Katsaus F1-kauteen 2006

F1- fani

Tulevasta Formula 1- kaudesta on näin ennakolta arvioiden tulossa kenties F1- historian yhdestä mielenkiintoisemmista kausista. Moottorien muuttuminen V10- mallista V8- malliin näkyy hyvinkin todennäköisesti ainakin kauden alussa tasaisuutena kärjen osalta. Etukäteen on mahdotonta sanoa, kuka onnistuu ensi kaudella parhaiten. Talvitestit ovat kertoneet ennen näkemättömästä tasaisuudesta kärkiteamien osalta. Monella teamilla/tallilla on mahdollisuus menestyä ja voittaa osakilpailuja. Maailmanmestaruuskin saattaa mennä kolmen viime kauden (päättyneen kauden 2005) kolmen kärjen ulkopuolelle. Itse ainakin uskon Renaultin, McLarenin ja Ferrarin lisäksi vahvasti japanilaisrintamaan eli Toyotan ja Hondan mahdollisuuksiin nousta mukaan aina tiivimpään kärkikahinaan.

Myös pelkästään suomalaisittain "sinivalkoisin lasein" katsottuna kaudesta on tulossa todella mielenkiintoinen. Kimi Räikkönen taistelee todennäköisesti jälleen kerran maailmanmestaruudesta ja ainakin itse uskon, että Kimi Räikkösestä tulee kolmas suomalainen F1- maailmanmestari Keijo "Keke" Rosbergin ja Mika Häkkisen ohella.

Suomalaisittain lisäväriä saadaan myös tuoreesta GP2- mestarista ja maailmanmestari Keijo Rosbergin pojasta Nico Rosbergista. Vaikka Nico edustaa puhtaasti sponsorisyiden takia Saksaa, hänellä on myös Suomen passi. Nico ajaa tulevalla kaudella entisen maailmanmestari-teamin Williamsin kalustolla. Mielenkiintoa saadaan myös Williamsin moottorisopimuksesta. Päättyneellä kaudellahan Williamsin yhteistyö BMW:n kanssa päättyi ja tilalle tuli uunituoreet ja tehokkaat Gosworthin moottorit. Nicon isäpappahan voitti aikoinaan maailmanmestaruuden Williams-Gosworth- autolla, joten voisiko historia kenties toistaa tässä asiassa itseään?

Tulevan kauden aikana saadaan myös varmistus Heikki Kovalaisen ja Kimi Räikkösen työnantajasta kauden 2007 osalta. Jatkaako Kimi McLarenilla Fernando Alonson teamikaverina, vai siityykö hän kenties Ferrarille, tai jompaan kumpaan japanilaisteamin Hondan tai Toyotan palvelukseen? Joka tapauksessa Kimi saa jatkossakin ajaa huipputeamin kalustolla. Sen ovat Kimin otteet radalla jo osoittaneet. Fernando Alonson siirtyminen Renaultilta McLarenille avaa puolestaan Heikki Kovalaiselle oven päästä Renaultin kolmoskuskin paikalta teamin kilpakuljettajaksi kaudeksi 2007.

Nyt tulevan kauden Formula 1 MM- sarjan osallistujalista näyttää pitkästä aikaa vahvimmalta miesmuistiin. Mukana MM- sarjassa on peräti kolme maailmanmestaria, kun Michael Schumacher jatkaa ansioinutta uraansa edelleen Ferrarilla, Jacques Villeneuve tuoreessa BMW- teamissä ja Fernando Alonso hallitsevana maailmanmestarina puolestaan Renaultilla vielä yhden kauden ajan.

Mukana on myös kaksi F1- legendan poikaa Jacques Villeneuve (Gilles Villeneuven poika) ja Nico Rosberg (Keijo Rosbergin poika).

Myös osakilpailuvoittoja saavuttaneita kuljettajia löytyy listalta todella paljon. GP- voittoja saavuttaneita kuljettajia ovat tietysti Fernando Alonso (8 GP- voittoa), Giancarlo Fisichella (2 GP- voittoa), Kimi Räikkönen (9 GP- voittoa), Juan Pablo Montoya (7 GP- voittoa), Michael Schumacher (84 GP- voittoa), Ralf Schumacher (6 GP- voittoa), Jarno Trulli (1 GP- voitto), Rubens Barrichello (9 GP- voittoa), David Coulthard (13 GP- voittoa) ja Jacques Villeneuve (11 GP- voittoa). Näiden GP- voittajien kaartiin uskon tulevalla kaudella liittyvän ainakin Ferrarin tuoreen vahvistuksen brasilian Felipe Massan ja Hondan britannialaisen kuljettajan Jenson Buttonin. Kenties näiden lisäksi myös BMW:n saksalainen Nick Heidfeld saattaa yllättää voittamalla jonkin yksittäisen GP:n keskeytysten värittämässä kilpailussa.

Moni teami jätti menneellä kaudella jäähyväiset Formula 1- luokalle. Näitä talleja olivat Minardi, Jordan, Sauber ja BAR. Näistä ainoastaan Jordan pystyi saavuttamaan osakilpailuvoittoja. Niitä kertyi Jordanille peräti 4 kappaletta. Sauber ja BAR eivät koskaan pystyneet voittamaan, mutta saavuttivat kuitenkin aina silloin tällöin palkintopallisijoituksia. BAR pystyi saavuttamaan Ferrarin hallinnoimana kautena 2004 jopa valmistajien MM- sarjan toisen sijan. Saavutus tuntui tuolloin kansainvälisessä lehdistössä ja F1- faneista uskomattomalta, sillä jättihän BAR taakseen sellaiset teamit kuin Renault, Williams ja McLaren. Nuo kolme teamiä pystyivät voittamaan osakilpailuja tuolloin, mutta silti BAR vei tuon toisen sijan valmistajien MM- sarjassa voitottomalla kaudellaan. Minardi tullaan puolestaan muistamaan ns. "kääpiötallina", jonka budjetti oli vain murto-osan siitä, mitä se oli muilla talleilla. Vaikka Minardi sijoittuikin vuodesta toiseen aina MM- sarjassa viimeisten tallien joukkoon, teki se silti käytettävissään olevilla resursseilla hyvää työtä.

Vaikka peräti neljä tallia jättivät hyvästit F1- urheilulle, niin saamme nauttia jopa viiden uuden F1- teamin esityksistä kaudella 2006. Mukaan liittyvät sellaiset teamit kuin Honda, BMW, Midland, Scuderia Toro Rosso ja Super Aguri.

Etukäteen arvioiden vahvin näistä uusista talleista on kieltämättä Honda. Hondahan on toiminut menestyksellisesti myös aiemmin F1- historiassa moottorintoimittajana. Nyt kokonaan omalla tallillaan Honda saattaa voittaa heti ensimmäisellä kaudellaan osakilpailuja. Se ei ole ainoastaan mahdollista vaan myös hyvinkin todennäköistä. Näin Honda pääsee haastamaan vahvan kilpailijansa kotimarkkinoilta, nimittäin Toyotan.

Myös BMW saattaa menestyä aivan kohtuullisesti ja saavuttaa, jos ei nyt aivan GP- voittoja, niin ainakin palkintopallisijoituksia. BMW:n kuljettajatkin ovat kovan luokan rattimiehiä. Maailmanmestari Jacques Villeneuven palkkaaminen oli loistava veto BMW:ltä ja osoitus siitä, että he ovat tosissaan mukana F1- sirkuksessa. Myös Nick Heidfeld tunnetaan nopeana ja varmana kilpailijana. Onhan jo hänen lempinimensä "Quik-Nick" siitä jo osoitus.

Scuderia Toro Rosso jäänee ns. "keskitason" teamiksi. Voittoja ja palkintopallisijoituksia ei ole luvassa ainakaan vielä ensi kaudella, mutta pistesijat saattavat tulla hyvinkin tutuiksi.

Siinä missä Toyota ja Honda taistelevat ensi kaudella todennäköisesti voitoista, käyvät Toyotan ja Hondan ns. "kakkosteamit" omaa taisteluaan letkan häntäpäässä. Toyotan "kakkostallinahan" on nyt ensi kaudella Midland, jolle se toimittaa moottorit ja teknistä tietämystä ja Hondan "kakkostallina" toimii puolestaan Super Aguri, jolle se toimittaa moottorit ja teknisen tietämyksensä. Tästä taistelusta on vielä vaikea sanoa, kumpi selviytyy voittajana.

Tässä vielä lyhyt katsaus kauden 2006 F1- sääntöihin: Ensi kaudella F1-kisojen aika-ajo on pudotuskilpailu ja renkaiden vaihdot palaavat tallien kisarutiineihin välitankkauksen yhteyteen.

F1-sarjassa vaihdetaan ensi kaudella kolmelitraisista V10-moottoreista 2,4-litran V8-moottoreihin. Moottoritehojen lasku ansiosta FIA katsoi ajan kypsäksi palauttaa rengasshow F1-kisojen arkeen.

Kullakin kuljettajalla on ensi kaudella gp-viikonvaihteen aikana käytössään seitsemän kuivan kelin rengassettiä, joita hän voi vaihdella haluamallaan tavalla. Aika-ajo ja kilpailu on kuitenkin ajettava samanlaisella renkaalla.

Aika-ajo huipentuu ensi kaudella 10 auton kamppailuun lähtöruudukon kärkisijoista. Systeemi toimii niin, että ensin ajetaan kaksi 15 minuutin sessiota, joiden viisi hitainta autoa putoavat jatkosta. Ensimmäisen session heikoin viisikko saa lähtöruudut 16:sta alaspäin ja toisen session hitain viisikko ruudut 11-15. Sessioiden välissä on viiden minuutin tauko.

Aika-ajon päättää 20 minuutin sessio, jossa kymmenen jäljelle jäänyttä kuljettajaa ratkaisee lähtöruudukon paikat 1-10.

Ensimmäisen 40 minuutin aikana autoja voi tankata vapaasti. Lisäksi kahdessa ensimmäisessä 15 minuutin sessiossa jatkosta pudonneet autot saa tankata ennen kisaan lähtöä.

Aika-ajon päättävään 20 minuutin sessioon osallistuvat autot tankataan sillä polttoainemäärällä, jolla autot aloittavat kilpailun. Se määrä polttoainetta, joka aika-ajossa kuluu, voidaan lisätä tankkiin ennen kilpailun alkua. Autot punnitaan viimeiseen aika-ajosessioon tultaessa.

Näillä eväin siis F1- kauteen 2006! Toivottavasti voimme juhlia yhdessä kauden 2006 päätteeksi Kimi Räikkösen maailmanmestaruutta. Toivotan kaikille hyvää loppuvuotta ja riemullista uutta vuotta 2006!

