Vauvan silmien väri

Nöf

Kuinka pian vauvojen silmien väri on näkyvissä? Tarkoitan, että ovatko ruskeasilmäisen lapsen silmät ruskeat heti synnyttyä? Meillä masuvauvan isukki on puoleksi kreikkalainen ja sen kyllä huomaa väreistä... Olisi ihanaa saada tummasilmäinen tyttö, kun omassa suvussani ei muuten ruskeasilmäisiä ole!

26

5906

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----Vittua----

      toivottavasti sille kasvaa myös pitkä ruskea häntä, ja suippokorvat, ett tunnistaa jo kaukaa, nii ei tarvi silmien väristä päätellä.

      • Nöf

        Olishan se Eksoottista ja Erikoista. Erotuttais taatusti perheenä suomalaisista perusjunteista, jotka kulkee pipo korvilla, perse puoliks paljaana, keppana kädessä ja "vittua" hokien hangessa. Täytyypä lisätä toivomuslistalle.


    • *äityliiniskä*

      ..jostain että lapsen todellinen silmien väri on oikea vasta kahden vuoden kieppeillä.

      Itsekin tässä mietin että vauvallani on niin siniset silmät,että mikähän mahtaa olla loppuunsa lopullinen väri,kun ei meiltä sinisilmäisiä lähisuvista löydy,ellei sitte väri ole pompsahtanut kauempaa suvusta =)

      • Sateenkaari

        Onhan siinä yritystä, mitä voit miehelles yrittää syöttää, miks lapsella on ihan siniset silmät, vaik ei koko suvussa ole.
        Sitte ku vielä vauva olis ihan musta, nii sitte siinä vasta tosi selittäjä tarvitaan.


      • ´Nitta`
        Sateenkaari kirjoitti:

        Onhan siinä yritystä, mitä voit miehelles yrittää syöttää, miks lapsella on ihan siniset silmät, vaik ei koko suvussa ole.
        Sitte ku vielä vauva olis ihan musta, nii sitte siinä vasta tosi selittäjä tarvitaan.

        Tummat silmät tosiaan ovat kauniit. :) Mä ajattelisin, että tummuus voittaa, eli olisi hyvin mahdollista että vaavinne saisi tummat silmät, tosin tietoa mulla ei ole.

        Omallani on ihanat kirkkaat, meren siniset silmät (isältä), tullut toivottavasti jäädäkseen. :)


      • *äityliiniskä*
        Sateenkaari kirjoitti:

        Onhan siinä yritystä, mitä voit miehelles yrittää syöttää, miks lapsella on ihan siniset silmät, vaik ei koko suvussa ole.
        Sitte ku vielä vauva olis ihan musta, nii sitte siinä vasta tosi selittäjä tarvitaan.

        ..Voi sua...*hoh hoijaa*


      • sateenkaarelle!
        *äityliiniskä* kirjoitti:

        ..Voi sua...*hoh hoijaa*

        .............


      • Sateenkaari
        sateenkaarelle! kirjoitti:

        .............

        Älä mulle voivottele, voivottele sitte sille miehelles kun se alkaa asiaa ihmettelemään ja kyselemään...


      • *äityliini*
        Sateenkaari kirjoitti:

        Älä mulle voivottele, voivottele sitte sille miehelles kun se alkaa asiaa ihmettelemään ja kyselemään...

        Eipä ole aihetta,koska mitään vilppiä ei ole käynyt...sulla ei varmaan itselläs oo lapsia,kun noin tuppaat syyttelemään.


      • ..........
        Sateenkaari kirjoitti:

        Älä mulle voivottele, voivottele sitte sille miehelles kun se alkaa asiaa ihmettelemään ja kyselemään...

        Ja sinulla ei ole harmainta aavistusta ilmeisesti silmien värin periytyvyydestä. Silloin joskus koulussa opetettu malli ei ole enää sellaisenaan pätevä...


