hihnanvaihtoväli?onko totta

esco89

Olen jo pidemmän aikaa meinannut hankkia Escortin (1.6/1.8 96) - 97. Mutta vähän mietityttää jostain kuulin jakohihnan vaihtovälin olevan 40000 tkm.(pitäneekö paikkansa?)

Kilometrejä tulee suurinpiirtein vuodessa se.
Eli joka vuosi olisi remmin vaihto (minkähän hintanen remppa keskimäärin on).

21

8669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remmi

      sellane auto mis on ketju ei tarvi ku ajaa.

    • ihmeessä

      Dieselauto noilla kilometreillä.

      • aina

        90tkm hihnanvaihto. Kelpo peli, kunhan ruostesuojaat. Koneella ajaa kevyesti 400tkm jos huollat säännöllisesti. Motori ja ajo-ominaisuudet on parasta mitä rahalla saa.


    • Tomppa

      Ainakin 1.6 dsl vaihtoväli 60000 km. Ei oo vaikea vaihtaa.

    • Kotimekaanikko

      Vanhemmissa Escoissa hinhan vaihtoväli on tuo 40000 km. Jossain on annettu tietoa myös tuosta 60000 km vaihtovälistä, mutta sitä ei kannata uskoa. Kannattaa vaihtaa se mielellään jo ennen kuin 40000 km on täynnä, niin silloin saa ajella huolettomasti.

      Ei ole iso kustannus, vaikka sen vaihdattaisi merkkiliikkeessä. Tai kaikkihan on suhteellista :)

      Joissain 90-95 mallin Escoissa hihnoja katkesi alle 40000 km:n ajon. Nuo hihnat lienevät olleet jotenkin viallisia, tai sitten autoja oli revitelty oikein kunnolla. Tuo hihna kun kuluu ja väsyy myös kiihdyteltäessä ja tehtäessä moottorijarrutuksia. Tätä eivät kaikki autoilijat tiedä/tajua, vaan uskovat kulumisen/venymisen johtuvan pelkästään hihnan pyörimisestä johtuvasta hankauksesta.

      • ese87

        Eset -98 -00 vaihtoväli 120000/5v
        Soitto Fordille selventää asian.

        Ei ainakaan ittellä ollut 105 000 huollossa tarvetta vaihtaa, seuraavassa sitten vaihtuu.


      • Happonen

        Mitä vaikutusta moottorijarrutuksella on muka hihnan kestoon, ei mitään! Ihan samoin se silloin pyörii, vedätetään tai jarrutetaan moottorilla.


      • Kotimekaanikko
        Happonen kirjoitti:

        Mitä vaikutusta moottorijarrutuksella on muka hihnan kestoon, ei mitään! Ihan samoin se silloin pyörii, vedätetään tai jarrutetaan moottorilla.

        Et ilmeisesti tunne moottoria ja sen aiheuttamia vastuksia juuri lainkaan? No eipä hätiä mitiä, kirjastossa tai netistä etsimällä voit lukea kaikkea mitä tapahtuu syylarin ja vaihdekepin välillä. Parhailta sivuilta löytyy myös vikoihin liittyviä ja niitä aiheuttavia selostuksia, joihin todella kannattaa perehtyä. Ja jos oikein tarkkan haet, löydät myös selostuksia siitä, mitkä syyt johtavat jakohihnan katkeamiseen.


      • Happonen
        Kotimekaanikko kirjoitti:

        Et ilmeisesti tunne moottoria ja sen aiheuttamia vastuksia juuri lainkaan? No eipä hätiä mitiä, kirjastossa tai netistä etsimällä voit lukea kaikkea mitä tapahtuu syylarin ja vaihdekepin välillä. Parhailta sivuilta löytyy myös vikoihin liittyviä ja niitä aiheuttavia selostuksia, joihin todella kannattaa perehtyä. Ja jos oikein tarkkan haet, löydät myös selostuksia siitä, mitkä syyt johtavat jakohihnan katkeamiseen.

