perunoita, porkkanoita
        - kananmunia, jos

Ja tietysti tottakai ostan:

- makaronia
        - tonnikalaa
        - tomaattimurskaa

Nuo ovat aivan sikahalpoja, ainakin LIDL:ssä.

• Kilolainen
        Kilolainen kirjoitti:

Ja tietysti tottakai ostan:

- makaronia
        - tonnikalaa
        - tomaattimurskaa

Nuo ovat aivan sikahalpoja, ainakin LIDL:ssä.

Niin ja juon halvinta kahvia eli yhden euron kahvia yksi 500 g:n paketti riittää koko kuukaudeksi ja 1kg sokeria samoiten. Teetä en juo.

Olutta juon silloin kun on varaa, ostan siinäkin halvinta laatua, lähikaupassa olvi on halvinta, LIDL:n oluista en tykkää.

• työkilolainen
        Kilolainen kirjoitti:

- Karkit
        - Limpskat
        - Tupakka
        - Sipsit
        - kalliita juustoja

Ostelen näitä:

- perunoita, porkkanoita
        - kananmunia, jos

jos asut Kilossa, siellä on se leipomo, mistä saa halavalla leipää. Niitä leipomoita kannattaa katsastella, saa leipää edullisesti.
        Jauhelihakastiketta hyvää, ei tartte jauhoja:
        paista jauhelihaa, raasta sekaan porkkanaa, mössöterällä, sipulia kanssa, mausteita ja paseerattua tomaattia purkki, vähän vettä. Sitten hauduta kypsäksi. Nam.
        Risotto on halpaa ja hyvää: ensin öljyssä kuullotat riisit ja sen aineksen (kana, jauheliha, makkara)laitat vettä päälle ja haudutat kypsäksi.

• Pakosta nuukailija
        työkilolainen kirjoitti:

jos asut Kilossa, siellä on se leipomo, mistä saa halavalla leipää. Niitä leipomoita kannattaa katsastella, saa leipää edullisesti.
        Jauhelihakastiketta hyvää, ei tartte jauhoja:
        paista jauhelihaa, raasta sekaan porkkanaa, mössöterällä, sipulia kanssa, mausteita ja paseerattua tomaattia purkki, vähän vettä. Sitten hauduta kypsäksi. Nam.
        Risotto on halpaa ja hyvää: ensin öljyssä kuullotat riisit ja sen aineksen (kana, jauheliha, makkara)laitat vettä päälle ja haudutat kypsäksi.

Jauheliharesepti vaikuttaa erinomaiselta, täytyy kokeilla. Vaikka olen nuuka niin en ymmärrä mitä voisi jatkuvasti syödä, jos ruokakulut ovat alle 80 euroa kuussa, pitäisi olla varastoja kotona pakasteessa tai kellarissa.

• wiirucat-60-

mä laskin sellanen 10€ päivässä olis ihan realistinen juttu,ei alkoholi,tupakkaa,semmonen
        3€ päivässä tuntuu pieneltä,

t.wiirucat

• wiirucat_!
        Justme kirjoitti:

En ole edellisen viestin kirjoittaja, mutta itselläni menee myös tuo 60-80€/kk. Syön melko tavallista ruokaa. Ostan isoja pakkauksia ja vertailen kilohintoja. 2-3€/päivä riittää hyvin, kun ostaa kymmenellä eurolla sellaisia ruokatarvikkeita, joista voi valmistaa usean päivän ruoat. Eihän noilla rahoilla mitään gourmet-aterioita valmisteta, mutta kun ei enempää ole niin kyllä tuolla ihan hyvin pärjää =)

mulla menee 5€ päivä,mutta vielä tuntuu lihoo
        terkut wiirucat

• Paksu ukko

Kannattaako hankki pieni pakasti, vaikka käytettynä. Jos keittelis isot annnokset soppaa tms. ruokaa ja pakastais aina annoksittain, olis aina valmis. Vai syökö se niin paljon sähköä että hyöty pois?

• ihmettelevä

mitä ihmeen opiskelijoita tänne vastailee, mulla menee 160 ainakin kuussa kotiruokaan

olen yksin asuva normaalipainoinen liikkuva nuorimies ja vielä itse laitan ruokani

• Kilolainen

Taas näitä, jotka ovat väärällä palstalla.