      • Milla.M
        Sateenkaari kirjoitti:

        Onhan siinä yritystä, mitä voit miehelles yrittää syöttää, miks lapsella on ihan siniset silmät, vaik ei koko suvussa ole.
        Sitte ku vielä vauva olis ihan musta, nii sitte siinä vasta tosi selittäjä tarvitaan.

        olipa taas oikein mieltä ylentävä kirjoitus. Edellinen totesi ettei nimenomaan lähisuvusta löydy sinisilmäisyyttä, mutta jospa ottaisit selvää asioista ennenkuin tulet tänne jupisemaan, nimittäin ruskea/sinisilmäisyys voi periytyä monenkin sukupolven takaa.

        Itse tunnen pariskunnan joilla molemmilla on ruskeat silmät mutta lapsellaan on siniset, ja isästä ei voi kyllä ulkonäön perusteella erehtyä.


      • Anonyymi
        Sateenkaari kirjoitti:

        Älä mulle voivottele, voivottele sitte sille miehelles kun se alkaa asiaa ihmettelemään ja kyselemään...

        On se merkillistä,kun aina pitää olla nekatiivinen ja ilkeä. Yritäppä olla ihmisiksi,äläkä kettuile tästä vauvan silmienväristä. Suosittelen pyytämään anteeksi!


    • iina..

      toinen esittää kysymyksen ja siihen ei mahda kunnollista vastausta saada ... oikein hävettää nämä typerät kirjotukset täällä .. ollaan sentään äidit&isät palstalla eikä millään kakaroiden palstalla .. eikö tänne voisi kirjoittaa asiallisesti ??

      ja aina on heti sanomista jos lapsen isä on eri syntyperää ... johan nyt on ihme kun alkaa käydä lapselliseksi nämä kommentit täällä ..

      itseänikin kiinnostaisi kuulla vastauksia tästä simienväristä, mutta joutuukin lukea noita typeriä juttuja .. hohhoijakkaa ..

      kuitenkin .. jos lapsesi isällä on tummat silmät niin uskon että se periytyy myös lapsellesi .. meilläkin kävi niin vaikka itse ja myös koko sukuni on sinisilmäisiä :)

      • kiiruna

        Meillä tyttärellä on harmaat silmät, vaikka isällään on ruskeat.


    • mintuli

      Olen kuullut että puolen vuoden paikkeilla vo silmien väri alkaa muuttua. Yleensä siniset silmät vauvoilla. Itsekkin jännään kovasti että jääkö sinisiksi vai tuleeko ruskehtavat=)

    • äippä

      Meillä odotetaan kanssa milloin silmien väri vaihtuu. Itselläni on ruskeat silmät ja vauvan isällä siniset. Toivon vaan kovasti että vauvan ( 3 kk) silmät muuttuisi ruskeaksi.

    • Näin ikkään...

      Silmien ruskea sävy on ns. dominoiva eli hallitseva ja sininen resessiivinen eli väistyvä. Tämä siis tarkoittaa että ruskea "voittaa" yleensä sinisen sävyn. Mutta mutta... Kannattaa myös katsoa ruskeasilmäisen vanhemman vanhempien silmien värit koska nekin kertovat paljon mahdollisesta periytyvyydestä. Jos toisella on siniset ja toisella on ruskeat on heidän lapsensa silmien ruskeat alleelit jo "laimentuneet" vaikka hänellä olisikin ruskeat silmät ja näin mahdollisuus hänen lastensa silmien siniseen väriin ovat 50/50. Mutta jos isovanhemmilla on molemmilla ruskeat silmät, myös lapsenlapselle tulee rusekat herkemmin..

      Selkiskö?? Pikkaisen hankala selittää näin kirjoittamalla.. Mutta suht. loogista tämä homma.

      Sovitaanko että Ruskea alleeli on I ja sininen a.

      Isä on ruskeasilmäinen II ja äiti Sinisilmäinen aa.
      Täten lapset ovat Ia Ia Ia ja Ia eli lkaikki rukea silmäisiä.Koska iso Ruskeasilmäinen alleeli I dominoi.