72

4834

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikä

      Hirvittävän pitkä stoori...Mahtoi mennä pitkään tuon kirjoittamiseen. Jaksoin just ja just lukea tuon kokonaan, vaikka olenkin kiinnostunut formuloista. Kyllähän se sisälsi ihan hyvää asiaa, joten ei se pituus niin haittaa ;)

      • F1- fani

        No ei siinä kirjoituksessa niin "hirveän" pitkään mennyt. Kun hallitsee tuon kymppisormijärjestelmän edes välttävästi, niin ei tarvinnut sitä aikaa kirjoittamiseen niin paljon kuluttaa. Oliskohan mennyt noin kymmenen minuuttia? Enemmän aikaa meni siihen, kun mietti, mitä kirjoittais. Ja sitten tietysti oikolukemiseen. Oikolukemistakaan en jaksanut tehdä loppuun, joten tekstissä on varmaan paljon virheitäkin.

        Ja onhan se niin, että kun itse on kiinnostunut aiheesta, niin sitä on ilo kirjoittaa =)


    • janne

      Moi! Koulussa pitäis tehdä joululoman jälkeen esitys jostain harrastuksesta tai kiinnostuksen kohteesta. Itse kun tykkään niin paljon formuloista, niin ajattelin tietysti tehdä esitelmän Formula Ykkösistä. Tossa sun kirjoituksessa oli paljon asiaa, jotka haluaisin ottaa mukaan tohon esitelmään. Saisinkohan siis käyttä materiaalina tota sun kirjotusta? Kiitos!

      • F1-fani

        Vai ajattelit käyttää meikäläisen sepustusta materiaalina esitelmääsi? Täytyy varmaan olla otettu =) Ole hyvä, käytä vaan sitä. Käytä myös muuta materiaalia, niin eiköhän esitelmästäsi tule hieno ;)


      • janne
        F1-fani kirjoitti:

        Vai ajattelit käyttää meikäläisen sepustusta materiaalina esitelmääsi? Täytyy varmaan olla otettu =) Ole hyvä, käytä vaan sitä. Käytä myös muuta materiaalia, niin eiköhän esitelmästäsi tule hieno ;)

        Kiitos todella paljon! Mun mielestä se sun "sepustus" oli hyvin kirjotettu. Saan siitä paljon iloa mun työhön. Aion tietysti käyttää muutakin materiaalia, mutta myös sitä sun kirjotustas. Kyl siit varmaa ihan hyvä esitelmä sit aikanaa tulee


      • janne
        F1-fani kirjoitti:

        Vai ajattelit käyttää meikäläisen sepustusta materiaalina esitelmääsi? Täytyy varmaan olla otettu =) Ole hyvä, käytä vaan sitä. Käytä myös muuta materiaalia, niin eiköhän esitelmästäsi tule hieno ;)

        MOIKKA! Halusin vaan kertoo sulle, et sain sen esitelmän valmiiks. Otin sun jutusta sen aika-ajo- systeemin, jossa kerroit siit ja sit mä otin myös sen kohdan, jossa kerroit niist kuskien ajamien voittojen määrät. Mäki tavallaan kerroin mun jutussa ensi kaudesta ja käytin siinä sun kirjotustas pohjana. Lisäks käytin Mika Häkkinen- kirjaa ja Ruutulippu- kirjoja. kiitos viel kerran!


      • F1-fani
        janne kirjoitti:

        MOIKKA! Halusin vaan kertoo sulle, et sain sen esitelmän valmiiks. Otin sun jutusta sen aika-ajo- systeemin, jossa kerroit siit ja sit mä otin myös sen kohdan, jossa kerroit niist kuskien ajamien voittojen määrät. Mäki tavallaan kerroin mun jutussa ensi kaudesta ja käytin siinä sun kirjotustas pohjana. Lisäks käytin Mika Häkkinen- kirjaa ja Ruutulippu- kirjoja. kiitos viel kerran!

        Moi vaan! Hieno juttu, että sait sen esitelmäsi valmiiksi =) Saanko udella, että minkä numeron sait siitä Formula 1- aiheisesta esitelmästäsi? Olisi vaan ihan noin yleisesti kiva tietää. Ei tarvitse kertoa, jos et halua. Kiva kuulla, että siitä kirjoituksestani oli sinulle hyötyä. ;)


      • janne
        F1-fani kirjoitti:

        Moi vaan! Hieno juttu, että sait sen esitelmäsi valmiiksi =) Saanko udella, että minkä numeron sait siitä Formula 1- aiheisesta esitelmästäsi? Olisi vaan ihan noin yleisesti kiva tietää. Ei tarvitse kertoa, jos et halua. Kiva kuulla, että siitä kirjoituksestani oli sinulle hyötyä. ;)

        MOI! Nyt se mun esitelmä on äikän maikalla arvioitavana. Kyl mä sit voin kertoo sen numeron, kun mä sit saan sen ekaks takaisin. Kyl siit sun jutusta oli paljon hyötyy. Mä saan sen varmaan takas ehkä torstaina tai sit perjantaina, ku tänään mä palautin sen maikalle.


      • F1-fani
        janne kirjoitti:

        MOI! Nyt se mun esitelmä on äikän maikalla arvioitavana. Kyl mä sit voin kertoo sen numeron, kun mä sit saan sen ekaks takaisin. Kyl siit sun jutusta oli paljon hyötyy. Mä saan sen varmaan takas ehkä torstaina tai sit perjantaina, ku tänään mä palautin sen maikalle.

        OK, teeppä näin. jään jännityksellä seuraamaan, minkä numeron saat siitä esitelmästäsi =)


      • janne
        F1-fani kirjoitti:

        OK, teeppä näin. jään jännityksellä seuraamaan, minkä numeron saat siitä esitelmästäsi =)

        MOIKKA! Mä sain sen esitelmän sit tänään takasi mun äikän maikalta. Sain numeroksi siit kasin. Ois tullut kasi puol, mut siin oli jonkin verran kirjotusvirheitä, jotka pudotti sitä numeroo. Ope sano, et sekin katsoo formuloita ja uskoo Räikkösen voittavan. Mut ei täss muut. HEIPPA!


      • F1- fani
        janne kirjoitti:

        MOIKKA! Mä sain sen esitelmän sit tänään takasi mun äikän maikalta. Sain numeroksi siit kasin. Ois tullut kasi puol, mut siin oli jonkin verran kirjotusvirheitä, jotka pudotti sitä numeroo. Ope sano, et sekin katsoo formuloita ja uskoo Räikkösen voittavan. Mut ei täss muut. HEIPPA!

        No moi! Ihan hyvä numerohan tuo on! Kirjoitusvirheitä sattuu varmasti ihan kaikille, myös minulle, vaikka olen olevinani tälläinen ATK- nörtti ;) Heippa vaan sinullekkin ja hyviä jatkoja elämään!


    • kenny

      Toistaa itseään, niin jos tämä -2 sylinteiä sääntö ensinnäkin jotain oikeasti vaikuttaa voimasuhteisiin, niin se tekee silviissii, että 1. kausi on hyvinkin epätasainen. Yksi-kaksi valmistajaa ovat paketista nopeita, ja hallitsevat sarjaa kuinka tahtovat. En tiedä onko muutos yhtä suuri kuin turbojen kielto silloin joskus, jonka jälkeen oli tää Hondan 3.5L V-10 ol, sanoisinko, ylivoimainen. Aika näyttää. Olihan niit kaseja jo aikaisemmin, fordin hb ja zetec sarjat -90 alkupuolella, tosin 3.5L, mutta eikai se iskutilavuus siihen nipal vaikuta?

      "Mukana on myös kaksi F1- legendan poikaa Jacques Villeneuve (Gilles Villeneuven poika) ja Nico Rosberg (Keijo Rosbergin poika)." Päästäkää se kanukki jo eläkkeelle..

      Rosberg&Webber&Williams&cosworth akseli on huomattavissa vaikeuksissa, jos kaikki ei pelaa oikein heti paketista, tuotekehitys on taatusti hitaanpaa tällä entisellä mestaritallilla kuin muilla. Saavat olla tyytyväisiä, jos kauden päätteeksi ovat voittaneet BMW sauberin.

      Uusi aika-ajo systeemi ei sovi meikäläisen ajatusmaailmaan *protestoi*

      Midland on hännänhuippuna, toro rosso omaa mahdollisuudet pysyä samalla kierroksella kärjen kanssa, super agurin mahdollisuuksia en oikke lähtisi spekuloimaan, kun osallistuminenkaan ei ole 100% varmaa. Moottoripyörä maailmassa japsi kuskit menestyy ihan ok, mutta missä nemenestyneet formulakuskit ovat piilotelleet? hondan ja yamahan siivillä on ollut useita, mutta se menestyminen on toinen juttu, nakajima ja sato ovat jotenkin pärjäilleet, nakajima tosin hondan supermoottoreiden ja sadekelin taitojensa ansiosta keräsi meriittejä. Taku on mitä on, kamikaze, pelottava, joskus jopa vähä pärjännytkin.

      • F1-fani

        "Jos historia toistaa itseään, niin jos tämä -2 sylinteiä sääntö ensinnäkin jotain oikeasti vaikuttaa voimasuhteisiin, niin se tekee silviissii, että 1. kausi on hyvinkin epätasainen."

        Itse uskon tuohon tasaisuuteen, kun kaikki lähtevät kuitenkin tavallaan samalta viivalta uuteen kauteen. Kenelläkään ei ole kuitenkaan tuota kilpailukokemusta uusista moottoreista vielä toistaiseksi. Uskon, että kärki tulee olemaan hyvinkin tiivis ryhmä, jossa on mukana ainakin Renault, McLaren, Ferrari, Toyota ja Honda. Nämä käyvät kovaa kamppailua paremmudesta ja näillä teameilla on uskomattoman tasaista. Ovathan jo testitkin osoittaneet sen. Tosin eihän sitä tiedä, mitä tallit testaa aina kulloinkin.


        "super agurin mahdollisuuksia en oikke lähtisi spekuloimaan, kun osallistuminenkaan ei ole 100% varmaa."

        Eiköhän tuo Super Agurin osallistuminen ole jo melkein sataprosenttinen juttu, kun saivat kaikilta talleilta kuitenkin luvan osallistua MM-sarjaan. Enää tarvittaisiin tietysti FIA:lta vihreää valoa, mutta eiköhän FIA siihen myönny, kun kaikki tallitkin antoivat luvan osallistua.
        Itse ainakin jään innolla odottamaan Midlandin ja Super Agurin kaksinkamppailua letkan häntäpäässä. Ennen siellä häntäpäässä oli yksin vain Minardi, nyt siellä nähdään sitten kovaa kamppailua kärkiteamien lailla. Etukäteen on vaikea sanoa, kumpi on parempi Midland vaiko Super Aguri.

        Joten eiköhän se siitä =)


    • Venturi

      Cosworth, Quick-Nick, MF1 (ei Midland)

      Mikäli FIA pitää lupauksensa ettei V10-koneilla pysy V8:n kyydissä, Toro Rosso on kauden hännänhuippu. Tai sitten MF1:n auton täytyy olla todella susi.