Tämä on säästövinkit palsta, ei tuhlausvinkit palsta.

• puuro tiellä pitää
        Kilolainen kirjoitti:

Niinpä. Jos käyttää tosiaan 150€ ruokaan ja valmistaa vielä itse, niin täytyy kyllä ihmetellä,että mitä oikein laittaa ruuaksi.
        Tavallinen arki ruoka ei paljoa maksa. Esimerkiksi kaurapuuro aamiaisella pärjää jo pitkälle.
        Mikä maksaa hävyttömän paljon on gluteenittomat tuotteet. Jauhoista lähtien. Normaali vehnä jauho taas on niin halpaa,että se on jo melkein ilmaista.

• opiskelija
        Kilolainen kirjoitti:

Tuo 60-80e/kk on mahdollista vain jos syö aina kotona itse tekemäänsä taikka eväitä työpaikalla/koulussa (ja huom. eväät ei saa sisältää 2dl joguttipurkkia yms koska sillon budjetti jo ylittyy).

Itellä menee noin 100e/kk kouluruokailuun..ja koska yhdellä aterialla per päivä ei elä, niin vähintään 70-90e vielä kotonakin..vaikka ostankin vain pirkkaa, rainbowta, euroshopperia, hyvää ostosta jne

Kuluja omalla kohdallani lisää tosin poikaystävä, jonka vierailujen varalta on oltava jatkuvasti tuoretta salaattia ja leipää merkkijuustoja kinkkuleikkeleitä 2 litraa maitoa kaapissa.

• Juhlinta ei käy
        opiskelija kirjoitti:

Tuo 60-80e/kk on mahdollista vain jos syö aina kotona itse tekemäänsä taikka eväitä työpaikalla/koulussa (ja huom. eväät ei saa sisältää 2dl joguttipurkkia yms koska sillon budjetti jo ylittyy).

Itellä menee noin 100e/kk kouluruokailuun..ja koska yhdellä aterialla per päivä ei elä, niin vähintään 70-90e vielä kotonakin..vaikka ostankin vain pirkkaa, rainbowta, euroshopperia, hyvää ostosta jne

Kuluja omalla kohdallani lisää tosin poikaystävä, jonka vierailujen varalta on oltava jatkuvasti tuoretta salaattia ja leipää merkkijuustoja kinkkuleikkeleitä 2 litraa maitoa kaapissa.

Vieraat maksavat, mutta vastaavasti itsekin käy joskus tutuilla. Tuttavilla käynti maksaa usein myös viemisinä. Kaikki vieraskulut rajoittavat pienituloisen ystävyyssuhteita, juhlimiseen ei ole varaa. Juhliin tarvitaan vielä vaatteita ja tulee matkakuluja, harmi.

• pihili
        opiskelija kirjoitti:

syötätkö opiskelijarahoilla jottain kollia, tsottsot, tuoko se ikinä mittään mukanaan, muuta ku keppanaa?

• alkup. opiskelija
        pihili kirjoitti:

syötätkö opiskelijarahoilla jottain kollia, tsottsot, tuoko se ikinä mittään mukanaan, muuta ku keppanaa?

Tuohan tuo välillä sen keppanan lisäksi maitoakin, kun oikeen vetoan heiveröisiin hauiksiini ja kauppamatkan pituuteen =)

Hän on myös opiskelija mutta aikuisopiskelija, eli kun mulle tulee opiskelijatukia nettona 435e/kk niin hällepä tulee jotain 700-800e/kk. Kesällä meni vielä keveästi kun olin töissä (aloitin opiskelut syksyllä) ja rahaa riitti turhuuksiinkin. Säästin toki viimeisen vuoden töissä ahkeraan kun aioin päästä opiskelemaan ja pääsinkin. Mutta poikaystävä on vielä vähän juuttunut siihen todellisuuteen jossa minä maksan kaiken ja hän on se köyhä opiskelija.

Itse olen säästänyt 8-vuotiaasta asti, eikä asia tuota minulle vaikeuksia. Poikaystäväni taas ei ole eläessään säästänyt edes kahta päivää saadakseen kokoon jonkin summan, vaan tarvitessaan esim. 400e sohvaan hän lainaa sen joltain kaveriltaan ja maksaa erissä takaisin. Ja puheaika hänellä on prepaid koska ei osaa lopettaa puhumista ennen kuin luuri mykistyy.

