koiran pakonomainen tarve juoda

terrieri

Koirallani on ehkä heiman omituinen vaiva, se on eläinlääkärin diagnoosin mukaan todettu juopoksi eli se ei osaa lopettaa veden juomistaan. Terrierini on jo aika vanha (10 vee, tosin itselläni ollut vasta vähän aikaa) ja aluksi luulin sen oireilun olevan kilpirauhasista johtuvaa (ed.omistaja kertoi niin). Mutta itseäni alkoi kummastuttaa tuo ainainen juominen ja todella kova pissaamisen tarve ja kun päivittäin viikolla joutui olemaan yksin (koirakaverin kanssa tosin) kotona niin sitä pissiä oli sitten kotia tullessa todella runsaasti lattioilla. Eikun lääkäriin ja selvittämään voiko tuolle kilpirauhasvaivalle tehdä jotakin. Siellähän se selvisi että vikaa ei ole kuin juomisessa ja siinä että ei osaa lopettaa ajoissa. Että tälläinen vaiva, ei kovin yleinen tosin. Nyt ollaan selvitty jo monta kuukautta ja ei ole pissannut kertaakaan lattioille kun ollaan säännöstelty juominen oikeisiin mittasuhteisiin- ennen kun sitä vettä mennä hurahti litrakaupalla ja samantien tuli ulos... Että tälläista meillä, onko muilla kokemuksia?

12

14447

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuulee

Mitenkään eläinlääkärin ammattitaitoa epäilemättä tulee kuitenkin mieleen, onkohan munuaisten kunto selvitetty...Munuaisvika vanhalla koiralla on kuitenkin aika yleinen ja ilman ruokavaliota koiran elämä saattaa lyhentyä huomattavasti...Vika on parantumaton, mutta ruokavalio auttaa sen kurissa pitämistä.

• terrieri

kaikki kokeet on otettu ja tulokset oli puhtaat - terve kuin pukki ja turkki kiiltää ja vikaa ei ole missään. Ja toivottavasti ei tulekkaan kun vanhus jo on...Aikaisemmin eli kun koira ei ollut minulla oli kilpirauhasvika todettu, mutta sitä ei kukaan ollut hoitanu ( ei kuulemma ollut mahdollista). Mutta uskoisin että kyse ei todellakan ole siitä vaan ihan pakonomaisesta tarpeesta juoda kuppi tyhjäksi, koska niin terveeltä koirani vaikuttaa. Itse olen aika hanakka viemään eläimiäni lääkäriin jos pienintäkään aihetta löytyy ,mutta luotan kyllä tässä tapauksessa lääkärin arvioon.

• Mappe
        terrieri kirjoitti:

kaikki kokeet on otettu ja tulokset oli puhtaat - terve kuin pukki ja turkki kiiltää ja vikaa ei ole missään. Ja toivottavasti ei tulekkaan kun vanhus jo on...Aikaisemmin eli kun koira ei ollut minulla oli kilpirauhasvika todettu, mutta sitä ei kukaan ollut hoitanu ( ei kuulemma ollut mahdollista). Mutta uskoisin että kyse ei todellakan ole siitä vaan ihan pakonomaisesta tarpeesta juoda kuppi tyhjäksi, koska niin terveeltä koirani vaikuttaa. Itse olen aika hanakka viemään eläimiäni lääkäriin jos pienintäkään aihetta löytyy ,mutta luotan kyllä tässä tapauksessa lääkärin arvioon.

Mitähän mahdat tuolla tarkoittaa?
        Kilpirauhasessa voi olla toimintahäiriöitä(joko liikatoimintaa tai vajaatoimintaa). Sairaus todetaan verikokeesta ja sitä on mahdollista hoitaa lääkityksellä, ja jo koiran hyvinvoinnin kannalta se pitääkin hoitaa!!! Lääkitys ei paranna sairaudesta mutta se lieventää sairauden aiheuttamia oireita jahidastaa sairauden etenemistä.
        Jos eläinlääkäri on todella sanonut ettei kilpirauhasentoimintahäiriöitä ole mahdollista hoitaa vaihtaisin lääkäriä oitis ja tekisin moisesta puoskarista ilmoituksen eteenpäin!!!