      Keskikastin tulee luultavimmin muodostamaan Red Bull, Williams ja BMW Sauber.

      Aika-ajosysteemissä, jos ja kun Super Aguri tulee mukaan tippuu ensimmäisessä ja toisessa 15 min. sessiossa kuusi autoa. Viimeisen session jälkeen siihen osallistuneet autot tankataan session alussa olleeseen polttoainemäärään. Se ei siis ole vapaavalintaista.

      • F1- fani

        Joo, kiitos tarkennuksista. Huomasin osan noista virheistä myös itsekin jälkikäteen tekstiä selaillessani. Midland taisi olla aikoinaan jonkinlainen koodinimi tuolle uudelle tallille ja sitten tuo lopullinen nimi on sitten tuo mainitsemasi MF1. Menikö se näin, vai mitenkä se oikein oli? Jos joku tietäisi tuohon vastauksen, niin voisi kertoa sen täällä?

        Mutta joka tapauksessa vielä kiitos noista tarkennuksista. =)


      • kake
        F1- fani kirjoitti:

        Joo, kiitos tarkennuksista. Huomasin osan noista virheistä myös itsekin jälkikäteen tekstiä selaillessani. Midland taisi olla aikoinaan jonkinlainen koodinimi tuolle uudelle tallille ja sitten tuo lopullinen nimi on sitten tuo mainitsemasi MF1. Menikö se näin, vai mitenkä se oikein oli? Jos joku tietäisi tuohon vastauksen, niin voisi kertoa sen täällä?

        Mutta joka tapauksessa vielä kiitos noista tarkennuksista. =)

        Minun mielestä tallin koko nimi on Midland F1. Tuo MF1 on vain lyhennys tuosta nimestä, joten et ollut alun alkaenkaan väärässä. Ainakin itse olen ymmärtänyt asian näin. jos olen väärässä, joku voi tietysti korjata sen.


      • Venturi
        kake kirjoitti:

        Minun mielestä tallin koko nimi on Midland F1. Tuo MF1 on vain lyhennys tuosta nimestä, joten et ollut alun alkaenkaan väärässä. Ainakin itse olen ymmärtänyt asian näin. jos olen väärässä, joku voi tietysti korjata sen.

        Midland Group osti Jordanin ennen kautta 2005. Talli kilpaili nimellä Jordan vielä menneen kauden, mutta kauteen 2006 talli ilmoittautui nimellä MF1. Se on lyhennys nimestä Midland F1, mutta tallin virallinen nimi on FIA:n listassa MF1. Asian voi tarkistaa vaikka www.formula1.com-sivustolta.


    • keihäänheittäjä

      ...jotta moisen yli-ikäisten pikkupoikien (niin autoissa kuin kotikatsomossakin) ns. urheilumuodon alkuun on vielä reilut pari kuukautta.
      Toivottavasti lähetysoikeudet siirtyvät pian maikkarilta maksullisille kanaville. Maksakoot ne jotka kyseistä (tylsääkin tylsempää - muutaman kisan olen unilääkkeeksi katsonut) leikkiä haluavat katsoa.

      • F1- fani

        Totta on, että useat F1- kilpailut ovat olleet ohitusten puutteen takia melko tylsiä. Mutta katsoitko esimerkiksi viime kaudella Japanin Suzukan osakilpailun? Siinähän Kimi Räikkönen lähti lähtöruudusta 17 ja nousi lukuisten ohitustensa ansiosta lopulta viimeisellä kierroksella kilpailun voittoon. Vielä viimeisellä kierroksella Kimi ohitti Renaultin Fisichellan todella upealla tavalla. Tuota kilpailua on hyvin vaikea sanoa tylsäksi tai unettavaksi. Muitakin vastaavanlaisia kilpailuja on ollut.

        FIA aikoo sitä paitsi lähivuosien aikana tehdä F1- autoihin lukuisia muutoksia, jotta ohitukset helpottuisivat, ja sitä kautta myös jännitys lisääntyisi.

        Totta on myös se, että Formula Ykköset ovat edelleenkin Olympialaisten ja jalkapallon MM- kisojen jälkeen kolmanneksi seuratuin urheilulaji maailmassa, joten ei vissiin kovin moni kuitenkaan pidä F1- kilpailuja niin tylsinä ;)


      • FUN
        F1- fani kirjoitti:

        Totta on, että useat F1- kilpailut ovat olleet ohitusten puutteen takia melko tylsiä. Mutta katsoitko esimerkiksi viime kaudella Japanin Suzukan osakilpailun? Siinähän Kimi Räikkönen lähti lähtöruudusta 17 ja nousi lukuisten ohitustensa ansiosta lopulta viimeisellä kierroksella kilpailun voittoon. Vielä viimeisellä kierroksella Kimi ohitti Renaultin Fisichellan todella upealla tavalla. Tuota kilpailua on hyvin vaikea sanoa tylsäksi tai unettavaksi. Muitakin vastaavanlaisia kilpailuja on ollut.

        FIA aikoo sitä paitsi lähivuosien aikana tehdä F1- autoihin lukuisia muutoksia, jotta ohitukset helpottuisivat, ja sitä kautta myös jännitys lisääntyisi.

        Totta on myös se, että Formula Ykköset ovat edelleenkin Olympialaisten ja jalkapallon MM- kisojen jälkeen kolmanneksi seuratuin urheilulaji maailmassa, joten ei vissiin kovin moni kuitenkaan pidä F1- kilpailuja niin tylsinä ;)

        Asia on aika pitkälti niin, kuten toit sen ilmi. Lisäisin vielä kuitenkin sen, että Formuloihin tuo oman "lisämausteensa" sen tiedostaminen, että niillä on todella vaikea ohittaa. Lisäksi, kun Formuloihin (sinne kuninkuusluokkaan) pääsee vain sellaiset luonnonlahjakkuudet, jotka on tarkasti seulottu alemmista sarjoista. Kun kaikki kuljettajat ovat huipputasoa, niin harvoin edellä ajava tekee niin ison virheen, että takana olija pääsee ajamalla ohi. Kun kuitenkin sitten ohituksia tapahtuu, niistä osaa iloita. Esimerkiksi tuo mainitsemasi Räikkösen nousu takaa voittajaksi on siitä hyvä esimerkki.
        Esim.jossain moottoripyöräluokissa tai "jokamiesluokassa" asian laita on toisin. Niissä sattuu ohituksia niin paljon, että niihin tottuu. Lisäksi kuskitkaan ei noissa sarjoissa ole niin huipputasoa kuin Formuloissa.


      • HooDee
        FUN kirjoitti:

        Asia on aika pitkälti niin, kuten toit sen ilmi. Lisäisin vielä kuitenkin sen, että Formuloihin tuo oman "lisämausteensa" sen tiedostaminen, että niillä on todella vaikea ohittaa. Lisäksi, kun Formuloihin (sinne kuninkuusluokkaan) pääsee vain sellaiset luonnonlahjakkuudet, jotka on tarkasti seulottu alemmista sarjoista. Kun kaikki kuljettajat ovat huipputasoa, niin harvoin edellä ajava tekee niin ison virheen, että takana olija pääsee ajamalla ohi. Kun kuitenkin sitten ohituksia tapahtuu, niistä osaa iloita. Esimerkiksi tuo mainitsemasi Räikkösen nousu takaa voittajaksi on siitä hyvä esimerkki.
        Esim.jossain moottoripyöräluokissa tai "jokamiesluokassa" asian laita on toisin. Niissä sattuu ohituksia niin paljon, että niihin tottuu. Lisäksi kuskitkaan ei noissa sarjoissa ole niin huipputasoa kuin Formuloissa.

        Formulakuskeista on ostanut paikkansa rahalla. Ron Denniskin antoi taannoin kritiikkiä omien (maailman parhaiden?) kuskien toiminnasta menneen kauden alussa...
        Kyllä kahdella pyörällä ajo ilman turvakehikkoa on sentään miesten touhua ja sitä voi jo kutsua urheiluksi. Ja nuo jokkiskisatkin ovat huomattavasti mielenkiintoisempia ja tapahtumarikkaampia kuin ykköset.


      • pesemättä...
        HooDee kirjoitti:

        Formulakuskeista on ostanut paikkansa rahalla. Ron Denniskin antoi taannoin kritiikkiä omien (maailman parhaiden?) kuskien toiminnasta menneen kauden alussa...
        Kyllä kahdella pyörällä ajo ilman turvakehikkoa on sentään miesten touhua ja sitä voi jo kutsua urheiluksi. Ja nuo jokkiskisatkin ovat huomattavasti mielenkiintoisempia ja tapahtumarikkaampia kuin ykköset.

        Itse asiassa Ron dennis totesi sanatarkkaan näin:

        - "Fernando ja Renault-talli tekivät mahtavaa työtä kaudella 2005. He toivat hyvän paketin, joka oli luotettava ensimmäisestä kisasta lähtien, ja tekivät työnsä, kun taas meidän kuljettajamme ylireagoivat psykologisesti ensimmäisen kisan ongelmiimme eivätkä pystyneet vastaamaan painetilanteeseen", Dennis sanoi ja totesi The Guardian- lehdelle antamassaan haastattelussa.

        Tässä taitaa Ron Dennis vaan pestä omaa "likapyykkiään". Tosi asiassa Kimi Räikkönen menetti mahdollisuudet maailmanmestaruuteen McLaren tallin kämmäilyihin kuluneella kaudella. Milloin moottorit paukkuilivat, milloin auton vetoakseli sanoi työsopimuksensa irti, milloin auton ilmanohjaimet irtoilivat kesken kisan jne. Kyllähän siinä helposti menettää useita kymmeniä pisteitä, kun auto on epäluotettava.

        Tässä tuo mielenkiintoa se seikka, että Ron Dennis oli kehunut Kimiä maailman parhaaksi kuskiksi menneen kauden aikana monta kertaa. Heti, kun Alonso siirtyykin McLarenille häntä ruvetaankin kehumaan. Myös useissa äänestyksissä Kimi on äänestetty maailman parhaimmaksi rata-autoilijaksi. Yhtäkkiä Ron Dennis alkaakin kehumaan Alonsoa, kun palkkaa hänet kilpakuskiksi omaan talliinsa...

        Ron-setä selittelee ja syyttää työntekijöitään, ei ihme jos porukka haluaa pois tallista (Newey yms). Tosin tulihan Kimille ja Paablolle virheitä Australiassa, mutta tarpeettomia syytöksiä tässä vaiheessa. yllättäen alkaa sitten kehumaan fernandoa just ku sopparit on tehty! Taitaa vaan hiillostaa kimiä tai pabloa ulos!!!

        Toivottavasti Kimi siirtyy Ferrarille, ja voittaa siellä pari mestaruutta Alonson edestä..


