Hello! Kuka tietäis sanoo, mitä ennakko valmisteluita tehdään ennen nivustyrä leikkausta?
Eli tietysti lääkäri tutkii ja tekee lähetteen, ja aikanaan sitten annetaan aika leikkaukseen.
Kuinka pitkiä jonoja leikkauksiin (tyrä vaivaa jokapäiväistä liikkumista ja töissäkin haittaa)? Voiko karvat ajella itse, vai pitääkö antaa jonkun "ammattilaisen" hoitaa asia? Kauanko menee osastolla, ja milloin on taas työkykyinen? Tässäpä näitä kysymyksiä, josko joku tietäis vastauksia? Ujostuttaa mokoma pikku vaiva!
Nivusleikkaus
8
6394
Vastaukset
- toki mentävä on
Heippa! Toki ennakko valmisteluita on hyvä tehdä ennen nivustyrä leikkausta, jos sellainen sattuu omalla kohdalle. Eli tietysti lääkäriin on mentävä, ja toki hän tutkii ja tekee sitten lähetteenkin, sehän on toki selvää, ja aikanaan sitten toki annetaan myös aika toki leikkaukseen.
Elikä, kuinka pitkiä jonoja leikkauksiin siis onkaan, vaivaahan tyrä toki jokapäiväistä liikkumista ja töissäkin haittaa. Karvoja ei toki voi ajella itse, vaan ne pitää toki antaa jonkun "ammattilaisen" hoitaa, elikä hän käyttää ensin hoitoainetta, värjää, kihartaa ja kähertää ja sitten toki leikaakin, toki on kirurgin silloin kivempi leikata, kun karvat ovat hyvin hoidettuja. Ja toki menee kauan myös osastolla, kukas sieltä nyt heti haluaisi lähteä, jos on sisälle jo päässyt, ja varsinkin jos henkilökunta on taas työkykyinen. Elikä tässäpä siis näitä kysymyksiä, josko joku tietäis vastauksia? Ujostuttaa toki mokoma pikku vaiva. - doc
Jonojen pituus riippuu siitä missä asut, tavallisesti jono on 1-6 kk ensikäynnistä leikkaukseen. Yleensä leikkaus tehdään päiväkirurgisesti eli sairaalassa ollaan alle 12 tuntia. Karvoja ei saa ajalla itse. Tarvittaessa hoitaja lyhentää karvat ennen leikkausta.
- ADAMSTICK
Ei ne mitää lyhentele, ne vie ihoo myöten sen minkä tarvitsee, myös palleista. Nyt on toinen palli yläosa karvaton ja2/3 yläpäästä. Olis voinu ottaa koko yläpuolen puhtaaks kun laastari otti niihin kiinni. Sitäpaitsi, homma oli niin kivaa, ettei olis ollu välii vaik olis vieny kaikki:)
- Anna_Liina
Nyt sinulla on jo kiire mennä lääkäriin, joka tutkii sinut. Lääkäri laittaa sitten lähetteen eteenpäin ja sinulle tulee kotiin kirje, jossa on leikkausaika ja -paikka ja muutkin tarkat ohjeet. Leikkaukseen pääsyä saat odottaa kuukausia paikkakunnasta riippumatta.
Leikkaus suoritetaan joko puudutuksessa tai nukutuksessa. Itselleni tehtiin em. leikkaus nukutuksessa ja muistona siitä on vain pari pientä pistettä iholla, niiden kautta leikkaus suoritettiin. Puudutuksessa tehdyn leikkauksen seurauksena saat lopun elämääsi kantaa melko näkyvää arpea, itse en sitä halunnut.
Leikkauksesta toipuminen kestää viikkoja, toipuminen menee sitä paremmin mitä rauhallisemmin toipumisvaiheen ottaan. Pitää vältellä nostelua ja kaikkea ruumiillista työtä viikkojen ajan. Myöskin jälkikivut ovat melkoiset, mutta niihin saa kyllä hyvät lääkkeet.