      Mutta jos Isä on Ia ja äiti aa.
      Lapset Ia, Ia, aa ja aa. Eli puolet on rusekasilmäisiä ja puolet sinisilmäisiä..

      Eli tärkeää on katsoa myös isovanhempien silmien väriä sieltä ruskean puolelta..

      Ja lisäkysymyksiä saa esittää...;D

      • Tämän kirjoittanut..

        Niin vielä..

        Itse olen sinisilmäinen ja mieheni on ruskeasilmäinen.. Mieheni äidillä on ruskeat silmät ja isällä siniset joten mieheni silmissä on siis puolet sinistä ja puolet ruskeata.. Ja omissani siis täysin siniset eli mies Ia ja minä aa ja lapsemme -> Ia Ia aa aa suhde siis 50/50. Eli meidän lapsemme tulevat olemaan puolet sinisilmäisiä ja puolet ruskeasilmäisiä.. Tämä on siis mahdollisuus ei tapahdu vuorotellen..;D Meillä on yksi lapsi 9kk vanha ja on ainakin vielä sinisilmäinen.. Olisin toivonut kanssa ruskeasilmäistä mutta aivan ihana poika on...;D Ehkä se on se erilaisuus mikä viehättää...


    • Että silleen.

      on kolme lasta, joiden isä on ruskeasilmäinen ja äiti sinisilmäinen. Kaksi ekaa lasta selkeästi ruskeasilmäisiä heti syntymästään lähtien, nykyisin 3- ja 5-vuotiaina silmät erittäin tumman ruskeat kummallakin. Kolmas lapsi taasen sinisilmäinen ollut syntymästään asti.

    • Nöf

      Olipas täältä vaikea saada vastausta! Ilmeisesti siis ruskea väri silmissä saattaa olla "valmiina" vauvan syntyessä tai muuttua myöhemmin. Kiitos kuitenkin moninaisista vastauksista =) Jään jännityksellä odottamaan -

    • Milla.M

      poika on nyt 10kk, eikä silmistä ota vieläkään oikein selvää minkäväriset ovat tai tulevat olemaan. Heti syntymästään hyvin orvokinsiniset, sitten muuttuivat tummanharmaiksi ja ajan myötä niihin on tullut reippaasti ruskeaa/vihreää sävyä. Tietyssä valossa silmät ovat hyvinkin ruskehtavat, toisaalla taas tummanharmaat. Tällä hetkellä aivan mahdottomuus sanoa niitten väriä. Tottakai toivon että pojalle tulisi isänsä ruskeat simät mutta pääasia että niillä näkee :)

      • nuottiavain

        Meillä ihan samalla tavalla!

        Ensin oli sinimustat , sitten harmaat , ja nyt ruskeaa ja vihreää sävyä paljon. Ja tietyssä valossa ihan ruskeat. Miulla ruskeat silmät, ja toivon että tytölle tulis myös. :) Tyttö nyt 8kk.

        Oikeen kameleontti silmät ;)


    • ovat valmiin

      väriset kahteen ikävuoteen mennessä. Värin kehittymiseen tarvitaan valoa.

      • minulla

        silmien väri vaihtui 18 vuotiaana tummanruskeista kirkkaan sinisiin... ei ole olemassa mitään sääntöä mihinkään.


      • tuittu
        minulla kirjoitti:

        silmien väri vaihtui 18 vuotiaana tummanruskeista kirkkaan sinisiin... ei ole olemassa mitään sääntöä mihinkään.

        Minä tiedän myös erään "värinvaihtajan". Teini-iässä silmien väri muuttui ruskeasta täysin vihreiksi.


    • Anonyymi

      Meidän vauvan silmien väri näkyi heti. Ne olivat siniset, vaikka meillä molemmilla on ruskeat. Vauva on iloinen ja napittaa sinisillä silmillä meitä tarkkaavaisesti, vaikka on vasta 3-kuukauden ikäinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3065
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2301
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1543
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      901
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe