hihnanvaihtoväli?onko totta

esco89

Olen jo pidemmän aikaa meinannut hankkia Escortin (1.6/1.8 96) - 97. Mutta vähän mietityttää jostain kuulin jakohihnan vaihtovälin olevan 40000 tkm.(pitäneekö paikkansa?)

Kilometrejä tulee suurinpiirtein vuodessa se.
Eli joka vuosi olisi remmin vaihto (minkähän hintanen remppa keskimäärin on).

21

8860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • remmi

      sellane auto mis on ketju ei tarvi ku ajaa.

    • ihmeessä

      Dieselauto noilla kilometreillä.

      • aina

        90tkm hihnanvaihto. Kelpo peli, kunhan ruostesuojaat. Koneella ajaa kevyesti 400tkm jos huollat säännöllisesti. Motori ja ajo-ominaisuudet on parasta mitä rahalla saa.


    • Tomppa

      Ainakin 1.6 dsl vaihtoväli 60000 km. Ei oo vaikea vaihtaa.

    • Kotimekaanikko

      Vanhemmissa Escoissa hinhan vaihtoväli on tuo 40000 km. Jossain on annettu tietoa myös tuosta 60000 km vaihtovälistä, mutta sitä ei kannata uskoa. Kannattaa vaihtaa se mielellään jo ennen kuin 40000 km on täynnä, niin silloin saa ajella huolettomasti.

      Ei ole iso kustannus, vaikka sen vaihdattaisi merkkiliikkeessä. Tai kaikkihan on suhteellista :)

      Joissain 90-95 mallin Escoissa hihnoja katkesi alle 40000 km:n ajon. Nuo hihnat lienevät olleet jotenkin viallisia, tai sitten autoja oli revitelty oikein kunnolla. Tuo hihna kun kuluu ja väsyy myös kiihdyteltäessä ja tehtäessä moottorijarrutuksia. Tätä eivät kaikki autoilijat tiedä/tajua, vaan uskovat kulumisen/venymisen johtuvan pelkästään hihnan pyörimisestä johtuvasta hankauksesta.

      • ese87

        Eset -98 -00 vaihtoväli 120000/5v
        Soitto Fordille selventää asian.

        Ei ainakaan ittellä ollut 105 000 huollossa tarvetta vaihtaa, seuraavassa sitten vaihtuu.


      • Happonen

        Mitä vaikutusta moottorijarrutuksella on muka hihnan kestoon, ei mitään! Ihan samoin se silloin pyörii, vedätetään tai jarrutetaan moottorilla.


      • Kotimekaanikko
        Happonen kirjoitti:

        Mitä vaikutusta moottorijarrutuksella on muka hihnan kestoon, ei mitään! Ihan samoin se silloin pyörii, vedätetään tai jarrutetaan moottorilla.

        Et ilmeisesti tunne moottoria ja sen aiheuttamia vastuksia juuri lainkaan? No eipä hätiä mitiä, kirjastossa tai netistä etsimällä voit lukea kaikkea mitä tapahtuu syylarin ja vaihdekepin välillä. Parhailta sivuilta löytyy myös vikoihin liittyviä ja niitä aiheuttavia selostuksia, joihin todella kannattaa perehtyä. Ja jos oikein tarkkan haet, löydät myös selostuksia siitä, mitkä syyt johtavat jakohihnan katkeamiseen.


      • Happonen
        Kotimekaanikko kirjoitti:

        Et ilmeisesti tunne moottoria ja sen aiheuttamia vastuksia juuri lainkaan? No eipä hätiä mitiä, kirjastossa tai netistä etsimällä voit lukea kaikkea mitä tapahtuu syylarin ja vaihdekepin välillä. Parhailta sivuilta löytyy myös vikoihin liittyviä ja niitä aiheuttavia selostuksia, joihin todella kannattaa perehtyä. Ja jos oikein tarkkan haet, löydät myös selostuksia siitä, mitkä syyt johtavat jakohihnan katkeamiseen.

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!


      • Voortisti
        Happonen kirjoitti:

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!

        Jos hihna löysällä niin voi hypätä herkemmin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa ajossa sillä toisiopuolella on isommat vapaat välit johon löysä normaalisti kerääntyy ja tuo voi aihettaa hypyn kun rasitussuunta yhtäkkiä muuttuu!


      • Happonen
        Voortisti kirjoitti:

        Jos hihna löysällä niin voi hypätä herkemmin moottorijarrutuksessa kuin normaalissa ajossa sillä toisiopuolella on isommat vapaat välit johon löysä normaalisti kerääntyy ja tuo voi aihettaa hypyn kun rasitussuunta yhtäkkiä muuttuu!

        Jos voimansiirtopuolella on hihna, siellä muuttuisi rasitussuunta moottorijarrutuksessa, mutta nokka-akselin hihnassa ei. Aina siellä on samat venttiilit liikutettavana, joten rasitus pysyy samana.


      • Happonen
        Happonen kirjoitti:

        Huomaakin jutustasi, että olet "kotimekaanikko", joka luulee tietävänsä kaikenlaista moottorin toiminnasta.

        Kerrohan minulle tai laita linkki, josta selviää että hihna rasittuu enemmän moottorijarrutuksessa 4000 kierroksella (vaikka alamäkeä ajettaessa) kuin ajettaessa tietä tasaisella 4000 kierroksen moottorikierroksilla. Taitaa olla toisinpäin asianlaita!

        Löytyykö tietoa??


      • Tilhen
        Happonen kirjoitti:

        Löytyykö tietoa??

        Ei.


    • Voortisti

      Eka Zeteceissä -92 vaihtoväli oli 100tkm, muuttui joskus -94 tai -95 (?) ja on ainakin mallissa -96 ja uudemmissa 120tkm tai 4v. Tuo pensoissa.

    • Mersumies3

      Onko jossain päin maailmaa joku joskus ajanu foortilla yli 40000 km?? Ei kai saatana, ainakaan samalla?

      • Jorma Isojorma

        Kyllä on, ja huomattavasti vähemmällä bensamäärällä ja aivan älyttömästi pienemmillä korjauskuluilla kuin Mersulla.


      • Tepi

        Etulampunvaihto yli 1000 euroa, sillä saa Fordin kaikki vuosihuollot!


      • Jullet

        Hai sie mersumies!


      • diplinssi

        Mersu- ja Bemarimiehet:
        Teidän laatukäsityksenne ovat 60-luvulta, jolloin ne olivat laadussa ylivoimaisia.
        Appiukkonikin oli erittäin tyytyväinen v.62, kun sai ostettua kunnollisen länsiauton, BMW 1500.
        Edellinen auto oli Jovet Javelin (lentävä keihäs), englantilainen romu.
        BMW1500 oli kyllä edistyksellinen, mm. kannen yläpuolinen nokka-akseli ketjulla (Fordilla työntötankokoneita vielä 90-luvulla).
        Mutta herätkää, mersumiehet! Minä siirryin Fordista Sunnyyn jo v.92 (2 yläp. nokka-akselia ketjulla), Almeraan v.2002 ( suorasytytys).
        Sunny nyt vaimon ja varmempaa peliä saa hakea ja kulkee 1mk/km, kun Mersut on siirtyneet euroon (1e/km).


    • se on siinä.

      kysymykseen vastaus mikä on 100% faktaa. 1994 ja sitä uudemmat zetek eskot hihnanvaihtoväli on 120000km.

      • pikaisesta hihnan

        vaihtotarpeesta, sen voi todeta itsekin. Kun hihna lähestyy kypsymispistettä, siihen alkaa muodostua poikittaisia katkoksia. Yleensäottaen hihna on hemmetin lujaa tekoa, ei katkea helposti, jos vain muut kamat ( esim. kiristin ) ovat kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

      Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      51
      7616
    2. Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!

      🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin
      Maailman menoa
      20
      7324
    3. Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h

      Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va
      Maailman menoa
      67
      7204
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      165
      6808
    5. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      46
      6675
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      75
      5681
    7. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

      seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      18
      5668
    8. Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa

      Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko
      Maailman menoa
      101
      5445
    9. Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista

      kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi
      Maailman menoa
      21
      5390
    10. Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä

      Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas
      Maailman menoa
      106
      5055
    Aihe