      • hhk
        F1- fani kirjoitti:

        Totta on, että useat F1- kilpailut ovat olleet ohitusten puutteen takia melko tylsiä. Mutta katsoitko esimerkiksi viime kaudella Japanin Suzukan osakilpailun? Siinähän Kimi Räikkönen lähti lähtöruudusta 17 ja nousi lukuisten ohitustensa ansiosta lopulta viimeisellä kierroksella kilpailun voittoon. Vielä viimeisellä kierroksella Kimi ohitti Renaultin Fisichellan todella upealla tavalla. Tuota kilpailua on hyvin vaikea sanoa tylsäksi tai unettavaksi. Muitakin vastaavanlaisia kilpailuja on ollut.

        FIA aikoo sitä paitsi lähivuosien aikana tehdä F1- autoihin lukuisia muutoksia, jotta ohitukset helpottuisivat, ja sitä kautta myös jännitys lisääntyisi.

        Totta on myös se, että Formula Ykköset ovat edelleenkin Olympialaisten ja jalkapallon MM- kisojen jälkeen kolmanneksi seuratuin urheilulaji maailmassa, joten ei vissiin kovin moni kuitenkaan pidä F1- kilpailuja niin tylsinä ;)

        "FIA aikoo sitä paitsi lähivuosien aikana tehdä F1- autoihin lukuisia muutoksia, jotta ohitukset helpottuisivat, ja sitä kautta myös jännitys lisääntyisi." No, mitä muutoksia se FIA sitten aikoo tehdä niihin autoihin? Jotain konkreettista...?


      • FUN
        pesemättä... kirjoitti:

        Itse asiassa Ron dennis totesi sanatarkkaan näin:

        - "Fernando ja Renault-talli tekivät mahtavaa työtä kaudella 2005. He toivat hyvän paketin, joka oli luotettava ensimmäisestä kisasta lähtien, ja tekivät työnsä, kun taas meidän kuljettajamme ylireagoivat psykologisesti ensimmäisen kisan ongelmiimme eivätkä pystyneet vastaamaan painetilanteeseen", Dennis sanoi ja totesi The Guardian- lehdelle antamassaan haastattelussa.

        Tässä taitaa Ron Dennis vaan pestä omaa "likapyykkiään". Tosi asiassa Kimi Räikkönen menetti mahdollisuudet maailmanmestaruuteen McLaren tallin kämmäilyihin kuluneella kaudella. Milloin moottorit paukkuilivat, milloin auton vetoakseli sanoi työsopimuksensa irti, milloin auton ilmanohjaimet irtoilivat kesken kisan jne. Kyllähän siinä helposti menettää useita kymmeniä pisteitä, kun auto on epäluotettava.

        Tässä tuo mielenkiintoa se seikka, että Ron Dennis oli kehunut Kimiä maailman parhaaksi kuskiksi menneen kauden aikana monta kertaa. Heti, kun Alonso siirtyykin McLarenille häntä ruvetaankin kehumaan. Myös useissa äänestyksissä Kimi on äänestetty maailman parhaimmaksi rata-autoilijaksi. Yhtäkkiä Ron Dennis alkaakin kehumaan Alonsoa, kun palkkaa hänet kilpakuskiksi omaan talliinsa...

        Ron-setä selittelee ja syyttää työntekijöitään, ei ihme jos porukka haluaa pois tallista (Newey yms). Tosin tulihan Kimille ja Paablolle virheitä Australiassa, mutta tarpeettomia syytöksiä tässä vaiheessa. yllättäen alkaa sitten kehumaan fernandoa just ku sopparit on tehty! Taitaa vaan hiillostaa kimiä tai pabloa ulos!!!

        Toivottavasti Kimi siirtyy Ferrarille, ja voittaa siellä pari mestaruutta Alonson edestä..

        Niin, ja Kimihän sitä paitsi voitti menneellä kaudella kuitenkin seitsemän osakilpailua, eli yhtä monta kuin mestari Alonso. Ja Kimille noita voittoja olisi voinut tulla vielä paljon enemmänkin, kun muistetaan, että Kimin auto ei kestänyt Kimin ollessa johtoasemassa esim. San Marinon ja Saksan osakilpailuissa. Varmat voitot niissä menetettiin "savuna ilmaan". Renault puolestaan teki hyvää jälkeä luotettavalla ja nopealla autollaan.


      • Venturi
        HooDee kirjoitti:

        Formulakuskeista on ostanut paikkansa rahalla. Ron Denniskin antoi taannoin kritiikkiä omien (maailman parhaiden?) kuskien toiminnasta menneen kauden alussa...
        Kyllä kahdella pyörällä ajo ilman turvakehikkoa on sentään miesten touhua ja sitä voi jo kutsua urheiluksi. Ja nuo jokkiskisatkin ovat huomattavasti mielenkiintoisempia ja tapahtumarikkaampia kuin ykköset.

        Kaudella 2005 näitä olivat:
        Monteiro
        Karthikeyan
        Albers
        Friesacher
        Doornbos
        5/27 ei ole puolet.

        Kaudella 2006 maksavia kuskeja ovat (tässä vaiheessa):
        Monteiro
        Albers
        sekä mahdollisesti Super Agurin kakkoskuski

        Mielikuvasi maksavien kuskien määrästä on siis täysin väärä.


      • Venturi
        hhk kirjoitti:

        "FIA aikoo sitä paitsi lähivuosien aikana tehdä F1- autoihin lukuisia muutoksia, jotta ohitukset helpottuisivat, ja sitä kautta myös jännitys lisääntyisi." No, mitä muutoksia se FIA sitten aikoo tehdä niihin autoihin? Jotain konkreettista...?

        Et sitten ole kovin tiiviisti formulauutisointia seurannut?

        Lyhyesti:
        -Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
        -Pitkäikäiset moottorit
        -Pitkäikäiset vaihdelaatikot
        -Yksi rengasmerkki
        -Kierrosrajoitetut moottorit
        -Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana
        -ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?)

        Pitemmin vaikkapa www.formula1.com-sivustolta, jos englannin kieli taipuu. Löytyy toki muualtakin.


      • F1-fani
        Venturi kirjoitti:

        Et sitten ole kovin tiiviisti formulauutisointia seurannut?

        Lyhyesti:
        -Standardoitu moottorinohjausyksikkö (ECU)
        -Pitkäikäiset moottorit
        -Pitkäikäiset vaihdelaatikot
        -Yksi rengasmerkki
        -Kierrosrajoitetut moottorit
        -Rajoituksia tallien mahdollisuuksiin tehdä aerodynaamisia muutoksia kauden aikana
        -ohitusten helpottaminen aerodynaamisilla muutoksilla (CDG-siipi?)

        Pitemmin vaikkapa www.formula1.com-sivustolta, jos englannin kieli taipuu. Löytyy toki muualtakin.

        Juurikin näin, kuten tuo Venturi tuossa jo ehti todeta. Varsinkin tuo CDG- takasiipi (siipi, joka on tavallaan kahteen jaettu) tulee hyvinkin todennäköisesti lisäämään ohituksia, sillä se parantaa autojen käyttäytymistä aivan toisen takana ajaessa ja parantaa ohitusmahdollisuuksia. Ohituksia on tarkoitus helpottaa lisäämällä mekaanista pitoa suhteessa aerodynaamiseen.

        Takarenkaita tullaan leventämään ja palataan sileisiin urittamattomiin renkaisiin. Tuossahan niitä muutoksia jo olikin. Jo ensi kaudella uskon uuden moottorisäännön tuovan ainakin alussa tasaisuutta, kun kellään tallilla ei ole kuitenkaan vielä kilpailukokemusta noista myllyistä. Koska hevosvoimat putoavat, voivat kuskit jatkossa ajaa kaasu pohjassa joitakin sellaisia nopeita mutkia, joita ei aikaisemmin voinut ajaa täydellä kaasulla. Tämäkin seikka jo kenties lisää ohituksia?

        Mutta näin siis =)


      • Venturi
        F1-fani kirjoitti:

        Juurikin näin, kuten tuo Venturi tuossa jo ehti todeta. Varsinkin tuo CDG- takasiipi (siipi, joka on tavallaan kahteen jaettu) tulee hyvinkin todennäköisesti lisäämään ohituksia, sillä se parantaa autojen käyttäytymistä aivan toisen takana ajaessa ja parantaa ohitusmahdollisuuksia. Ohituksia on tarkoitus helpottaa lisäämällä mekaanista pitoa suhteessa aerodynaamiseen.

        Takarenkaita tullaan leventämään ja palataan sileisiin urittamattomiin renkaisiin. Tuossahan niitä muutoksia jo olikin. Jo ensi kaudella uskon uuden moottorisäännön tuovan ainakin alussa tasaisuutta, kun kellään tallilla ei ole kuitenkaan vielä kilpailukokemusta noista myllyistä. Koska hevosvoimat putoavat, voivat kuskit jatkossa ajaa kaasu pohjassa joitakin sellaisia nopeita mutkia, joita ei aikaisemmin voinut ajaa täydellä kaasulla. Tämäkin seikka jo kenties lisää ohituksia?

        Mutta näin siis =)

        Toisaalta, koska 2008 vähennetään aerodynaamista pitoa ja poistetaan luistonesto, eivät edes slicksit pysty korvaamaan menetettyä pitoa. Eikä niitä samoja kaarteita enää voikaan ajaa kaasu pohjassa.

        Nyt on tietynlainen välivaihe, kun on pienemmät moottorit, mutta V10-tehoille sovitettu aerodynaaminen pito. Mikä aiheuttaa tuon F1-fanin mainitseman kaarteenajoilmiön.


      • Oriketolainen
        pesemättä... kirjoitti:

        Itse asiassa Ron dennis totesi sanatarkkaan näin:

        - "Fernando ja Renault-talli tekivät mahtavaa työtä kaudella 2005. He toivat hyvän paketin, joka oli luotettava ensimmäisestä kisasta lähtien, ja tekivät työnsä, kun taas meidän kuljettajamme ylireagoivat psykologisesti ensimmäisen kisan ongelmiimme eivätkä pystyneet vastaamaan painetilanteeseen", Dennis sanoi ja totesi The Guardian- lehdelle antamassaan haastattelussa.

        Tässä taitaa Ron Dennis vaan pestä omaa "likapyykkiään". Tosi asiassa Kimi Räikkönen menetti mahdollisuudet maailmanmestaruuteen McLaren tallin kämmäilyihin kuluneella kaudella. Milloin moottorit paukkuilivat, milloin auton vetoakseli sanoi työsopimuksensa irti, milloin auton ilmanohjaimet irtoilivat kesken kisan jne. Kyllähän siinä helposti menettää useita kymmeniä pisteitä, kun auto on epäluotettava.

        Tässä tuo mielenkiintoa se seikka, että Ron Dennis oli kehunut Kimiä maailman parhaaksi kuskiksi menneen kauden aikana monta kertaa. Heti, kun Alonso siirtyykin McLarenille häntä ruvetaankin kehumaan. Myös useissa äänestyksissä Kimi on äänestetty maailman parhaimmaksi rata-autoilijaksi. Yhtäkkiä Ron Dennis alkaakin kehumaan Alonsoa, kun palkkaa hänet kilpakuskiksi omaan talliinsa...