Onhan se ihailtavaa miten stressittömästi joku voi suhtautua raha-asioihinsa ja ostella kaikkea kivaa joka sentillä niin kauan kun sitä on. Tietenkin kuun viimenen viikko menee kituuttaen (eli minun/vanhempiensa luona syöden ja ilman keppanaa). Minä olen hänen mielestään pakkomielteisen pihi roope ankka jonka pitäis opetella ottaan rennommin..mutta tällä palstalla olen oppinut etten suinkaan ole suomen pihein ihminen vaikkakin toki pihi luonne =)

Anyway..köyhyys koettelee erittäin paljon parisuhdetta. Jos hyvätuloinen pariskunta putoisi yhtäkkiä työmarkkinatuelle yms, varmaan eroisivat. Kun molemmat ovat rahoissaan riitoja on helppo välttää..ei tarvi tapella kumpi maksaa minkäkin laskun ja kuinka usein. Ja typerät sanansa voi hyvittää kukkapuskalla jne lahjoilla :)

• JustMe
        opiskelija kirjoitti:

En minä vaan suostuisi vähistä rahoistani kustantamaan toiselle moisia "herkkuja". Jos ei sama ruoka kelpaa, mitä ostan itselleni, uskko saa ostaa itse sapuskansa minun luonani ollessaan =P

• Pakko pärjätä vähällä
        opiskelija kirjoitti:

Pitkän päälle on täysin kestämätön tilanne että hyvin tarkasti elämään joutuva kustantaa seuralaiselleen tai vierailleen parempia ruokia. Ellei talon tavalliset tarjottavat kelpaa niin vieraiden on tuotava paremmat syötävät tullessaan ja mielellään niin paljon että niistä jää talon emännälle tai isännällekin jotain.

• RiM
        JustMe kirjoitti:

En minä vaan suostuisi vähistä rahoistani kustantamaan toiselle moisia "herkkuja". Jos ei sama ruoka kelpaa, mitä ostan itselleni, uskko saa ostaa itse sapuskansa minun luonani ollessaan =P

joudut ostamaan kaiketi varmuuden vuoksi tälle päiväperholle soveltuvaa ravintoa; tuli hän tai ei. Sulla on se kaksi litraa maitoa jääkaapissa, pahimmillaan joudut heittämään ne pois ellei housunkannatin ilmaannu viimeiseen käyttöpäivään mennessä.
        Tarkoitus ei ole olla ilkeä, ei. Olen itse joskus toiminut aivan samoin, ja hämmästellyt sitä jälkeenpäin.

• elän yksin

Lasken ruokaan 150,euroa,mutta joskus jää alle ja joskus menee yli,mutta KAIKEN kirjaan aina vihkoon. Vuoden mittaan yleensä olen saanut tasoittumaan tuon 150,melko lähelle? Ikinä en usko,että joku tulee 60-80 eurolla juttuun? Miten pysyy hengissä? Vuosi on pitkäaika ja pelkällä puurolla ei kokonaisia vuosia selviä,siitä on kokemusta.

• Pekko123

Ehkä jotain pientä kivaa kotona muuten työpaikan ruokalassa ja/tai ulkona :)

• Huhhuijaa

Mutta yleensä menee 60-120€. Opiskelija olen, eli pitäisi kai säästää vielä- mutta sitä en aio tehdä! Hittolainen, ostan jo nyt kaiken pirkkana, euroshopperina yms., en juo tai polta ja silti ruoka maksaa aivan liikaa!! >:( Lihaa syön pari kertaa viikossa ja silloinkin yleensä jauhelihaa, pakasteita käytän myös(ranskiksia en kuitenkaan syö). Jotain tolkkua noihin hintoihin, mitä kaupoissa näkee..!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      87
      1959
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      82
      1780
    3. Tiedätkö et olet

Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      51
      1410
    4. Nyt tiedän

Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      47
      1357
    5. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      146
      1328
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1252
    7. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      114
      1108
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      23
      1032
    9. Teki mieli

Huutaa meidän nimet tänne, niin ei jäisi epäselvyyttä. Ikävä sinua urpo.
      Ikävä
      39
      965
    10. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      59
      952
    Aihe