Uroskoirien räyhäämisestä...

pikkuhaukku

Heips!
Kyselisin tuosta, että mitä tehdä, kun uroskoiraa ei pysty hallitsemaan toisten uroskoirien taikka isojen koirien tullessa vastaan? Meillä todellinen ongelma. :/ Ihmettelenkin usein, että miten jotkut koirat on niin kilttejä, että kävelee vaan ohitse vaikka meidän poikamme räyhää uhkaavasti. Ja nyt pelottaa että nuorempi oppii tuon myös. :( Leikkaukseen ollaan menossa, molemmat pojat täytyis viedä. Siis kastrointiin. Koira haukkuu vielä pitkään senkin jälkeen kun koira on menyt ohitse. Kerran kun vastaan tuli eräs iso koira, ja tais olla uroskin vielä, yritin ottaa koirasta kiinni, en hihnasta vaan valjasita, mutta koira puri mua... :/ En haluis et näin käy enää. :/ Ajatella, jos se joku kerta puriskin oikeen kunnolla. Tiedän, ei sais ottaa kiinni valjaista vaan hihnasta, mutta kun yritin vaan saada sen rauhoittuun... :( Onko kellään mitään hyviä koulutusmenetelmiä asian kanssa ja auttaako kastrointi? Kiitti kaikille vastanneille ja niin koira on nyt 2,5-vuotias.

4

724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tinttu

meillä ohitukset eivät olleet pelkkää räyhäämistä, vaan koirani riuhtoi halutessaan moicata toista koiraa tai ihmistä.. eikun mieletön treenaaminen!kontaktiharjoituksia, naksutin käyttöön. ihan alotettiin kattelemalla muita koiria kauempaa ja pikkuhiljaa lähemmäksi.aktivoin paljon koiraani muiden koirien seurassa. nykyään ohitukset sujuvat melko hyvin. on otettava huomioon urosmaisuus ja mahdolliset koiran kivut. tuollainen käytös voi liittyä kipuihin. koirasi käy ohitustilanteissa ylikierroksilla jolloin saatta näykätä sinua tajuamattaan mitä tekee.
      noh...leikkautin urokseni, kun se oli vähän yli2. se sairasteli jatkuvasti nielutulehduksia tyttöpissojen nuolemisen takia. no terveenä on nyt pysynyt. pientä ärinää on ollut aina uroksille, mutta koskaan ei ole varsinaisesti päälle käynyt, ellei toinen ole tehnyt eka aloitetta. rähinä on jäänyt tavaksi vaikka hormooneja hävinnyt. nyt leikkauksen jälkeen on vain koulutettava se rähinä pois esim. noilla ohitusharjoituksilla. sitäpaitsi siinä menne n. 1 vuosi ennenkuin testosteroni määrä tasoittuu. hirveesti en eroa leikkauksen jälkeen huomaa. hieman paremmin keskittyy koulutuksissa ja ei enää sairastele ja himoitse tyttöjä=)
      en tiedä olinko nyt tarpeeksi selkeä...mutta kannttaa leikkauttaa jos on noin urosmainen. stressitaso laskee ja hieman helpompaa.

• hurtta-83

Olen monasti lenkillä miettinyt että missä nämä räyhääjä koirat ovat?
      Kun kaikki jotka meitä vastaan tuleevat osaavat nätisti kulkea, omani käyttäytyy kuin aivoton.

Minä olen kokeillut namit ja lelut ja aivan kaiken mutta mikään ei tuota toivottua tulosta.
      Välillä ei tarvitse kuin kieltää ja väistää vastaantuleva koira hieman kauempaa ja selvitään rähinöittä, mutta välillä taas rähistään vaikka vastaantulija olisi hyvin kaukana.

Joskus onnistuu ohittaminen niin että koirani aloittaa tuijottamisen kiellän ja siihen loppuu, päästään nätisti ohi.
      Välillä ei auta mikään ei vaikka roikotan koiraa poskivilloista ilmassa ja kiellän. Lopettaa vasta kun käännän koiran ja rauhotan sen siihen niin ettei se voi nähdä toista koiraa, tällöinkin pidän kiinni poskista tai kuonopannan naruista, muutoin en saa koiraan mitään kontaktia.