Nyt KIPIN KAPIN LÄÄKÄRIIN. Tiedäthän kurouman vaaran (miehillä) ym. komplikaatiot, jotka seuraavat, kun tyrä menee tosi pahaksi.
Osastolla menee 1-3 vrk, riippuen tapauksesta. - Entinen potilas
KAnnattaa harkita yksityistä vaihtoehtoa, noin "arassa ja miehisessä" ongelmassa ei soisi tulevan vahinkoja.. ja jonot julkisella on "kiireettömissä tapauksissa" puolesta vuodesta kahteen vuoteen (sanoipa hoititakuu mitä tahansa, niitä ohjeistuksia voi näpärästi kiertää).
Julkinen toki on halvempi, mut siinä ei enää paljon halpa hinta lohduta, jos menetät vasta kirurgiaan erikoistuvan ensikertalaisen söhläyksen takia pallisi... vahinkoja sattuu jatkuvasti! - Mulla on selvätyrä
Olen 15 poika ja mulla on kivutontyrä ollut jo 5 vuotta, kävin lääkärissä 10 vuotiaana ja epäilivät tyrää. Sitten minut lähetettiin toiselle lääkärille ja lääkäri oli venäläinen huono suomi, no ei siinä mitään mutta väitti etttä ei ole tyrää. Olin sillein et jes ja sit annoin asian olla, nyt aloin miettimään että mikä se voi olla jos ei ole tyrä kaikki mitä olen lukenut tyrästä viittaavat siihen, nyt olen harkinnut uudestaan menemistä lääkäriin koska olen 100/100 varma että kyseessä on nivustyrä, makaessa pullistuma häviää ja seisoessa pullistuu takaisin. Mitä mieltä olette?
- eijonoja
Olen eläkeläinen ja vietän päivät Siem Reapissä Kambodijassa. Harrastan paljon kävelyä pakosta lääkkeiden takia. Minulle alkoi vaivata niveltyrä, suureni päivä päivältä iso kun appelsiini, menin paikalliselle lääkärille (hänen oma vastaanotto iltaisin kotona) ,toimii paikallisessa luxussairaalassa. Hän sanoi haluanko maksaa 3000 tai mennä maaseutusairaalaan 700 . Siellä lääkäri kolleegaopiskelija Saksassa opiskelleet. Menin maaseudulle halvempaan jo seuraavana päivänä leikattiin lihtensteinin menetelmällä. Kolmantena päivänä pääsin kotiin. Kaikki hyvin. Miten kauan olisin saanut odottaa ensin lääkärin diagnoosia ja sitten leikkausta Suomessa? Eiran sairaalassa kyllä nopeasti mutta yli 4000 on paljon rahaa!
- Anonyymi
Kyllä nivustyrä toisinaan meinaa jo saaja aikaa vähän itsemurhauksesta haaveilua, vaikka on niin pienehkön näköinen, korkeintaan kananmunan kokoinen suurimmillansa, eikä kipua aiheuta. Pari vuotta sitten taisin alkukesästä huomata että välillä pullahti vasemmassa nivusessa inhasti vaikkapa kustessa ja tarvi varsin kookkaan ponnistuksen. Nyt saa kurkun ryintä helposti pullahduksen aikaan, jumavittulainen. Lienee suurimman osan päivää jollain tavalla pullotus päällä. Miksi kesken parhaimman elämän, ja keskellä kehoa. Ois seevetti jossain laidassa, syrjemmällä, poissa tulilinjalta, vaikka pikkuvarpaan kärjessä se tyrä. kädellä saa pökkästyä sisään mutta on se vain jotenkin jähmeyttävä ja invaliidiuttava vaiva, aina täytyy olla varpaillaan ja vatsaonkaloon kohdistuvia apaineenkasvupyrähdyksiä, t ykä41
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 172403
- 441261
Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!
Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa70907Miten suomalaiset miehet
On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää135848- 45841
- 59807
- 42776
Eräs läheinen sanoi
Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.44755Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä
– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe164742Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)
Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis130694