        Ron-setä selittelee ja syyttää työntekijöitään, ei ihme jos porukka haluaa pois tallista (Newey yms). Tosin tulihan Kimille ja Paablolle virheitä Australiassa, mutta tarpeettomia syytöksiä tässä vaiheessa. yllättäen alkaa sitten kehumaan fernandoa just ku sopparit on tehty! Taitaa vaan hiillostaa kimiä tai pabloa ulos!!!

        Toivottavasti Kimi siirtyy Ferrarille, ja voittaa siellä pari mestaruutta Alonson edestä..

        Ei Ron Kimistä irti päästä, ellei tämä todella halua mennä. Enkä usko usko siihen lainkaan. Ferrarilla on nyt välivuodet kiistatta menossa, Renault on lopettelemassa eli mihin se Kimi oikein menisi. Puhuvat Toyotan suuresta palkasta, mutta sellaiseen en usko. KImi haluaa ajaa tallissa, jossa on suurimmat voiton mahdollisuudet eli jäljelle jää vain McLaren. Tottakai kausi 2006 tulee merkitsemään paljon, joskaan voimasuhteissa ei tule tapahtumaan muuta suurta kuin se, että Mclaren menee Renaultin ohi. Fisichellalle tulee myös eteen suuria muutoksia, enää ei puhuta suuresta lupauksesta. Kyllä sen viime kausi näytti mikä on miehiään, varsinkin Japanin kisa Kimin kanssa.


      • Oriketolainen

        Sinä se olet todellakin ymmäränyt mistä on kyse. Lainaa muutama kymppi, että pääset kaljalle ja tupakalle terassille. Mieluimmin saksalaiselle.


      • Oriketolainen
        F1-fani kirjoitti:

        Juurikin näin, kuten tuo Venturi tuossa jo ehti todeta. Varsinkin tuo CDG- takasiipi (siipi, joka on tavallaan kahteen jaettu) tulee hyvinkin todennäköisesti lisäämään ohituksia, sillä se parantaa autojen käyttäytymistä aivan toisen takana ajaessa ja parantaa ohitusmahdollisuuksia. Ohituksia on tarkoitus helpottaa lisäämällä mekaanista pitoa suhteessa aerodynaamiseen.

        Takarenkaita tullaan leventämään ja palataan sileisiin urittamattomiin renkaisiin. Tuossahan niitä muutoksia jo olikin. Jo ensi kaudella uskon uuden moottorisäännön tuovan ainakin alussa tasaisuutta, kun kellään tallilla ei ole kuitenkaan vielä kilpailukokemusta noista myllyistä. Koska hevosvoimat putoavat, voivat kuskit jatkossa ajaa kaasu pohjassa joitakin sellaisia nopeita mutkia, joita ei aikaisemmin voinut ajaa täydellä kaasulla. Tämäkin seikka jo kenties lisää ohituksia?

        Mutta näin siis =)

        Muutokset vauhdissa tapahtuvat vain suorilla, mutkissa mennään edelleen yhtä lujaa, ellei lujempaakin, koska aerodynamiikka kehittyy jatkuvasti. Tulevat slicksit kai vaikuttavat myös jotain? Olen Kimin kanssa samaa mieltä: Eikö kilpa-autolla ole tarkoitus ajaa mahdollisimman lujaa?


      • F1- fani
        Oriketolainen kirjoitti:

        Muutokset vauhdissa tapahtuvat vain suorilla, mutkissa mennään edelleen yhtä lujaa, ellei lujempaakin, koska aerodynamiikka kehittyy jatkuvasti. Tulevat slicksit kai vaikuttavat myös jotain? Olen Kimin kanssa samaa mieltä: Eikö kilpa-autolla ole tarkoitus ajaa mahdollisimman lujaa?

        Kirjoitit että: "mutkissa mennään edelleen yhtä lujaa, ellei lujempaakin, koska aerodynamiikka kehittyy jatkuvasti." Näin tulee tapahtumaan ja varsinkin nyt tulevan kauden aikana tuo näkyy selvästi. Kuten jo aiemmin kirjoitin, niin joitakin mutkia voidaan jopa ajaa tulevalla kaudella täysillä (loivista mutkista tietenkin kyse). Ennen tuohon ei olla pystytty, mutta kuten joku muukin totesi (taisi olla Venturi?), niin ensi kaudella on eräänlainen väli-vaihe, kun siirrytään tehottomimpiin V8- moottoreihin, mutta autoissa on edelleen V10- moottoreille sovitettu aerodynaaminen pito.

        Tuon näkeminen käytännössä on varmaankin sykähdyttävää, kun kuskit eivät jarrutakkaan enää kaikkiin loiviin mutkiin. Esim. Silverstonen ensimmäinen kaarre lähtösuoran jälkeen ajetaan melko varmasti tulevalla kaudella täysillä =)


    • nojaa..

      BMW ei kyllä todellakaan pääse palkintopallille kuin ehkä aivan erikoistuurilla.
      JV oli pakko ottaa kun Kovalaista ei luovutettu kahdeksi vuodeksi ja JV:n potkaiseminen ulos olisi ollut turhan kallista.

      Potku-uhan alla JV elää toki koko ensi kauden mikäli hommat ei suju.

      Ällistyttävä, renkaiden vaihdon uudestaan sallimisen oikeat syyt löytyvät varmasti Ferrari/USA GP hässäkkä/turvallisuus akselilta.

      V8 moottorit eivät luo mitään tasaisuutta, koko ajatus sellaisesta on käsittämätön. Isot sääntömuutokset repivät isoja eroja tallien välillä.

      Talvitestien anti kokonaisuudessaan on jäänyt hyvin vähäiseksi.

      Honda tai Toyota ei mestaruutta voita, Toyota on asettanut tavoitteeksi yhden kilpailun voittamisen.

      • JVrulez

        No just det!
        Villeneuve on meikän mielestä ehdottomasti paras kuski koskaan!
        Perustelut:
        1-oli voittaa ensimmäisen gp:nsä heti ensimmäisellä yrittämällä (melbourne-96)
        2-ensimmäisessä aika-ajossaan otti paalu-paikan
        3-voitti toisella kaudellaan maailmanmestaruuden
        4-pysynyt kehissä jo kymmenen vuotta
        5-ehdottomasti sympaattisin ja eläväisin kuski tällä hetkellä (irvineä kaivaten..)
        6-ajohaalarit kokoa XXL.

        Tässä siis selkeät ja lyhyet perustelut miksi JV on paras kuski!!!


      • vormularovessori
        JVrulez kirjoitti:

        No just det!
        Villeneuve on meikän mielestä ehdottomasti paras kuski koskaan!
        Perustelut:
        1-oli voittaa ensimmäisen gp:nsä heti ensimmäisellä yrittämällä (melbourne-96)
        2-ensimmäisessä aika-ajossaan otti paalu-paikan
        3-voitti toisella kaudellaan maailmanmestaruuden
        4-pysynyt kehissä jo kymmenen vuotta
        5-ehdottomasti sympaattisin ja eläväisin kuski tällä hetkellä (irvineä kaivaten..)
        6-ajohaalarit kokoa XXL.

        Tässä siis selkeät ja lyhyet perustelut miksi JV on paras kuski!!!

        ..ajohaalarit kokoa xxl...
        Jep, sehän ratkaisee paljon kuskien paremmuuksista taisteltaessa.
        Mutta asiaan.
        JV:n viimekautiset esitykset ovat olleet todella surkean tasoista esitystä.
        Itse muistan elävästi kun tämä kyseinen "kanukki" pyörähti sadekelillä TURVA-AUTON TAKANA!!!!!! (ranska -99)!!!!!!!!!!!!!
        Kuskin täytyy haldata olosuhde kuin olosuhde yhtä hyvin kuin suomalaiselta mieheltä sujuu makkaran syöminen kesämökillä.
        Et revi tästä faktasta.


      • F1- fani

        "Honda tai Toyota ei mestaruutta voita, Toyota on asettanut tavoitteeksi yhden kilpailun voittamisen."

        Itse taas olen vankasti sitä mieltä, että Honda ja Toyota ovat miltein jokaisessa kilpailussa kolmen ns. kärkiteamin McLarenin, Renaultin ja Ferrarin vauhdissa. Otin vapauden lainata Honda- teamin teknisen johtajan Geoff Willisin sanoja, kun hän totesi seuraavasti eräässä haastattelussa koskien ensi kautta: ”Voittaminen on selvästikin todella tärkeää meille... Meidän täytyy voittaa kisoja kaudella 2006. Meidän täytyy oppia voittamaan kisoja säännöllisesti”.

        Ja kun kisoja pyritään voittamaan säännöllisesti, niin eikö silloin taistella myös maailmanmestaruuksista? Maailmanmestaruuteen tarvitaan aina tietty määrä voittoja ja kun Honda ottanee ensi kaudella noita voittoja säännöllisesti, niin maailmanmestaruuskin saattaa hyvinkin mennä Hondalle.

        Myös Toyotan kohdalla vähintään tuon yhden voiton tavoittelu on vain eräänlaista vähätttelyä. Itse asiassa Toyotan Team Manager Richard Cregan totesi Setanta-nettisivustolle antamassaan haastattelussa seuraavaa: ”Tavoittelemme ehdottomasti kisan voittoa. Haluamme enemmän pisteitä ja palkintopallisijoituksia. Se tulee olemaan vaikeaa, mutta ensi kausi on tallin viides MM-sarjassa, joten yksi tai jopa useampi voitto on tavoitteenamme”.

        Myös Ralf schumacher totesi samassa tilaisuudessa seuraavanlaisesti: "Haluamme olla kolmen parhaan joukossa valmistajien MM-sarjassa. Itse haluan voittaa kisan kaudella 2006".

        Lisäksi myös Jarno Trulli on todennut tavoittelevansa voittoa ensi kaudella. Näin ollen, kun Toyota ja Honda pyrkivät voittamaan kisoja ensi kauden aikana, niin voi olla, että valta Formula Ykkösten kärjessä muuttuu. Itse uskon tähän vahvasti. Joka tapauksessa Renault, McLaren, Ferrari, Toyota ja Honda muodostavat eriittäin tiiviin viisikon alkavalla kaudella.

        Kaikille vielä hyvää alkanutta vuotta 2006!


      • Trulli ja Schumacher "...
        F1- fani kirjoitti:

        "Honda tai Toyota ei mestaruutta voita, Toyota on asettanut tavoitteeksi yhden kilpailun voittamisen."

        Itse taas olen vankasti sitä mieltä, että Honda ja Toyota ovat miltein jokaisessa kilpailussa kolmen ns. kärkiteamin McLarenin, Renaultin ja Ferrarin vauhdissa. Otin vapauden lainata Honda- teamin teknisen johtajan Geoff Willisin sanoja, kun hän totesi seuraavasti eräässä haastattelussa koskien ensi kautta: ”Voittaminen on selvästikin todella tärkeää meille... Meidän täytyy voittaa kisoja kaudella 2006. Meidän täytyy oppia voittamaan kisoja säännöllisesti”.

