hihnanvaihtoväli?onko totta

esco89

Olen jo pidemmän aikaa meinannut hankkia Escortin (1.6/1.8 96) - 97. Mutta vähän mietityttää jostain kuulin jakohihnan vaihtovälin olevan 40000 tkm.(pitäneekö paikkansa?)

Kilometrejä tulee suurinpiirtein vuodessa se.
Eli joka vuosi olisi remmin vaihto (minkähän hintanen remppa keskimäärin on).

21

8583

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remmi

      sellane auto mis on ketju ei tarvi ku ajaa.

    • ihmeessä

      Dieselauto noilla kilometreillä.

      • aina

        90tkm hihnanvaihto. Kelpo peli, kunhan ruostesuojaat. Koneella ajaa kevyesti 400tkm jos huollat säännöllisesti. Motori ja ajo-ominaisuudet on parasta mitä rahalla saa.


    • Tomppa

      Ainakin 1.6 dsl vaihtoväli 60000 km. Ei oo vaikea vaihtaa.

    • Kotimekaanikko

      Vanhemmissa Escoissa hinhan vaihtoväli on tuo 40000 km. Jossain on annettu tietoa myös tuosta 60000 km vaihtovälistä, mutta sitä ei kannata uskoa. Kannattaa vaihtaa se mielellään jo ennen kuin 40000 km on täynnä, niin silloin saa ajella huolettomasti.

      Ei ole iso kustannus, vaikka sen vaihdattaisi merkkiliikkeessä. Tai kaikkihan on suhteellista :)

      Joissain 90-95 mallin Escoissa hihnoja katkesi alle 40000 km:n ajon. Nuo hihnat lienevät olleet jotenkin viallisia, tai sitten autoja oli revitelty oikein kunnolla. Tuo hihna kun kuluu ja väsyy myös kiihdyteltäessä ja tehtäessä moottorijarrutuksia. Tätä eivät kaikki autoilijat tiedä/tajua, vaan uskovat kulumisen/venymisen johtuvan pelkästään hihnan pyörimisestä johtuvasta hankauksesta.

      • ese87

        Eset -98 -00 vaihtoväli 120000/5v
        Soitto Fordille selventää asian.

        Ei ainakaan ittellä ollut 105 000 huollossa tarvetta vaihtaa, seuraavassa sitten vaihtuu.


      • Happonen

        Mitä vaikutusta moottorijarrutuksella on muka hihnan kestoon, ei mitään! Ihan samoin se silloin pyörii, vedätetään tai jarrutetaan moottorilla.


      • Kotimekaanikko
        Happonen kirjoitti:

        Mitä vaikutusta moottorijarrutuksella on muka hihnan kestoon, ei mitään! Ihan samoin se silloin pyörii, vedätetään tai jarrutetaan moottorilla.

        Et ilmeisesti tunne moottoria ja sen aiheuttamia vastuksia juuri lainkaan? No eipä hätiä mitiä, kirjastossa tai netistä etsimällä voit lukea kaikkea mitä tapahtuu syylarin ja vaihdekepin välillä. Parhailta sivuilta löytyy myös vikoihin liittyviä ja niitä aiheuttavia selostuksia, joihin todella kannattaa perehtyä. Ja jos oikein tarkkan haet, löydät myös selostuksia siitä, mitkä syyt johtavat jakohihnan katkeamiseen.


      • Happonen
        Kotimekaanikko kirjoitti:

        Et ilmeisesti tunne moottoria ja sen aiheuttamia vastuksia juuri lainkaan? No eipä hätiä mitiä, kirjastossa tai netistä etsimällä voit lukea kaikkea mitä tapahtuu syylarin ja vaihdekepin välillä. Parhailta sivuilta löytyy myös vikoihin liittyviä ja niitä aiheuttavia selostuksia, joihin todella kannattaa perehtyä. Ja jos oikein tarkkan haet, löydät myös selostuksia siitä, mitkä syyt johtavat jakohihnan katkeamiseen.

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!


      • Voortisti
        Happonen kirjoitti:

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!

        Jos hihna löysällä niin voi hypätä herkemmin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa ajossa sillä toisiopuolella on isommat vapaat välit johon löysä normaalisti kerääntyy ja tuo voi aihettaa hypyn kun rasitussuunta yhtäkkiä muuttuu!


      • Happonen
        Voortisti kirjoitti:

        Jos hihna löysällä niin voi hypätä herkemmin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa ajossa sillä toisiopuolella on isommat vapaat välit johon löysä normaalisti kerääntyy ja tuo voi aihettaa hypyn kun rasitussuunta yhtäkkiä muuttuu!

        Jos voimansiirtopuolella on hihna, siellä muuttuisi rasitussuunta moottorijarrutuksessa, mutta nokka-akselin hihnassa ei. Aina siellä on samat venttiilit liikutettavana, joten rasitus pysyy samana.


      • Happonen
        Happonen kirjoitti:

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!

        Löytyykö tietoa??


      • Tilhen
        Happonen kirjoitti:

        Löytyykö tietoa??

        Ei.


    • Voortisti

      Eka Zeteceissä -92 vaihtoväli oli 100tkm, muuttui joskus -94 tai -95 (?) ja on ainakin mallissa -96 ja uudemmissa 120tkm tai 4v. Tuo pensoissa.

    • Mersumies3

      Onko jossain päin maailmaa joku joskus ajanu foortilla yli 40000 km?? Ei kai saatana, ainakaan samalla?

      • Jorma Isojorma

        Kyllä on, ja huomattavasti vähemmällä bensamäärällä ja aivan älyttömästi pienemmillä korjauskuluilla kuin Mersulla.


      • Tepi

        Etulampunvaihto yli 1000 euroa, sillä saa Fordin kaikki vuosihuollot!


      • Jullet

        Hai sie mersumies!


      • diplinssi

        Mersu- ja Bemarimiehet:
        Teidän laatukäsityksenne ovat 60-luvulta, jolloin ne olivat laadussa ylivoimaisia.
        Appiukkonikin oli erittäin tyytyväinen v.62, kun sai ostettua kunnollisen länsiauton, BMW 1500.
        Edellinen auto oli Jovet Javelin (lentävä keihäs), englantilainen romu.
        BMW1500 oli kyllä edistyksellinen, mm. kannen yläpuolinen nokka-akseli ketjulla (Fordilla työntötankokoneita vielä 90-luvulla).
        Mutta herätkää, mersumiehet! Minä siirryin Fordista Sunnyyn jo v.92 (2 yläp. nokka-akselia ketjulla), Almeraan v.2002 ( suorasytytys).
        Sunny nyt vaimon ja varmempaa peliä saa hakea ja kulkee 1mk/km, kun Mersut on siirtyneet euroon (1e/km).


    • se on siinä.

      kysymykseen vastaus mikä on 100% faktaa. 1994 ja sitä uudemmat zetek eskot hihnanvaihtoväli on 120000km.

      • pikaisesta hihnan

        vaihtotarpeesta, sen voi todeta itsekin. Kun hihna lähestyy kypsymispistettä, siihen alkaa muodostua poikittaisia katkoksia. Yleensäottaen hihna on hemmetin lujaa tekoa, ei katkea helposti, jos vain muut kamat ( esim. kiristin ) ovat kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      85
      4768
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      164
      3572
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3159
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      200
      2014
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      34
      1845
    6. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      46
      1803
    7. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      27
      1782
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1704
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18
      1621
    10. Mukavaa perjantaita

      Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1617
    Aihe