Kun koira tulee vastaan ja yritän aktivoida sitä jo ennen kuin se edes huomaa toisen koiran onnistuu se tasan siihen asti kunnes koirani tulijan huomaa silloin se on menoa ja sit ei edes kiellot auta, sivuilta ja takaa tulevat koirat eivät niin koiraani hatkauta, mutta nämä suoraan kohti tulevat koirat.

Neuvojahan on jos jonkin moista mutta on tärkeää tietää mistä räyhääminen johtuu, tällöin on helponpaa myös tavan pois kouluttaminen.
      Itse oikeastaan painin lähinnä juuri sen ongelman kanssa.
      Ja yritän löytää keinon millä saan tilanteen kunnialla läpi, näyttäen koiralle ettei sen tarvitse itse tuossa tilanteessa toimia, samalla kuitenkaan tekemättä ohituksesta mitään sirkusnumeroa ja kun koira pitäisi viellä samassa tilanteessa saada rauhoittumaan, minun itseni pitäisi olla rauhallinen ja pakote sekä palkka pitäisi ajoittaa juuri oikeaan kohtaan ja pakotteen pitäisi olla riittävä muttei liian paha, muttei myöskään sellainen etteikö se olisi koiralle kerralla selvä.
      Myös palkkan pitäisi olla niin suuri ja erityinen että koiran saisi palkan toivossa toimimaan ja sitä rataa...

On tullut jokunen opus luettua ja läpi plärättyä.
      On tullut itkettyä ja valvottua öitä, on kysytty neuvoa, hankittu apua ja koulutettu kouluttamisen jälkeenkin.
      On tehty asioita jotka vahvistaa minun ja koirani välistä luottamusta, on vahvistettu johtajuutta.
      On luettu koiran ja suden käyttäytymisestä, koiran elekielestä ja kotikasvatuksesta.
      On tullut tilattua lehtiä, videoita ja kirjoja.
      On hankittu koira kavereita ja harrastettu siedätystä, pikku hiljaa alkaa tulla tulosta...
      joka sadas ohitus onnistuu ilman ärinöitä tai ainakin kiellolla loppuvia ärinöitä =)

Stemppiä teille!!!

• Tosta sun aloituksesta tuli mieleen: Meillä nuorempi tuppaa tervehtimään jokaista tuntematonta lähestyjää nostamalla hännän pystyyn ja joskus se murisee joskus haukkuu, joskus menee vaan kylmästi, ilmeenkään värähtämättä ohi. Mutta kun tulee sellainen räyhä vastaan niin eikö meiän koira (narttu) laitakin sitten parastaan. Kävelee ohitte kuin maailmanherra: "Ja minähän en tosiaankaan ole sellainen räyhä!" Tosin on se joskus örähtänyt takaisin. Meidän toinen (leikattu narttu) taas on ihan pipi. Kaikki ja mikä tahansa vähänkin koiraa muistuttava (laukku, liikennemerkki, pikkulapsi, pulkka) äristään.

• sari
        Neeta kirjoitti:

Tosta sun aloituksesta tuli mieleen: Meillä nuorempi tuppaa tervehtimään jokaista tuntematonta lähestyjää nostamalla hännän pystyyn ja joskus se murisee joskus haukkuu, joskus menee vaan kylmästi, ilmeenkään värähtämättä ohi. Mutta kun tulee sellainen räyhä vastaan niin eikö meiän koira (narttu) laitakin sitten parastaan. Kävelee ohitte kuin maailmanherra: "Ja minähän en tosiaankaan ole sellainen räyhä!" Tosin on se joskus örähtänyt takaisin. Meidän toinen (leikattu narttu) taas on ihan pipi. Kaikki ja mikä tahansa vähänkin koiraa muistuttava (laukku, liikennemerkki, pikkulapsi, pulkka) äristään.

Itselläi on todella suuri koira ja olen tottunut siihen,että kun tulee pienempiä koiria vastaan,niin ne räyhää kuin viimeistä päivää.Oma koirani vain ihmettelee että mikäs sintti tuosskain räksyttää ja kävelee ohi.Onneksi se ei minua häiritse.Onhan se pelottavaa kun iso jössikkä kävelee vastaan=)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      37
      5106
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      82
      3636
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      35
      3026
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      61
      2995
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      10
      2916
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2353
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1838
    8. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      9
      1780
    9. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1721
    10. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      139
      1698
    Aihe