        Ja kun kisoja pyritään voittamaan säännöllisesti, niin eikö silloin taistella myös maailmanmestaruuksista? Maailmanmestaruuteen tarvitaan aina tietty määrä voittoja ja kun Honda ottanee ensi kaudella noita voittoja säännöllisesti, niin maailmanmestaruuskin saattaa hyvinkin mennä Hondalle.

        Myös Toyotan kohdalla vähintään tuon yhden voiton tavoittelu on vain eräänlaista vähätttelyä. Itse asiassa Toyotan Team Manager Richard Cregan totesi Setanta-nettisivustolle antamassaan haastattelussa seuraavaa: ”Tavoittelemme ehdottomasti kisan voittoa. Haluamme enemmän pisteitä ja palkintopallisijoituksia. Se tulee olemaan vaikeaa, mutta ensi kausi on tallin viides MM-sarjassa, joten yksi tai jopa useampi voitto on tavoitteenamme”.

        Myös Ralf schumacher totesi samassa tilaisuudessa seuraavanlaisesti: "Haluamme olla kolmen parhaan joukossa valmistajien MM-sarjassa. Itse haluan voittaa kisan kaudella 2006".

        Lisäksi myös Jarno Trulli on todennut tavoittelevansa voittoa ensi kaudella. Näin ollen, kun Toyota ja Honda pyrkivät voittamaan kisoja ensi kauden aikana, niin voi olla, että valta Formula Ykkösten kärjessä muuttuu. Itse uskon tähän vahvasti. Joka tapauksessa Renault, McLaren, Ferrari, Toyota ja Honda muodostavat eriittäin tiiviin viisikon alkavalla kaudella.

        Kaikille vielä hyvää alkanutta vuotta 2006!

        Toyota tulee ehdottomasti olemaan 3.parhaimman joukossa viim.kauden lopussa,tarkoitin kokonaispisteissä -eli talli -ja/-tai merkki mestaruus-pisteissä!.


      • Oriketolainen
        vormularovessori kirjoitti:

        ..ajohaalarit kokoa xxl...
        Jep, sehän ratkaisee paljon kuskien paremmuuksista taisteltaessa.
        Mutta asiaan.
        JV:n viimekautiset esitykset ovat olleet todella surkean tasoista esitystä.
        Itse muistan elävästi kun tämä kyseinen "kanukki" pyörähti sadekelillä TURVA-AUTON TAKANA!!!!!! (ranska -99)!!!!!!!!!!!!!
        Kuskin täytyy haldata olosuhde kuin olosuhde yhtä hyvin kuin suomalaiselta mieheltä sujuu makkaran syöminen kesämökillä.
        Et revi tästä faktasta.

        Villeneuven potkut Renaultilta kertovat kaiken, ei ole valitettavasti miehestä enää mihinkään. MM hänellä kyllä on, mutta silloin Williamsilla sen olisi ottanut moni muukin, niin hyvä auto hänellä oli. Frank oli myös sitä mieltä, että mestaruus olisi pitänyt varmistaa jo paljon aiemmin. Turhan monta mokaa silloinkin. Parhaina päivinä hyvä kuski, mutta niitä epävarmoja päiviä hänellä on aina ollut aivan liikaa.


      • oriketolainen

        Puhut asiaa. Ei mitään lisättävää.


      • Oriketolainen
        JVrulez kirjoitti:

        No just det!
        Villeneuve on meikän mielestä ehdottomasti paras kuski koskaan!
        Perustelut:
        1-oli voittaa ensimmäisen gp:nsä heti ensimmäisellä yrittämällä (melbourne-96)
        2-ensimmäisessä aika-ajossaan otti paalu-paikan
        3-voitti toisella kaudellaan maailmanmestaruuden
        4-pysynyt kehissä jo kymmenen vuotta
        5-ehdottomasti sympaattisin ja eläväisin kuski tällä hetkellä (irvineä kaivaten..)
        6-ajohaalarit kokoa XXL.

        Tässä siis selkeät ja lyhyet perustelut miksi JV on paras kuski!!!

        Ei isot haalarit ole ainakaan vauhtia lisänneet. Miehen ura tulee saamaan surkean lopun. Villeneuve olisi jo nyt heivattu, ellei se olisi tullut liian kalliiksi. Kaikkea hyvää hänelle. mutta tuleva kausi näyttää kuinka vaikeaa uran lopettaminen on.


      • Oriketolainen
        F1- fani kirjoitti:

        "Honda tai Toyota ei mestaruutta voita, Toyota on asettanut tavoitteeksi yhden kilpailun voittamisen."

        Itse taas olen vankasti sitä mieltä, että Honda ja Toyota ovat miltein jokaisessa kilpailussa kolmen ns. kärkiteamin McLarenin, Renaultin ja Ferrarin vauhdissa. Otin vapauden lainata Honda- teamin teknisen johtajan Geoff Willisin sanoja, kun hän totesi seuraavasti eräässä haastattelussa koskien ensi kautta: ”Voittaminen on selvästikin todella tärkeää meille... Meidän täytyy voittaa kisoja kaudella 2006. Meidän täytyy oppia voittamaan kisoja säännöllisesti”.

        Ja kun kisoja pyritään voittamaan säännöllisesti, niin eikö silloin taistella myös maailmanmestaruuksista? Maailmanmestaruuteen tarvitaan aina tietty määrä voittoja ja kun Honda ottanee ensi kaudella noita voittoja säännöllisesti, niin maailmanmestaruuskin saattaa hyvinkin mennä Hondalle.

        Myös Toyotan kohdalla vähintään tuon yhden voiton tavoittelu on vain eräänlaista vähätttelyä. Itse asiassa Toyotan Team Manager Richard Cregan totesi Setanta-nettisivustolle antamassaan haastattelussa seuraavaa: ”Tavoittelemme ehdottomasti kisan voittoa. Haluamme enemmän pisteitä ja palkintopallisijoituksia. Se tulee olemaan vaikeaa, mutta ensi kausi on tallin viides MM-sarjassa, joten yksi tai jopa useampi voitto on tavoitteenamme”.

        Myös Ralf schumacher totesi samassa tilaisuudessa seuraavanlaisesti: "Haluamme olla kolmen parhaan joukossa valmistajien MM-sarjassa. Itse haluan voittaa kisan kaudella 2006".

        Lisäksi myös Jarno Trulli on todennut tavoittelevansa voittoa ensi kaudella. Näin ollen, kun Toyota ja Honda pyrkivät voittamaan kisoja ensi kauden aikana, niin voi olla, että valta Formula Ykkösten kärjessä muuttuu. Itse uskon tähän vahvasti. Joka tapauksessa Renault, McLaren, Ferrari, Toyota ja Honda muodostavat eriittäin tiiviin viisikon alkavalla kaudella.

        Kaikille vielä hyvää alkanutta vuotta 2006!

        Honda ja Toyota tulevat taistelemaan voitoista, se on totta. Mutta vasta kun kuskien suhteen politiikka muuttuu. Ralf ja Trulli-tyypisiä kuskeja ei silloin kaivata.


      • Venturi
        Oriketolainen kirjoitti:

        Honda ja Toyota tulevat taistelemaan voitoista, se on totta. Mutta vasta kun kuskien suhteen politiikka muuttuu. Ralf ja Trulli-tyypisiä kuskeja ei silloin kaivata.

        Ralf ja Trulli ovat jo voittaneet kisoja (samoin Barrichello). Trulli tosin vain yhden. Ainut toistaiseksi ilman voittoa oleva Toyota- tai Hondakuski on Button, eikä liene epäselvää, että hänkin siihen kykenee.


      • Venturi
        Oriketolainen kirjoitti:

        Villeneuven potkut Renaultilta kertovat kaiken, ei ole valitettavasti miehestä enää mihinkään. MM hänellä kyllä on, mutta silloin Williamsilla sen olisi ottanut moni muukin, niin hyvä auto hänellä oli. Frank oli myös sitä mieltä, että mestaruus olisi pitänyt varmistaa jo paljon aiemmin. Turhan monta mokaa silloinkin. Parhaina päivinä hyvä kuski, mutta niitä epävarmoja päiviä hänellä on aina ollut aivan liikaa.

        Villeneuve palkattiin ajamaan vain kolme kisaa. Mistään potkuista ei voida puhua, sillä hän kirjoitti samana päivänä kuin rellusopimuksen kaksivuotisen sopimuksen Sauberin kanssa.


      • Nikodemus
        Oriketolainen kirjoitti:

        Honda ja Toyota tulevat taistelemaan voitoista, se on totta. Mutta vasta kun kuskien suhteen politiikka muuttuu. Ralf ja Trulli-tyypisiä kuskeja ei silloin kaivata.

        Mikäs Trullissa kuskina mielestäsi mättää? Trullihan voitti kaudella 2004 tallikaverinsa Fernando Alonson pisteissä niin kauan kuin ajoi hänen tallikaverinaan. Ja tuskin kukaan kiistää Alonson lahjoja kuskina, vai mitä? Ja jos Trulli oli silloin vielä parempi, niin hänenhän täytyy olla oikein kunnon rattimies. Siitä esimerkkinä myös Monacon GP kaudelta 2004, jonka Trulli voitti.


      • F1 Fan
        JVrulez kirjoitti:

        No just det!
        Villeneuve on meikän mielestä ehdottomasti paras kuski koskaan!
        Perustelut:
        1-oli voittaa ensimmäisen gp:nsä heti ensimmäisellä yrittämällä (melbourne-96)
        2-ensimmäisessä aika-ajossaan otti paalu-paikan
        3-voitti toisella kaudellaan maailmanmestaruuden
        4-pysynyt kehissä jo kymmenen vuotta
        5-ehdottomasti sympaattisin ja eläväisin kuski tällä hetkellä (irvineä kaivaten..)
        6-ajohaalarit kokoa XXL.

        Tässä siis selkeät ja lyhyet perustelut miksi JV on paras kuski!!!

        Mieti sitä silti, että siitä on kymmenen vuotta. Ville oli sillon ihan selkee ykkönen, muttei saanu talliltaan täyttä tukea, joten mestaruus meni muualle. Ei se enää oo kun mukana ajaja. Pakko se on myöntää. Harmittaa kyllä.


    • vormularovessori

      "Fernando Alonson siirtyminen Renaultilta McLarenille avaa puolestaan Heikki Kovalaiselle oven päästä Renaultin kolmoskuskin paikalta teamin kilpakuljettajaksi kaudeksi 2007."

