Miten tuo kotitalousvähennys oikein menee käytännössä. Jos tilaan siivoojan kotiin niin maksan siitä ns. listahinnan, toimitan kuitin verottajalle ja saan sitten rahaa takaisin vuoden päästä palautuksena? Kun mietin vaan että hyödyttääkö tuo vähennys oikeastaan mitään noin kuukausibudjetissa, jos kerran rahaa saa takaisin vasta pitkän ajan päästä. Vai vähennetäänkö se 60% saman tien niistä hinnoista?
Kotitalousvähennyksestä
5
752
Vastaukset
- verovähennys
Kotitalousvähennys on verovähennys eli vähennystä pyydät itse verottajalta. Ja vähennys tehdään suoraan verosta - ei verotettavasta tulosta. Siis merkittävä etu.
Lisätietoja http://www.vero.fi ja hakusanaksi tuo
kotitalousvähennys.- Alli
Saat verovähennyksen kotitalousvähennyksestä suoraan verokortin prosentteihisi alennuksena, jos osaat arvioida vuoden maksusi suht tarkkaan.
Siis esimerkiksi, jos sinulla käy siivooja, jolle maksat kuukausittain 150e, niin laske 12x150e = 1800e ja ota siitä 60% eli 1080e. Tästä on omavastuuta 100e ja sen 980e saat vähentää suoraan maksamistasi veroista, eli saat 81,67e enemmän käteen kuukaudessa (käytännössä saat uuden veroprosentin puolen prosentin tarkkuudella ja loppu korjautuu valmistuneessa verotuksessa).
TAI SITTEN saat 980e palautusta vuoden kuluttua, jos et tee mitään prosenttimuutoksia verotukseesi.
Arvaa muuten oliko kiva taas saada aika mukavasti veronpalautusta kotitalousvähennyksen vuoksi :) Sekin on yksi kohtalainen tapa säästää.
Alli - vastauksesta
Alli kirjoitti:
Saat verovähennyksen kotitalousvähennyksestä suoraan verokortin prosentteihisi alennuksena, jos osaat arvioida vuoden maksusi suht tarkkaan.
Siis esimerkiksi, jos sinulla käy siivooja, jolle maksat kuukausittain 150e, niin laske 12x150e = 1800e ja ota siitä 60% eli 1080e. Tästä on omavastuuta 100e ja sen 980e saat vähentää suoraan maksamistasi veroista, eli saat 81,67e enemmän käteen kuukaudessa (käytännössä saat uuden veroprosentin puolen prosentin tarkkuudella ja loppu korjautuu valmistuneessa verotuksessa).
TAI SITTEN saat 980e palautusta vuoden kuluttua, jos et tee mitään prosenttimuutoksia verotukseesi.
Arvaa muuten oliko kiva taas saada aika mukavasti veronpalautusta kotitalousvähennyksen vuoksi :) Sekin on yksi kohtalainen tapa säästää.
AlliOk, kiitos. Sellainen juttu vielä että kun olen koko lyhyen elämäni kuulunut tuohon veroehdotuksen piiriin eli ei ole koskaan tarvinnut veroilmoituksia täytellä, niin meneekö homma sitten niin että jos haluan vähennyksen takaisin palautuksena, niin kun veroehdotus tulee liitän siihen mukaan kuitin vuoden siivouksesta ja lähetän takaisin verovirastoon? Vai vaatiiko se jotain täsmällisempää erittelyä?
- Alli
vastauksesta kirjoitti:
Ok, kiitos. Sellainen juttu vielä että kun olen koko lyhyen elämäni kuulunut tuohon veroehdotuksen piiriin eli ei ole koskaan tarvinnut veroilmoituksia täytellä, niin meneekö homma sitten niin että jos haluan vähennyksen takaisin palautuksena, niin kun veroehdotus tulee liitän siihen mukaan kuitin vuoden siivouksesta ja lähetän takaisin verovirastoon? Vai vaatiiko se jotain täsmällisempää erittelyä?
Tarvitset yhden lomakkeen kuittien lisäksi. Mutta nyt kun me kaikki kuulumme veroehdotuksen piiriin (systeemi muuttui muutenkin), niin sen toukokuussa tulevan ehdotuksen korjaukseksi palautat VAIN kotitalousvähennystä koskevan lomakkeen vero.fi sivulta (voit täyttää sen netissäkin). Kaikki verotusta koskevat kuitit joudumme nyt itse säilyttämään jopa 6 vuotta (myös digitaalinen säilytys kelpaa) mahdollista tarkistusta varten. Kuitteja ei enää lähetetä minnekään.
Lomake on täällä:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=2637;165040
Mukavampaa verovuotta 2006 :)
Alli - Alli
Alli kirjoitti:
Tarvitset yhden lomakkeen kuittien lisäksi. Mutta nyt kun me kaikki kuulumme veroehdotuksen piiriin (systeemi muuttui muutenkin), niin sen toukokuussa tulevan ehdotuksen korjaukseksi palautat VAIN kotitalousvähennystä koskevan lomakkeen vero.fi sivulta (voit täyttää sen netissäkin). Kaikki verotusta koskevat kuitit joudumme nyt itse säilyttämään jopa 6 vuotta (myös digitaalinen säilytys kelpaa) mahdollista tarkistusta varten. Kuitteja ei enää lähetetä minnekään.
Lomake on täällä:
http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=2637;165040
Mukavampaa verovuotta 2006 :)
AlliTarkistathan että siivoojasi on ennakkoperintärekisterissä. Firmathan yleensä ovat automaattisesti, mutta voi yksityinenkin siivooja olla, kunhan tarkistat asian. Muuten et saa näitä vähennyksiä - siis pimeistä maksuista, joista siivouksen tekijä ei maksa veroja.
Jos taas liityt työnvälitystoimiston kautta siivousrinkiin, niin niistä maksuista ei enää saa verovähennystä, koska hinta on jo muuten tuettu (siis hyvin edullinen).
Mutta monta tapaa kokeilleena suositan firmaa (jossa on monta siivoojaa). Rinkiläiset ovat työnantajan asemassa ja jos esim. ringin siivooja sairastuu, niin rinkiläiset kustantavat myös sairaspäivät, vaikka siivousta ei saada. Mutta jos firmassa vakisiivoojani sairastuu, niin tilalle tulee sijainen.
Alli vielä
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 938138
- 403922
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021916- 241400
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html341241Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,321122Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121020Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53857Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31832Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29797