• terrieri
        Mappe kirjoitti:

Mitähän mahdat tuolla tarkoittaa?
        Kilpirauhasessa voi olla toimintahäiriöitä(joko liikatoimintaa tai vajaatoimintaa). Sairaus todetaan verikokeesta ja sitä on mahdollista hoitaa lääkityksellä, ja jo koiran hyvinvoinnin kannalta se pitääkin hoitaa!!! Lääkitys ei paranna sairaudesta mutta se lieventää sairauden aiheuttamia oireita jahidastaa sairauden etenemistä.
        Jos eläinlääkäri on todella sanonut ettei kilpirauhasentoimintahäiriöitä ole mahdollista hoitaa vaihtaisin lääkäriä oitis ja tekisin moisesta puoskarista ilmoituksen eteenpäin!!!

tuo diagnoosi oli tehty kauan ennen kuin koira oli minulla - ed.omistaja ei vaan muistanut oliko se liika vai vajaatoimintaa. Mutta kun käytin itse lääkärillä (nyt siis nuosia tuon käynnin jälkeen)lääkäri ihmetteli kyllä tuota kilpirauhasjuttua ihan jo senkin takia että koira on niin hyväkuntoisen näköinen. Mutta kaikki testit on uudestaan otettu ja mitään ei siis ole - terve kun pukki.Eli en tiedä asian todellista laitaa mikä oli tuolloin tilanne, mutta nyt on hyvä ja hyvä niin.

• Mappe
        terrieri kirjoitti:

tuo diagnoosi oli tehty kauan ennen kuin koira oli minulla - ed.omistaja ei vaan muistanut oliko se liika vai vajaatoimintaa. Mutta kun käytin itse lääkärillä (nyt siis nuosia tuon käynnin jälkeen)lääkäri ihmetteli kyllä tuota kilpirauhasjuttua ihan jo senkin takia että koira on niin hyväkuntoisen näköinen. Mutta kaikki testit on uudestaan otettu ja mitään ei siis ole - terve kun pukki.Eli en tiedä asian todellista laitaa mikä oli tuolloin tilanne, mutta nyt on hyvä ja hyvä niin.

Nyt kyllä epäilen että koiran kilpirauhasessa ei ole alunperinkään ollut mitään vikaa, sairaudesta (oli se sitten liika-/vajaatoimintaa) kun ei voi parantua edes lääkityksellä. Ja jos koira todella sairastaisi sen kyllä huomaisi, niin koirasta itsestään kuin testituloksistakin.

Hyvä kuitenkin että koirasi on terve vaikka toi ylenmääräinen veden juonti ihmetyttääkin. Ai niin, sain selville sen tuttuni koiraa vaivaavan taudin(Kucshingin tauti, nimen oikeinkirjoituksesta en ole varma). En muista millä testeillä saatiin selville, mutta oireilee samalla tavoin kuin koirasi eli juo aivan älyttömiä määriä ja siten myöskin lorottelee samalla mitalla, ja usein vahinko pääsee myös sisälle.
        Tautiin ei ole ilmeisesti mitään hoitokeinoa, mikä on kurja juttu niin koiran kuin omistajakin puolesta. Toivottavasti teidän tapauksessa tuohon juomiseen löytyy joku muu syy, olkoon sitten vaikka kiusantekoa koirasi puolesta.

• cat70

beagle joka kanssa joi älyttömiä määriä. Laitoit veden kuppiin, se tuli ja joi kaiken. Kaadoit uutta, taas meni kaikki. Koirasta näki päällepäin, ettei se enää jaksaisi juoda, mutta kun kuppi oli pakko saada tyhjäksi ettei kaverille vaan jää vettä.
      En käyttänyt tämän takia koiraa koskaan lääkärissä, mutta olettaisin, että jos koiralla olisi ollut vikaa esim. munuaisissa, olisi se varmaan ilmentynyt vaan normaalia runsaanpana juomisena, ei pakkomielteisenä kupintyhjentämisenä? Tuolla koiralla oli tapana myös hotkaista ruoka, ettei kaveri saa siitä muruakaan. Sitten se murahti kerran ja jatkoi kaverin kupilta, jollei itse ollut ihminen vahtimassa. Samoin se varasti ruokaa ja söi litratolkulla raksuja jos onnistui pääsemään säkille.
      Mielestäni koira voi olla myös pakkomielteinen syömäri/juomari, ei aina tartte olla muuten sairas.

• Mappe

oli kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastava koira, eikä se juonut yhtään sen enempää kuin terve koiranikaan! Eli veden juominen ei johdu kilpparista.

Jos koirasi vedenjuonti on lisääntynyt äkisti (nyt sen ollessa iäkkäämpi) veisin koiran ehdottomasti lääkäriin, tällä kertaa jollekin ammattitaitoisemmalle!
      Erään tuttavani koira alkoi äkisti juopottelemaan tolkuttomasti ja syykin selvisi; koira on sairas! Taudin nimeä en muista (ei ollut Hodkinsinin tauti, mutta nimi vähän samankaltainen) ja sairaus oireilee juuri tuolla tolkuttomalla juomisella.