      Viimeistään jo mainitsemallasi kaudella, mutta itse näen tilanteen sellaisena, että Heikki ajaisi jo ensi kaudella ainakin muutaman kilpailun.
      Syy tähän on se, että Alonso on siirtymässä Mclle kaudella 07 ja tämä voi jollain tavalla vaikuttaa tallin ja kyseisen kuskin väleihin.
      Jos Fisin suoritukset jatkuvat yhtä heikkoina, voi tämäkin avata Heikille tilaisuuden näyttää kuskinluonteensa.
      Ainakin itse toivoisin näkeväni "Kovan" ainakin Monacon radalla... Siellä kun jyvät erottuvat kuskeista.

      • Icie

        Uskotko nyt ihan tosissasi, että Renault hyllyttäisi maailmanmestari Alonson loppukaudella jostain kisasta? Kaveri ajaa numerolla 1, jota kaikki kuskit ja tallit kadehtivat. Ei taida toteutua.


      • vormularovessori
        Icie kirjoitti:

        Uskotko nyt ihan tosissasi, että Renault hyllyttäisi maailmanmestari Alonson loppukaudella jostain kisasta? Kaveri ajaa numerolla 1, jota kaikki kuskit ja tallit kadehtivat. Ei taida toteutua.

        Uskon, tulet siten näkemään sen alkavan kauden aikana.


    • hanski

      Entisen F1-kuljettajan Eddie Irvinen mukaan formula ykkösissä on ensi kaudella mukana kaikkien aikojen kovatasoisimmat kuljettajat.

      Irvine nostaa Michael Schumacherin, Kimi Räikkösen ja Fernando Alonson kaikkien aikojen parhaiden kastiin.

      - Nämä kaverit ovat aivan Sennan sarjassa, Irvine sanoi Motorsport Newsille.

      - Ensi kausi on mega. Paras vuosi pitkään aikaan. Meillä on mukana viimeisen 10-15 vuoden kolme parasta kuljettajaa, Irvine jatkoi.

      Irvine mielestä edes 1980-luvun kuljettajalegendat eivät olleet nykymiesten kaliiberia.

      - En usko, että mukana on koskaan ollut kolmea näin hyvää kuljettajaa. Ihmiset puhuvat Mansellista, Piquet'sta ja Prostista, mutta mielestäni Mansell ja Piquet eivät ole samalla tasolla, Irvine jatkoi.

      Ja aivan tottahan tämä suurisuinen pohjois-irlantilainen puhuu!

      • risto.

        Kyllä Eddie Irvine, tämä neljän osakilpailuvoiton mies, puhuu ihan asiaa. Itsekkin pidän nyt alkavan kauden kuskeja kenties jopa historian parhaimpina kokonaisuutta ajatellen. Ja onhan Eddie Irvinekin ihan kovatasoinen kuljettaja. Pystyi antamaan joskus ihan kovankin vastuksen Schumille ja eihän huono kuljettaja pysty voittamaan edes Ferrarilla kilpailuja, kuten Eddie teki.

        Michael Schumacher, Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso ovat todistaneet minunkin mielestäni olevansa Sennan tasoisia ratinvääntäjiä. Itse kuitenkin lisäisin tälle listalle nykyisistä kuljettajista ainakin vielä Jacques Villeneuven ja ehkäpä myös Juan Pablo Montoyan.

        Kuten varmaan muistatte, niin Villeneuvehan ajoi vakuuttavasti jo heti ensimmäisellä kaudellaan ja taisteli mestaruudesta viimeiseen kilpailuun asti. Toisella kaudella irtosi sitten jo se mestaruus. Taitaa olla saavutus, johon tuskin kukaan on yltänyt Villeneuven lisäksi? Siis mestaruus jo toisella kaudella. Villeneuvehan voitti tuolloin itsensä Michael Schumacherin. Se, miksi Villeneuve ei ole enään pärjännyt, johtuu heikosta kalustosta ja varmaan myös siitä ettei Villeneuve oikein "syty" heikosta sijoista taisteltaessa. Villeneuve ajaa vaan voitoista.

        Myös Montoya on kovatasoinen kuski parhaimpina päivinään. Ei vaan pysty pitämään tasoa yllä joka kilpailussa, mutta parhaimmillaan pystyy voittamaan kenet vaan. Vähän samantyyppinen "mieliala-kuski" kuin Villeneuvekin.


      • lauri.
        risto. kirjoitti:

        Kyllä Eddie Irvine, tämä neljän osakilpailuvoiton mies, puhuu ihan asiaa. Itsekkin pidän nyt alkavan kauden kuskeja kenties jopa historian parhaimpina kokonaisuutta ajatellen. Ja onhan Eddie Irvinekin ihan kovatasoinen kuljettaja. Pystyi antamaan joskus ihan kovankin vastuksen Schumille ja eihän huono kuljettaja pysty voittamaan edes Ferrarilla kilpailuja, kuten Eddie teki.

        Michael Schumacher, Kimi Räikkönen ja Fernando Alonso ovat todistaneet minunkin mielestäni olevansa Sennan tasoisia ratinvääntäjiä. Itse kuitenkin lisäisin tälle listalle nykyisistä kuljettajista ainakin vielä Jacques Villeneuven ja ehkäpä myös Juan Pablo Montoyan.

        Kuten varmaan muistatte, niin Villeneuvehan ajoi vakuuttavasti jo heti ensimmäisellä kaudellaan ja taisteli mestaruudesta viimeiseen kilpailuun asti. Toisella kaudella irtosi sitten jo se mestaruus. Taitaa olla saavutus, johon tuskin kukaan on yltänyt Villeneuven lisäksi? Siis mestaruus jo toisella kaudella. Villeneuvehan voitti tuolloin itsensä Michael Schumacherin. Se, miksi Villeneuve ei ole enään pärjännyt, johtuu heikosta kalustosta ja varmaan myös siitä ettei Villeneuve oikein "syty" heikosta sijoista taisteltaessa. Villeneuve ajaa vaan voitoista.

        Myös Montoya on kovatasoinen kuski parhaimpina päivinään. Ei vaan pysty pitämään tasoa yllä joka kilpailussa, mutta parhaimmillaan pystyy voittamaan kenet vaan. Vähän samantyyppinen "mieliala-kuski" kuin Villeneuvekin.

        Ayrton sennan tasoiseksi huippu-kuljettajaksi, niin sinun täytyy lisätä tähän samaan kategoriaan myös Jenson Button ja Felipe Massa. Nämä kummatkin nimittäin ovat nyky-ajajista ajaneet Villeneuven tallikaverina ja kyenneet voittamaan hänet. Myös Damon Hill voitti Villeneuven heidän yhteisellä kaudellaan Williamsilla 1996.

        Pisteet noilta kausilta:

        Kausi 1996

        Damon Hill, Williams    97
        J.Villeneuve, Williams    78

        Kausi 2003

        Jenson Button, BAR 17
        Jacques Villeneuve, BAR 6


        Kausi 2005

        Felipe Massa, Sauber 11
        Jacques Villeneuve, Sauber 9

        Joten ei se Villeneuve niin huippukuski ole!


      • risto.
        lauri. kirjoitti:

        Ayrton sennan tasoiseksi huippu-kuljettajaksi, niin sinun täytyy lisätä tähän samaan kategoriaan myös Jenson Button ja Felipe Massa. Nämä kummatkin nimittäin ovat nyky-ajajista ajaneet Villeneuven tallikaverina ja kyenneet voittamaan hänet. Myös Damon Hill voitti Villeneuven heidän yhteisellä kaudellaan Williamsilla 1996.

        Pisteet noilta kausilta:

        Kausi 1996

        Damon Hill, Williams    97
        J.Villeneuve, Williams    78

        Kausi 2003

        Jenson Button, BAR 17
        Jacques Villeneuve, BAR 6


        Kausi 2005

        Felipe Massa, Sauber 11
        Jacques Villeneuve, Sauber 9

        Joten ei se Villeneuve niin huippukuski ole!

        Katsoitko ollenkaan, mitä alun perin kirjoitin? Jos et, kertaan sen tässä:

        "Se, miksi Villeneuve ei ole enään pärjännyt, johtuu heikosta kalustosta ja varmaan myös siitä ettei Villeneuve oikein "syty" heikosta sijoista taisteltaessa. Villeneuve ajaa vaan voitoista."

        Eli syy siihen, miksei Villeneuve voittanut Buttonia ja Massaa löytyy siitä, ettei Villeneuve motivoidu heikoista sijoista ajettaessa. Jos Villeneuve olisi saanut ajaa noina vuosina kalustolla, joka sallisi voittamisen ja Button tai Massa olisivat silloin olleet hänen tallikavereinaan, niin pidän melko varmana, että Villeneuve olisi silloin voittanut nämä kyseiset kuljettajat.

        Ja syy taas siihen, miksei Villeneuve voittanut Hilliä, löytyy siitä, että silloin oli kysessä vasta Villeneuven ensimmäinen vuosi F1:ssä. Ei kai kukaan voi kuvitella, että "keltanokka" heti "pesisi" ammattilaisen, joka on pyörinyt kuvioissa mukana useita vuosia, niinkuin Hill silloin oli? Joten kyllä se Villeneuve huippu-kuski on.

        Tuon Villeneuven kehittymisen kuljettana havainnollistaa hyvin seuraava kuvio: Hill voitti Villeneuven, Villeneuve voitti Frentzenin ja Frentzen voitti Hillin.

        Tuo kertoo mielestäni sen, että Villeneuve kehittyi todella paljon kuljettajana ensimmäisen kautensa jälkeen.


      • F1 Fan
        risto. kirjoitti:

        Katsoitko ollenkaan, mitä alun perin kirjoitin? Jos et, kertaan sen tässä:

        "Se, miksi Villeneuve ei ole enään pärjännyt, johtuu heikosta kalustosta ja varmaan myös siitä ettei Villeneuve oikein "syty" heikosta sijoista taisteltaessa. Villeneuve ajaa vaan voitoista."

        Eli syy siihen, miksei Villeneuve voittanut Buttonia ja Massaa löytyy siitä, ettei Villeneuve motivoidu heikoista sijoista ajettaessa. Jos Villeneuve olisi saanut ajaa noina vuosina kalustolla, joka sallisi voittamisen ja Button tai Massa olisivat silloin olleet hänen tallikavereinaan, niin pidän melko varmana, että Villeneuve olisi silloin voittanut nämä kyseiset kuljettajat.

        Ja syy taas siihen, miksei Villeneuve voittanut Hilliä, löytyy siitä, että silloin oli kysessä vasta Villeneuven ensimmäinen vuosi F1:ssä. Ei kai kukaan voi kuvitella, että "keltanokka" heti "pesisi" ammattilaisen, joka on pyörinyt kuvioissa mukana useita vuosia, niinkuin Hill silloin oli? Joten kyllä se Villeneuve huippu-kuski on.

        Tuon Villeneuven kehittymisen kuljettana havainnollistaa hyvin seuraava kuvio: Hill voitti Villeneuven, Villeneuve voitti Frentzenin ja Frentzen voitti Hillin.