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!


      • Voortisti
        Happonen kirjoitti:

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!

        Jos hihna löysällä niin voi hypätä herkemmin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa ajossa sillä toisiopuolella on isommat vapaat välit johon löysä normaalisti kerääntyy ja tuo voi aihettaa hypyn kun rasitussuunta yhtäkkiä muuttuu!


      • Happonen
        Voortisti kirjoitti:

        Jos hihna löysällä niin voi hypätä herkemmin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa ajossa sillä toisiopuolella on isommat vapaat välit johon löysä normaalisti kerääntyy ja tuo voi aihettaa hypyn kun rasitussuunta yhtäkkiä muuttuu!

        Jos voimansiirtopuolella on hihna, siellä muuttuisi rasitussuunta moottorijarrutuksessa, mutta nokka-akselin hihnassa ei. Aina siellä on samat venttiilit liikutettavana, joten rasitus pysyy samana.


      • Happonen
        Happonen kirjoitti:

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!

        Löytyykö tietoa??


      • Tilhen
        Happonen kirjoitti:

        Löytyykö tietoa??

        Ei.


    • Voortisti

      Eka Zeteceissä -92 vaihtoväli oli 100tkm, muuttui joskus -94 tai -95 (?) ja on ainakin mallissa -96 ja uudemmissa 120tkm tai 4v. Tuo pensoissa.

    • Mersumies3

      Onko jossain päin maailmaa joku joskus ajanu foortilla yli 40000 km?? Ei kai saatana, ainakaan samalla?

      • Jorma Isojorma

        Kyllä on, ja huomattavasti vähemmällä bensamäärällä ja aivan älyttömästi pienemmillä korjauskuluilla kuin Mersulla.


      • Tepi

        Etulampunvaihto yli 1000 euroa, sillä saa Fordin kaikki vuosihuollot!


      • Jullet

        Hai sie mersumies!


      • diplinssi

        Mersu- ja Bemarimiehet:
        Teidän laatukäsityksenne ovat 60-luvulta, jolloin ne olivat laadussa ylivoimaisia.
        Appiukkonikin oli erittäin tyytyväinen v.62, kun sai ostettua kunnollisen länsiauton, BMW 1500.
        Edellinen auto oli Jovet Javelin (lentävä keihäs), englantilainen romu.
        BMW1500 oli kyllä edistyksellinen, mm. kannen yläpuolinen nokka-akseli ketjulla (Fordilla työntötankokoneita vielä 90-luvulla).
        Mutta herätkää, mersumiehet! Minä siirryin Fordista Sunnyyn jo v.92 (2 yläp. nokka-akselia ketjulla), Almeraan v.2002 ( suorasytytys).
        Sunny nyt vaimon ja varmempaa peliä saa hakea ja kulkee 1mk/km, kun Mersut on siirtyneet euroon (1e/km).


    • se on siinä.

      kysymykseen vastaus mikä on 100% faktaa. 1994 ja sitä uudemmat zetek eskot hihnanvaihtoväli on 120000km.

      • pikaisesta hihnan

        vaihtotarpeesta, sen voi todeta itsekin. Kun hihna lähestyy kypsymispistettä, siihen alkaa muodostua poikittaisia katkoksia. Yleensäottaen hihna on hemmetin lujaa tekoa, ei katkea helposti, jos vain muut kamat ( esim. kiristin ) ovat kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ketä tietää

      Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      66
      6321
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

      Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      64
      5707
    3. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

      Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      133
      4848
    4. Onko kaipaamallasi

      Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      61
      3977
    5. Näytitpä taas niin hyvältä!

      Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3865
    6. Veikeä Satu

      Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      36
      3277
    7. Oletko nyt

      Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      69
      3051
    8. Rakastatko?

      Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      62
      2901
    9. Mikä haluat olla kaivatullesi?

      1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      77
      2689
    10. Kosiako meinasit?

      Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      48
      2005
    Aihe