• diagnoosi

Joku ehdotti eläinlääkärin vaihtoa, olen samaa mieltä. Kannattaa tutkituttaa mikä syy on jatkuvan vedenjuonnin taustalla. Syitä on monia. Oma koira joi jatkuvasti vettä, pissasi, sekä sisällä että ulkona ja laihtui luurangon laihaksi syömisestä huolimatta, turkki tuli karheaksi, kiillottomaksi, karva katkeili kun koiraa silitti, silmät kuivuivat ja tulehtuivat pahasti. Koira ei myöskään ollut kiinnostunut mistään, vaan olisi nukkunut vaikka koko päivän. Eläinlääkärin antama dg.diabetes mellitus eli sokeritauti, sokeritautia epäilin aiemmalla eläinlääkärikäynnillä, mutta silloin lääkäri kielsi koko asian mahdottomana(epäili itse maksavikaa). Koira sai ensimmäisen insuliiniannoksensa jo samana iltana, samoin tuli täydellinen ruokavalion muutos. Koira kuntoutui pikkuhiljaa muutaman päivän aikana, muutos parempaan oli todella dramaattinen, myönteisessä mielessä. Täydelliseen toipumiseen tarvittiin muutama kuukausi aikaa. Koira oli DM:n toteamisen aikaan 9-v.

• carolina

Vaivoja voi toki olla monenlaisia, mutta kuten muut kommentoivat, eläinlääkärisi amattitaidossa ei välttämättä ole mitään vikaa. Meilläkin on ollut rotikka, joka oli vesiholisti, ts. vesijuoppo kuten sanoit. Et siis ole ainokainen tällaisen vaivan kanssa! Sillä myös vedenjuonti meni ihan holtittomaksi, eikä elimellistä syytä asiaan löydetty. Jonkin aikaa (en muista kovin hyvin kun asiasta on jo vuosia) vedenjuontia täytyi kontrolloida, eikä täyttä kuppia voinut sille päiväksi jättää. Jotenkin kummasti juoppous kuitenkin korjaantui ajan kanssa itsestään ja koira oppi itsekin hallitsemaan juomistaan. Tsemppiä teille! : )

• PIITU

Kulostaa koirasi vaiva kovinkin tutulta!Meillä vanha uros-kultsu alkoi vanhoilla päivillään harrastamaan juomista, eli joi ja joi.Lääkäri tutki, otettiin kaikki mahd.kokeet vikaa ei löytynyt.Hyvä oli että koiramme joi, poisti mahdollisia virtsakiviä näin itse, kun pissaa tuli paljon ja kivet oli leikattu jo kerran.Meillä aluksi sisälle pissailu oli vahinko, mutta kultsumme huomasi kai, et kätevää, jos tulee hätä miksipä pidättämään:) lääkärin ohjeen mukaan vähensimme veden määrää, päivässä n.puolitoista- kaksi litraa riiti.ja koiramme oli yhtä tyytyväinen, kuin silloinkin, kun kuppia täytimme tämän tästä.
      Vaiva on kyllä inhottava, mutta koittakaa pärjäillä!-vähennät veden juontia ja pyydät lääkäriä otamaan maksa ja munuais arvot ja tutkimaan eturauhasen.Toivottavasti apu löytyy!

• terrieri

tutulta kuulostaa, kyllä meilläkin kuppi tyhjeni, käytiin vällillä pissalla ja jatkettiin taas. Ei löytynyt vaivan vaivaa ja tilanne on nyt tasoittunut normaaliin juomiseen, eli hyvin meillä menee! Vaikka onkin vanhus niin on ollut jo pitkään tuo vaiva ja onneksi syykin on nyt selvinnyt vaikka aika outo diagnoosi onkin.

• asiaa mun 13-v uroskoiralla

hyvinkin nopeasti tässä tapauksessa asia selvisi, lääkärikäynnin jälkeen todettiin että kaikki on kunnossa koiralla. Olin vaan vaihtanut koiranruokanaksujen valmistajaa eli vanha koira reagoi eri lailla eri valmistajien seniorituotteisiin!
      Tämmöistä asiaa on helppo seurata ja tämä todellakin toistuu, aina ei ole saatavilla sitä "oikeaa" naksumerkkiä ja on tyydyttävä tavoitettavissa olevan kaupan valikoimiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      108
      6917
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      95
      4431
    3. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      48
      3826
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      48
      3522
    5. Paljon niitä puheita

susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      51
      3508
    6. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      188
      3455
    7. Odotan että sanot

Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      24
      2959
    8. Nainen vinkkinä sulle!

Jos laitat selvän tunnisteen niin kutsun sinut n*ssittavaksi.
      Tunteet
      67
      2664
    9. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      46
      2501
    10. Hei seksikäs

Upottava katse sinulla ja tiedät sen.
      Ikävä
      13