        Tuo kertoo mielestäni sen, että Villeneuve kehittyi todella paljon kuljettajana ensimmäisen kautensa jälkeen.

        Niin kuin jo aiemmin totesin, Ville olisi voittanut jos talli ei olisi ajanut Hilliä mestaruuteen. Niin hyvät mahdollisuudet siihen oli. Ammattikuskihan Ville oli jo ennen F1 uraa.


      • rane
        F1 Fan kirjoitti:

        Niin kuin jo aiemmin totesin, Ville olisi voittanut jos talli ei olisi ajanut Hilliä mestaruuteen. Niin hyvät mahdollisuudet siihen oli. Ammattikuskihan Ville oli jo ennen F1 uraa.

        Millähän tavalla Williams ajatti Hilliä mestaruuteen? Miten tuo näkyi käytännössä? Mielestäni talli antoi kummallekkin, sekä Hillille että Villeneuvelle, yhtäläiset mahdollisuudet mestaruuteen. Hill oli vaan parempi tuolloin. Ja jos talli piti jomman kumman puolta, niin loogisesti ajatellen He olisivat pitäneet nimen omaan Villeneuven puolta. Hillihän vaihtoi tuon kauden jälkeen kilpailevan tallin leiriin ja vei samalla myös mestarina tuon himoitun numero 1:sen mennessään. Jos Villeneuve taas olisi voittanut, olisi tuo numero YYksi puolestaan ollut Williamsilla kaudella 1997.


      • jussi

        niin eikäs viime kaudella ja sitä edellisellä jne... ollut myös kaikki noi kolme mukana.... mikä tekee yht äkkiä ens kaudesta sen jutun. Aina tuleva kausi on paras esim kausi 2004 piti olla huippu jännä..


    • Toyota VOITTAA F-1 kilpailu...
    • Oriketolainen

      minusta esim. Villeneuven suoritukset eivät paljon lippuja heiluta. Honda on aikoinaan saavuttanut suuria esimä Mäkillä, mutta nykyisyys on jotain ihan muuta.Japanilaisten menestys sarjassa kaatuu yhä edelleen vääriin kuljettavalintoihin. Kaiken kaikkiaan rahamääriin nähden tulokset ovat olleet ala-arvoisia. En mitenkään ymmärrä että luotetaan esim. Ralfiin, jonka menestys perustuu vain erittäin hyvään manageriin. Muutama hyvä kisa kaudessa tuskin riittää, kun mokailuja viime kaudellakin oli yllin kyllin.

    • mestaruuden

      Toivon että Alonso ottaa tuplat ja räikkönen jää taas nuolemaan näppejään.

    • Fcc

      Pientä sanottavaa kärjen tasaisuudesta.

      Kuten sanoit. siirrytään F1:ssä V10 moottoreista V8-mallin moottoreihin. Selvää on, että tehot laskevat huomattavasti, mutta moottori joutuu silti "suuremmalle" koetukselle/rasitukselle.

      Joidenkin laskujn mukaan auton moottorilla ajettaisiin jopa 10% enemmän kaasu pohjassa, kun esim. moniin mutkiin voidaan nyt ajaa kaasu pohjassa.

      Eli, luotettavuusongelmia tule varmasti. Ja se rikkoo kärjen epätasaisuuden. Ferrari on varmasti vahvoilla, heillä ei koneen kanssa ole useinkaan ongelmia. Ja Mitä Ferraria tuntee, ovat he jo viimekauden lähes alusta asti ruvenneet "työstämään" uutta konetta, varsinkin sen jälkeen kun huomattiin, etteivät ole täysin kilpailukykyisiä muiden kärkitallien kanssa.
      Toinen vahva talla on varmasti Renault. Tosin Renault'n kannalta ei ole paras mahdollinen tilanne ajattaa kuljettajaa, jonka tiedetään jo sitoutuneen toisen tallin palvelukseen. Vaikuttaako se yhteityöhön? Tämäkin seikka tuo seuraamiseen pientä lisäjännitystä.

      Mutta McLarenilla tulee, niin ikävää kuin se onkin, olemaan luotettavuusongelmia koneen kanssa. Ainakin mitä moneen edelliseen F1-kauteen on katsomista.

      Autourheilu on juuri tällaista. Innolla odotan tulevaa kautta, ja sitä kuinka tiimit ovat valmistautuneet uusiin muutoksiin autossa.

    • Surveyor

      Ferrari ja Renault pystyvät tekemään luotettavan auton. Ilmeisesti nämä kasikoneet toimivat myös käytössä jatkuvasti lähempänä kriittistä värähtelyaluetta kuin kympit. Mersun koneet saattavat edelleen paukkua ja Kiminkin mestaruushaaveet olla kovilla. Monet muut ovat tässä siirtymävaiheessa kyllä arvoituksia ja voi olla, että kaikki veikkaukset menevät lopulta pieleen. Varmaan mestaruuskamppailua käydään kuitenkin Renaultin, Ferrarin, MacLarenin ja Toyotan kesken. Kesäkuussa on jo hyvät suuntaviivat. Miten tallien toimintaan vaikuttavat myös lopettamiset ja kaikenlaiset kuljettajanvaihdokset?

      • voi voi

        Mersun V8 ei tuu vaan kestämään niin kuin pitäisi. Tehoja ei voida puristaa huippuunsa, vaikka auto muuten nopea...


    • rane

      BMW kokoaa nyt omaa testitiimiään, joten tulokset alkavat näkyä varmaan hyvinkin pian. Suora lainaus: - Kokoamme erillistä testitiimiä samaan tyyliin kuin muillakin isoilla talleilla. Testaamme nyt joka viikko kauden alkuun asti. Pystymme siihen enemmän tai vähemmän nykyisellä väellämme. Kauden alkuun mennessä meillä on sitten erillinen testitiimi valmiina, Theissen kertoi.
      Myös voittoja tiimi jahtaa viimeistään kaudella 2008.

      • raksu

        Eilen 20.1.06 oli Hesarissa (Helsingin Sanomat) urheilupalstalla mielenkiintoinen artikkeli BMW:n F1- hankkeesta. Siinä Mario Theissen mm. kertoi, että heillä oli "tähtäimessä" eräs nuori kuljettaja, jonka nimeä hän ei kuitenkaan kertonut. Kysessä on arvatenkin Heikki Kovalainen. Myös muutakin juttua siinä artikklissa mainittiin. Keille Hesari tulee, niin kannattaa vilkaista ja lukea tuo artikkeli.


    • Kimi & Toyota.(1.)!.
      • Jesse-

        Ei kai taas tuo tule toistumaan? =(
        Mercedes on vienyt suomalaisilta jo kolme maailmanmestaruutta ( voidaan kai sanoa, että Häkkinen olisi voittanut mestaruuden kaudella 2000 ilman moottorin luotettavuusongelmia ja Kimi olisi voittanut mestaruudet jo kausilla 2003 ja 2005 ). Eikö se jo riitä? Lisääkö on tulossa? Pahalta näyttää. Onneksi Kimi on siirtymässä Ferrarille kaudeksi 2007. Ei tuo Mersu osaa valmistaa toimivia koneita. Surkeaa työtä kerta toisensa jälkeen!!!

        Kyllä McLarenin yhteistyö aikoinaan Hondan kanssa oli paljon hedelmällisempää. Honda osasi ja osaa todennäköisesti nykyäänkin valmistaa nopeat ja samalla myös kestävät koneet.

        Paljonkohan McLaren häviäisi muille kärkitalleille, jos he käyttäisivät tulevalla kaudella kierrosrajoitettua v10- moottoria, kun ei tuo Mersun v8 tunnu kestävän? Onko tuo ero otettavissa kiinni hyvällä korilla? Jos joku tietäisi eron noin suurin piirtein...


      • jklöä

        Kyllä Kimi mestaruuden ottaa Mersun moottoreista huolimatta. Turha huolestua. Kimillä on sitä suomalaista sisua ja periksiantamuutta mennä läpi vaikka harmaan kallion!


    • brasilia- fani

      Hondan Barrichello voittaa mestaruuden ensi kaudella. Honda on nyt testeissä takonut jatkuvasti kärkiaikoja. Esim. Jerezin testit keskiviikkona:

      1. Button Honda 1.18,398 96 kierrosta
      2. Trulli Toyota 1.18,657 43
      3. Davidson Honda 1.18,674 133
      4. de la Rosa McLaren 1.19,235 99
      5. Paffett McLaren 1.19,300 90
      6. Wurz Williams 1.20,306 59
      7. R.Schumacher Toyota 1.20,587 39
      8. Rosberg Williams 1.20,841 41

      Senna voitti aikoinaan Hondan moottoreilla kolme mestaruutta ja nyt on sitten toisen lahjakkaan brasilialaisen vuoro voittaa tuolla moottorilla mestaruus. Myös Massa tulee antamaan kovan vastuksen Schumille.

      • brasilia- fani

        ja tässä vielä Jerezin testit torstaina, jolloin Barrichellokin radalla:

        1. Button Honda 1.18,795 92 kierrosta
        2. Barrichello Honda 1.19,288 61
        3. R.Schumacher Toyota 1.19,373 60
        4. Wurz Williams 1.20,187 77
        5. Rosberg Williams 1.20,323 49
        6. Trulli Toyota 1.20,333 75

        Hyvin näyttää Honda kiertävän!


      • Ferrari & McLaren.Loser...
        brasilia- fani kirjoitti:

        ja tässä vielä Jerezin testit torstaina, jolloin Barrichellokin radalla:

        1. Button Honda 1.18,795 92 kierrosta
        2. Barrichello Honda 1.19,288 61
        3. R.Schumacher Toyota 1.19,373 60
        4. Wurz Williams 1.20,187 77
        5. Rosberg Williams 1.20,323 49
        6. Trulli Toyota 1.20,333 75

        Hyvin näyttää Honda kiertävän!

        Kummatkin näyttäisivät näin etukäteen katsottuna antavan kunnon vastuksen -06 kärki-talleille!.
        ;)


    • leka-

      Nico Rosberg loistavassa vauhdissa perjantaina Jerezissä.

      1. Rosberg Williams 1:18.321 52 kierrosta
      2. Barrichello Honda 1:18.547 102
      3. Button Honda 1:18.549 120
      4. Wurz Williams 1:18.833 28


      Ettei vain Nicosta kruunattaisi mestaria kauden päätteeksi ;)

      Silloin hänestä tulisi se kolmas suomalainen maailmanmestari Kimi Räikkösen sijasta...

      • Nico ei ole vielä -06 maail...

        Heh,älä naurata!!.
        Muilla kärki-talleilla menisi tosi huonosti,jos näin kävisi.
        Ehkä se on mahdollista -07,mutta ei vielä tällä kaudella.


      • dipsuli

        Ei ole ei mutta -16 on maaimanmestari.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2180
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      174
      1701
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1577
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1368
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1362
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      290
      1207
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1079
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1043
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1042
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      912
    Aihe